Gå til innhold

Bytte av luft kompressor D3


parrafin23

Anbefalte innlegg

  • 5 måneder senere...
  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hei, Mr. P.  

Jeg er i gang med demontering av kompressor for rebuild med X8R kit.  Men sliter med å få ut de to slangene bakerst. De to med messing bushing lengst mot bakhjulet. Hva var trikset her? Trykke inn messingringen? Det går rett og slett ikke. Det skal vel ikke være noe trykk på her? Er ikke disse innsug? 

 

MVH

Bård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprut på raust med rustløser/smøring. La virke.

 

Trykk slangen inn, og trekk ringen ut. Hold ringen ute mens du så forsøker å trekke ut slangen. Om ringen ikke rikker seg, prøv med mer smøring.

 

Personlig har jeg kappet slangene, og satt på skjøtestykker med nye slangebiter.

 

Det er ikke trykk på denne delen av systemet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det bare er å kappe .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde trikset ditt, Trondshj. Men hverken slangen eller ringen rikker seg. Tror jeg like godt bestiller ny kompressor, før jeg begynner demontering. Antakelig blir det et helvete å få ut slangestumpene, selv om jeg kapper. Greit å vite at det er ny hardware på plass, også. Snakket med Paal på Techno Classic, og han ikke hørt om mange suksessfulle rebuilds. Risikerer bare å måtte ut igjen med dritten og gjøre alt på nytt, senere. Ikke så frisende når vinteren nærmer seg. 

 

Hvilke type kompressor anbefaler folket?  Orginal Hitachi, eller den noe billigere Dunlop versjonen? Noen som har prøvd sistnevnte?

Er det mange oppgraderinger på orginalen, før AMK? Litt mange valg ser jeg på LR direct. Starter på LR023964 - Superseeds to LR044360 osv, til AMK dukker opp. Er disse egenlig fysisk forskjellige, eller er det bare nummerne som har endret seg? 

 

AMK er sikkert best, men har ikke noe IID tool, eller noe til å oppgradere sofware. Så jeg tenkte kanskje det er greiest med noe som ikke krever noe software oppgradering. 

Må vel ha nye deksler også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han nevnte det for meg også - men jeg tar nå det utsagnet med en liten klype salt. Regner med at de heller vil selge nye kompressorer enn at folk overhaler selv. Og de vellykkede overhalingene hører de neppe mye om? Nuvel - det var dagens konspirasjonsteori. :P

 

Når det gjelder valg av kompressor så hadde jeg gått for AMK. Softwareoppgraderingen kan man ta når man får mulighet. Det den gjør er å stoppe kompressoren litt tidligere, slik at den slipper å slite seg ut på å pumpe opp det siste lille trykket. Vet ikke om du trenger nytt deksel, men du trenger i alle fall ny festebrakett om du bytter til AMK, samt nytt relè.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det én person jeg ikke stoler på her i verden, så er det nevnte Paal. Beklager, men sånn er jeg. De tjener penger nå, ser jeg, så det kan jo virke som om de slumper til å gjøre noe riktig og bra også. -_-

 

Se alltid til UK. Der er det 20 ganger så mange entusiaster som her, minst. Og D3-forumet i UK har mange gode tips. Man må bare sette av litt tid, siden det er så mye der.

 

Men jeg tror fortsatt jeg har hurtigkoblinger og slange liggende, Bård. Vi kan jo ta en titt og se om vi finner det i garasjen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den konspirasjonen har vel slått meg også. Hyggelig kar han Paal. Så han kan sikkert få folk til å tro hva som helst. Tenker først og fremst for min egen del å få ting sammen igjen kjappest mulig, så bilen ikke blir stående som et ubrukelig vrak på parkeringsplassen. 

 

Etter nærmere ettertanke og sikling på diverse LR shops, har jeg vel også fallt ned på at AMK frister mest, når man først skal bytte. 

Hitachien ser ikke veldig imponerende ut, og AMK er tydeligvis også mye lettere å få installert. 

