Gå til innhold

D3 olje analyse


discoparty

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har eid en D3 en stund nå , og vært innom forumet her. Har nå kjørt nærmere 30.000 km siden jeg kjøpte den i og må si jeg er veldig fornøyd med bilen. Har prøvd de fleste store firetrekkere på markedet, men ingen er i nærheten av kjørekomforten til Discovery 3/4 ( kanskje lc 200 v8 ).

 

Jeg har også fått lest meg opp på vanlige feil som kan intreffe med disse bilene. Jeg ønsker å pleie bilen så godt som overhodet mulig, for at den skal leve lenge, og gi meg minst mulig utgifter. Jeg skjønner at noen vil komme på en bil som er gått over 250.000 km. Men heldigvis er bilen min fulgt særeles godt opp, og mange dyre slite deler og utbedringer var gjort litt før jeg kjøpte den. Jeg måtte skifte converter rett etter jeg overtok den. Så nå håper jeg å kunne ha bilen en god stund uten for store utgifter i nærmeste fremtid.

 

Min værste frykt ligger vel i motorhavari ( f.eks som følge av krank lagerne ryker). Jeg kjører oljeskift hver 10-120000 km. Har byttet bunnpluggen ut med en mye enklere tappe kran , og skjært hull i stål plata for enkel adgang ved olje skift. Jeg bruker magnatec A5 og orginalt filter, da mange mener at dette er den oljen som passer maskinen best. Servicene gjør jeg selv. Jeg bruker også ca 2.5 dl syntetisk totakts olje på hver fulle tank med diesel, kan virkelig merke at motoren går mye jevnere med dette ( har ikke dpf).

 

Vi ønsker jo alle at bilen skal fungere mest mulig problemfritt. Derfor tenkte jeg å spørre, om noen av dere på forumet fått utført olje analyser av deres brukte motor olje? Evt hvor gjorde dere det, og til hvilken pris? Vurderer å gjøre analyser regelmessig, for å kunne se "helse tilstanden" på motoren, og hvor bra oljen jeg bruker funker på motoren. Hvis flere gjør dette, kan vi lage en tråd, og poste resultatene ( har ikke funnet en slik tråd her).

 

Hilsen Discoparty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje sjekka olje på Discovery men eg var på kurs i bruk av oljepartikkel teller. Dett for å sjekke reinhetsgrad i hydraulikkolje offshore,

Ein av kursdeltakerne hadde ei kanne med Biltema olje i bilen og denne vart testa. Det enda med at filteret i maskina tetta seg . Dette skulle ordne seg med tilbakespyling men her var det potte tett.

Kurs leder i oleanalys hadde Passat 2.0 TDI og hadde testa oljen på denne. Etter 10.000 km. såg han tydeleg at partikkelinnhold steig.Den hadde long life olje.

Skifter sjølv olje/filter på 10.000 eller ein gong i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ante meg at det var en null for mye,men måtte bare .... :D

 

Regner med at en skikkelig analyse koster en del.

Er tanken at du får et tidlig nok forvarsel om at maskinisten har slitne lagre og bytter dem før du trenger å slipe veiv,kam,mm.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytter ikke å gjøre slik en gang. Det må nesten gjøres annen hver oljeskift minst vil jeg tro. Da får du bygge deg opp en

database av hvordan motoren har det og kan da se om noe utenom det vanlige pløtslig dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, oljeanalyse reparerer jo ingenting og forhindrer ikke slitasje i seg selv men kan gi en pekepinn om serviceintervallene bør kortes ned osv. Og som jeg skrev. Forekomst av visse metaller vil si at slitasjen er gått så langt at overhaling er nødvendig. Da kan man slippe unna havari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest litt om dette tidligere, og snakket med noen mekanikere. Det ser ut til at en snikende konsensus er at det er en produksjonsfeil på veiven som kan føre til havari. Men lagrene får urettmessig skylden. Ikke vet jeg, men har mine tvil om at en plutselig veivakselknekk kan leses ut på oljeprøver.

 

Selv kjører jeg uten bekymringer, og tenker at det som skjer, det skjer. Selvfølgelig bytter jeg olje og filter en gang eller to i året, og kommer til å gjøre det fast hver 10' km fra jeg passerer cirka 200' km. Billig forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oljeanalyse kan gi pekepinn på mer enn slitne lagerskåler. Den kan også fortelle om det er mye diesel i oljen som følge av feks slitne injektorer. Sotpartikler som følge av feks slitne stempelringer og sikkert mere til. Tror nok det lagerskålproblemet på veivakselen evt skjer meget raskt når det oppstår så er vel tvilende til om en oljeprøve kan hjelpe på dette.

Tror jeg gjør som Landreas, tut og kjør, det som kommer det kommer:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill.

 

Jeg skal sjekke opp i linken til lekang maskin. Virket overkommelig med den prisen.

 

Jeg vil kjøre oljeservice to ganger i året. Kjører ca 20.000 i året, så ca 10.000 km pr skift er vel fint .

 

Har sett på andre utenlandske forum, at flere med samme motor som sender inn til blackstone. Da har de kunnet se hvilken olje som fungerer best til den spesifikke motoren. For å kunne gjøre tilsvarende med discovery , så måtte det jo vært en del som gjorde det regelmessig, og postet resultatene, sammen med relevant info.

 

Uansett, gleder meg til å kjøre disco'en på snøføre igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...