Gå til innhold

Lettere og «mer personbil» enn noensinne


Tore Kjernmoen

Anbefalte innlegg

2.8 tonn minus slanking på 400kg er 2.4 tonn. Noe jeg synes er mye på en moderne bil. Ikke imponerende.

 

Men artikkelen er jo et stykke venstrhåndsarbeid.

 

Sitat: "Nye Discovery kan trekke hele 3.500 kilo, noe som til nå bare har vært gjeldende for de store amerikanske pickupene, Dodge RAM og Ford F-serien, som har konkurrert på disse områdene."

 

Dette er jo veldig feil. Det kryr jo av Land Rover modeller som kan trekke 3500 kg.

 

 

 

Jeg sendte en mail til artikkelforfatteren om akkurat det, i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å se den fullrigget for expedisjon. Discoveryen har jo alltid hatt utrolig mye tilbehør. Takrack, stige, vinsj, snorkel, rock / treeslidere mindre felg / mere dekk og i offroad modus høyde.

Helt greit at det er luksuriøst innvendig, så lenge det er solid.

 

De nye skal jo ha bedre traction systemer, bare det ikke blir som med Range Rovern at inn / utkjøring og breakover vinkler blir dårligere. For sånn sett hjelper det ikke med bra traction hvis du ikke klarer å entre bakken fordi plastfangeren tar nedi...

( det ser jo ut som om hjulene står godt ut i hjørnene fremme og den har bra skrå bak )

 

Synes den er fin jeg, gleder meg til fortsettelsen.

 

Mvh Brage

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye sutring. LR selger mer enn noensinne så det er tydelig at de gjør ting riktig for tiden. Mindre luftmotstand, mindre forbruk, mer plass, bedre offroad-egenskaper er vel ikke noe å syte over?

 

Riktig! Det går som hakka møkk, og det er åpenbart at strategien har truffet godt der de store markedene (pengene) er. Alt er jo egentlig bare en overgang - som en eller annen sa... Så folkens, det er bare å venne seg til at det meste ikke lenger er som før.... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sutring er vel å dra det langt.

Elles er eg jo med på det at LR har gjort noko rett sidan dei får bilar ut og pengar inn.

 

Men det vedrører meg liksom ikkje. Det har ikkje noko med meg å gjere. Det var alltid seriebilane og gamle RR som fenga meg. Sjølv for femten - tjue år sidan hadde eg null interesse for dei meir komplekse og veldig luksuriøse modellane.

Det var ikkje så viktig då, for då var det fire modellar i porteføljen og dei fleste var "fornuftige". Iallfall så fornuftige som engelske bilar blir.

 

Freelander - liten og søt og med sine eigne problem

Defender - tøff og forvaltar av seriebilarven

Discovery - Defenderunderstell og RRC-karosseri med litt ekstra snacks

Range Rover - uoppnåeleg luksus, men litt kult likevel.

 

No veit eg faktisk ikkje lenger kva modellar LR leverer. Det framstår omlag slik:

 

Discovery - Komplisert luksus

Discovery Sport Space Shuttle - Komplisert, dyrare luksus

Range Rover Sport - Enno dyrare luksus

Range Rover Autobio Kompressor - Alt pengar kan framskaffe og kubanske sigarar

Range Rover - Pluss blackjack and hookers, med massasjeratt og oppvarma gasspedal

Range Discovery CSK - Med eigen sjåfør

 

Ingen av desse kjem eg nokonsinne til å kjøpe. Ikkje har eg råd til å kjøpe ny, og iallfall ikkje brukt, når alt mikkmakket blir gammal.

