Jump to content
LRforum
Tore Kjernmoen

Lettere og «mer personbil» enn noensinne

Recommended Posts

http://www.dinside.no/motor/lettere-og-mer-personbil-enn-noensinne/63651951

 

For 27 år siden viste Land Rover frem en helt ny modell på bilmessen i Frankurt. I dag viste de frem femte generasjon av Discovery, og aldri har modellen vært mer «personbil».

Men Land Rover lover også offroad-egenskaper.

Ja, det finnes en Toyota Land Cruiser, og ja, det finnes flere andre konkurrenter, men ingen andre har klart å skape tre så sterke merkevarer som Land Rover har gjort med Defender, Discovery og Range Rover. Så får vi heller tilgi floppen Freelander.

 

DinSideDiscovery5.JPG

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er litt trist at disse nye modellene alltid vises med rimelig store felger. Det gir selvfølgelig gode prestasjoner på vei, men er jo nokså ubrukelig i terrenget. Så spørsmålet blir hvor langt ned kan du gå / få felg til denne.

 

Vi som liker 16", over det blir for stort - sa brura

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg ser snart ikke forskjell på disse bilene lenger!

 

Og de har blitt utrolig kjedelige.

 

Totalt blottet for særpreg.

Heilt korrekt, og, for meg, heilt irrelevant - då eg aldri kjem til å kjøpe ein. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

2.8 tonn minus slanking på 400kg er 2.4 tonn. Noe jeg synes er mye på en moderne bil. Ikke imponerende.

 

Men artikkelen er jo et stykke venstrhåndsarbeid.

 

Sitat: "Nye Discovery kan trekke hele 3.500 kilo, noe som til nå bare har vært gjeldende for de store amerikanske pickupene, Dodge RAM og Ford F-serien, som har konkurrert på disse områdene."

 

Dette er jo veldig feil. Det kryr jo av Land Rover modeller som kan trekke 3500 kg.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enig i at den tilsynelatende her mister mye av sitt design-særpreg som har kjennetegnet Disco helt fra 1. generasjon.

Helt opp til D4 har det liksom aldri vært noe tvil hva du så om du så en fra siden, bakfra eller også forfra.

Nå er jeg mer usikker på om en person med "normal" sans for biler ville se raskt om bilen som ligger bak en i speilet er en Disco 5 eller en nyeste generasjon Honda CRV.

 

Og at journalisten flere ganger kaller Disco 5 for Land Rover sitt flaggskip vil nok såre en del FFRR-eiere, men mulig journalisten mener Range Rover er et eget merke..?

 

Ja, ja, vi får vel vente på neste generasjon Defender, da...

Om den blir nogenlunde som denne skissen her, med "skinn og bein" inni (og mulighet for moderne understellsløsninger, luftfjæring, etc.), så er jeg nok mye mer optimistisk på dennes vegne.

2019-Land-Rover-Defender-5-door-Autobiog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Topgear hevder bilen er 480 kg lettere og begynner på 2115 kg.

 

 

 

The body is 85 per cent aluminium, which both lops a thumping 480kg off the base car’s weight (it’s now 2115kg unladen), and improves the Discovery’s sustainability credentials.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror vi bare kan glemme at LR-produkter skal returnere som "bruksbiler" med det første. De satser tilsynelatende "all in" på luksussegmentet tvers over hele produktlinja og har etter mitt syn ikke helt tenkt over hvem og hva de skal konkurrere med der. Og ja - jeg tilhører gruppa som synes at "alt begynner å se likt ut". Jeg ser jo snart ikke forskjell lenger - hvis andre har samme problem må modellene konkurrere like mye innad som mot andre merker. Dessuten synes jeg "mye av det som var bra forsvinner" - som f.eks STORE speil og god oversikt mot bilens hjørner.

 

Legg til et stadig mindre forhandlernett lokalt og en distributør med rykte for å ikke være de letteste å ha med å gjøre - så ser jeg ingen suksessoppskrift for merkevaren i dette landet iallfall. Selv om avgiftene har falt noe. Jeg ser heller for meg MANGE 2-5 år gamle biler på bruktmarkedet om noen år - og deretter fallende nysalg på denne kursen.

 

Vel - vi får håpe det ikke blir sånn... Kanskje LR gjør som BMW, og henter seg inn igjen etter å ha vært på bærtur designmessig. Men jeg tror ikke jeg hadde satset mye penger på det. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problemet er at det er 2 hovedmål bilprodusenter må sikte mot:

Aerodynamikk og effektivitet - for å få ned utslippene.

Trafikksikkerhet - for å skade personer minst mulig ved en ulykke. At dette også inkluderer fotgjengere og syklister er litt nytt.....- som gir sterke føringer...

Edited by JokerS30

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problemet er at det er 2 hovedmål bilprodusenter må sikte mot:

Aerodynamikk og effektivitet - for å få ned utslippene.

