Gå til innhold

Familieforøkelse= Disco 3/4 ?


yeahtehkaa

Anbefalte innlegg

Hei! Første post på forumet.

 

Familien øker fra fire til fem i april neste år. Vi har begynt å tenke på logistikken og har så langt kun kommet til valg av bil. I påvente av å få samboeren med på laget ift ny bil så har jeg begynt å titte litt selv, for så å komme med noen gode forslag hun kan få være med å velge mellom.

Det første som slår meg er at det finnes utrolig mange stygge familiebiler. De fleste ser ut som et fylt horn, er laget av plastikk og tenker kun på at familien skal fraktes fra A-B, uten å tenke på at far ønsker å ta noen forbikjøringer på vei til målet, ungene skal ha det komfortabelt OG trygt i baksetet. Tekniske duppeditter er ikke så farlig så lenge bilen er utstyrt med det som trengs av utstyr.

 

I dag kjører vi en 2009 Passat stasjonsvogn, 2,0 tdi 4motion med 140 hk. Den har vært en trofast tjener i fem år. Den er behagelig å kjøre. Har det nødvendige ekstrautstyret. Har god plass til ungene i baksetet og bagasjerommet er overraskende stort. Vi har kjørt utallige lass med henger med bilen og den har fraktet oss fra Oslo til vestlandet nærmere 50 ganger. Bilen har vært til jevnlige servicer og uten dette har den knapt nok vært på verksted.

Nå som skal gå fra å ha to til å ha tre barn i baksetet så er bilen dessverre moden for utskifting. Uansett hvordan vi vrir og vender på det så ender vi opp med at bilen blir for liten. Barna trenger fortsatt bilstoler og da er det rett og slett for liten plass i baksetet, samt at barnevognen i tillegg til nødvendig bagasje tar for stor plass.

 

Som dere sikkert skjønner så har jeg sett på litt forskjellige biler og har på mange måter falt pladask for Discoveryen. Det jeg hadde håpt på var at noen her på forumet kunne sagt noe sånt som: "ikke tenk mer på denne bilen, den er ikke noe for dere", men jeg aner at det ikke kommer til å skje. Det jeg uansett trenger hjelp til er å ta en rett beslutning angående hvilken modell og gjerne hvilket eksemplar jeg skal velge. Forventet årlige utgifter, etc.

 

Så, kjære entusiaster, kan dere bistå en forvirret bilkjøper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disco er helt knall og det er god plass, men...

Det kan presses inn 3 barneseter i bredden, men blir ekstremt trangt og har du flere av nr2 setene som er bakovervendte har du liten plass fremme.

Har du et eller flere litt større barn som bruker de fremovervendte så er det lettere og blir bedre plass og du kan benytte det 6 og 7 setet. Jeg har fire barn i barneseter og da blir det dessverre krøkkete i Discoen. Vi kjører stort sett bare vår ekstremt stygge, men uslåelig praktiske Espace....Uansett er Disco en helt annen verden enn passater og lignende. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mitt svar på D3/4 sin egnethet som familiebil. Etter at bilde blei tatt lurte vi også inn ein Nordiccab.. Ikkje isofix i midtsetet bak,ellers god bredde. Plass i lengderetning kan vere eit problem ved store stoler og lange voksne. Espace/multivan/transit er vel av dei få som byr på meir plass. WP_20160714_21_23_29_Pro.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Mercedes Vito tidligere men byttet til d3 da unga var ferdige med bakovervendte seter.

