Gå til innhold

oggioffshore

Anbefalte innlegg

Tenkte denne kanskje kan være nyttig for noen.

 

 

http://www.the12volt.com/ohm/ohmslawcalculators.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin kalkulator, men jeg savner litt forklarende tekst, Hvis du er som folk flest, og ikke har ohms lov i hodet, er det lett å bruke disse feil.

 

Har vært borti flere som har lekt seg litt med en slik kalkulator, og ved å mate inn effekten på ei lyspære, og senke spenningen har kommet fram til at strømmen øker når spenningen detter, noe den definitivt ikke gjør.. (strømmen vil jo synke, Pga at pæra ikke avgir samme effekt)

 

Men har du orden på den biten, så er det et fint hjelpemiddel.

 

-Camarogeddon

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin kalkulator, men jeg savner litt forklarende tekst, Hvis du er som folk flest, og ikke har ohms lov i hodet, er det lett å bruke disse feil.

 

Har vært borti flere som har lekt seg litt med en slik kalkulator, og ved å mate inn effekten på ei lyspære, og senke spenningen har kommet fram til at strømmen øker når spenningen detter, noe den definitivt ikke gjør.. (strømmen vil jo synke, Pga at pæra ikke avgir samme effekt)

 

Men har du orden på den biten, så er det et fint hjelpemiddel.

 

-Camarogeddon

 

 

Hvis Du senker spenningen fra f,eks 12 volt til 6, og skal opprettholde samme watt styrken, vil nødvendigvis strømmen øke....Noe formelen beregner rett.

 

 

12 V og 21 watt, gir 1,75 amp.... med 6 volt, vil det bli 3,5 amp...

Høyere spenning gir mindre strøm ved samme watt styrke.Og omvendt.

Så beregningen er nok rett den, utfra i mitt eks 6V og 21W gir 3,5 amp.

Ved 220 Volt, er 21W = 0.09545 amp. Men fortsatt 21 watt.

 

Skal Du beregne eksemplet ditt, må Du ta utg i motstanden til , f.eks en 12V / 21W pære, som er ca 6,8 ohm....

Da synker seff strømmen med spenningen, over "motstanden. "

 

effekt er effekt uansett spenning, men strømmen vil endre seg.

 

Begrepene Watt/ effekt & Strøm var litt forvirrende i begynnelsen, husker eg fra skoletiden.

 

Med forbehold om feil da.... lenge siden eg gikk på elektro linjen .

 

-_-<_<:huh:

Endret av oggioffshore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du bruke den ohmske motstanden, og ikke watt, til å beregne strømtrekket.

 

3 " vinduet ovenfra å ned, gir rett utregning, om Du senker spenning fra 12 V til 10, vet motstand 6,8 ohm, får <Du 1,4 amp mot 1,75 ved 12 v...

 

I= U / R

 

Så ingenting i veien med kalkisen

 

B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...