Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nylig kjøpt min første Discovery 3 2006. Fantastisk bil som gir en glede ingen nybil har gitt meg tidligere. Bilen har gått 203 000, har nettopp vært på EU kontroll, og jeg fikk et LR merkeverksted til å vurdere bilen før kjøp. Det er noen småting å ta tak i, men det som bekymrer meg er at nå og da så kommer masse feilmeldinger, varsellys blinker, går i F og følgende meldinger kommer opp.

 

HDC fault limited gears available

Transmission fault

Special programs not available

Park break fault

 

Nå har jeg lest at dette er et problem som ikke er ukjent, så det første jeg gjorde var å bytte batteri (dette var dårlig). Problemet dukker fortsatt opp, gjerne etter at jeg har kjørt litt. Det jeg gjerne skulle hatt noen råd om er hvor jeg skal begynne. Leste at det kunne være ABS sensor, parkeringsbremsebryter, mm. Skal jeg bare begynne å bytte del for del, starte med det rimeligste eller det som er mest sannsynlig, eller bør jeg få noen til å søke med diagnoseverktøy? Håper noen har noen fornuftige svar til en LR novise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 117
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

HDC-feilen vil føre til at spesialprogrammene ikke gjøres tilgjengelig.

 

Istemmer: få kjørt en skikkelig diagnose da er det så mye enklere å se hva som kan være utløsende årsak.

 

At parkbremsen blir hengende er en vanlig problemstilling. Om du skrur litt så er dette noe man gjerne gjør selv. Det er en liten arm der inne som "skal" være bevegelig, men som ofte fester seg etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om batteri er byttet, hva med lading?

 

Enig. Synes også dette høres ut som et strømproblem. Om det er nytt batteri - sjekk at batteriskoene sitter skikkelig.

 

Tror det er overhengende fare for at batteriet (på tross av at det er nytt) eller dynamo har tatt kvelden. Sjekk hvilespenning på batteriet, og ladespenning når bilen går.

 

Når du så er 100% sikker på at strømforsyning er ok. Og da mener jeg VIRKELIG 100% sikker - da kan du begynne å søke andre steder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske svar. Skal sjekke lading av batteriet. Dynamoen er byttet for ca 1 år siden, men det er mulig den lader dårlig. Tror det må bli diagnose. Har ikke diagnoseverktøy, så har dere noen LR verksted å anbefale i Oslo (tenkte å holde meg unna Insignia og Motorpool pga pris)?

 


Supert. Jeg forsikrer meg om strøm 100%. Grunnen til at jeg tenkte det kunne være noe annet er at det kommer en stund etter at jeg har startet.

Endret av AJO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømmen Bilverksted, Strømmen

tlf. 990 90 775

Kenneth har holdt på m LR i 20-25 år og kjører det også privat.

Som medlem i Norsk Land Rover Klubb, gis det også rabatt på deler og arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koblet fra batteri og målte 12,6. Sto og holdt måleapparat på og da steg spenningen til 14,02. Er det vanlig eller noe tull med måleren. Bruker et caltek multimeter. Da bilen var i gang holdt den 14,98. Er ikke det mye? Slo av bilen og når jeg prøvde å starte den var det fullt av feilmeldinger igjen. Det står også system engine fault. Noen gode råd?

Endret av AJO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HDC-feilen vil føre til at spesialprogrammene ikke gjøres tilgjengelig.

 

Istemmer: få kjørt en skikkelig diagnose da er det så mye enklere å se hva som kan være utløsende årsak.

 

At parkbremsen blir hengende er en vanlig problemstilling. Om du skrur litt så er dette noe man gjerne gjør selv. Det er en liten arm der inne som "skal" være bevegelig, men som ofte fester seg etterhvert.

 

Igjen takk for tips. Jeg dro i den manuelle avløseren (wire under konsoll). Den virker løs og fin. Går ihvertfall frem og tilbake når jeg drar. Var dette du mente yarnslayer?

 

Enig. Synes også dette høres ut som et strømproblem. Om det er nytt batteri - sjekk at batteriskoene sitter skikkelig.

 

Tror det er overhengende fare for at batteriet (på tross av at det er nytt) eller dynamo har tatt kvelden. Sjekk hvilespenning på batteriet, og ladespenning når bilen går.

 

Når du så er 100% sikker på at strømforsyning er ok. Og da mener jeg VIRKELIG 100% sikker - da kan du begynne å søke andre steder. :)

 

Koblet fra batteri og målte 12,6. Sto og holdt måleapparat på og da steg spenningen til 14,02. Er det vanlig eller noe tull med måleren. Bruker et caltek multimeter. Da bilen var i gang holdt den 14,98. Er ikke det mye? Slo av bilen og når jeg prøvde å starte den var det fullt av feilmeldinger igjen. Det står også system engine fault. Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en icarsoft som kan lese av feilkoder, og ikke et låst til én bil. Bare si fra hvis du vil låne. Den bare leser feilkoder, er ikke avansert og kan ikke redigere eller aktivere funksjoner. Bor i Nordre Aker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som noe slikt: http://www.disco3.co.uk/forum/topic54001.html?highlight=brake+switch

Hvis strømforsyning er slik den kan være, er dette en mulig feil. Det kan være bryteren eller det kan ligge i en av pærene.

