Amatør Mekker'n Skrevet 17. september 2016 Del Skrevet 17. september 2016 Kjøpte meg P38 DSE -97 i fjor, sjølv etter å ha lest om alle farene og advarslene. Motstraumssymjar var det nokon som kalla meg, med rette... Men har jo fungert smertefritt heilt fram til no. Begynte med at luftkompressoren kokte over og takket for seg, ny er no montert + nye belger bak + FASkit sånn i tilfelle (lærer litt av skade, likar eg å tru) Siden bilen venta på deler tenkte eg å vera litt føre var, og få BeCM'en overhalt samtidig. Dette viste seg å vera lurt, siden den hadde fått seg ein slurk kaffi og ikkje likte dette noko særleg... Nyprogrammert BeCM kom i posten i går, vart forsiktig montert på plass, kobla til batteriet, satte nøkkelen i tenninga og satt tenninga på. Alt ser bra ut, kun dei "riktige" feilmeldingene som kjem opp i displayet. Bestemmer meg for å ordne vinduene først. Så prøver eg å starte bilen, den drar rundt men tenner ikkje. Diesel kjem fram til pumpa i motorrommet. På hawkeye får eg opp "fault code 27: Anti-theft system". Kan dette berre vera snakk om at BeCM og ECU er sure og ikkje vil snakka saman? Har sjekka kodane, som ser ut til å stemme. Kode 1496 på ECU, 01496 på BeCM. Nokon som har tankar rundt dette dei vil lufta? mvh småstressaoglittirritertidag Om det berre er å bruka blackbox eller tilsvarande for å synkronisera ecu og becm, er det nokon i bergen/nordhordlandsområdet som kan hjelpa med det? Betaler selvfølgelig helgetakst Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 17. september 2016 Del Skrevet 17. september 2016 Er nøkkelen syncronisert på nytt etter du monterte BeCM? Kanskje du må gjøre det... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatør Mekker'n Skrevet 17. september 2016 Forfatter Del Skrevet 17. september 2016 Leste ein plass at nøkkelen blei synkronisert bare ved å sette den i tenningslåsen? Eller har eg tenkt feil her? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 17. september 2016 Del Skrevet 17. september 2016 (endret) Ja det står så, men så er det ikke alltid slik likevel. Kjør denne sekvensen: 1. Sett nøkkelen i dørlåsen med bladet på fjernkontrollen ( old style ) vri opp låsen. 2. Når døren er åpen trykk en gang på åpne knappen på fjernkontrollen mens nøkkelen ennå står i dørlåsen ( det skal klikke i låsene ) 3. Ta nøkkelen ut av døren, sett nøkkelen i tenningen vri til pos1, trykk på åpne knappen til fjernkontrollen igjen. 4. Vri om og start. Dette resyncher nøkkelen garantert. Dette hjelper også hvis du får immobiliserings beskjed på ett tilfeldig mottak av RF signaler ( noe som kan skje ved enkelte parkerings plasser ) Mvh Brage Endret 17. september 2016 av Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatør Mekker'n Skrevet 17. september 2016 Forfatter Del Skrevet 17. september 2016 Fungerte som du sa, no er nøkkelen synkronisert. Men den vil fortsatt ikkje starte, samme feilkode står der som før, og eg får ikkje sletta den. welp... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nestneb Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Prøv å hold full gass ved kinning - Ja, jeg vet det høres helt feil ut. Men hadde noe tilsvarende problem - motor kinner men tenner ikke. Holdt full gass før jeg vred om nøkkelen og holdt full gass til den fyrte. Så slapp jeg gassen. Leste en plass at hvis motoren kommer over 1100 omdr så er det over området hvor startsperre slår inn og motor vil fortsette å gå selvom turtall faller under dette igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=72812 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
clausen Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 får du lest EDC kode fra motorstyring? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Høres rett og slett ut som den nye Becm'n ikke har fått med seg koden til dieselpumpa/ecu. Forrige bilen min hadde en lignende kode eyter jeg solgte den. Skal se om jeg finner et bilde av det. I så fall er løsningen en sync-mate fra Black box, eller et (merke)verksted som har original T4 diagnose. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatør Mekker'n Skrevet 24. september 2016 Forfatter Del Skrevet 24. september 2016 Har vore vekke på øvelse ei veke og skal sjå vidare på saken denne helgja, har ikkje prøvd dei siste innspilla endå Har snakka ein del med herr Guttormsen om dette også, om ingenting annet virker skal eg prøve å bytte ECU'en til ein som ikkje er låst. Mulig dette vil ha samme effekt som å bruke black box? Kan være eg må låne 130'en til modern ei lita stund til... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatør Mekker'n Skrevet 24. september 2016 Forfatter Del Skrevet 24. september 2016 får du lest EDC kode fra motorstyring? Ja, meiner det er den 4 siffra koden som skal stemme overens på motorstyring og BeCM? På Hawkeye leser eg av tallene 1496 inne på motorstyring, og på BeCM leser eg av 01496. Einaste forskjellen er den ekstra nullen, men det skal vel ikkje ha noko å sei? Trur eg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grunneieren Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 På min var kodene helt identiske, men min er en my99 og hse, så skal ikke påstå det skal være slik for din også. På den annen side, det er da ikke noe stort problem å teste å ta bort 0 en, funker det ikke er det jo bare å legge den inn igjen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatør Mekker'n Skrevet 24. september 2016 Forfatter Del Skrevet 24. september 2016 Fekk ikkje fjerna nullen, kunne kun velge tall mellom 0-6 syns eg å huske. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
