Gå til innhold

Defender opgradering i Polen: Hva bør gjøres i samme slengen?


Albert F

Anbefalte innlegg

Defenderen min skal på et spa-opphold i Polen hos 4Land.

Den er en 2000 mod og har akkurat rundet 200 000 km i salt og søle og skal få en teknisk oppgradering.

 

Jeg har hatt bilen inne på pre-EU kontroll hos et par kjente LR verksteder i nærområdet og fått liste over ting som bør gjøres og hva det koster. Polen ble da et naturlig valg, selvom jeg legger in slingringsmonn.

Hovedtingene er de vanlige rustområdene: dører, utrigger, baktravers etc.

På den mekaniske siden er et par oljelekkasjer, en simmering og noe småtteri.

 

Hva bør jeg få gjort når den først er der nede?

Jeg har tenkt å ha bilen i ti år til og kjøre til den har passert 300 000 km.

 

F.eks. clutchbytte? Kan man måle slitasjon på clutchen?

Andre slitedeler? Jeg har f.eks vannpumpe liggende, men den var litt "kronglete" for meg å bytte?

Motor, gir og drivverk fungerer fint og har ingen ulyder eller symptomer på noe muffens.

Skiver og calipere tar jeg selv, etter behov, men er ikke noe god på hjullagre.

Noen oppgraderinger som man bør gjøre i samme slengen?

 

Er det noe jeg helst ikke bør gjøre der?

 

Noen som har tekniske erfaringer og råd å dele med oss ikke-mekanikere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe jeg helst ikke bør gjøre der?

 

Ha dårlig tid... ;)

 

Seriøst - har hatt bil hos 4land, og de er flinke de, men kanskje litt mye manânakultur på endel områder.

Ville seriøst vurdert cluchen ja, og det kan være lurt å ta framakslingen også, med kingbolter og det hele. Da setter du selvsagt ikke på gamle bremser igjen.

Støtdempere og fjører er jo " enkelt " å ta selv, og Polsk rustbehandling tror jeg litt lite på.

Vær forberedt på syt og klag for rust og bolter som sitter fast... det har de ikke plagsomt med erfaring med virker det som..

Vær forberedt på å ta en "inspeksjon og forhandlingstur " med kone, samboer eller venn ned for å sjekke tingenes tilstand. Spesielt om prosessen sporer litt av, kan det være lurt. Jeg gjorde IKKE det, og det var nok den feilen jeg angrer mest på...

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

...

Har hørt rykter om at biltilsynet ikke er like fleksible på tid.....

...

 

Neppe noe problem i praksis. Vanskelig å avskilte bilen så lenge den står på et verksted i Polen. Bare å få den inn til godkjenning sporenstreks når den returnerer til Norge. Det er klart, du kan ha uflaks å ryke på en kontroll på vei fra grensa til verkstedet på vei hjem, men det skal vel litt til. Det går jo også ei stund fra første frist for kontroll til avskiltingsbegjæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en prefix 10-motor.

Oljepumpeboltene på de første motorene var ikke tilstrekkelig tilskrudd og kunne derfor løsne etter en tid. Om dette ikke ble sjekket og ettertrukket, kunne de løsne helt, falle ut og effektivt ødelegge motoren.

Det er vel det som kan bli mest kritisk. Men har bilen vært vedlikeholdt av voksne, så bør de ha sjekket dette.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaring med at de er gode på mekaniske ting . Karosseri veit jeg ikke, men de skaffer brukte og nye deler. Tror det er lurt å lage en liste på forhånd om eksakt hva du skal ha utført.

Avtal tid for når du skal komme og hente og forklar gjerne at du skal på en tur og må ha den ferdig. Ta også kontakt i god tid for å høre status.

Siden jeg hadde så god tid i forhold til å hente en gang så sa jeg at kunne fikse småting hvis de så noe galt. De hadde skiftet mye rart, men heldigvis kostet det ikke all verden. Polsk radioantenne holdt ikke mange dagene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...