Gå til innhold

Disco 3, mer luftfjæringstrøbbel. Detter helt ned under kjøring


kulien

Anbefalte innlegg

Hei dere!

 

Hentet bilen på verksted i går etter bytte av bærebruer og verkstedet sa de hadde problemer med feilmelding på luftjæringa. Før reparasjonen så var den relativt fri for feilmeldinger på fjæringa bortsett fra når jeg løftet den fra innstegshøyde. Jeg vet at kompressoren er sliten, så før var det bare å løfte den, så stoppe og starte igjen og kjøre videre uten feilmelding.

 

MEN, når jeg startet bilen så hevet den seg, tregt, men greit opp til normal høyde. Kjørte noen få meter og fikk feil på fjæringa. Jeg stoppet, startet bilen på nytt, men feilmeldingen kom igjen med en gang. Men jeg kom hjem og bilen var like høy.

 

I dag kjørte kona bilen mot jobben, men måtte snu da den "datt ned" hele tiden på fjærene og hun fikk rød lampe i dashbordet. I natt holdt den på lufta, men med en gang hun begynte å kjøre så datt den altså ned igjen.

 

Skal hjem og lese feilkoder og er spent på hva dette gjelder. Noen tips om hvor jeg skal begynne? Kunne bare levert den på verkstedet igjen, men jeg trenger den i morgen og tror i grunnen jeg finner feilen fortere enn de...

 

Må også legge til at jeg er redd de ikke har låst fjæringa før de løfta den på bukken. Hvilke feil kan dette frembringe?

 

Takknemlig for innspill. Har i grunnen ikke tid til å se på dette nå. Var jo derfor jeg satt den på verksted for å ta foringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Sikkert en eller flere sensorer som har tatt kvelden og må byttes. Hvordan ser høyden på hjulene ut på 4wd-infoen? Om det ikke stemmer med hvordan virkeligheten er, så ville jeg vært ganske så sikker på at det er et sensorproblem.

 

Ikke helt ukjent problem det der. Men - det kan jo være noe med ventilgallerier eller annet snacks også. Kompressoren din vil neppe lage de problemene der, selv om den er sliten. Den kan du jo eventuelt forsøke å overhale. Da kjøper du deg i det minste litt mer tid. Send meg en PM om du skulle ønske mer informasjon om det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og om du trenger å holde bilen i "kjørehøyde" og kan leve med rød trekant er det en sikring i motorrommet som kan nappes når bilen (ennå) har rett høyde.

 

Her har vi mye fersk erfaring (om ikke kompetanse - ennå) <_<

 

 

 

Amen...

 

Tror i D4 er det sikring F26 mener jeg. Kan selvsagt være noe annet på D3, men da holder du i det minste bilen kjørbar. Kan være at du får en del feilmeldinger i dashboardet, men det er ikke noe å bry seg om.

 

Så slipper du også at kompressoren jobber overtid og sparer den litt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Amen...

 

Tror i D4 er det sikring F26 mener jeg. Kan selvsagt være noe annet på D3, men da holder du i det minste bilen kjørbar. Kan være at du får en del feilmeldinger i dashboardet, men det er ikke noe å bry seg om.

 

Så slipper du også at kompressoren jobber overtid og sparer den litt også.

 

... og siden vi fant ut det i en d3-manual/verkstedinstruks så er jeg nokså sikker på at det ER f26 der også. Jeg husket bare ikke sikringsnummeret. :D

 

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaah!

 

Tusen takk! Det er jo nettopp det svaret jeg trenger for å holde bilen oppe! Da skal jeg nok klare å komme meg på veien i det minste. I dag greier den som sagt bare et par km før den legger seg ned og klager.

 

Jeg har dessverre ikke noe 4WD info i bilen siden jeg mangler skjermen i midtkonsollet. Men jeg har jo nanocommen og leser ut inngangsverdiene der. Jeg la merke til i går at den ene sensoren på input bildet så ut til å ha veldig anderledes verdi enn de tre andre. Men når jeg gikk i justeringsbildet så så alt normalt ut. Må sjekke mer i ettermiddag som sagt, og krysse fingre for at det er en høydesensor som krangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Napp sikringen, mål avstanden fra nav til hjulbue "rett opp" og skriv ned verdiene for alle 4 hjul.