 

Fant en god deal her hos Miessler Automotive. Noen som har erfaring med denne sjappa og de komponentene de tilbyr?

http://www.air-suspension-shop.com/Land-Rover-Discovery3-LR3-Compressor-Unit-complete-air-suspension-LR072537

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Anreas :)  Jeg hadde vel prøvd å restaurere den først, om jeg var sikker på at jeg fikk ut slangestumpene. Det er det som er problemet. Slik det ser ut, kan det hende jeg også må bytte ut den klumpen slangene går inn i. Og da begynner det å nærme seg en kostnadskarusell på både pris og arbeid og venting på deler, som kanskje ikke svarer seg, tenker jeg. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe

 

Technoclassics hører vel helst om de som ikke går så bra ... samt at om jeg hadde vært dem så hadde jeg vel også vektlagt de tilfellene ut mot en potensiell kunde. :P

 

Når det er sagt er det jo absolutt tilfeller hvor man med øynene vidåpne heller vil betale noe mer for å få en ny bete av en profesjonell partner (som man kan klage tilbake til om det ikke blir bra) i stedet for å gå på og bytte eller restaurere selv. Tid er penger og man må jo vurdere hvor man vil bruke egen tid opp mot egne penger. :) 

 

En ting er iallfall sikkert - det er at om ny kompressor skal inn så hadde jeg ikke vurdert en hitachi engang.

Her ble det vel en halvveis vellykket restaurering. (Ikke alle skruer som lot seg åpne uten at gods knakk.) Men frankenkompressoren virker godt den, og det har gått litt deler både hit og dit fra donoren. Ved neste korsvei blir det nok AMK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ullen magefølelse både i forhold til TC og andre, jeg også. Men jeg ser at Paal kan ha litt rett, når ikke alt går smoth med demonteringen. 

Takk for gode innspill, alle sammen. Da blir det AMK, i alle fall :)  Så da er det bare å finne ut hvilken AMK som gjelder :P 

 

Et annet spørsmål. Lønner det seg å bytte innsug filter, i samme slengen? Det har neppe blitt byttet før, og slangene virker rimelig stive. Uten at jeg vet hvordan tekstur de egentlig skal ha. 

Endret av Bård Breien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Bård Breien said:

.... Men jeg ser at Paal kan ha litt rett, når ikke alt går smoth med demonteringen. 

Takk for gode innspill, alle sammen. Da blir det AMK, i alle fall :)  Så da er det bare å finne ut hvilken AMK som gjelder :P 

 

Ingen tvil om det. Er også ganske så sikker på at de kan fikse sw-oppdateringen for deg uansett om du velger å montere ny AMK selv. :) 

 

ETA - mener ikke at TC er dårlig jeg  altså - vi har vært fornøyde med det vi har fått gjort der. Det er bare at når du spør en forhandler den typen spørsmål, så er de gjerne - ikke uventet - seg selv nærmest når de svarer. :D  (Og sett fra deres side er det jo også riktig - da de står som garantister for den jobben de gjør, mens melmente råd kan komme tilbake og bite... :P )

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, yarnslayer skrev:

Ingen tvil om det. Er også ganske så sikker på at de kan fikse sw-oppdateringen for deg uansett om du velger å montere ny AMK selv. :) 

 

Det kan de sikkert. Men det kunne de visstnok også på Max Auto, som jeg har brukt en del :)  Litt kortere veg en til Liertoppen. Ikke tar de seg grovt betalt, bare for å lese ut koder heller. 

Mr. Parafin, gjorde det selv med IID tool, så jeg. Skulle vel ikke være rocket science. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Bård Breien skrev:

Har en ullen magefølelse både i forhold til TC og andre, jeg også. Men jeg ser at Paal kan ha litt rett, når ikke alt går smoth med demonteringen. 

Takk for gode innspill, alle sammen. Da blir det AMK, i alle fall :)  Så da er det bare å finne ut hvilken AMK som gjelder :P 

 

Et annet spørsmål. Lønner det seg å bytte innsug filter, i samme slengen? Det har neppe blitt byttet før, og slangene virker rimelig stive. Uten at jeg vet hvordan tekstur de egentlig skal ha. 

 

Om du kjøper "riktig" overhalingskit, så får du med filtre, tørkemiddel, stempelring, pakninger, forsterket lokk til tørka og sikkert litt mer som jeg har glemt. Selve overhalingen er ikke rakettvitenskap, og er gjort på en kveld om du ikke knekker noen skruer (som meg). Om du i tillegg investerer i noen slangestumer og skjøtestykker, så kapper du slangene som er gjenstridige. Det er langt lettere å få de ut av kompressoren når kompressoren ikke står i bilen.

