Gå til innhold

En P38A med 4.6...


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

  • Svar 303
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

  • 2 uker senere...

Det er ingen hemmelighet at vi nå har kjøpt oss Discovery Sport. Av den grunn kommer denne etter hvert for salg. Om noen er interessert i P38 med gassdrift så er det bare å ta kontakt. Jeg har vel enda noen nye deler jeg enda ikke har montert. Så det kan være det kommer noen oppdateringer om dette etter hvert for å holde tråden i live. ^_^

Valg må taes. Jeg velger da å beholde den gamle, gule to-dørsen, da jeg sikkert kommer til å angre mer ved salg av den..... :huh:^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Var heftig tung i hvert fall. Klarte ikke holde den opp med ei hånd og skru med den andre.. ^_^:P

 

Bilen har vært gjennom PKK i dag. Blir skifte av frontrute pga slitasje, et bremserør og feste av ei tåkelykt så er vi good2go for et par år til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er jo ikke akkurat så jeg må noen ting :)

Nå som jeg har en snerten primærbil har jeg jo faktisk mulighet til å skru og modde litt på denne av og til :)

Det er jo en utrolig flott kjøremaskin å bare oppleve, :) men.. ingen som vil ha den tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar for etterkontroll :)

Skifte av bremserør var ikke nødvendig. Her var kontrolløren streng synes jeg. Pussa av litt lett overflaterust ned til det blanke ståle og hadde over litt gjennomsiktig brunox i første omgang jeg. Litt dårlig bilde, men...

gallery_15285_840_1564712.jpg

 

gallery_15285_840_624157.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bruker bilen litt nå og da siden den enda står her. Har satt på originalhjulene for å kjøre litt med dem. Egentlig bare tull med store, tunge dekk på en sånn bil. Motor og gir blir helt perfekt på "små" hjul :)

Merker også at forbruket mellom øysand og Trondheim  (hvor  mesteparten av kjøringen blir) ligger nesten nede på 1.3 liter/mila på gass. Det er moro :)

Ellers skal damen få nye velger da hun har begynt å henge med rumpa etter 5 dager på parkeringsplassen. . . :rolleyes: ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.3/mil tilsvarende bensin forbruk eller faktisk 1.3l/mil med gass? Om sistnevnte så er det jo meget bra. Jeg får ikke måleren på min noe særlig under 1.4 (2.5dse) :) 

 

Har du gjort noe med fangeren for å få så fin farge på den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, minim skrev:

1.3/mil tilsvarende bensin forbruk eller faktisk 1.3l/mil med gass? Om sistnevnte så er det jo meget bra. Jeg får ikke måleren på min noe særlig under 1.4 (2.5dse) :) 

 

Har du gjort noe med fangeren for å få så fin farge på den? 

 

Med gass, ja :) 

Men er nok normalt noe høyere. 30-soner og motbakker tar livet av forbruket da. Havner fort på 1,8-2 liter mila. 

 

Lå ofte rundt 1,3 på min gamle DSE og. .  . opp mot 1,5 på det verste... :huh:

 

Fangern fikk litt plastfornyer i august. Holder faktisk enda ganske bra ^_^

 

 

 

2016-09-05 17.51.43.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg kjøpte det hos Jula. Var en type med svart-partikler. Litt grisete. Men kosta ikke mye. Brukte en svamp for å gni det inn og tørket vekk det som ikke trakk seg inn i plasten. 

Det at det fortsatt holder betyr for min del at det virker veldig bra. Var forberedt på å måtte lakkere fangerene i sommer egentlig, etter en vinter med mye salt... . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har holdt litt vedlikehold de siste kveldene. Litt ro i sjela av å drive på med sånt! :)

Her er det som er av rust under bilen. Ikke mye. Men greit å få tatt slikt allikevel. Det er også i sveisene på ramma i formingen rundt luftbelgene bak og over akslingen. Men det er litt vanskelig å ta bilde av. En av de Land Roverne jeg har hatt med minst rust faktisk!  Tydelig at den har vært behandlet opp igjennom livet. 

 

large.594eeb79d0621_2017-06-2320_42_52.jpglarge.594eeb7904729_2017-06-2320_43_09.jpglarge.594eeb77eb2d4_2017-06-2320_43_27.jpg

 

Behandlet i første omgang med stålbørste og rustomdanner.

 

large.594eeb6cd588b_2017-06-2321_13.04-2.jpglarge.594eeb720f343_2017-06-2321_12_35.jpglarge.594eeb706d749_2017-06-2321_12_42.jpglarge.594eeb6e483ee_2017-06-2321_12_48.jpg

 

Tok ut pluggene på ramma for innvendig behandling også. Finnes ikke overflate-rust inne i ramma. Det er bra! Venstresiden var faktisk fukta med olje, men høyre var det tørt. Og bak måtte jeg pirke rent et par drenshull. 