Vi har thule sin største takboks og er 2 voksne og 4 barn. Discovery'n kan ikke sammenlignes med Vito'n når det gjelder plass men vi har ingen problemer på ferie og hytteturer, men far har det helt fantastisk nå bak rattet på Discovery'n kontra tidligere i Vito. Litt nøyere pakking er det verdt for å få fremkommeligheten og komforten til Discovery'n :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er i samme båt som deg - da vi blir 5 i slutten av november. Vi hadde i utgangspunktet siktet oss inn på en multivan 4motion, eller til nøds caravelle 4motion. Det som desverre er den største ulempen med disse er at de holder seg usansylig høyt i verdi tross alder / km. stand - spesielt i forhold til D3 som igjen har tapt seg raskt i verdi. Før vi kjøpte D3en var vi ute hos forhandler og fikk sett litt på D4, og gikk derfra med et tilbud på en brukt bil de hadde inne. Etter og ha grublet over dette en del - kom vi for vår del frem til at et mellomlegg på over 300k for en bil som var gått 40k km mindre og var 3 år nyere rett og slett ikke var verdt det for vår del. Dog fikk vi vår bil til en hyggelig pris ettersom den hadde litt småting som måtte utbedres - og noen timer i garasjen har det jo blitt.

 

Vi endte opp (jeg klarte og overtale madammen) med og kjøpe en 07 D3 i sommer. For ca samme sum som vi har lagt ut i bilen hadde vi endt opp med en multivan av en årgang eller to eldre - MYE mindre utstyr og kjørekomfor og med flere km på telleren.

 

Verken jeg eller madammen har tregt siden. Vi har allerede ganske små seter (2 stk maxi cosi 2way pearl) til våre poder på 1,5 og 3, hvor begge sitter bakovervendt fremdeles. Vi får plass til minsten i sitt cybex aton 2 sete i midten - festet med base som festes med belter. Vi kommer nok til og snu eldste som blir 4 til sommeren når minien er på plass, da det er mer praktisk og lettere og løfte babysetet inn og ut over et fremovervendt sete - enn og måtte ta ut et sete først for så og sette i babystolen. Jeg hadde aldri trodd vi skulle få plass til alle 3 bakovervendt - men det gikk, dog litt upraktisk.... En vet en har kjøpt stor nok bil når en til daglig ikke gidder og legge sammen vognen når vi skal ut på ærender :-)

 

Vi valgte og finne en 7 seter - da bagasjerommet er like stort om en har seter eller ei. Muligheten for at en eller 2 av podene kan ha med seg besøk på tur veide stort for at vi valgte 7seter. MEN har du setene oppe baki - så har en tilnærmet samme plass til bagasje som andre 7 setere. Forskjellen her er at selv far ikke hadde klaget om jeg hadde måttet sittet baki (selv farfar brummet ikke over det sist vi hadde oss en tur på fjellet).

 

Hva angår årlige utgfter kan ikke jeg hjelpe så mye da vi er ferske D3 eigere selv. Vi har hatt en del utlegg på bilen etter innkjøp - men dette var ventet som nevnt tidligere - derav også noen timer i garasjen. Jeg vil tipse deg om og bruke litt tid på og lese deg opp på forhånd - men dog ikke grav deg ned i forumet - da ender du opp med og bli i overkant skremt vil jeg påstså. Det er noen gode poster hvor det listes opp hvilke slitedeler som normalt sett takker for seg til en gitt km stand - den kan være grei og se på. Vær spesielt obs på vibrasjon - spesielt i 2 & 3 gir (sett gjerne bilen i commander mode og velg 2 gir) i turtalsområdet 1600 - 2100omdreininger. Vi har nettop byttet converter i automatkassen for å få utbedret dette - søk på forumet så finner du tråden min angående dette...

 

Kort oppsummert så gliser jeg fra øre til øre for hver tur, og madammen er overraskende fornøyd :-) Podene blir sure om vi ikke skal kjøre "den store" bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte disco'n av samme grunn.. ville ikke ende opp med å gi tredjemann skylda for at jeg måtte kaste bort store deler av livet på å kjøre rundt i en "tøffel-vogn" ;)

 

Har hatt bilen i snart sju år, og koser meg fortsatt? Senest i helga med gjørmekjøring i elvedalen.