 

Jeg kjøpte dette settet:

https://x8r.co.uk/land-rover-discovery-3-4-range-rover-sport-air-compressor-repair-kit-hitachi-end-cap

 

De har også youtubevideo for instruksjon. :)

 

Prøv først. I verste fall så kaster du bort noen hundrelapper og en kveld eller to i garasjen. I beste fall så forlenger du livet til kompressoren din. Min var fullstendig kaputt, og har vel fungert i ett år nå.

 

Forøvrig er det helt på trynet at det å bytte tørkemiddel ikke er en del av serviceprogrammet til LR. Om de hadde byttet det hvert 5. år/100.000 km, så tror jeg at antall feil på luftfjæringssystemet hadde gått kraftig ned...

 

/rant off. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nøyaktig det kitet jeg har kjøpt :)  Og nye mutterklips, har jeg også. Overhalingen er ikke problemet. Det ser ikke verre ut en å bytte krank på en sykkel. Pr nå er det store spørsmålet om innsug og exhaust slangene lar seg rikke. Får de ikke ut på bilen. Kanskje, når jeg har kompressoren ute, kanskje ikke da heller. Og da står jeg der med kappede slanger og ingen kompressor på kjerra. Ikke noe problem når man har garasje og en bil nr. 2. Men der er ikke jeg. Uteparkering i en bakgård, og sykkel som eneste alternative transportmiddel :P 

 

Filteret jeg tenker på, er det som ligger på venstre side over ramma ved reservehjulet. Ikke det i tørka. Det er der de to slangene som ikke lar seg rikke, kommer fra. Videre går det en slange til innsuget med en hatt på toppen, inne i veggen rett foran venstre baklykt. Men den regner jeg med er ok. Selve filteret, kan vel dog være fullt av dritt etter 10 års bruk. 

Hørte med TC om de pleide å bytte det. Men det hadde de aldri gjort. Kan vel være noe av grunnen til at noen tar rotta på flere kompressorer etter hverandre? Blir nevnt på produktsiden til Miessler Automotive.

Absolutt ikke billigste, men den eneste med litt beskrivelse av dingsen, her:  https://www.lrparts.dk/shop/land-rover-kompressor-7384p.html

Den første duppeditten på innsugssiden, her. Filter det også, visst. https://www.lrparts.dk/shop/land-rover-kompressor-7332p.html

 

 

 

Endret av Bård Breien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bård Breien skrev:

Det er nøyaktig det kitet jeg har kjøpt :)  Og nye mutterklips, har jeg også. Overhalingen er ikke problemet. Det ser ikke verre ut en å bytte krank på en sykkel. Pr nå er det store spørsmålet om innsug og exhaust slangene lar seg rikke. Får de ikke ut på bilen. Kanskje, når jeg har kompressoren ute, kanskje ikke da heller. Og da står jeg der med kappede slanger og ingen kompressor på kjerra. Ikke noe problem når man har garasje og en bil nr. 2. Men der er ikke jeg. Uteparkering i en bakgård, og sykkel som eneste alternative transportmiddel :P 

 

Filteret jeg tenker på, er det som ligger på venstre side over ramma ved reservehjulet. Ikke det i tørka. Det er der de to slangene som ikke lar seg rikke, kommer fra. Videre går det en slange til innsuget med en hatt på toppen, inne i veggen rett foran venstre baklykt. Men den regner jeg med er ok. Selve filteret, kan vel dog være fullt av dritt etter 10 års bruk. 

Hørte med TC om de pleide å bytte det. Men det hadde de aldri gjort. Kan vel være noe av grunnen til at noen tar rotta på flere kompressorer etter hverandre? Blir nevnt på produktsiden til Miessler Automotive.

Absolutt ikke billigste, men den eneste med litt beskrivelse av dingsen, her:  https://www.lrparts.dk/shop/land-rover-kompressor-7384p.html

Den første duppeditten på innsugssiden, her. Filter det også, visst. https://www.lrparts.dk/shop/land-rover-kompressor-7332p.html

 

 

 

 

Innsugingsfilteret er det foran venstre baklykt, inni baksjermen.

Det over ramma mener jeg er eksospotta der blant annet luft slippes ut f.eks etter at du har gått ut av bilen og lukket døra og bilen justerer seg.

Innsugsfilteret inni skjermen foran baklykta, kommer med slage og hurtigkobling som sitter under bilen, dvs at den må tres gjennom karosseri, så hvis det skal byttes, fest en hyssing til den gamle slangen før du drar den inn i bilen. Filteret blir nok tett som andre luftfilter og bør vel byttes samtidig med tørkemiddel på kompressor etter en 8-10 år.