Men eg har heller ikkje lyst på noko av dette. Det er meg totalt likegyldig. Så om nye femten - tjue år driv eg enno med seriebil og gamle RR. Skikkeleg gamle RR.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha Radovan jeg ler høyt av din presise oppsummering av bilproduksjonen til det Indiske selskapet på den lille øye uten for EU. Har ikke ledd så godt siden jeg parkerte på Storo i dag og så en nye Range Rover med en megleraktig fyr bak rattet. Kjerra så ut som en rullende bordell og han ble da til innhaveren. Ikke ser jeg forskjell på de forskjellige modellene og ikke vill jeg ha noen av de heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at tanken på å dra en helt flett ny, HVIT FFRR, med SVARTE ruter og HVITT skinninteriør ( ispedd nydelige nøttetre-detaljer ) uti løypa på Rena, tiltaler meg skikkelig.

Litt sånn lotto-milionær greier, ikke fordi jeg må, men fordi det hadde vært morro. Ikke minst å sage plass til 33" dekk, bolte fast buschwackere, og slå inn torpedoveggen litt med FFBFH ( full-fat-big-faens-hammer ) sånn at subbinga ble redusert til et minmum....

 

Verdal`n !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig! Det går som hakka møkk, og det er åpenbart at strategien har truffet godt der de store markedene (pengene) er. Alt er jo egentlig bare en overgang - som en eller annen sa... Så folkens, det er bare å venne seg til at det meste ikke lenger er som før.... B)

Hihihi. Du husker kanskje hvem som sa det i hvilken sammenheng også?

 

Alt er en overgang, sa reven da han ble flådd.

:D

 

Men - at man kommer til å venne seg til designet er det nok ingen tvil om. Når det gjelder om jeg vil komme til å like det til den tid? Der er dommeren på gangen ennå. B)

Uansett har jeg sansen for JokerS30 sin fantasi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså... ikke min mening å virke sutrete, men jeg er litt skuffet over at bilen tilsynelatende (understreker det, for kanskje den framstår annerledes i virkeligheten) har få spennende, kanskje litt provoserende detaljer ved seg.

For det er det jeg hadde ønsket med neste generasjon Disco, at der RR, RRS, Disco Sport alle sammen er nokså "slick'e" og strømlinjeformede, pene for all del men relativt lite provoserende i sine uttrykk, så skulle Disco være litt mer politisk ukorrekt, med skarpe boksete vinkler der "alle andre" er avrundede og aerodynamiske, (fortsatt) med det hevede taket bak som for mange sikkert framstår som teit men som for oss kjennetegner Disco (ser det er litt hevelse bak på den nye også, men tonet ganske ned virker det som), med loddrett bakende og "skjevt" bakvindu. Alt sammen detaljer og en helhet som for de som ser en Disco 1/2/3/4 første gang krever tilvenning og "enten elsker du det eller så hater du det".

Så vil alt dette medføre at den bruker mer drivstoff, at man ikke bør forvente topphastighet over 190km/t, etc. etc. men det er en del av pakka!

Inni skulle den fortsatt være i toppklasse når det gjelder lyx og komfort, som en liten kontrast til det brutale ytre.

 

Her er forresten en morsom(?) sammenligning jeg fant på nett i dag, god fredag! :-D

 

saab_discovery5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra siden ser den ut som en sedan som noen, med få og enkle midler, bygde stasjonsvogn av, omtrent i tråd med tanken Koreanerne hadde med ssang young sin digre klump.

 

Kondomlykter ble trekt rundt sidene for å vise hvor dyktige de er på plast.

 

Nå sikter de mot den store visesegframgruppen av kjøpere, de er jo en større kjøpegruppe enn oss som trenger en kantete romslig bil laget for å frakte kasser og gods. Nå er det kjøpesenterbager som skal inn i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET er ingen dårlig sammenligning :) Nisjemerker i mellom ;) Og se hvor det førte SAAB å være et nisjemerke :( Land Rover forsøker åpenbart, og ser ut til å lykkes, med å ikke være et nisjemerke. Jeg er bare usikker på om jeg liker det :unsure:

 

Men... skal man ut av nisja så må man ha lokale forhandlere. Jeg aner ikke hvordan det er i det store utlandet... men her ser på berget det ut til å mangle. Jaja. Den som lever får se, heter det. Blir nok uansett artig å lese denne tråden igjen om 5-6 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den som lever postei. Og alt blir en vane og pølsa den har to, som mannen aldri sa. :rolleyes:

 

Dette blir nok en knakandes populær bil, men kanskje for litt for mange i mine øyne. Jeg drøyer'n noen år, til alt offroadstæsjet er på plass og produseres til en rimelig penge. Eller så finner jeg noe annet gøy.