 

Sjekk dagen etter om du har samme verdier for alle hjulene. Hvis så - så har du iallfall tette belger. Dersom nanocom sier at en sensor er ute av range i en eller annen retning så må nok den sensoren (og sannsynligvis også sensor harness) byttes. Sensor harness på grunn av sprø plast og 60-80% sjanse for at den ikke slipper taket fra sensoren hel....

 

Det som skjer er at plast&pakning gir seg så det kommer fukt inn i sensoren. Dette tar akkurat så lang tid at hardplasten i sensoren er helt kass når det skal fra hverandre.

Etter sensorbytte må høyden kalibreres på nytt. Det betyr merkeverksted eller noen andre med den kompetansen&verktøyet. Vi har en hel lenkesamling på det her nå. :wacko:

 

Edit - siden det er etter bytte av bærebruer kan det nok hende at de har vært borti den ledningen fra sensoren og inn til harness. Uansett. Er det en D3 så er det nok i enden av forventet levetid på dem okke som.

Edit2 - rettskriving kommer etterhvert.

 

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker!

 

Har lest feilkoder nå, og det ser ut til å være av og på feil på begge sensorer foran (intermittent).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer de samtidig eller uregelmessig? (Om de kommer uregelmessig holder jeg fremdeles mine knapper på sensorene).

Hvilke feilkoder er det?

Edit: det var sånn det startet her også ... Men med én sensor først da.
De sensorene som knirkeren snakker om er den nye typen. De gamle var fargekodet for høyre og venstre (selv om innmaten er lik for begge sider).

Legger til noen linker:
http://media.disco3.co.uk/gallery/albums/userpics/17007/D3%20air%20suspension%20description.pdf
http://www.disco3.co.uk/gallery/thumbnails.php?album=3778 (her er det mye snask ang. luftfjæring)
http://www.roverparts.com/resources/videos/ride-height-sensor-replacement/
http://4x4airseals.com/wp-content/uploads/2015/02/PDF-Discovery-3-Diagnostic-trouble-codes.pdf (denne siste her er viktig for å pinpointe problemer når man har tilgang til feilkodene.)

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da spiller det ingen rolle om hvilken side de blir brukt på?

Kommer de samtidig eller uregelmessig? (Om de kommer uregelmessig holder jeg fremdeles mine knapper på sensorene).

 

Hvilke feilkoder er det?

 

Edit: det var sånn det startet her også ... Men med én sensor først da.

De sensorene som knirkeren snakker om er den nye typen. De gamle var fargekodet for høyre og venstre (selv om innmaten er lik for begge sider).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo interessant! Nå jakter jeg på en kvikk fiks så jeg kan komme meg til Oslo i morgen med bilen.

 

Leste av feilkodene, men når jeg sammenligner med linken fra yarnslayer over så ser det ikke ut til at Nanocommen leser ut fullstendige feilkoder. Jeg får bare de første sifferene.

 

C1A03: Front Left height sensor

C1A04 Front Right heigt sensor

C1A07 Cross articulation

 

i tillegg kommer de jeg har hatt en stund:

C1A20: Pressure increases too slow when filling reservoir

Denne vet jeg jo at jeg bare kan stoppe og starte bilen igjen så er den borte så lenge jeg ikke kjører bilen opp og ned på fjærene. Mest sansynlig sliten kompressor.

 

Nå var alle feilkoder resatt i går kveld, og disse var der etter at kona prøvde å kjøre til jobb. Jeg resatt på nytt og kjørte en kort tur. Da fikk jeg bare den siste på ny og den senket seg ikke. Må prøve lenger tur, men jeg tror jeg først skal sjekke kablingen på frontsensorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo interessant! Nå jakter jeg på en kvikk fiks så jeg kan komme meg til Oslo i morgen med bilen.

 

Leste av feilkodene, men når jeg sammenligner med linken fra yarnslayer over så ser det ikke ut til at Nanocommen leser ut fullstendige feilkoder. Jeg får bare de første sifferene.

