Gå til innhold

Ny BeCM, anti-theft slår inn. P38


Amatør Mekker'n

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg P38 DSE -97 i fjor, sjølv etter å ha lest om alle farene og advarslene. Motstraumssymjar var det nokon som kalla meg, med rette... Men har jo fungert smertefritt heilt fram til no.

 

Begynte med at luftkompressoren kokte over og takket for seg, ny er no montert + nye belger bak + FASkit sånn i tilfelle (lærer litt av skade, likar eg å tru) B)

 

Siden bilen venta på deler tenkte eg å vera litt føre var, og få BeCM'en overhalt samtidig. Dette viste seg å vera lurt, siden den hadde fått seg ein slurk kaffi og ikkje likte dette noko særleg... blush

 

Nyprogrammert BeCM kom i posten i går, vart forsiktig montert på plass, kobla til batteriet, satte nøkkelen i tenninga og satt tenninga på. Alt ser bra ut, kun dei "riktige" feilmeldingene som kjem opp i displayet. Bestemmer meg for å ordne vinduene først. Så prøver eg å starte bilen, den drar rundt men tenner ikkje. Diesel kjem fram til pumpa i motorrommet. På hawkeye får eg opp "fault code 27: Anti-theft system".

 

Kan dette berre vera snakk om at BeCM og ECU er sure og ikkje vil snakka saman?

Har sjekka kodane, som ser ut til å stemme. Kode 1496 på ECU, 01496 på BeCM.

 

Nokon som har tankar rundt dette dei vil lufta? ^_^

 

 

mvh

småstressaoglittirritertidag

 

 


Om det berre er å bruka blackbox eller tilsvarande for å synkronisera ecu og becm, er det nokon i bergen/nordhordlandsområdet som kan hjelpa med det? Betaler selvfølgelig helgetakst blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det står så, men så er det ikke alltid slik likevel.

 

Kjør denne sekvensen:

 

1. Sett nøkkelen i dørlåsen med bladet på fjernkontrollen ( old style ) vri opp låsen.

2. Når døren er åpen trykk en gang på åpne knappen på fjernkontrollen mens nøkkelen ennå står i dørlåsen ( det skal klikke i låsene )

3. Ta nøkkelen ut av døren, sett nøkkelen i tenningen vri til pos1, trykk på åpne knappen til fjernkontrollen igjen.

4. Vri om og start.

 

Dette resyncher nøkkelen garantert.

Dette hjelper også hvis du får immobiliserings beskjed på ett tilfeldig mottak av RF signaler ( noe som kan skje ved enkelte parkerings plasser )

 

Mvh Brage

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å hold full gass ved kinning - Ja, jeg vet det høres helt feil ut.

Men hadde noe tilsvarende problem - motor kinner men tenner ikke.

 

Holdt full gass før jeg vred om nøkkelen og holdt full gass til den fyrte. Så slapp jeg gassen.

 

Leste en plass at hvis motoren kommer over 1100 omdr så er det over området hvor startsperre slår inn og motor vil fortsette å gå selvom turtall faller under dette igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rett og slett ut som den nye Becm'n ikke har fått med seg koden til dieselpumpa/ecu. Forrige bilen min hadde en lignende kode eyter jeg solgte den. Skal se om jeg finner et bilde av det.

I så fall er løsningen en sync-mate fra Black box, eller et (merke)verksted som har original T4 diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vore vekke på øvelse ei veke og skal sjå vidare på saken denne helgja, har ikkje prøvd dei siste innspilla endå :)

 

Har snakka ein del med herr Guttormsen om dette også, om ingenting annet virker skal eg prøve å bytte ECU'en til ein som ikkje er låst. Mulig dette vil ha samme effekt som å bruke black box?

 

Kan være eg må låne 130'en til modern ei lita stund til... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får du lest EDC kode fra motorstyring?