 

Som det står i artikkelen, kan du se på TCM kontaktene slik at det evt kan utelukkes.

Endret av SteinarNa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en icarsoft som kan lese av feilkoder, og ikke et låst til én bil. Bare si fra hvis du vil låne. Den bare leser feilkoder, er ikke avansert og kan ikke redigere eller aktivere funksjoner. Bor i Nordre Aker.

Truls,

Det vil jeg gjerne. Synes det er spennende og lærerikt å forstå denne bilen. Ender sikkert opp på verksted til slutt, men da har jeg lært noe, utelukket noe og kanskje kunnet gjort noe selv. Sender deg en pm i løpet av morgendagen. Hyggelig med et forum der folk er så hjelpsomme.

Det høres ut som noe slikt: http://www.disco3.co.uk/forum/topic54001.html?highlight=brake+switch

Hvis strømforsyning er slik den kan være, er dette en mulig feil. Det kan være bryteren eller det kan ligge i en av pærene.

 

Som det står i artikkelen, kan du se på TCM kontaktene slik at det evt kan utelukkes.

 

Takk for den. Jeg skal begynne å feilsøke meg gjennom. Ser også ut til at kan få lånt til å lese ut feilkoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, vi fant ut at det høyst sannsynlig er bremselysbryteren som er synderen. Leste ut feilkoder, og de var det mange av, sannsynligvis var mye fra "hard reset". Plutselig gikk bilen helt bananas, og det var fullt diskolys på omtrent alt i dashbordet. Det klikket i tillegg i dørlåser, nødblink gikk på, hovedlys lyste og bilen ville ikke starte.

 

Dissekerte først eksisterende bryter, fjernet vaselin, rubbet og justerte kontaktflater, og da ble bilen ble litt friskere. Deretter monterte vi min bremselysbryter, og da gikk det til og med an å starte og lysene roet seg litt. Tok ut min og satte tilbake AJOs bryter mens bilen gikk, og han kjørte kjapt hjem mens den fortsatt virket.

 

Løsningen nå blir nok å bytte bryteren, ta en hard reset og sjekke feilkoder igjen. Går nok bra til slutt, og vips har han fått seg en rimelig bil uten feil.

 

Håper jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, vi fant ut at det høyst sannsynlig er bremselysbryteren som er synderen. Leste ut feilkoder, og de var det mange av, sannsynligvis var mye fra "hard reset". Plutselig gikk bilen helt bananas, og det var fullt diskolys på omtrent alt i dashbordet. Det klikket i tillegg i dørlåser, nødblink gikk på, hovedlys lyste og bilen ville ikke starte.

 

Dissekerte først eksisterende bryter, fjernet vaselin, rubbet og justerte kontaktflater, og da ble bilen ble litt friskere. Deretter monterte vi min bremselysbryter, og da gikk det til og med an å starte og lysene roet seg litt. Tok ut min og satte tilbake AJOs bryter mens bilen gikk, og han kjørte kjapt hjem mens den fortsatt virket.

 

Løsningen nå blir nok å bytte bryteren, ta en hard reset og sjekke feilkoder igjen. Går nok bra til slutt, og vips har han fått seg en rimelig bil uten feil.

 

Håper jeg. :)

 

Takk for tålmodig og super hjelp i går. Du skulle i utgangspunktet bare lese av noen feilkoder, men fikk en hel kveld med feilsøking og smårep. Nå blir det bytting av bryter, så får vi håpe det løser problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ny bremselysbryter på plass + sjekket alle bremselyspærer. Et av pærefestene var ikke skrudd på plass, så kontakten var full av irr. I tillegg var en av pærene gått. Tok også hard reset på bilen. Etter at alt var på plass, skrudde jeg på tenningen og rett i juletre modus. Skrudde av og raskt tilbake og da var det ingen feilkoder. Har kjørt med bilen i hele dag og startet / stoppet 10-15 ganger, uten at det kommer opp noen feilmeldinger. Dette lover bra.

 

MEN, på vei hjem i dag kom 3 av de vanlige feilmeldingene (husker ikke hvilke, men den senket seg til access mode). Skrudde av motoren og rett på igjen uten feilmeldinger. Har vært ute og skrudd av og på motoren noen ganger uten noen feilmeldinger.

 

Dette er jo en forbedring, men er ikke helt i mål enda. Har gått gjennom feilkodene fra i går. Mye av det er kommunikasjonsfeil (lost communication), som visstnok er en følgefeil og ikke årsaken. Mest interessante feilkoden var P1935 Break switch, men denne burde jo være eliminert. Tror jeg må lese av feilkoder en gang til for å se hva den kommer opp med nå.

 

Tøff start på ny bil, men ser ikke helt mørkt på det. Lærer jo samtidig mye.

 

By the way. Det ser ut som spenning og dynamo er OK (12,3 V hvilespenning og 14,4 V ladespenning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se noen har nevnt irr i tilhengerkontakt her. Kan være verdt å sjekke. Noen kjører f.eks. rundt med overgang fra 13-7 pins kontakt hele tiden.

Det kan skape mye krypstømmer og diverse.

 

Takk. skal sjekke. Hva er beste tips for å få bort irr?

:)

Så lenge antallet feilmeldinger går nedover så er du jo på rett vei. Verken Roma eller Land Rovere ble bygget på en dag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...