 

C1A03: Front Left height sensor

C1A04 Front Right heigt sensor

C1A07 Cross articulation

 

i tillegg kommer de jeg har hatt en stund:

C1A20: Pressure increases too slow when filling reservoir

Denne vet jeg jo at jeg bare kan stoppe og starte bilen igjen så er den borte så lenge jeg ikke kjører bilen opp og ned på fjærene. Mest sansynlig sliten kompressor.

 

Nå var alle feilkoder resatt i går kveld, og disse var der etter at kona prøvde å kjøre til jobb. Jeg resatt på nytt og kjørte en kort tur. Da fikk jeg bare den siste på ny og den senket seg ikke. Må prøve lenger tur, men jeg tror jeg først skal sjekke kablingen på frontsensorene.

 

Den siste der kommer nok av tett/utslitt tørkemedium på kompressoren (jeg antar du ikke har byttet det...). Den vil før eller siden stoppe om det ikke gjøres noe med, og den stopper fort dersom bilen blir gående å justere etter falske sensormeldinger... Sånn sett er det fint å nappe den sikringen fort når dette skjer. (Jupp - det skjedde oss.) På litt sikt bør du nok tenke på å bytte mediumet også.

 

Vi hadde også de sensorfeilene som kom og gikk en periode - dvs kom oftere og oftere før den til slutt begynte å gå ned på bumper stops oftere og oftere. Ble først verre i/etter fuktig vær, så ble det væruavhengig.

 

Quickfix for å komme til Oslo er å få den i rett høyde (om det går) og så ta sikringen.

 

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Nå har jeg røsket i kabler, renset litt og sett at det ikke så ut til å være noe galt med sensorene. Jeg stod på flatmark utenfor her og kjørte opp og ned og opp og ned igjen og holdt øye med input verdier i Nanocommen. Intet spesielt der.

 

Så jeg tok en prøvetur. Etter ca 10 minutter gikk alle inngangsverdiene til -200, PLING, rødt lys og bilen sank sammen umiddelbart. Bare å halte seg ut av tunnelen jeg var i og trille inn til siden. Nanocommen hang seg fullstendig og jeg måtte restarte den på ny, resatt så feilmeldinger og etter et par forsøk den den blant annet klagde over at systemet var for varmt så kom den opp igjen. Kjørte så hjem uten problemer.

 

Med andre ord, jeg tror ikke det er selve sensorene mine som er problemet. Hadde bare fått feilmelding på en sensor i systemet, men det er en annen feil som interesserer meg mer:

2016-09-01 21.39.38.jpg

 

Lurer på om hele modulen mister strømmen eller noe slikt? Hvor sitter denne modulen tro, og kan det være et rele eller noe som fusker (det var det jo sist jeg skulle til Oslo med den bilen).

 

Bilde av displayet i det feilen oppstod:

2016-09-01 21.36.44.jpg

 

Uansett, veien videre blir å følge rådene deres. Sikringen er nå ute, og jeg er spent på om bilen detter ned i løpet av natten. Gjør den ikke det, kommer jeg til å kjøre til Oslo uten sikring i morgen. Så får jeg heller stoppe et par ganger å sette inn sikringen så den kan pumpe opp trykket igjen.

 

Også må jeg lese mer på linkene dine Yarnslayer.

 

Knikeren: Takk for bidrag. Du hører fra meg om jeg må bytte en sensor, men akkurat nå tror jeg feilen er et annet sted.

 

Yarnslayer: Jeg har en brukt, men nokså ny kompressor liggende og tenkte å bytte hele greia også åpne den gamle og vurdere å overhale. Da skal jeg se på tørkeren også. Burde nok gjort det for lenge siden ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var helt kommunikasjonsutfall vi fikk også, men ikke på alle sensorene samtidig - det er nytt, så det tør jeg ikke spekulere i.

Vi hadde det kun enkeltvis/parvis foran etterhvert. Og ja - sensorene så hele og fine ut (utvendig) på Den Fete Damen også. Men da den ene sensoren ble trukket ut fra harness (vel og merke var det en "engangssak" siden hardplasten gikk føyken under operasjonen) var det i følge husets herre ingen tvil om at det hadde vært/var "fukt" der inne. Irr talte visst sitt tydelige språk.

