Gå til innhold

Ikke helt min stil


gautes

Anbefalte innlegg

Feil 1:Tok med hjem en barne-ATV med defekt forbrenningsmotor.

Feil 2: Prøvde å bygge om til el.drift med motor jeg hadde liggende.

Feil 3: Sjekket ikke motoren godt nok og havari etter et par meter med belastning.

Feil 4:Barnebarna så og lekte med prosjektet.

 

Så her sitter jeg igjen og tenker fremdrift.

Låvelageret med ymse Briggs og Stratton,Honda,Tecumseh,m.fl.gir baktung atv.

 

Har sett en ny 24v motor på 250 watt med børster og 2750 rpm.

Litt usikker på hvordan den liker å gå med halv fart.

Noen her med kunnskap?.

 

Den har et drev på 11 tenner og bakakselen har drev på 36 tenner.

Bakhjulene har omkrets på 80 cm.

Regnet selv slik:

2750 Rpm x 60 minutter = 165000 Rph

11 tenner delt på 36 tenner gir en utveksling på ca 1:3

165000Rph delt på 3 =55000 rph på bakhjulet

0,8 m hjulomkrets x 55000 Rpm = 44000 m per minutt

Det skulle bli 44 kmt hvis jeg har regnet riktig.PUH.

Noen her som har fysikken i friskere minne enn meg?

 

PS

Hvor fort løper man egentlig?

Greit å kunne nå igjen noen på kollisjonskurs med et LRprodukt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med alle desimaler kom eg fram til at køyretøyet går 40 og 1/3 km/t med motor på 2750 rpm.

 

Kortdistanse friidrettsutøver trent og dopa etter alle kunstenens regler nærmer seg 40km/t. Me andre går fort i 8km/t og spring kanskje litt over det dobble?

 

El motor på lågt turtal har det med å trekke meir straum og dermed avgi høgare effekt. Det kan gå ut over børster. Eg trur det beste er å leite etter drev med fleir tenner til akselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS

Hvor fort løper man egentlig?

Greit å kunne nå igjen noen på kollisjonskurs med et LRprodukt.

 

En spriter kan komme opp i 37,3 km/t ( verdens rekord nivå). Tror uten å fornærme deg, ville vært en sensasjon om du kom over 44 km/t ( et normalt utrent menneske rundt 20 km/t ville jeg tro?)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med alle desimaler kom eg fram til at køyretøyet går 40 og 1/3 km/t med motor på 2750 rpm.

 

Kortdistanse friidrettsutøver trent og dopa etter alle kunstenens regler nærmer seg 40km/t. Me andre går fort i 8km/t og spring kanskje litt over det dobble?

 

El motor på lågt turtal har det med å trekke meir straum og dermed avgi høgare effekt. Det kan gå ut over børster. Eg trur det beste er å leite etter drev med fleir tenner til akselen.

 

15-20km/t for oss utrente dødelige over kort-lange distanser.... Jeg har aldri klart å holde mer enn 12-13 km/t om jeg skal holde ut i over 10 min. (Men jeg har heller aldri vært bygd for fart. Stabillitet og lavt tyngdepunkt er stikkordene her. :P)

 

En rullestol får ikke gå over 10km/t....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke fornærmet.Det er jeg for gammel til. :P

Vet at det blir varmgang i hengslingen i støtteskinna(dropfot) i "større"hastigheter.

De lurer fælt på verkstedet når jeg et par ganger i året kommer slarkende innom og skal ha service,ja.

 

Får nok surre videre og se hva jeg finner på med ATVn.

Takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

per minutt? 44000 m? Det er fort det! :-)

 

( Gaute hoppet vel litt fra omdreininger per time til omdreiniger per minutt mitt i siste del av regnestykket, men svaret var riktig nok. )

 

Tror utregningen ikke tar høyde for prosent effekttap i overføringen, i tillegg må motoren være rimelig kraftig for å klare og levere den hastigheten rett ut, uten noen form for nedgiring.

 

Ned giret vil den kanskje klare jobben og da blir vel farten helt OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste lekeprosjektene mine blir til etter hva jeg har liggende eller får gratis eller svært billig. blush

Så litt plunder og heft må påregnes,men slik går nå heldigvis dagene med litt utfordringer.

 

Nå blir det nok først å stelle litt med Finni2 før PKK.

Litt som må kontrolleres,fjernes eller muligens erstattes med orginalvaren.

Så får jeg se hva som imens ramler inn i bakhodet,Finngisbort eller på låven.

 

Fikk litt hakeslepp jeg også,Oddvar, da jeg fikk det tallet på kalkulatoren.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...