Gå til innhold

D3 07 motorolje og oljefilter


knikeren

Anbefalte innlegg

Tenker du på LR importøren da?

Er det 5,5L som går på disse bilene?

 

Jepp. De vet eksakt hva som skal på de enkelte bilene. Går rundt 5,5 liter, ja.

 

Jeg har f.eks. fått beskjed fra importøren om å kun bruke Castrol Edge Professional 5W-30 A5 på min 2006-modell uten dieselpartikkelfilter. Det er den beste oljen for min bil. Dersom man har DPF mener importøren at man skal bruke Castrol Edge Professional 5W-20 C1-typen.

 

Siden har jeg hørt rykter om at man kan bruke den nye Magnatec-oljen, fordi den har nye additiver. Enn så lenge prøver jeg å få tak i den importøren har anbefalt meg.

 

 

Men, som jeg nevner, så er det fordi det er den beste oljen til min bil. Blir den vanskelig å få tak i, så får jeg heller vurdere noe annet som dekker specs'ene. Foreløpig har bilen min gått 175' km, men etter 200' (ferdig innkjørt ;)) kan jeg jo vurdere om jeg skal gå for skift på 7.500 km og rimeligere olje.

 

 

Jeg kjøpte på eBay nå, fra USA. Kom på 1800 kroner inkl. frakt og mva. for 18 liter. Da får jeg helt riktig olje til tre oljeskift og synes ikke det er så gal pris.

 

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke gal pris. Jeg får prøve å få tak i importøren og høre om hva han mener jeg skal bruke på en 07modell, så blir det bestilling over dammen :)

 

Hadde en lengre runddans med importør og JLR Sverige (som ihvertfall i fjor betjente også Norge) angående olje til min 07. Dette skrev jeg som konklusjon i min egen motorhavari-tråd:

 

Da har jeg fått svar:

Quote

 

913D ersätter 913A-C
Du kan alltså med fördel använda den oljekvalteten.
Ingen speciell Castrolprodukt rekommenderas framför någon annan, men det är viktigt att rätt viskositet används

 

Så om jeg går på castrol.no og søker opp "913D" såååååå..... finner jeg ingenting.
Vel, vel, om jeg da går til http://oilselector.c...c/no/nor/search og legger inn registreringsnummeret, så får jeg som fasit:

Quote

 

DIN ANBEFALTE MOTOROLJE
CASTROL MAGNATEC 5W-30 A5
Nå går det ikke an å klikke på oljenavnet her for å lese mer om denne oljen (skjerpings, dere som har laget nettløsningen til Castrol...) men om jeg går noen skritt tilbake og inn på Castrol sine produkter så finner jeg tilbake til Magnatec 5W-30 A5og i produktbladet (vedlagt) står det følgende (min uthevning) :

 

astrol Magnatec 5W-30 A5 egner seg til bensin- og dieseldrevne bilmotorer hvor produsenten anbefaler en 5W-30 olje
med spesifikasjon ACEA A1/B1, A5/B5 eller API SN/CF, ILSAC GF-4.
Castrol Magnatec 5W-30 A5 egner seg til bruk i Ford-kjøretøy som krever en 5W-30-olje som møter Ford WSS-M2C-913-D, Ford
WSS-M2C913-C, WSSM2C913-B eller WSS-M2C913-A.

 

 

Så etter en lang runddans så virker det da som at jeg, for å følge Land Rover sin offisielle anbefaling, skal bruke Castrol Magnatec 5W-30 A5 i min 2007 Disco 3 2,7TDV6 uten dieselpartikkelfilter.
Og det er jo verdt å merke seg Castrol sin egen reklametekst for Magnatec, som touch'er ved noe som vi har diskutert her en del angående tilsetninger for å bedre beskytte motordelene ved oppstart:

Quote

HVORFOR CASTROL MAGNATEC?
Inntil 75 pst. av motorslitasjen skjer mens motoren varmes opp. Når motoren stopper, renner oljen normalt sett av viktige motordeler. Det gjør imidlertid ikke Castrol MAGNATECs smarte molekyler. De klamrer seg til motoren som en magnet og skaper et ekstra beskyttelsessjikt.

Castrol MAGNATECs unike sammensetning beskytter fra det øyeblikket du starter opp, og reduserer* motorslitasjen dramatisk.

Beskytt motoren fra det øyeblikket du starter, ved å velge riktig olje til kjøretøyet fra Castrol MAGNATEC-serien.

 

* I henhold til bransjeslitasjetesten Sequence IVA.

 

 

Man skal jo alltid ta reklametekster med flere klyper salt, men det er jo interessant at det er denne egenskapen de vektlegger aller mest med denne oljen.
Når det gjelder Castrol Edge så ser jeg ikke at den tilfredsstiller denne 913-D-kvaliteten til Ford, det nærmeste er i utgaven 5W-40 som "Meets Ford WSS-M2C917-A"
Likevel vil trofaste lesere huske at jeg fikk oppgitt fra merkeverkstedet som byttet olje sist (Brandt Fordon v/Tanumshede) at de brukte "Castrol Edge M2C913-D" som jeg ikke får til å stemme når jeg nå ser på Edge sine versjoner.

 

BPXE-8Y96GV.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det høres rart ut. Har nå bestilt girolje fra UK og motorolje fra DK.

 

To oppfordringen og sjekket med Castrol og fikk følgende svar:

"Når jeg sjekker på denne bilen så skal den ha en spesifikasjon som er Ford M2C913-B og da er det en A5 olje som heter Castrol Magnatec Stop-Start 5W-30 A5 som kan brukes"

 

Fantes i 20-liters dunker på billigbilpleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Tar opp tråden på denne.

 

Finner dette produktet (http://www.oljelageret.no/products/fordjaguar-olje--titan-supersyn-f-eco-dt-sae-5w-30--kartong-5x4-liter) etter litt søking etter motorolje til min 07 D3 uten DPF på nett. Alle spec`er som kreves skal bli innfridd med denne oljen, eller tar jeg feil?

Den møter A5/B5, samt Ford M2C913. Prisen er vel også relativt grei. Fuchs er det samme som Statoil. 

 

_________Klipp/lim fra link______________

 

TITAN SUPERSYN F ECO-DT SAE 5W-30  er en høyt energi-konserverende multigrads motorolje for personbiler fra Ford. TITAN SUPERSYN F ECO-DT er en motorolje med specifikasjonen FORD M2C913D som er kompatibel med alle tidligere Ford spesifikasjoner FORD M2C913(A til C).  .  TITAN SUPERSYN F ECO-DT er spesielt utviklet i forhold til Ford ,men kan også benyttes av en hel rekke andre bensin & dieselmotorer i følge  ACEA spesifikasjon eller produsent anbefalinger.

 

Spesifikasjoner/godkjenninger:

  • ACEA A5/B5
  • API SL/CF
  • FORD M2C913-D
  • FORD M2C913-C

Fuchs Anbefalinger:

  • ACEA A1/B1
  • FORD M2C913-A
  • FORD M2C913-B
  • IVECO 18-1811
  • JAGUAR M2C913-B
  • CHRYSLER MS 6395

____________________________________

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...