 

Ser også at AMK anbefales, men de fleste Hitachi har jo også virket noen år/kilometer som vel få AMK har foreløpig .....

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, engebo skrev:

Absolutt ikke billigste, men den eneste med litt beskrivelse av dingsen, her:  https://www.lrparts.dk/shop/land-rover-kompressor-7384p.html

 

Hvis du ser på denne siden til en kjent engelsk delepusher, tror jeg ikke du finner "eksospotta". Det tolker jeg som at det heller ikke i UK er noe marked for det, men de selger innsugsfilteret ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, engebo skrev:

 

Innsugingsfilteret er det foran venstre baklykt, inni baksjermen.

Det over ramma mener jeg er eksospotta der blant annet luft slippes ut f.eks etter at du har gått ut av bilen og lukket døra og bilen justerer seg.

Innsugsfilteret inni skjermen foran baklykta, kommer med slage og hurtigkobling som sitter under bilen, dvs at den må tres gjennom karosseri, så hvis det skal byttes, fest en hyssing til den gamle slangen før du drar den inn i bilen. Filteret blir nok tett som andre luftfilter og bør vel byttes samtidig med tørkemiddel på kompressor etter en 8-10 år.

 

Ser også at AMK anbefales, men de fleste Hitachi har jo også virket noen år/kilometer som vel få AMK har foreløpig .....

 

 

 

Takk for tipset. Smart måte å få tredd inn ny på, uten I.T lemmer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, engebo skrev:

 

Hvis du ser på denne siden til en kjent engelsk delepusher, tror jeg ikke du finner "eksospotta". Det tolker jeg som at det heller ikke i UK er noe marked for det, men de selger innsugsfilteret ....

 

Jeg finner den på Paddockspares, LRdirect og Island 4x4. Men ikke vet jeg om dette er noe som trengs å byttes noen gang. Tror det først og fremst blir en issue, hvis slangene begynner å bli porøse, slik jeg forsto det på Miessler Automotive's produkt beskrivelse. Antar at det da blir med mye partikler inn i kompressoren, som den ikke har godt av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste lengre oppe i tråden at kompressoren kan gå i opp mot 15 minutter. Hva er "normal" gangtid når luftsystemet ellers er i orden? På min 07-D3 starter den når jeg starter bilen om morgenen, og går i maks ett minutt. Ved litt sånn småkjøring med mye start/stopp av motor (når fruen skal kjøres i mellom butikker :) ) starter komressoren litt sånn innimellom, men går aldri med er ett minutt, kanskje noe over av og til. Noen som har en formening om "normal" gangtid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter synes jeg høres lenge ut.

 

Min kompressor (som tross alt ikke er i verdens beste form) går ikke så lenge. Til daglig går den nok et par-tre minutter ved oppstart. Og kanskje 5-6 minutter om man hever bilen. Da bilen var ny gikk det enda raskere enn det.

 

Nå er det mest vanlige problemet med disse kompressorene at tørkemiddelet blir utslitt. Da går det fra å være gul-brune perler til hvitt pulver. Dette pulveret kan både tette filter og lage generell dårlig stemning i resten av systemet om det kommer seg forbi filteret. Når dette skjer så må kompressoren jobbe lengre og hardere for å opparbeide det trykket den skal ha, og til slutt så slutter den helt å fungere. 

 

Som jeg sa tidligere i tråden - dette _burde_ ha vært en del av serviceprogrammet, men er det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ble bra vær til utemekking i helgen, gikk jeg likevel for å prøve å pusse opp kompressoren. Måtte til slutt kappe slangene. Fikk slangekoblingssett fra LRdirect dagen etter bestilling, så det så ut til å være grei skuring. Fikk dritten ut veldig greit. Braketten knakk rundt det øverste skruefestet, så den er toast. Ikke det største problemet. Fikk også ut eksos slangen etter noe WD40 og jukking og banking. Men den helvetes innsugsslangen satt børr. Ødela til slutt hele hurtigkoblingen, og den sitter fortsatt som limt. Går det an å skru sv flensen og bytte hele flensen? Er den å få tak i? Eller er prosjektet fucked, så ny kompressor er eneste håp? 

60FC636F-B0CE-4A53-AF57-C1AE6771FBC0.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...