 

Ja, meiner det er den 4 siffra koden som skal stemme overens på motorstyring og BeCM? :huh:

 

På Hawkeye leser eg av tallene 1496 inne på motorstyring, og på BeCM leser eg av 01496. Einaste forskjellen er den ekstra nullen, men det skal vel ikkje ha noko å sei?

 

Trur eg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min var kodene helt identiske, men min er en my99 og hse, så skal ikke påstå det skal være slik for din også.

 

På den annen side, det er da ikke noe stort problem å teste å ta bort 0 en, funker det ikke er det jo bare å legge den inn igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDC er 4 sifret og må stemme , 0 er også en karakter alle andre koder er uinteressant

 

Er du sikker på at Becm er satt til diesel ?

 

Kan du bruke fjærnkontrollen til å låse/låse opp bilen ?

 

Hva står det i displayet når du vrir nøkkelen til start?

 

En ulåst Becm må også ha rett EDC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDC er 4 sifret og må stemme , 0 er også en karakter alle andre koder er uinteressant

 

Er du sikker på at Becm er satt til diesel ?

 

Kan du bruke fjærnkontrollen til å låse/låse opp bilen ?

 

Hva står det i displayet når du vrir nøkkelen til start?

 

En ulåst Becm må også ha rett EDC

 

BeCM skal være satt til diesel

 

Fjernkontrollen virker som den skal

 

Det står kun at vinduene ikkje er kalibrert etter sist eg kobla av batteriet. Kalibrerer eg vinduene, så står det ingen meldinger.

 

Dette er einaste relevante feilmelding eg finner ved diagnose:

DSC_0038.jpg

 

 

Har no prøvd å starta med klampen i bånn, dette virka ikkje.

 

Har sett på å endre market, dette kan kun settes til non-NAS, NAS eller canada. Står på non-NAS.

 

Har prøvd å taste inn EKA kode med nøkkel i døra, uten effekt. Har også prøvd å taste den inn via Hawkeye, men får berre opp "locked":

DSC_0106.jpg

 

Mulig at hawkeye verktøyet har eit noko begrensa bruksområde? Syns det er svært merkelig at den spør etter en femsifret kode på edc...

DSC_0103.jpg

 

Prøvde også å endre koden her til 14960, uten at det gjorde nokon forskjell.

 

 

Andre avlesninger i hawkeye:

b2397978-9114-4c17-9f44-5a8f51ecff3e.jpg

DSC_0105.jpg

DSC_0110.jpg

DSC_0108.jpg

 

Prøvde å trykke inn på denne

DSC_0104.jpg

 

men fekk då opp denne

DSC_0111.jpg

 

Huff og huff... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kode 27 Anti tef. Har ikke noe å gjøre med nøkkelgjennkjenning/EKA å gjøre. Dette er en ren startsperre som oppstår ved forsøk på manipulasjoner som feks utmontering av Becm og videre

Ser at det står Engine Robust EDC. Denne innstillingen skal kun brukes ved innstallasjon av ny ECU.

Sett den til Non Robust

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, då løyser dette her seg snart :)

Skal passe på å ringe før eg prøver noko sjølv.

 

Siden det går ein ny ECU inn no, bør det vel fortsatt stå Engine robust EDC?

 

Antar BeCM er låst og derfor må det T4 eller liknande til for å kunne endre på dei fleste verdiane (må vel kanskje det uansett)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tordenskjold brøler igjen! :D (massse hull i eksosen...)

 

Denne gangen var det berre plug-og-play, STOR takk til Håvard for all hjelp her! Og alle andre innspel soklart!

 

Har lært mykje om bilen med all feilsøkinga og tips frå andre dei siste vekane ^_^ Neste planlagte prosjekt vert å bytte blend motorer på hevac, samt lyspærer i speedo og hevac.

 

Vert prøvetur i morgon for å sjå at alt virker som det skal.

Deilig å ha bil igjen! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...