Gå til innhold

Noen som kjenner til denne?


moparman

Anbefalte innlegg

Ikke så mange, ser det ut til :-/

Men jeg skal i allefall gratulere deg med kjøpet av en fet bil og velkommen til verdens beste forum.

 

Melder du deg inn i NLRK har du også en del medlemsfordeler som lett overgår medlemskontingenten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - og velkommen til forumet.

 

Kjenner ikke bilen, men ville fått forhandleren til å demontere tilhengerfestet før jeg hadde kjøpt den i alle fall. Ikke helt usannsynlig at det har rustet fast. Sjekk også om det er slark i det - det skal det ikke være.

 

Utover det så er det vel det vanlige. Ta den på en prøvetur, det skal ikke være vibrasjoner under kjøring, og heller ingen klunkelyder fra understellet. Gearkassen skal skifte mykt og fint. Prøvekjør håndbremsen noen ganger før prøveturen, og sjekk at det ikke utvikler seg varme der bak. Be gjerne om å få bilen overlevert i iskald tilstand (om mulig) så du kan få bekreftet at gløding fungerer som det skal.

 

På den kilometerstanden der så er den enten på sitt tredje sett med hjullager foran, eller så er det ikke så lenge til de skal skiftes. Forhør deg om når de ble byttet sist. Om du har mindre en 8 tommeltotter så greier man fint å bytte disse selv, men det er jo greit å vite om det er en jobb man må regne med å gjøre i nær fremtid eller ikke.

 

Utover det, så virket det som en grei bil til en grei pris. Lykke til. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var nybilen kommet hjem. Må si det var en meget trivelig opplevelse, har kjørt 80 mil siden torsdagen da jeg hentet den på Røra. Ble positivt overrasket over forbruket på tur oppover 8.2l/100km. Og en vanvittig god kjøreopplevelse.

Må også få takke for råd om hva jeg skulle se etter ved prøve kjøring. Eneste jeg har og sette fingeren på er en feilmelding på luftfjærene som kommer innimellom. Men er kun feilmelding, merker ikke noe på bilen. Også tror jeg kanskje det kan bi glødepluggbytte etter vært.

Så blir vell og handle timer til webastoen og en slik iidtool Bluetooth etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

På den kilometerstanden der så er den enten på sitt tredje sett med hjullager foran, eller så er det ikke så lenge til de skal skiftes. Forhør deg om når de ble byttet sist. Om du har mindre en 8 tommeltotter så greier man fint å bytte disse selv, men det er jo greit å vite om det er en jobb man må regne med å gjøre i nær fremtid eller ikke.

 

 

okei... "...så er den enten på sitt tredje sett med hjullager foran, eller så er det ikke lenge til de skal skiftes..."

 

min har pr nuh trillet ca 250 tusen hvorav jeg selv har avviklet ca 220 tusen av disse. Jeg har så langt loggført nye hjullager foran èn gang, og da på 144 tusen. Det vil jeg tro er innenfor normalen, eller? B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

okei... "...så er den enten på sitt tredje sett med hjullager foran, eller så er det ikke lenge til de skal skiftes..."

 

min har pr nuh trillet ca 250 tusen hvorav jeg selv har avviklet ca 220 tusen av disse. Jeg har så langt loggført nye hjullager foran èn gang, og da på 144 tusen. Det vil jeg tro er innenfor normalen, eller? B)

 

Min D4 har gått 180.000 og er på tredje settet foran - dog skal det sies at sett nr 2 ikke var orginale lager. Men det varierer helt sikkert med hva bilen utsettes for og hvor heldig man har vært med lagrenes kvalitet.Har merket meg at andre også har byttet ved omlag 100.000. Men - igjen der er jo ikke noe fasitsvar her. :)

 

moparman: Luftfjæringen bør du få kjørt en diagnose på. Sannsynligvis bare en sensor som synger på siste verset, men det er greit å få slikt verifisert, og eventuelt tatt det på garanti (eller bare byttet så raskt som mulig om det er problemet). En sensor som av og til sender gale verdier kan også øke belastningen på kompressoren, noe som igjen kan forkorte levetiden på denne.

 

Forøvrig: Gratulerer med ny bil. Regner med at du vil få mange fine turer i denne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke se bort fra at noen her på forumet kan hjelpe deg mot en liten håndbayer. Hva slags diagnoseutstyr de forskjellige verkstedene innehar varierer, så du bør i såfall ta en liten ringerunde. Det er ikke eget diagnoseutstyr for luftfjæringen, alt går over OBD2, men det varierer om utstyret oppfatter feilmeldingene. Om de gjør det, så varierer det også hvor mye fornuftig man kan få ut av det.

 

Men - om man får feilkodene, så kan man komme langt med google. :)

 

Det bør også nevnes at feilkodene ikke er noen fasit, men de vil i det minste gi en indikasjon på hvor feilen ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...