Jump to content
LRforum
jonaf

TD4 trekker dårlig og stopper

Recommended Posts

En kompis har problemer med sin TD4. Motorlampen begynte å lyse, og samtidig mistet motoren mesteparten av trekkkraften. Nå han nå kjører med bilen orker den lite og etter en stund stopper den helt. Den lar seg starte igjen, og så går den nøyaktig like lenge før den stopper på nytt.

Feilkoder er lest av det lokale Mekonomen-verkstedet, uten at feilen er funnet. Dieseltrykk er OK.

 

Noen som har vært borti noe liknende?

Edited by jonaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg er redd du må enten se på historic fault codes for å lese av feilkodet som hat væry tidligere, eller lese av tdc når motor lampa lyser. Slår man av tenninga forsvinnet feilen, som du skriver. alt bra en stund etter at motoren er slått av tyder på at den sletter tdc koden. Vet ikke om mekonomens tool har mulighet for å lese av feilkoder annet en tdc. Mulig det er en innstilling eller option man må aktivere for å få fram historiske feil koder.

 

Mr.P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Feilen forsvinner ikke når man starter motoren igjen etter at den har stoppet. Motorlampen lyser hele tiden og motoren trekker dårlig inntil den stopper etter en stund. Mekonomen leste feilkoder de ikke kunne tyde.

Bilen blir fraktet til Land Roververksted i dag. Det blir interessant å høre hva de finner.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekk/delaminert slange fra turbo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dommen fra Land Rover-diagnosen: Gåen fødepumpe.

 

Bestilt pumpe + filter hos hos Paddock: £95 pluss norsk moms og gebyr. Pris hos Land Rover i Norge: Kr 7.326,-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dommen fra Land Rover-diagnosen: Gåen fødepumpe.

 

Bestilt pumpe + filter hos hos Paddock: £95 pluss norsk moms og gebyr. Pris hos Land Rover i Norge: Kr 7.326,-

 

*hikk*

:blink:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

*hikk*

:blink:

 

Paddock-delene er ikke originaldeler, da. Men de skal være vel være gode nok likevel.

Originale Land Rover-deler ville kostet det dobbelte. Men likevel ville det vært mye penger spart.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fødepumpen fra Paddock kom omsider, etter at UPS hadde videresendt pakken med Posten. UPS har ikke utkjøring her i distriktet, men det var det ingen i kundeserviceavdelingen som visste, og dermed visste de ikke hvor den var.

Bilens eier har nå montert pumpen og filteret, men feilen forsvant ikke. Nå stopper ikke motoren lenger, men den orker ikke noe under belastning, og motorlampen tennes. Diagnosen fra Land Rover-verkstedet i Moss er dermed ikke korrekt, for delene ble innkjøpt etter delenummerne de oppgav.

Det er visste enda en fødepumpe i TD4. Denne sitter i tanken, slik som i bensinmotorbilene. Da blir det vel å kjøpe denne også, men denne gangen prøver vi en leverandør som ikke benytter seg av UPS' tjenester.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Han som eier bilen har montert pumpe og filter. Nå stopper den ikke lenger, men den er fortsatt ikke helt bra. Den mister kraft når den belastes, og motorlampen tennes. Diagnoseguruene hos merkeforhandleren råder ham til å bytte trykksensor på fuel rail. Denne koster et helt vanvittig beløp i butikken, men en snau tusing hos LR-butikkene i England.

Jeg hører vel fra ham når han finner ut hva som blir neste trekk. Det kan være både høy- og lavtrykksensor, og kanskje andre ting også som er problemet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvordan ser EGR ut på denne bilen da? På FL1 så er vel denne relativt lett tilgjengelig og lett å rense. Tviler vel egentlig på at EGR skulle gi en permanent feilmelding, men om den har blitt godt gjensotet, så kan det jo være at bilen rett og slett ikke får nok luft...

 

Bare et forslag, men det er relativt lett å sjekke ut - og gjøre en preventiv rens på, om ikke annet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

EGR er OK, og siden det var Land Rover-merkeverkstedet som leste kodene, er vel også historiske koder lest.

Symptomene tyder på manglende drivstofforsyning under belastning, så det bør vel være mulig å gå gjennom hele fødekretsen for å se etter trykkfall/restriksjoner. Det sitter muligens en lavtrykksensor i kretsen som kobler ut hvis trykket blir for lavt? Kanskje den kan midlertidig kobles fra?

 

Dieselmotorer er ikke noe jeg beskjeftiger meg med, men kanskje er det noen som har vært borti liknende feil?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...