Gå til innhold

En P38A med 4.6...


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

Fin den P38 der og ;) Kanskje sette P38 på ønskelista ettervert... når jeg får plutselig veldig skrulyst :P

Den var vel en del penere og finere den forrige P38'n jeg hadde. Men der måtte jeg ha desto mer skulyst. Så du er inne på noe ;)

På denne er lista relativt lang på ting som kan gjøres. Mens lista, merket; "MÅ GJØRES NÅ" ikke er lang i det hele tatt :)

Det gir litt lavere skuldre.

 

 

Simen og Brage - da satser vi på at pluggledningene holder mål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 303
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Fine pluggledninger - Tuscan har også Magnecor.

 

Er resten av gnisten 'frisk' ?

 

Har du skikkelig jording ? Da mener jeg skikkelig jording ..... slik at du får god gnist?

Eneste jeg vet er at coil-pakken ble skiftet i sommer sammen med tennpluggene. Resten i motor-rommet tror jeg er fra tidenes morgen -1995 - Selv om motoren ble skiftet rundt 2009. Regner med kun blokk. m. topper ble skiftet og det gamle montert tilbake.

 

Tror IKKE jord er helt topp - nei. Ser jeg på hvor grønne hovedledningene til batteriet er, er det grunn til å tro at det er litt motstand i disse. Ref. bilde lenger bak i tråden av "åpen" B+. Tror heller ikke lading er helt topp. Har planer om å skifte ut hovedstrøm og jordledninger :)

Målte aldri mer enn 13.4 volt i 12.v uttaket fremme i bilen. Samme måler viste én volt mer i Freelanderen. (Men det kan jo være lokalt spenningsfall og det da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig, separat jording mellom toppene (begge) til motorblokka og derfra videre til minuspolen med gode kontaktpunkter som ikke er irret er utrolig viktig.

 

I tillegg er skikkelig jording til diverse karosserideler like viktig.

 

På en gammel bil som en P38 kan for dårlig jording skape mange problemer.

 

Jeg ser hvilke forbedringer jeg fikk på Classic'en og en P38 har mye mer elektrisk krims-krams ;););)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluggledninger montert. Greit å få dem på plass! :)

De som stod på var gamle, grå champion. Men en'ern var annerledes og merker 2015. Rart at forrige eier skulle skifte kun én.... :huh: ??

 

gallery_15285_840_245799.jpg

 

Tydelig lekkasjen fra toppdekselpakningene som man må se til, når nye deler kommer i hus. :)

Forresten noen som vet hvordan man best får toppdekslene pene? Stålbørste på vinkelsliper var tanken, før en litt penere polering. Ønsker egentlig ikke å sette lakk på disse - men litt penere burde de se ut...

 

gallery_15285_840_484607.jpg

 

Om det ble stor forskjell på bilen vet jeg ikke. Blir jo ikke helt riktig når motoren ikke blir varm. Går ikke over blått nå som temp'n er nærmere null. Termostat skal komme neste mandag. :) Venter derfor med pluggene til motoren er helt frisk.

 

Ble også litt annet vedlikehold.

Monterte nye pollenfiltre etter å ha kjørt uten nå siden august. Kjekt å ha på plass!

Også skiftet jeg tørkeren til luftfjæringa. Skulle liksom være en enkel sak det. Klikke av begge slangene og skru ut skruen som holder tørker'n mot luftfilterbokse. Men den skruen hadde nok aldri rørt seg... Med WD40 gikk det, men ikke fort - og helt på slutten knakk luftfilterboksen på området hvor "mutter'n ligger inni. Sitter med strips enn så lenge. Men her må det bli ny boks på sikt... ^_^

 

Rev og av venstre skvettlapp foran da den var delvis løs og tok i hjulet ved sving og innfjæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder ventil dekslene har du 2 valg for å få de pene.

 

1. Enten behandle de ordentlig med lakk. Dvs Blåsing, ( syrebehandling om mulig ) grunning og lakk. Eller

2. Pusse og slipe og blankpolere de( er nok en vanvittig jobb )

 

De korroderer som de er, og den originale lakken er dessverre helt elendig.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forbruket per mil?

 

Ehem... ja. :blink::lol: Nå som termostaten står åpen er det ikke bra! Instrumentpanelet sier 3.4 liter per mil. Hvorvidt det er reelt finner jeg ut mot helga da det blir en topp-fylling på både gass og bensin. Plotter det inn i fill-up-appen på talatuten, så kommer det opp ganske riktige tall - så gjennstår det å se hvor høye de er. Tror det ligger nærmere 2,3 l/mila - men det er jo fortsatt for høyt...

Det positive er jo at jeg stort sett fyller for 6.50,- liter'n. :)

 

1. Enten behandle de ordentlig med lakk. Dvs Blåsing, ( syrebehandling om mulig ) grunning og lakk. Eller

 

 

Mulig jeg kan gi bort jobben til en kar på jobb. Får kanskje sende med plenumkammeret også da.. :blink::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Får kanskje sende med plenumkammeret også da.. :blink::)

 

Det skal nå originalt egentlig bare voks / olje behandles med noe egnet stoff som hemmer korrosjon. Det blir ikke like stygt som ventildekslene ( sikkert en litt annen legering )

 

Pga av risikoen for at slik voks /olje behandling kan trekke ned til pluggene, bør du ikke gjøre en slik behandling på ventildekslene til eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Pga av risikoen for at slik voks /olje behandling kan trekke ned til pluggene, bør du ikke gjøre en slik behandling på ventildekslene til eksempel.

 

Mottatt - takk :)

 

Tenkte vel først og fremst lakkering her også. Hvem her inne var det som hadde et så fint motor-rom etter motoroverhaling da? Den bilen ble jo solgt like etterpå også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvem her inne var det som hadde et så fint motor-rom etter motoroverhaling da? Den bilen ble jo solgt like etterpå også..