clausen Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 EDC er 4 sifret og må stemme , 0 er også en karakter alle andre koder er uinteressant Er du sikker på at Becm er satt til diesel ? Kan du bruke fjærnkontrollen til å låse/låse opp bilen ? Hva står det i displayet når du vrir nøkkelen til start? En ulåst Becm må også ha rett EDC Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 EDC ECM må matches til en "ny" BeCM ved bruk av Testbook. På diesel er dette helt krystall. som Clausen også sier Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatør Mekker'n Skrevet 25. september 2016 Forfatter Del Skrevet 25. september 2016 EDC er 4 sifret og må stemme , 0 er også en karakter alle andre koder er uinteressant Er du sikker på at Becm er satt til diesel ? Kan du bruke fjærnkontrollen til å låse/låse opp bilen ? Hva står det i displayet når du vrir nøkkelen til start? En ulåst Becm må også ha rett EDC BeCM skal være satt til diesel Fjernkontrollen virker som den skal Det står kun at vinduene ikkje er kalibrert etter sist eg kobla av batteriet. Kalibrerer eg vinduene, så står det ingen meldinger. Dette er einaste relevante feilmelding eg finner ved diagnose: Har no prøvd å starta med klampen i bånn, dette virka ikkje. Har sett på å endre market, dette kan kun settes til non-NAS, NAS eller canada. Står på non-NAS. Har prøvd å taste inn EKA kode med nøkkel i døra, uten effekt. Har også prøvd å taste den inn via Hawkeye, men får berre opp "locked": Mulig at hawkeye verktøyet har eit noko begrensa bruksområde? Syns det er svært merkelig at den spør etter en femsifret kode på edc... Prøvde også å endre koden her til 14960, uten at det gjorde nokon forskjell. Andre avlesninger i hawkeye: Prøvde å trykke inn på denne men fekk då opp denne Huff og huff... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
clausen Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 kode 27 Anti tef. Har ikke noe å gjøre med nøkkelgjennkjenning/EKA å gjøre. Dette er en ren startsperre som oppstår ved forsøk på manipulasjoner som feks utmontering av Becm og videre Ser at det står Engine Robust EDC. Denne innstillingen skal kun brukes ved innstallasjon av ny ECU. Sett den til Non Robust Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håvard Guttormsen Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Går en ECU i posten ikveld, ble liggende med influensa og måtte ta igjen noen dager med arbeid plutselig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håvard Guttormsen Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 ECU lock for Becm brukes kun når BECM programmeres første gang. Det er kun på en unlocked Becm man får lov og skrive Bar code for nøkkelen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatør Mekker'n Skrevet 26. september 2016 Forfatter Del Skrevet 26. september 2016 Flott, då løyser dette her seg snart Skal passe på å ringe før eg prøver noko sjølv. Siden det går ein ny ECU inn no, bør det vel fortsatt stå Engine robust EDC? Antar BeCM er låst og derfor må det T4 eller liknande til for å kunne endre på dei fleste verdiane (må vel kanskje det uansett)? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lars Einar Skrevet 1. oktober 2016 Del Skrevet 1. oktober 2016 Her kan du finne mye info: http://www.rangerovers.net/repairdetails/becm/index.html mvh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håvard Guttormsen Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Den nye Ecu'en har ikke sequrity i det hele tatt. Signalet inn til den er fjernet på innsiden og ecu er programmert om til og være non robust så Becm kan stå til hva det enn måtte være. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatør Mekker'n Skrevet 5. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2016 Tordenskjold brøler igjen! (massse hull i eksosen...) Denne gangen var det berre plug-og-play, STOR takk til Håvard for all hjelp her! Og alle andre innspel soklart! Har lært mykje om bilen med all feilsøkinga og tips frå andre dei siste vekane Neste planlagte prosjekt vert å bytte blend motorer på hevac, samt lyspærer i speedo og hevac. Vert prøvetur i morgon for å sjå at alt virker som det skal. Deilig å ha bil igjen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.