telindnor Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Har fått oss FL1 2006 TD4 HSE, automat. Sistnevnte vibrerer eller rister litt i 2 og 3 gir spesielt. I de høyere gira så virker det som om ristingen er helt borte. Jeg VET ikke at det er automatkassa, det kan være oppheng etc som er slitt, det vet jeg ikke, men jeg holder en sterk knapp på aut.kassa. Min plan er å teste dr Trannys og bytte olje/flushe kassa uansett, da jeg ikke finner noe dok på at olje er skiftet på kassa på de 200k km den er rullet. Så spørsmålet er hva gjør jeg og i hvilken rekkefølge. Skal Trannys på i eksisterende olje, kjøres med en stund for så å flushe/bytte olje, eller bør jeg skifte/flushe olje og fylle dr Trannys og kjøre med denne "permanent"? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Min erfaring er at tillsatser fungerer best med ren ny olje. Uten at jeg kjenner til Dr. Tranny, så vil jeg tro at kassa uansett har bra av ny olje uansett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 26. september 2016 Forfatter Del Skrevet 26. september 2016 Noen flere som har erfaring med dr Trannys? Permanent eller kun en periode? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 (endret) Eneste jeg kan si er at jeg har opplevde et "eventyr" med QMI sin automatgir behandling på en passat. Om det var tilfeldigheter eller ikke kan diskuteres, men etter påfyll av denne + 100km kjøring så var lugging og sluring i 70 km/t fra 4, giret borte og bilen kjørt ytterliggere 50000km silkefint før den ble solgt. Skal du bytte ATF olje, så skal du bruke en som er Texaco N402 klassifisert. Du skal ikke fylle på god gammel DXIII ATF. Det er en egen prosedyre for setting av ATF nivået på denne kassa, googler du, så finner du mange av disse. Biltema har ATF som er N402 klassifisert. Valvoline maxlife ATF er også det. Endret 27. september 2016 av Mr Rover 75 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 8. november 2016 Forfatter Del Skrevet 8. november 2016 Da har jeg en periode bak meg som FL-TD4-automat-bil eier/bruker. Status p.t: Vi "flushet", dvs verkstedet kjørte i gjennom noen liter olje. Denne var efter sigende svart og stygg, det som kom ut, og i de første literne av "flush-oljen" var det også mye skitt. Verkstedet fylte på 1 tube med Trannys. Oljen som ble brukt var Valvoline sin som støttet std som Mr Rover 75 anbefalte..Texaco N402. Opplevelsen var som ref innledningsvis i tråden at bilen vibrerte ved belastning i enkelte gir, ellers så var alt i grunnen smooth. Etter ny olje og Trannys er situasjonen/erfaringen etter ett par tusen km at alt er som det var, ingen endring. Det kan tyde på, muligens, at vibrasjonene stammer fra et annet sted enn kassa. Skulle gjerne hatt noe som kjenner igjen "løen" kasse til å testkjøre. Har en plan der. Dersom det viser seg at det ikke bare er kassa som kan gi slike symptomer så får man sette i gang en evalueringsmetodikk på andre områder. eks opphengslager/motorfester,div gummi/oppheng. Bilen kjører bra, motor starter og går fint og det meste er fryd og gammen. Stusser dog på et par ting. Ønsker andres erfaring her. Det "synger" endel fra automaten (tror det er automaten, alt. motor) når oljen er kald. Normalt? Automaten er treg til å gire opp når motor/drivlinjen er kald, veldig treg. Holder seg spesielt leeenge i 2. gir. Når alt er varmt er giringen slik jeg forventer. Til info så har jeg lite erfaring med automatbiler i denne klassen/årgangen å referer til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 22. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2018 Skal «avslutte» denne tråden med siste erfaringen. Har kjørt med ristingen i bilen i halvannet år ca nå og ting har gradvis blitt verre. På EU kontroll i oktober ble det konstantert dårlig hjullager venstre foran, drivaksel venstre foran og slitte opphengslager til VCU. Hjullageret ble byttet i høst og så reiste poden på skole i Surnadal og jeg har ikke sett mer til bilen før nå. Den har gått i skytteltrafikk til alpinanlegg og Trondheim og Åre og....jeg har bare krysset fingrene og tenkt at det går..sikkert. På veien nedover så var det tildels kraftige vibrasjoner når han kjørt over humper spesielt. Vel, nok om det. Bilen var på verksted i dag og drivaksel og opphengslager ble byttet. Nå er det INGEN vibrasjoner overhodet. Alle mine teoremer og bekymring over ei automatkasse som var gåen var antagelig helt på bærtur. Mekanikeren fortalte at drivakselen var «helt ferdig». Så der altså. Vibrasjonene fra automaten var et løent drivledd. Case closed. Tenkte bare det var greit å formidle! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Samme som hadde på mr Free da, men tror ikke den var verst i lave hastigheter. Der var det vel mer belastning det gikk på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.