Gå til innhold

Varsel lampe for oljetemp på automatkasse lyser på Disco2 Td5 2000


ando

Anbefalte innlegg

3 ganger i høst - og aldri før på 16 år: De 2 siste gangene opp bakkene til Vasstulan (fra Uvdal)
(for de ukjente er bakken ikke sååå lang og bratt....)
begynte varsel lampen for automatgir oljetemperatur å lyse rødt.
Og det luktet varmt....
Da er oppskriften å la bilen stå på tomgang til lampen slukker.....?
Men dette har aldri skjedd før.... hva kan problemet være?
Disco2, Td5, 2000, 330000 km.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert lurt å sjekke oljenivå også mens du bytter sensor! Hvis du ikke har byttet filter på en stund (husker ikke interval) så er det sikkert ikke dumt å gjøre det samtidig. Da kan du få bekreftet om det bare er sensor eller noe litt mer alvorlig.

 

http://www.discovery2.co.uk/Autobox_Oil.html

 

 

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Da fortsetter jeg tråden....for i går - i 29 varmegrader - så lyste oljetemp måleren 2 ganger  ila 2 ulike kjøreturer - i SMÅ oppoverbakker!!!!!

Så jeg spør:

For best å kjøle motoren; skal jeg parkere bilen og la motoren gå på tomgang - med panseret oppe? - eller skal jeg stoppe motoren helt?

Radiatoren er sikkert møkkete foran (fluer ++): hvordan renser jeg der - hageslangen?

Radiatoren er sikkert gjengrodd inni også....: hvordan renser jeg den?

Termostat tror jeg ble skiftet for  5 til 7 år siden. Hvordan sjekker jeg at den åpner når temperatur måleren på dasjbordet når normal temp?: skal kjøleslangen i motorrommet ha vært romtemp og mykt til motoren når normaltemp - og så bli hard og varm etterpå?

Er det ved normaltemp vifta skal begynne å gå?

 

Andre saker å sjekke? (jeg skal lufte systemet - og vet hvordan det gjøres...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør reint og bytt sensor er som regel kuren. D2 er ikke normalt sett plaget med girkasser som går varm. 

Jeg kjørte i årevis ukentlig med over 3 tonn henger på min, aldri ett problem annet enn sensor som varslet på feil tidspunkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at motor i gang med panser oppe kjøler best. Stopper du motoren så stopper du også kjølingen (i.e. viften og vannpumpen). 

 

Radiator vasker du enklest med litt vann eller litt forsiktig trykkluft fra baksiden. Er vel tre lag med "radiatorer" så helst burde man demontert alt og vasket dem hver for seg.

Det er ikke sikkert radiatoren din er så ille men det kommer vel an på vedlikeholdet :) Det kom en endret radiator for de første D2 Td5'ene som reduserte kjøling til dieselkjøleren og også oljekjøleren til motoren. Har du ikke byttet radiator og tror den er litt tett så ville jeg vurdert å bytte den.

 

Testing av termostaten uten å ta den ut kan du kanskje gjøre ved å sjekke temperaturen på slangene inn/ut men kanskje ikke så enkelt å gjøre i praksis.

 

Viskoseviften skal være hard å dra rundt når det er varmt, de holder ikke evig så kan være lurt å skaffe en ny hvis du er i tvil. Relativt billig forsikring at motoren blir kjølt. Td5 går ikke så lett varm så lenge kjølesystemet er i orden :)

 

AC viften skal i teorien hjelpe til hvis det blir alt for varmt men kan ikke huske at min slo inn noen gang (og det var etter å ha sjekket at den ikke var rustet fast og fungerte).

 

Byttet du oljekjøler sensoren?? Den er kjent for å feile :)  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har den endrede varianten radiator. Radiatoren ble i alle fall byttet via garanti ca 2003.

Nå har jeg sjekket kjølevæsken for luft - det var det ikke.

Flushing av giroljeradiatoren for å gjøre den ren inni fant jeg ut for 10 år siden at jeg ikke ville gjøre da inntaket var veldig skrøpelig/tynt materiale - med fare for å brekke....

 

Jeg blandet vann og Zalo - og sprøytet inn fra forsiden - gjennom grillen. Det så ganske gjengrodd ut på enkelte plasser...

Etterpå spylte jeg med hageslangen fra baksiden via/gjennom den bakerste radiatoren. Om det ikke har blitt renere får jeg kanskje ta samme prosedyren, men ta av grillen for å kunne bruke oppvaskkosten forsiktig.....?

Er nå på leit etter sensoren - noen som har i området Grefsen, Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...