ETA: Det kan se ut som at U0132 ofte er en følgefeil av typen "disse verdiene mangler/er så langt ute at jeg ikke skjønner noe og bare går i frø"... fritt oversatt. Jeg brukte google og konsentrerte meg om svarene fra d3-forumene.

Folk møter dem ifm. sensorfeil, lav batterispenning, kablingsproblemer. Virker som det er mer vesentlig å se på hele feilkodebildet enn på den alene.
https://www.google.no/search?q=landrover+u0132+site:www.disco3.co.uk&rls=com.microsoft:en-GB:IE-Address&biw=1920&bih=902&sa=X&ved=0ahUKEwi3p7ydhu_OAhVIWCwKHey7DuEQrQIIYCgEMAk

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha! Kult at du gidder å google dette for meg og forumet forøvrig. :-)

 

Kan vel hende vi får begynne med å bytte noen høydesensorer da. Jeg leste noe annet på en av linkene dine, at man skal kalibrere høydesensorene etter å ha byttet suspension arm. Det er jo nettopp det jeg har gjort bak. Jeg tenkte at dette var like for like, men det kan jo også hende at noe er relatert til det (selv om det høres litt rart ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert at ny sensor gir samme spenning ved 0-posisjon som gammel. Vil anta at det er derfor det "skal" kalibreres. Og for å sikre at ikke bilen blir gående skjevt i etterkant. Det er sikkert den mest hensiktmessige tilnærmingen for et verksted.

Når det er sagt så er du ikke den første jeg hører om som har byttet uten å gjøre det hvor det har gått bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På D2 mener jeg relé til SLS og AC er identiske, sitter der i sikringsboksen i motorrom. Kjapt å bytte om for å eliminere feilkilde.

Da D2 fikk nye sensorer byttet jeg og kontaktene, som er lagervare hos famousfour.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal i konfirmasjon hele lørdagen Andreas, og kommer sent i kveld. Har deg i tankene og ser hva vi rekker.

 

En natt uten sikring:

2016-09-02 07.47.23.jpg

 

Akkurat samme høyde som i går kveld. Kjørte til jobb, og den holder på lufta. Så da bærer det til Oslo med den. Får leve med juletre i dashbordet. Skulle ikke være noe ukjent over det... :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

ETA: Det kan se ut som at U0132 ofte er en følgefeil av typen "disse verdiene mangler/er så langt ute at jeg ikke skjønner noe og bare går i frø"... fritt oversatt. Jeg brukte google og konsentrerte meg om svarene fra d3-forumene.

 

Folk møter dem ifm. sensorfeil, lav batterispenning, kablingsproblemer. Virker som det er mer vesentlig å se på hele feilkodebildet enn på den alene.

https://www.google.no/search?q=landrover+u0132+site:www.disco3.co.uk&rls=com.microsoft:en-GB:IE-Address&biw=1920&bih=902&sa=X&ved=0ahUKEwi3p7ydhu_OAhVIWCwKHey7DuEQrQIIYCgEMAk

 

Det høres ut som en fornuftig forklaring. Ikke uvanlig at en sensor drar med seg resten ned i gjørma fra kontrollsystemverden.

 

Sjekket du ledningene som gikk til ventilblokka? Det er vel 3stk av de. Hadde også satt laderen på over natta :) bare å slå på tråden :)

 

Takk, det tror jeg at jeg gjør til uka!

 

På D2 mener jeg relé til SLS og AC er identiske, sitter der i sikringsboksen i motorrom. Kjapt å bytte om for å eliminere feilkilde.

Da D2 fikk nye sensorer byttet jeg og kontaktene, som er lagervare hos famousfour.

 

Sjekket releet og spylte litt elektrorens ned i sokkelen. Det ser helt ok ut, men her ser også releet ut til å være et standard rele og ikke noe problem å finne et annet jeg kan bytte med. Får teste mer på dette til uka.

 

 

Så i dag bruker jeg quick fix'en, også får jeg feilsøke mer til uka. Mulig det bare blir å bestille nye høydesensorer og bytte de med en gang, så er det gjort ihvertfall. Kompressor med kabler får sjekkes grundig, og tørkemedie likeså.

 

To be updated, etter en stund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...