Alt som hadde overflaterust, eller kun lakk fikk behandling med den samma tynne olja som gikk inn i rammevangene, før det fikk tørke 30 timer. 

 

large.594eeb6747be4_2017-06-2321_44_31.jpglarge.594eeb65f1efb_2017-06-2321_44_48.jpg

 

Så fikk alt til slutt et egna top coat til hvert sitt område. 

 

large.594eeb62ee0cc_2017-06-2418_59_56.jpglarge.594eeb63e7d5e_2017-06-2418_59_40.jpglarge.594eeb61cfd0e_2017-06-2419_00_02.jpglarge.594eeb60b32c0_2017-06-2419_00_24.jpglarge.594eeb5f60316_2017-06-2419_06_34.jpg

 

Ramma i hjulbuene bak var samblåst av spruten fra dekkene. Så der jobbes det fortsatt med rustomdanneren. :) 

 

large.594eeb5e769fb_2017-06-2419_21_54.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I går ble åttern starta opp etter at den har stått i ro en hel måned. 

Batteriet var selvfølgelig helt flatt! Hverken alarm, eller kupélys som fungerte. Fikk opp panseret, låst igjen dørene og etter et par min med lading fra classic'n som alltid går og går, var det bare å låse seg inn, og alt våknet til liv. Måtte vente et par min til før starteren var fornøyd med battetivolten. Gikk såvidt en halv runde på starteren, men det var mer enn nok! Wrooom... :D

Tanken på at jeg må selge en av disse bilene er jo helt forferdelig...Hvordan klarer man seg uten??? :mellow:

4 nye forlenga luftbelger ble henta på postkontoret i går. Blir spennende å se om jeg får tid til å løfte bakenden opp fra bump stops ila uka som kommer. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Lite brukt, men ikke avglemt blir vel rett å si om denne akkurat nå.... :unsure:  Men vi er i gang igjen. ^_^

Damen fikk seg et nytt optima-batteri etter sommerdvalen. Med 1.5 volt på det gamle så gadd jeg ikke begynne å tulling med lading av det. Det har gjort jobben sin i sikkert mange år.... 

Ble yellow-top denne gangen. Det ser nesten ut som det er plass til å montere to stk under lokket. Kablene må uansett modifiseres litt. For det er ikke perfekt slik det er nå.

Jeg har gjort litt på bilen en helg tidligere og litt i dag. Bla har det kommet opp en tråd i Range Rover forumet. Mulig jeg tar meg tid til å komme til bunns på lavserie-issuet. 

 

Det ble byttet to nye belger bak. Drittjobb egentlig. Kun 2 enkle klips som skal bort. Og det er vel hele problemet egentlig. Hadde det vært bygd vanskelig med masse fester så hadde kanskje ikke disse klipsene knekt av?? :P Uansett. De nedre er blitt satt øverst, og de nedre er erstattet med hjemmelagde splinter til jeg før kjøpt nye R-klips. 

 

large.59c6bc1b089ab_2017-09-0420_25_42.jpglarge.59c6bc1a74eed_2017-09-0420_29_17.jpg

 

Gikk for Gen III kjøpt på e-bay til 60% rabatt. Men de er ikke laget av arnott. Spent på disse egentlig. Fant lite info på andre forum, men noen må jo være den første... 

 

Altså litt lengre belger på disse enn de originale. Så kanskje jeg får montert de nye demperne etterhvert. :rolleyes:

 

large.59c6bc1bb758d_2017-09-0319_14.45-2.jpg

 

Det er mulig bilen blir brukt på Hitra-turen til helga fremfor Classic'n. Og derfor var det nødvendig i går med en skikkelig kjøretur for å sjekke at alt fortsatt fungerte, etter 4 mnd i ro... 

For en kjøremaskin altså! Rett og slett! :) 

Men oppdaget litt lavere frostvæskenivå etter turen. Så ingen lekkasjer. Klemte på slangene på skikkelig god og varm motor, og så plutselig at det piplet frostvæske gjennom den nedre slangen på vannpumpa når jeg klemte på den. Ellers var det ingenting. Dette var vel den eneste slagen jeg ikke har fått bytta på motoren. Den nye jeg fikk fra øya var alt for trang til at jeg fikk den på når jeg skifta vannpumpa. Så den ble liggende i eska ettersom den gamle egentlig så helt fin ut. 

Den ble da bytta i dag.

 

large.59c6bc181f602_2017-09-2316_20_17.jpglarge.59c6bc18c6f06_2017-09-2316_20_00.jpg

 

BG-dekkene montert tilbake og ny kjøretur tilbakelagt. Skal få til noen kilometer denne uka før evt. Hitratunnelen venter. :)

Ingen lekkasjer å se nå. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...