parrafin23 Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Daaaa er man i gang, etter en lett oppgave å bytte ut slitarsje varsler for bremsene, ville jeg prøve meg på kompressor bytte. Gikk på jutube og fant et bra video klipp av hvordan dette skal gjøres. Kompressoren kom ut uten alt for mye spetakkel. Merkelig nok.. Det vanskeligste var 1 bolt til brakett festet. fant ut at jeg måtte nappe ut luft slangen som sitter i den blå push fit konnektoren, Noe luft om ut og bilen blei stående i samme høyde. Litt wd40 på alt av koblinger og skruer hjelper veldig. De fleste må kappe av 2 luft slanger som er i bak kant av kompressoren, men de gitt veldig lett av hos meg. Veldig overasket der. Legger ved bilder av hvor langt jeg har kommet nå. Kompressor er ute.. og det var nesten ikke møkk eller noe i inkapslinga til kompressoren.. Fortsettelse følger. Mr.P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Heldige mann, he he. Her måtte man kappe slanger. Ellers var det grei smøring Bra jobbet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Truls Vikin Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Jeg måtte kappe slanger. Fikk skjøtet den tynneste, den tykkeste går ut i fri luft og lager skikkelig Scania-lyd om dagen. Siden jeg ikke klarer å skjøte selv - hvem kan gjøre dette i Oslo? (Beklager kupping av tråd. Det blir nok langt enklere for deg parafin - bra jobbet!) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parrafin23 Skrevet 16. september 2016 Forfatter Del Skrevet 16. september 2016 Hvor mange mm er denne slangen på? jeg har 8mm push fit skjøter og 7mm i jobbe bilen for rør.. Nå henger i alle fulle fall kompressoren på plass og slangene er tilkobla, får fortsette i morgen med resten av montering og relle bytte og softwareupdate.. Mr.P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Truls Vikin Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Jeg kjøpte skjøtestykke men får det ikke på da det ikke er for mye bøy og ikke noe rett stemmene til å få inn hylsene... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Jeg kjøpte skjøtestykke men får det ikke på da det ikke er for mye bøy og ikke noe rett stemmene til å få inn hylsene... Prøver du å skjøte de slangene som satt på kompressoren fra før av, eller har du frisk slange? Om du skulle trenge litt ekstra slange, så har jeg litt til overs som kan doneres bort. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parrafin23 Skrevet 17. september 2016 Forfatter Del Skrevet 17. september 2016 Kom ganske langt i går synes jeg. Åpnet papp esken med den nye AMK kompressoren (Thanx TLO) som jeg kjøpte i 2013 Så fin og blank og ny kompressor a gett : Det som ikke fulgte med kittet var nye klips som skal festes i ramma på bilen som holder brakett festet til kompressoren på plass. Det hadde jeg heldig hvis bestilt sepparat tidligere. Det er forskjellige klips til brakett festet til kompressor og klipsa som fester underdelen av beskyttelses dekselet til kompressor. Det viste jeg ikke at jeg burde ha kjøpt nye. Hot tips der altså, kjøp nye av de oxo. de er en del mindre i størrelse. Så var det å pirke vekk de gamle klippsene som sitter på ramma med flatt skru hææærn og en god dose wd40. De gamle klipsa var det ikke mye igjen av, er bare skjele glad for at ingen av de boltene knakk av: Etter at jeg fikk satt inn alle klipsene i ramma løftet jeg kompressoren på plass og skrudde dem inn med 2 nye medfølgende bolter. legger til at nytt brakett festet sitter på kompressoren. Fulgte med i kittet. På bilde under ser man de 2 nye boltene mellom brakett og kompressor, her måtte jeg til med en 10mm liten lang pipe og en lang forlenger for å nå inn. Men du væææææææærden så lett det er å komme til disse kontra Hitatchi kompressoren. Det er 3 rør som følger med kittet, en i forkant som er tja.. 7mm kanskje og to rør i bakkant, som skal inn på luft ut og luft inn til kompressoren. Her ser vi den i forkant. Denne kommer fra midtere valve block, og røret som sitter i den må skrues ut med en 10mm fastnøkkel og erstattes med det ene røret som følger med i kittet. her må man først sette på en kupling med gjenger og en klemring sist, ser ganske likt ut kuplinger til pex rør. Fremre rør fra midtre ventil blokk : Her er vi da i bak kant av kompressoren, Den grå ledningen er til sensorer og ventil styring av kompressor og eksos ventil, temp føler osv.. På det svarte røret man ser i bildet sitter det en skjøt, med grønn krans. jeg mener dette er utblåsning fra kompressor. Her ser vi samme skjøten som på bildet over, i tilegg ser vi et annet rør, dette er luft inn til kompressoren som kommer fra luft filteret inne i bilen via en kombinert lyddemper for luft inn & eksos Så langt kom jeg i går.. Nå gjenstår det bare å koble det elektriske og montere underdelen av plast beskyttelses dekselet. Er litt gira på å ta ned luft tanken og se litt på den. Vi får se.. Mr.P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isak Skrevet 17. september 2016 Del Skrevet 17. september 2016 (endret) Flott og