 

Så får vi her inne heller bli en skranglete gammel gjeng, som utveksler meninger om sukat og mocca-bønner, mens vi sparker i hverandres rullatordekk. Det er da også noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser lekker ut, synes eg. Men den er liksom ikke en Discovery lengre... Men det er vel der den nye Defenderen kommer inn i bildet?

 

Såframt ikke NOrsk Tipping, eller noen andre kommer med et anstedning bidrag, Så blir nok D3`n vår den siste oljebrenneren i vårt eie .... he he.

 

blushB)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye Discoveryen ligner kanskje på mye annet, men likevell er den helt unik. Det er detaljene som utgjør den store forskjellen og som gjør den til en perle i forhold til disse andre.

 

Du skal dog være litt våken når du handler ser jeg ( men det er man vell i den prisklassen ).

Lavserie ( kasse ) og 4 hjuls luftfjæring er Optionial. Er du tilhenger av spiralfjærer - ja så leveres den med det( Da kan du heve på gamle måten ), men det er nå litt stusselig med spiral når resten av bilen er så innovativ.

 

Synes mye er lovende:

Den nye løsningen på baklemmen er jo til å leve med. Innerskjermer som dekker Hjul buer er jo smart.

Med fullt løft har den en innkjøringsvinkel på 34 grader. Det er nokså bra.

Innvendige løsninger / seteløsninger er jo helt geniale.

Nokså vanntett må den jo være siden reklamen sier 90cm med vann, den må da klare det uten at du blir våt på bena ;) , som jeg er ganske sikker på du hadde blitt i en Disco 2 eller Defender i den dypden.

 

Best er det jo at du får en vettig bensiner i denne, for oss som ikke er så glad i diesel biler...

 

Nå er jeg virkelig spent på hvordan den nye Defenderen blir :)

 

Jeg gir tommel opp for dette til Landrover.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med denne synes jeg de har havnet omtrent i samme selskap som alle andre SUV-produsenter, rent bortsett fra prisnivå vi jeg anta. Disco 5 har etter mitt syn omtrent samme stil og sjarm som en Mitsubishi Outlander eller tilsvarende. Hvis jeg noensinne vil få råd til å kjøpe meg en slik, vil jeg kjøpe en Wrangler Rubicon på trass :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Blir nyskjerrig etter å ha lest noen av trådene på D5:

Vi kjøpte vår første LR D3 mange år siden. Forelsket oss i kjøreegenskapene (les: fremkommeligheten) og ikke minst plassen! Deretter ble det D4, og nå D5. Så til sakens kjerne: Er det obligatorisk å ha en gammel LR for å bli respektert/akseptert i forumet/klubben? Blir en uglesett om en møter opp med familien på treff, med en D5? Disste spørsmålene dukket opp når jeg leste forumet... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nyskjerrig etter å ha lest noen av trådene på D5:

Vi kjøpte vår første LR D3 mange år siden. Forelsket oss i kjøreegenskapene (les: fremkommeligheten) og ikke minst plassen! Deretter ble det D4, og nå D5. Så til sakens kjerne: Er det obligatorisk å ha en gammel LR for å bli respektert/akseptert i forumet/klubben? Blir en uglesett om en møter opp med familien på treff, med en D5? Disste spørsmålene dukket opp når jeg leste forumet... ?

 

Ugleblikkene skyldes vel helst dårlig skjult misunnelse :-)

 

Bilen har jo riktig farge på det ovale merket og bør vel aksepteres som alle andre.

 

Når det er sagt synes jeg "LR preget" er borte fra den nye discoen, men det er uten tvil en fremragende bil..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...