Gå til innhold

D2 Erfaringer med dekkdimensjon


vikingdisco

Anbefalte innlegg

265/75-16

 

IMAG0907.jpg

DSC_0045.JPG

 

Måtte plukkes av, reiv nesten ut hjulkassene ved litt skikkelig flex...

 

Bestiller litt hevedingser til uka, så får vi se. Plukker også ned innerskjermene, for å se hva som kan moddes / tilpasses. Ingen tidligere erfaring med D2, så jeg blir litt handicappet.
Jeepen jeg hadde taklet ganske store dekk originalt, og Mercedesene taklet 33" med orignale fjører og det hele...

- med lett løft gikk 35" rett på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte littebitt på Rena med 245/70-16 GG2. De passet ikke min kjørestil. Kjører ganske sakte, og da er det ekstremt viktig med maximalt grep. Siden bilen har såpass små dekk, er det superkritisk kunne stoppe MOMENTANT, før man dunker borti hindringer. Det klarer ikke AT mønstret, iaf ikke på Rena sitt jordsmonn ( siltblandet morene )

Tror jeg fikler videre med tanken om 265/75-16, da dette utseendemessig er veldig flott, samt gir etterlengtede cm klaring. Et det et alternativ å montere andre breddere, ala Buschwackere eller noe for å utvide hjulhusene ? Gjorde det på Jeepen min, det funka kanonbra...

 

Vil heve så lite som overodet mulig, som fler har nevnt en rekke ganger, det er dekkstørrelsen som gir bakkeklaring, heving gir bare plass til at dekkene kan pendle mer eller mindre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har kjørt mye på 265/65/18 på min d2. Bytta for et par dager siden til vinterdekk som er 245/75/16. Mye friskere, sprekere, logisk giring. D2 med td5 automat merkes 5 % godt. Mye bedre å kjøre med tung henger med dekk som er ca innenfor fem prosent regelen. Skal til våren bytte ut til 265/60/18 på sommerfelgene. Kjører stort sett på vei og drar mye henger.

 

Men synes 32 tommer ser bedre ut, så jeg prøvde å søke ombyggingsenheten om dispensasjon. Fikk nei.

 

Leif Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 14.9.2016 den 20.39, YMK skrev:

Bak heter løsningen Nanocom.

Så kan du velge om du vil leve med korte orginaldempere, eller om du vil ha tøffere biter + klosser under puta (evt lengre pute).

Enkelte D2 får en slående følelse i bakstell ved noe høyere høyde og kjøring over feks fartshump, dette er demperene som ikke er lange nok.

Hvis man bruker klosser under puta og lengre dempere, hva da ved full flex? Tåler puta det? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bf at 265/60/18 ser slik ut. Bilen er hevet ca to tommer, men mistenker at hevingen har blitt litt mindre med åra og at ARB fangeren med vinsj hjelper gravitasjonen.  Tror jeg skal kontrollmåle i morgen. Speedometer er spot on. Fin i giringa og opplever ikke så slapp i lange motbakker som da jeg hadde 265/65/18.

 

20170806_232423.jpg

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lafterolf skrev:

Jeg tror luftbelgene slår sammen når de blir løftet på høyden. Det er fordi de blir så mye mykere. Min er sånn, og jeg har dempere tilpasset.

Den lander på gummiklossene på ramma over fartshumper om jeg kjører for fort.

Hva mener du med tilpassede dempere? Lengre eller standard? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På våre D2 forsvant problemet når lengre demper ble montert. 

Klossene kom under puta senere. 

Konkluderte med at den strakk demperen helt ut på tur av fartshumper. 

 

Men lengre demper, og full flex har jeg ingen problemer. Eneste er abs-kabel HB som av og til kan bli litt kort... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke klosser under belgene. Har derfor rett orginal lengde på demperen.

 

Bruker du hevekloss under luftbelgene kan du øke demperen dobbelt så mye som klossehøyden for å få samme akselvandring som orginalt.

 

Er pute det samme som belg? 

Ble litt forvirret herblush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, YMK skrev:

På våre D2 forsvant problemet når lengre demper ble montert. 

Klossene kom under puta senere. 

Konkluderte med at den strakk demperen helt ut på tur av fartshumper. 

 

Men lengre demper, og full flex har jeg ingen problemer. Eneste er abs-kabel HB som av og til kan bli litt kort... 

Min slår sammen og lander på bumpstop, ikke over fartshumpen, men etter fartshumpen. Har Arnlottbelger, de har veldig myk gummi, og siden bilen er hevet bare på høyere luftbelger blir den rett og slett for myk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår D2 er en drøm på Duratrac 245/75-16, 40mm klosser under belgene bak, 40mm lengre fjærer foran og lengre dempere rund baut.

Speedometeret er spot on, og bilen er ikke for slapp. I tillegg ser det bra ut :-)
 

Nå står vinterhjulene på, og det ser helt noldus ut med originaldimensjon  og heving...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...