informativt om bytte av kompressor på D3. Tror slike illustrerte "historier" vil kunne inspirere andre til litt hobbymekking! Stiller du dato/tid på kamera, slipper vi å mistenke deg for å drive nattarbeid.... Endret 17. september 2016 av isak Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parrafin23 Skrevet 17. september 2016 Forfatter Del Skrevet 17. september 2016 ehe ja.. Den klokka den klokka, Hadde ikke tenkt på det selv datoen stemmer jo ikke heller!! MAKAN te Samsung kompakt kamera som ikke kan klokka a gett.. Da er alt skrudd på plass, relle bytta og eas software oppdatert på følgende måte med IIDTool : Og etter 10 minutter, kom unga inn og sa...................... Neeida.. Site fornøyelses bilde av oppdatering fulført!! Så da det den saken ute av vææærden for denne gang. Måtte titte litt på den gamle kompressoren, mer fokusert på tørkeren. Etter å ha sett igjennom pappirene på bilen har kompressoren aldri vært bytta på denne. veldig spent på hvodan det ser ut under lokket. Hørt om mange skrekk eksempler på hvordan det kan se ut inni der.. Her ser det da fint og reint ut. og under denne stål "rista" : tok vekk dette "filteret" og titta neddi for å bli meget overasket får en si : Helte allt ut i ei blå oppbevarings boks : Mega overaska over at det så såppass bra ut inni her etter alle desse åra i grunn. Filtererte ut støv og urenheter og helte tilbake resten og fylet på med nye kuler og monterte morroa sammen igjen. Jeg hadde forventa å se støv og skitt inni der + en skikkelig god dose med rust party, men det finnes ikke spor av rust.. Awesome!! Så da har jeg en Hitachi compressor til overs som jeg legger på hylla hvis det er noen som er i beita etter en som virker. komplett med brakett feste og noen nye klips og skruer som jeg ikke brukte. Ettertanker og erfaringer : Jeg har grua meg lenge til å begynne på denne jobben,Ikke det at jeg måtte bytte den, men jeg var nyskjærrig og hadde nye deler liggende hvis noe gikk @skogen.no Glad er jeg for at det ikke skjedde noe uigjenopprettelig. Jeg var vel ganske heldig at alle luft slanger gikk ut av sine "hjem" uten noen form for vansker & hodebry. Det jeg var mest redd for var å ta av luft slangene, selv om jeg viste at det ikke var mulig at bilen datt ned over meg, med hjula på plass og støttebukker + 2x2T jekker under for sikkerhets skyld ville intet gale skje.Å gjøre denne jobben på grusplassen kunne jeg ha vært for uten, men jeg fant frem en sliten liten madrass som jr. brukte da han var micro liten. Alt i alt synes jeg denne jobben var lære rik og jeg fikk "pusset opp" mine gammle skru & Mek kunskaper og svingt litt med skralla igjen. Så ja.. jeg gjør gjærne en slik opperasjon igjen hvis noen trenger litt skru hjelp. Dett var dett for denne gang, På igjenhør. Mr.P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 17. september 2016 Del Skrevet 17. september 2016 Flott oppsummering Mr. P. Da vet jeg hvor hjelpen finnes hvis jeg skulle trenge det ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 17. september 2016 Del Skrevet 17. september 2016 Silica kulene, skal helst være... kuler. Ikke støv. Tror det er støvet som gjør at det tetter seg. Var en god del støv / pulveriserte silica kuler i min. Er det ID II tool du bruker ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RolfM Skrevet 17. september 2016 Del Skrevet 17. september 2016 Som alltids særdeles informativ Mr.P ?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alexf Skrevet 30. mars 2017 Del Skrevet 30. mars 2017 Takk for tekst og bilder. Skal i gang med dette selv. Bytter da også lufttank da det er lekkasje. Boltene på rammen sitter som bare det. Det er vel ikke noe stress om de knekker da de er festet til klips man kan bytte? Har nye klips liggende.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KjetilT Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Har byttet ut alt i tørker og kompressor - Fant lekkasje på luft 10 mm rør inn på kompressor i bakant. Det er tettet. Bilen løftet seg fint igår, men går i alarm. For mye motstand og avbrutt på tid. Idag hever den seg ikke. Inni tørker var det desverre endel hvit pulver som hadde kommet igjennom filter. Kan problemet være at det nå er tett i ventil foran høyre framhjul og venstre bakhjul? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Om du vet at kompressoren din fungerer som den skal, så kan det være ventilgalleriet - evt ventilgalleriene som har problemer, eller du kan ha et sensorproblem. Har etter hvert lært at kompressorproblemer og sensorproblemer gjerne går hånd i hånd. Kjør en diagnose, så får du nok en indikasjon på hvor hunden er begravet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peres Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Jeg har nylig demontert bakre ventilblokk og renset denne. Traumatisk opplevelse hvor jeg plundret voldsomt med å få denne på plass igjen men det lar seg gjøre. Jekket bilen opp på kun en side og fikk et lite sjokk når jeg løsnet slangen til demper på samme side, bærarmen gikk opp. Fikk