 

Hvilken annen bil gir plass til tre barneseter i bredden, masse plass til feriebagasje, komfortabel motorvei cruising i europeisk tempo, kombinert med heftig offroadkjøring??!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle som har tatt seg tid til å svare. Jeg skal sette meg inn i det dere har tipset om.
Jeg bare lurer på en liten ting til. Jeg kom over denne annonsen på finn.no :http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=83883078

 

Dette er pr nå en varebil, men det står at man kan sette inn baksetene i desember, kostnadsfritt. Hvilke regler gjelder her? Og en siste lille ting, denne bilen har det blitt skiftet motor på og ny kjørelengde er oppgitt til ca 90000km, mens i annonsen står det 286000 km. Dette høres litt shady ut. Noen som har noen innspill å komme med? Hvis den nye motoren har gått ca 90000km, og den er påkostet 90000,- det siste halve året så fremstår det jo som en god deal, såfremt man kan sette inn baksetene senere?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke påstått at det er shady. Det står at motoren har gått 90.000, mens bilen har gått 286.000. Om du sjekker opp, så ville det ikke overraske meg om gamlemotoren vandret til de evige greenlanes på grunn av oljepumpehavari eller lagerhavari. Motoren som nå står i er sannsynligvis bedre på det området der. Synes faktisk det er en ganske ærlig sak å opplyse både kilometerstand for bilen, og kilomterstand på motor. :)

 

D3/D4 er fantastiske kjøremaskiner, og kvaliteten er ikke så dårlig som alle tyskervenner og toyotaelskere vil ha det til. Ja - du må regne med vedlikehold, men er man i stand til å skru selv, og i tillegg investerer i et diagnoseapparat og en Haynesmanual, så er det utrolig hvor mye man kan få gjort selv. Det er ikke så veldig mye svart magi som holder disse bilene i gang (selv om det kan føles sånn enkelte ganger).

 

Deler er billige om man kjøper de i England, og forumet her er en kilde til utrolig mye kunnskap. Ta bilen på en prøvetur, føles den grei ut, og du får lyst på den - kjøp den. Bare pass på at det er en bil som faktisk kan bygges om til 7-seter, og få tilhengerfestet plukket av før du kjøper den. Det er nesten garantert rustet fast. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varebilen du viser til er ikke en bil som blir 7 seter ved ombygging.

Du kan se det på at den mangler sikkerhetseler i D stolpene.

Disse sikkerhetsselene ble ikke tatt ut ved ombygging til varebil.

 

Vær obs på at førstegangs registrering i Norge må være 10år for å gratis kunne omregistrere.

 

Denne bilen er også uten navi, armlener osv.

 

Enhver bil som har gått ut over garantitid på 5 år, eller passert 80-100 t km vil kreve vedlikehold..

 

D3 er driftssikker.

Men kjekt å skaffe seg et diagnose instrument ala IDII tool så unngår du eventuelle leie hendelser der bilen senker seg med pga feil ved luft fjær systemet.

 

Er du avhengig av å levere den på verksted for å få fikset ting så vil den koste endel. Og det er ikke en bil du leverer til et verksted uten d3 erfaring..

Alle store biler koster å vedlikeholde.

 

Få din bedre halvdel til å forstå gleden og fordelene med d3 kontra andre mindre funksjonelle, praktiske og kjedeligere biler. Få henne til å forstå at vedlikehold og kostnader er helt vanlig selv på små volvoer, toyotaer, passater eller hva det enn måtte være.

 

I min verden er vedlikehold eller reparasjoner ofte i størrelsesorden 20000-30000 pr bil pr år. Uavhengig av biltype. Gjør du det selv halverer du kosten.

 

Ny bil så slipper du dette men har til gjengjeld høyere verditap og lån.

 

Så lenge du har bruk for stor bil så mener jeg at d3 er et multiegg uten sidestykke.

 

Til røverpris.. løp og kjøp.. Men ha gjerne 50 laken i bakhånd til å ta litt oppgraderinger osv.

Forumet her vil hjelpe deg igjennom eventuelle utfordringer, ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...