Trafikksikkerhet - for å skade personer minst mulig ved en ulykke. At dette også inkluderer fotgjengere og syklister er litt nytt.....- som gir sterke føringer...

Jupp. Ingen tvil om det.

 

Og runde biler gir sånne ettermonterte løsninger

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/4151i4sZGZL.jpg

Så MANGE av dem på minibilene på Kypros sist jeg var der....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg ser snart ikke forskjell på disse bilene lenger!

 

Og de har blitt utrolig kjedelige.

 

Totalt blottet for særpreg.

 

Blir liksom litt "såpestykke" utav alle tilslutt....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jupp. Ingen tvil om det.

 

Og runde biler gir sånne ettermonterte løsninger

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/4151i4sZGZL.jpg

Så MANGE av dem på minibilene på Kypros sist jeg var der....

 

Off topic: Sånn som mange av de gamle "snutebilene" hadde det der. Får assosiasjoner med gamle Scania Vabis og Volvoer av sånne. :D

 

Så lenge LR har imaget sitt og er forbundet med frihet til å kjøre "hvor du vil" og litt røft friluftsliv, så kan det nok hende at fiffen fortsetter å kjøpe LR. Samtidig, så kommer dette ganske raskt til å vannes ut, og da kan det plutselig gå nedover veldig raskt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Her var det mye sutring. LR selger mer enn noensinne så det er tydelig at de gjør ting riktig for tiden. Mindre luftmotstand, mindre forbruk, mer plass, bedre offroad-egenskaper er vel ikke noe å syte over?

En annen mening = sutring&syting? Jaja. Jeg kan leve med det. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Her var det mye sutring. LR selger mer enn noensinne så det er tydelig at de gjør ting riktig for tiden. Mindre luftmotstand, mindre forbruk, mer plass, bedre offroad-egenskaper er vel ikke noe å syte over?

Det blir ofte sånn i et entusiastmiljø. Alt var bedre før og ingenting kan måle seg med den første forelskelsen :)

 

På AlfaRomeo forumet går det heftige diskusjoner om dagen hvor det er opptil flere som snakker ned nye Guilia som har alt AR entusiastene har ropt etter side man gikk over til FWD. Men dette er ikke bra nok og 166 og 164 snakkes frem som superbiler.

 

Jeg for min del ønsker meg to Discoer, D1 fordi den er en ukomplisert klassiker og D5 fordi den er moderne og ny. D2, 3 og 4 vil jeg ikke ha :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kommer sikkert til å "gro" litt på oss og det er sikkert flotte biler men det som er synd er at de fortsatt ligner på mye annet på veien nå. Og som andre merker så virker det som de lager en modell og skalerer den opp til ønsket segment.

 

Ford Explorer har vært på markedet flere år i USA og man kan vel si de ligner litt...

 

Vi får vel bare innse at vi ikke er kundesegmentet som LR er ute etter...

 

post-3-0-85171400-1475089644.jpg

 

2016_ford_explorer_sideview.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sannsynligvis samme designer. Akkurat som når designeren fra Aston Martin gikk over til Ford, så begynnte alle

Ford modeller å få AM lignende 'ansikt'.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sannsynligvis samme designer. Akkurat som når designeren fra Aston Martin gikk over til Ford, så begynnte alle

Ford modeller å få AM lignende 'ansikt'.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gerry_McGovern

 

Har visstnok vært borti Ford via Mercury. Apropos så ser da interiøret her veldig kjent ut?

http://www.edmunds.com/mercury/mariner-hybrid/2008/consumer-reviews/

 

På den andre siden så er det nok også sånn at design lett blir relativt likt for en gitt tidsperiode - rett og slett fordi man ser på noenlunde like designuttrykk som "vakkert" og "praktisk". Og i disse globaliseringstider kommer det sikkert også an på at man har et begrenset sett produsenter i bunnen.

Edited by yarnslayer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg synes bilen er dritfin! Og det kan jeg vel egentlig ikke kalle D3 jeg har nå, men så ble den ikke kjøpt pga utseendet, men pga egenskapene. Og at D5 har bedre egenskaper enn både D3 og D4 kan det vel ikke være noen tvil om, håper jeg får en slik ein en dag ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

2.8 tonn minus slanking på 400kg er 2.4 tonn. Noe jeg synes er mye på en moderne bil. Ikke imponerende.

 

Men artikkelen er jo et stykke venstrhåndsarbeid.

 

Sitat: "Nye Discovery kan trekke hele 3.500 kilo, noe som til nå bare har vært gjeldende for de store amerikanske pickupene, Dodge RAM og Ford F-serien, som har konkurrert på disse områdene."

 

Dette er jo veldig feil. Det kryr jo av Land Rover modeller som kan trekke 3500 kg.

 

 

? research, hva er det?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...