heldigvis dratt til meg armen før jeg satt fast :-) Gjenstår å se om dette var vellykket men bilen siger i det minste ikke ned lenger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OJG Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Har et spørsmål om feilsøking/ QuickFix på Disco 3 2006 mod. 227'km med fault code C1A20, tank fyller seg for sent. Kompressor (Hitachi) er overhalt med bytte av alle tettninger og tørkemedium + nytt lokk på tørker. Hva er feil- bilen fungerer OK, men får suspension fault på displayet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogsvei Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Dersom kompressor fungerer som den skal kan det være lekkasje, f.eks. fra tanken dersom den ikke er byttet tidligere. Sjekk med diagnoseinstrument om tanken fylles og at riktig ventil er åpen ved fylling. Bruk samtidig lekkasjevæske/såpevann på utsiden av tanken for å avsløre lekkasje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stow Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Har et spørsmål om feilsøking/ QuickFix på Disco 3 2006 mod. 227'km med fault code C1A20, tank fyller seg for sent. Kompressor (Hitachi) er overhalt med bytte av alle tettninger og tørkemedium + nytt lokk på tørker. Hva er feil- bilen fungerer OK, men får suspension fault på displayet. har det samme problem på min rrs 2006 mod, byttet ny kompressor (Hitachi) men den jobber veldiglenge for og få bygget opp trykk. Ca 15 min og finner ingen lekkasje noen sted men har fått noen feil koder: C1A20, C1A13 OG C1A27, fant du ut årsaken hos deg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OJG Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 har det samme problem på min rrs 2006 mod, byttet ny kompressor (Hitachi) men den jobber veldiglenge for og få bygget opp trykk. Ca 15 min og finner ingen lekkasje noen sted men har fått noen feil koder: C1A20, C1A13 OG C1A27, fant du ut årsaken hos deg? Nei, får bare en gang i blandt feilkode C1A20. Noen som har vært borti dette før? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KjetilT Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Lekkasje i lokket på tørker - ordnet seg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stow Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Lekkasje i lokket på tørker - ordnet seg ja kan jo skje på en my kompressor det også, begynner og bli flink og hente den inn og ut nå..kjøpe den fra Miessler-Automotive som ikke skulle annet en Plug inn, men i tillegg kom iidtool og alt det med fører i ettertid .hvert litt smartere i ettertid ...lagt til 100 usd så kanskje til en slik amk kompressor har saken vart løst..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stow Skrevet 29. april 2017 Del Skrevet 29. april 2017 nå ser jeg at kompressoren kutter på litt over 1650 kps og vil ikke høyere med mindre jeg stopper og starter 3 - 4 ganger.. temperatur på kompressor er da oppi 90-95 grader.. lurer felt på hvor feilen ligger nå.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 nå ser jeg at kompressoren kutter på litt over 1650 kps og vil ikke høyere med mindre jeg stopper og starter 3 - 4 ganger.. temperatur på kompressor er da oppi 90-95 grader.. lurer felt på hvor feilen ligger nå.. Har nevnt det tidligere i en eller annen sammenheng. Det kan jo ikke skade de med den gamle typen kompressor, og oppgradere softwaren, som man gjør ved montering av AMK kompressoren. Eneste den oppgraderingen gjør, er å kutte kompressoren på et lavere trykk. Så den slipper jobbe seg varm for å toppe opp den siste baren..... ( slik eg har skjønt det. ) Da kan man jo kanskje forlenge levetiden. Om kompressoren går i over 15 min, så er det jo ganske lenge. Og hvis den er litt sliten/ slitt, så vil den jo antageligvis bruke uforholdsmessig lang tid, på å presse inn de siste kiloene med luft. Som strengt tatt ikke trengs. Må være bedre om den går oftere men kortere i mine øyne. Når vi fyller opp akkumulatorer på jobb, opp i mot 1000 bar, så går de første 700 barene ganske kjapt, så begynner det å ta tid. Og da jobber pumpene lenge og hardt på slutten. Nok engang, bare litt høyt tenking. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yarnslayer Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 Om kompressoren går i over 15 min, så er det jo ganske lenge. Og hvis den er litt sliten/ slitt, så vil den jo antageligvis bruke uforholdsmessig lang tid, på å presse inn de siste kiloene med luft. Som strengt tatt ikke trengs. Må være bedre om den går oftere men kortere i mine øyne. Når vi fyller opp akkumulatorer på jobb, opp i mot 1000 bar, så går de første 700 barene ganske kjapt, så begynner det å ta tid. Og da jobber pumpene lenge og hardt på slutten. Nok engang, bare litt høyt tenking. Pluss at å toppe en tank som nettopp har blitt trykket opp til "nesten fullt trykk" vil være tyngre når den er nytrykket - fordi da er lufta varm og yter høyere motstand enn om den samme luftmengden under trykk får kjølne litt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.