Gå til innhold

Støtdempere. Når er de utslitt?


Tore Kjernmoen

Anbefalte innlegg

Tiden er kommet for litt delebytting på Range Roveren. (07MY TDV8) Bilen har gått 214000km. Ett hjullager er på vei til å dø og skiver og klosser må byttes. Og så er jeg litt usikker på støtdemperne. Jeg vurderer en totaloverhaling i preventivt øyemed når jeg først er i gang.

 

Så er spørsmålet. Når kan man regne med å måtte bytte støtdempere på disse bilene? Hvordan eller hos hvem kan man eventuelt teste funksjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  1. De er garantert modne for utskifting
  2. Den gamle teste metoden med å gi boilen en kraftig dytt for så å se hvor lang tid det tar for gyngingen å stoppe gir ikke reultat før demperene omtreng er tomme for olje = da har de vært modne for utskifting lenge
  3. å sjekke om støtemperene er ok krever en avansert maskin som kan gi systemet (hjul fjøring demper en sjokk inputt for så måle dempingen i sysstemet) slike maskiner har hverken biltilsyn eller de normale verkstedene som tar eu kontrol, derfor er de henvist til å sjekke etter lekasje eller eventuelt sjekke at bilen oppfører seg ok på veien.
  4. Normal levetid på dempere er ca 100000 km på menneskebiler, (Nå er det mange som kommer til å påstå jeg er helt tufs :o men det er sant.) om det samme gjelder for ordentlig biler er jeg mere usikker på, men at de er moden for utskifting på 214' det er jeg ganske sikker på
  5. Dempere er en sikkerhets detalj, hovedjobben deres er å holde hjulet stabilt på bakken. det første tegnet du finner på slitte dempere er lenger bremsestrekning (heller ikke noe som er lett å måle), det neste er dårligere svingegenskaper (større ploge tendenser) men ettersom endringen skjer over veldig lang tid er det nesten umulig å oppdage for bil eier

MAO bytt de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, støtdempere viser seg å slites litt forskjellige på disse "nyeste" land roverne, som nå begynner å nærme seg intervall for flere slitasjekomponenter.

 

Har kjørt flere Range Rovere og Sporter, D3 og D4 med det samme eller mer på telleren. Og de fleste har ikke hatt merkbart dårlige dempere enn da de var nye. MEN, noen har merket seg ut som helt utslitte. Så, ja, dine kan jo også være det. Ofte veldig vanskelig å oppdage slitne dempere for eiere, for dette skjer så gradvis. Men hopper du inn i en annen bil, eller noen som har tilsvarende bil tar en tur i din, vil du fort finne ut om noe er annerledes.

 

Slik jeg merker det i min P38, så vrir bilen seg mot venstre etter fartsdempere. Pga slitne dempere så fjærer belgene fortere inn og ut på venstresiden. Mens den gamle Defenderen fortsatte å gynge etter hullene.

Trikset med å hoppe på tilhengerfeste og gynge bilen fungerer dårlig på biler som er 2.5 tonn. En annen måte som vil fungere bedre er å trille rolig bortover en parkeringsplass og bråstoppe. En person som står bak bilen vil kunne se om bilen viser tendenser til å gynge.

 

Vanlige menneskebiler har jeg også oppfatningen av at trengs et skift ved ca 100 000 km. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På P38 hadde jeg ingen problemer med å merke om støtdemperne var dårlige. Den bilen er 500kg lettere enn L322 mens hjul og aksler veier det dobbelte.

 

Det blir støtdemperbytte. Egentlig synes jeg at TDV8 er litt stiv i oppsettet og skulle gjerne hatt noen litt mykere. Mercedesen som har fått nye dempere er helt nydelig... Tenker litt på dempere fra TD6. Hadde det enda vært mulig å fått tak i 255/60-R19 i sommerdekk.

 

Så gjelder det å finne gode dempere. Det er litt å velge i fra original til diverse ettermarkedsting men original er tryggest. En eller annen leverandør får en ordre på mellom 20 og 30k.

 

Det som er litt interessant er at flere kjøper rekondisjonerte fjærben hvor luftfjæren er byttet. Hva som er gjort med demperen er ikke så lett å si. Enkete bytter bare fjæren og kjøre lykkelig videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monroe hadde støtdempertestehenger utenfor verkstedet på Sæter en gang i tiden.

Jeg svingte innom med Mini 1275,107 pu og 109 stv 2a.

Alle hadde perfekte dempere ifølge maskinen.

Det stemte overhodet ikke med virkeligheten.

Mulig maskinen ikke kunne tolke bladfjærer og gummiputefjæring.

 

Ut i fra bilprodusentenes ønskede levetid på bil og deler vil jeg påstå at dempere med mer enn

100.000 km på baken er ferdige.

Men,som med mye annet er kjørestil og de mest brukte veienes tilstand avgjørende for levetiden.

Jeg har hatt kunder med defekte forfjærer og lekke dempere på spes D2 ved snaue 20.000km kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan den oppfører seg over fartsdempere

I rundt 20km/t

Kan jo gi en pekepinn på tilstand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men,som med mye annet er kjørestil og de mest brukte veienes tilstand avgjørende for levetiden.

Jeg har hatt kunder med defekte forfjærer og lekke dempere på spes D2 ved snaue 20.000km kjøring.

 

Jeg vil TRO at dårlige foringer ellers i bilen, lavprofildekk mv også påvirker dette i stor grad ?

Om f.eks foringer i radiusarmer mv er slitne, er det vel sjanse for at man raskt " banker i filler " et sett nye dempere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen var hos Strømmen bilverksted ved 203000km. Det ble byttet en del foringer i hjulopphenget men støtdemperne ble ikke anmerket. Jeg vet ikke om de er byttet tidligere. Min kjøring er stort sett på veier med god kvalitet. Unntaket er siste halvannen kilometer hjemme. Bortsett fra at jeg skulle ønske bilen var mykere / mer behagelig over skarpe kanter kan jeg ikke merke at demperne er direkte dårlige. Bilen er stødig og presis på veien. Men uansett kan demperne umulig være som nye så det blir bytte. Om ikke for annet så som preventivt vedlikehold.

 

Jeg prøvde P38'en på støtdempertester. Den var for tung på framakselen...

 

Jeg var kanskje litt upresis i den opprinnelige spørsmålsformuleringen. Det interessante er egentlig hvilken erfaring andre har med hensyn til kjørelengde på støtdempere på denne biltypen samt hvilke symptomer man fikk eller hvordan defekte dempere ble avslørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...