Gå til innhold

Enda en ny eier av en FL1 !


pilster

Anbefalte innlegg

Hei

Første innlegg på forumet :-)

 

Jeg har nylig kjøpt en FL1 2002 1,8L 150 000km og foruten det elektriske fungerer den greit. Selvfølgelig forventer jeg et havari av et eller annet slag innen kort tid. Det er også med glede jeg betaler mitt NAF medlemskap da jeg helt sikkert kommer til å få bruk for dette fremover ( brukt det to ganger på 10 år, og det på andres biler) . Hører med skeptisk på alle lyder når vi er ute å kjører, endringer osv. Leser med skrekk og gru alt som kan skje og hvor katastrofalt elendig denne bilen er. Den stiller i klasse med Audi A8 techtronic og 2,5 diesel(og andre Audi modeller fra samme periode) og blir nevnt i samme åndedrag som Chrysler Voyager !! Bruktbilene fra helvete.

Madamen skjønner gudskjelov ikke hva slags rykte denne bilen har og skulle det værste skje kan jeg falle tilbake på min trofaste V70 med siste årgang av T5 motoren og automat.

Diverse tester av bilen er veldig positive så lenge den går, men etter noen år og nye tester er det nesten komisk. Jeg tror det er i Broom de never at det eneste man kan forvente holder over lenger tid er tanklokket da det ser ut til å være i en god kvalitet. :blink:

 

Allikevel har også jeg falt for sjarmen, designet og den praktiske størrelsen. Den er god å kjøre, litt treg med motoren som gjerne ikke vil gå noe særlig under 3000. Men hyler avgårde hvis du vil opp i 4-5000 over en kort periode. Kjører den som om vi er på en rolig søndagstur. :wub:

 

Så nå er det egentlig bare å vente. Jeg gjør enkle tiltak som å :

 

-Flushe kjøleanlegget og ha på rød kjøleveske (siden det er blå der) ,kanskje blir jeg kvitt all skitten også.

-Flushe motoren da jeg vil ha på en fersk bra helsyntetisk olje.

-Bytte registerreim og strammer etterhvert da jeg ikke vet når det var gjort sist.

-Luftfilter i samme slengen som olja.

-Ikke belaste motoren når den er kald.

-Ikke vrenge hardt rundt i rundkjøringer med gasspådrag (noe som sliter heftig på denne type driverk).

-Ikke kjøre bajas i terreng.

-Ikke kjøre med campingvogn ,eller tungt lass.

-Ikke kjør fortere enn 100 da den allerede er oppe i 3000, 80 er best.

-Ikke bruke vindusheisen i tide og utide da den går fort i stykker og begge foran er skiftet nylig (bak og baklukeheis virker ikke).

 

Ting som ikke virker pr d.d. : blush

 

-Begge vindusheiser bak (sikkert vaier eller no).

-Vindusheis i bakluke(kommer en rar litt knusende lyd og et signal når jeg prøver bryteren).

-Varmetråder i vindu bak og eventuelt speil hvis det er slik (bryteren virker slapp/død).

-Soltak (ingen reaksjon overhode).

-Strømmen til setevarme står på etter avslått tenning (kan slå den av på bryter da ).

-Rar during i viften til varmeregisteret (også hører jeg liksom motoren viner når vifta til varmen går !?).

 

Kommer ikke på alt men det er vel no mer smått. Alt i alt ikke den store krisen da andre tydeligvis opplever større scenarioer.

 

:huh:

 

Så hva mer kan man gjøre som mottiltak ? Hva med gear og diff m.m. ? Er det noen flere tips ?

 

 

Per Ivar

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nybiln :-) og velkommen på forumet. Ikke uten utfordringer disse bilene, men det er ikke de andre bilene fra LR heller.

Gode biler å kjøre, og tar seg kjempegodt fram. Ville vel ikke valgt en slik hvis jeg hadde basert vedlikehold på å sette bilen på merkeverksted når feil dukket opp. Gode kjøp for oss som mekker selv, rimelige deler er det og, hvis du holder deg unna merkeforhandler.

Kjøpte en til jentungen i vinter. Fikk den billig, men med endel feil. Reparerte forøvrig en vindusheis igår. Enkelt, og kosta 2 hundrelapper for rep kit på Ebay. Det var forøvrig første gang den ble byttet, da originalplast bak dørtrekk var helt jomfruelig. Bilen er 11 år gammel, så utsagn ala Broom at dørheiser ryker i eninga er nok noe overdrevet. Jeg er ivertfall ikke skremt av bruktbilen fra helvete. (ennå):-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk :-)

 

Jeg gleder meg faktisk litt til vinteren.

Prøver å få tak i en annen temperaturføler som viser litt mer nøyaktig enn den originale. Også er det tydeligvis ingen termostat (tatt ut ) og modifisert kjøleanlegg. Har lyst på litt varme til vinteren så jeg monterer nok en termostat.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

 

-Strømmen til setevarme står på etter avslått tenning (kan slå den av på bryter da ).

 

Hei..

Har selv hatt Freelander 2004 mod i en mnd lengre enn deg.. og har også den "funksjonen".. sammen med at vindus heis virker ... det tror jeg bare er en feature... og den slår seg av etter 30 sekunder ca.

 

i tillegg at trykke en gang på låsfjernkontrollen åpner fører døra. og andre gang åpner alle dører. :D

 

det er gromme biler da :D...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Har selv hatt Freelander 2004 mod i en mnd lengre enn deg.. og har også den "funksjonen".. sammen med at vindus heis virker ... det tror jeg bare er en feature... og den slår seg av etter 30 sekunder ca.

 

i tillegg at trykke en gang på låsfjernkontrollen åpner fører døra. og andre gang åpner alle dører. :D

 

det er gromme biler da :D...

 

Ja men nå åpner ingen av bakdørene seg lenger !? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...