Gå til innhold

Nærlys/kjørelys sluttet plutselig å fungere


kjetilsagafos

Anbefalte innlegg

Heisann:) Jeg er litt ny i Defender verden, men elsker bilen og prøver å bli en hobby mekker :)

Nå forleden dag sluttet plutselig nærlysene å fungere. Jeg har skjønt at det ofte er "lysbryteren" som kan ryke. Men når jeg drar den ut fungerer lys i instrumentpanel. Jeg har også prøvd bytte bryteren også i en annen jeg hadde liggende, men samme problem. Jeg har gått over alle sikringene og de ser fine ut. Jeg har også gått over de gule, reelene, (håper det er det det er), som står i under sikringene og det virker også som alt er greit med dem. Jeg har prøvd å bytte plassering og det er fortsatt samme problem.

 

Videre prøvde jeg å bytte lyspærer. Der lå heller ikke feilen. Det er verdt å legge til at når jeg prøver å bruke fjernlysene fungerer de, men kun når jeg holder spaken inne. Ikke når jeg tar den i det moduset som gjør at fjernlyset står på av seg selv.

 

Videre har jeg prøvd å bytte det ene reelet som står foran i motorrommet. Det hjalp heller ikke. Og når jeg klarte å finne ut av hvor det kom strøm inn i det releet og påviste at den faktisk fører strøm videre prøvde jeg å tjuvkoble størmmen direkte på ledningen som går til lysene og da fungerte faktisk "nærlysene/kjørelysene".

 

Hmmm. Jeg begynner å gi opp nå, da vi har dette som vår bilnummer en og ikke lenger kan kjøre etter kl 18 da det er uforsvarlig mtp mørket.

 

Noen som kan ha noen ideer på hva det kan være før jeg sender bilen avgårde på verksted om 2 dager? :)

 

Mvh Kjetil Sagafos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsmodell på bilen er interessant.

 

Lyshornet som er fjernlyset du blunker med når blinklysspaken trekkes mot deg har egen sikring osv.

Influerer lite på problemet ditt.

Jeg mistenker at du har en feil på blinklyshendelen/nær-fjernvelger/lyshornbryter/hornbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei! Fant Kjetils problem ligner veldig det jeg opplever med min 2010 Puma. Har store deler av denne vinteren "overlevd" takket være at nærlyset slàs på ved tenning. Parklys og dashbordbelysning kan slås på i første stilling, i andre stilling skjer ingenting. Hverken nær- eller fjernlys kan aktiveres (parkeringslys og dashbord lyser fortsatt). Kretsene for nærlysene og for fjernlysene fører 0 A når de skulle levere. I fjernlyskretsene virker det å være en strømtyv. Fører rund 1 A ved fjernlys av.

Men nærlyset funker i "nullstilling" og lyshornet og signalhorn fungerer også.

3-trinnsbryteren har jeg byttet, uten at det har gitt noe. Hvor står releet, som lysbryteren kobler inn? De under rattet har jeg skekket og mener er i orden. Noen andre skjulte releer?

Noen tipps hva som kunne være lurt å sjekke? Bytte blinklyshendelen?

Takknemlig for svar.

 

Raritus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er samme blinklyshendel på puma som det er på Td5 så går det strøm til nærlysene gjennom blinklyshendelen. Den strømkretsen skal bli brutt i det du slår på langlysene. Kobberplatene som beveger seg og bryter kretsen kan få dårlig kontakt slik at kretsen er brutt også når den ikke skal være det og da vil du ikke ha nærlys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Raritus. Mener det ligger bilder av spaken på min tråd. Det høres ut som du har samme feil som meg. Den letteste og billigste måten å feil søke dette på er å få lånt en ny bryter og koble denne på og sjekke. Det er veldig enkelt og tar under 5 min. Sikkert noen her inne som har en del du kan låne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjetil, takk for respons. Har dessverre ikke tid under uken å plukke fra rattet og rattstammeforkledning for å ta et bildet. Hadde vært fint om jeg kunne finne ditt bildet av bryteren (kan du hjelpe meg med det?).

Da jeg sa på den sist syntes jeg bare at den ene kobberplaten var litt på skakk og så er jeg usikker om den så småsmeltet ut i bunnen.

Har du fått løst problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...