 

Du tenker på det knall rød/ oransje kammeret til den som gikk på Jessheim. Vell

 

Jeg tenker sånn mora , dattera.... om det, men helt uvesentlig egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du tenker på det knall rød/ oransje kammeret til den som gikk på Jessheim. Vell

 

Jeg tenker sånn mora , dattera.... om det, men helt uvesentlig egentlig.

Ja, det var den jeg tenkte på. Husker ikke om det var fint (dattera? :P ) etter min mening. Så skulle sett den igjen før jeg sier noe om what look to go for. Men her må vel Google ha masse bilder man kan kikke på utover kvelden.

Nå blir det å dra ned på klubben for litt kaffe og prating :)

Jøss, litt av et forbruk! Ekke ex-mil motor som sitter i? ;)B)

Er fornøyd når jeg kommer ned på 1.3-2.0 et sted. Det skal vel være litt mer "normalt," når alt er i orden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er fornøyd når jeg kommer ned på 1.3-2.0 et sted. Det skal vel være litt mer "normalt," når alt er i orden. :)

 

Hmm. Sparer ikke noe ved å kjøre P38 istedet for ex mil da.... Min forrige ex mil gikk på 1.5 på mila med mil girkasse. Men er vel en god del mere sprut i en P38, særlig når du har sylindervolum dobbelt så stort som i ex millen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok Erik tenker 2 liter pr. mil på gass, noe som kan sees som nokså normalt, er ett greit snitt med mye småkjøring, bykjøring og kald starter.

 

Det vil utgjøre 12-14 kr pr mil. som jo helt ok på en slik stor bil.

 

Lang kjøring på Lpg kan du nok komme ned i 1,5 liter pr mil, eller ca 9-10kr mila litt avhengig av Lpg prisen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hmm. Sparer ikke noe ved å kjøre P38 istedet for ex mil da.... Min forrige ex mil gikk på 1.5 på mila med mil girkasse. Men er vel en god del mere sprut i en P38, særlig når du har sylindervolum dobbelt så stort som i ex millen.

Nå tror jeg ikke det er noe å spare på å kjøre p38. :P Ikke bare bensin og LPG å regne, men også litt større vedlikehold og servicer/slitasjedeler hver mnd. Jeg tror nok jeg kunne ordna meg med en leasa V60 plug-in og hatt mindre mnd.utgifter med den enn hva denne er. Men så er det jo det med eie-glede og kjøre-glede da! Å ha hobby koster litt :)

 

Ble faktisk noen mil bak rattet i dag på svingete, mørke bygdeveier. For første gang tung gasspedal og aktiv kjøring. Mest for å holde temperaturen oppe på motoren. Men Må si det er artig bil å kjøre, ja. At det mangler bakpotte hjelper jo også noe... :P:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et bremsepedal-spørsmål å komme med.

Er jo på bil nr 2 nå, så vet jo litt at pedalen føles litt annerledes enn på menneskebilene. Vet også at systemet er ganske ulikt fra hva vi er vandt med på resten av våre Land Rovere.

 

Men altså. Nå og da etter jeg kjøpte bilen og skulle bremse, fikk jeg en sånn "pfffffsf"-lyd (vanskelig med onomatopoetikon her altså :lol: ) når jeg berørte pedalen. Kort, fin lyd.

Kom spesielt hvis det var lenge siden pedalen ble berørt. Når dette skjedde ville pedalen sige fort inn uten særlig motstand, som om det var en innvendig lekkasje i mastersylinderen. Heller ingen bremsevirkning før pedalen kom ganske langt inn. Altså litt skremmende da pedalen vanligvis er ganske høy.

Det ville være ok, for på trykk nr 2 ville alt være som normalt igjen.

Måten å leve med dette ville være å trykke pedalen litt inn, noen sekunder før man skal bremse, så man vet alt er normalt til du skal bruke dem. Nødbrems har jeg ikke kommet over enda......

 

Nå opplever jeg at dette skjer mye oftere. Nesten hver gang jeg berører bremsen. Er det innvendige lekkasjer i ABS-modulatoren og overhaling som er på tur?

Eller er det snakk om akkumulator og lavt trykk?

Har også ganske ofte de 3 lampene lysende ved oppstart, men de slokker alltid etter 20-30 sekunder.

Har ikke lagt merke til hvor lenge ABS-pumpa går - alt for mye lyd fra eksos og motor... ^_^

Noen innspill og erfaringer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår D2 har hatt elendige bremser så lenge jeg har hatt den. Dvs, jeg byttet alle bremseklaver og skiver da jeg kjøpte den. Men fikk aldri ut all luften. Selv verkstedet gav opp. Et annet problem var at høyre bakhjul slet klosser. Måtte bytte årlig der, mens resten fremdeles har samme klosser.

 

Sånn gikk no dagan.

 

I høst la jeg om til vinterdekk, og midt i hjulbytte fikk jeg telefon fra magnumrespons. Jeg satt på en liten krakk ved problembarnet, høyre bakhjul mens vi prata, og for å gjøre noeed hendene strøk jeg over bremseclaven, caliperen for engelsktalende, og da kjente jeg at luftenippelen satt lengst ned. Full av iver avsluttet jeg samtalen og løsnet bremseklaven og dreide den framover til luftenippelen sto høyt. Kona fikk trampe, og ut kom det bare luft!

 

Nå er bremsene så fine, og den sliter ikke klosser lengre. :)

Regner med at lufta sto i bremseklaven og trykka mot klossene.

 

Slett ikke sikkert du har samme feil, men absolutt viktig å ha luftenipplene høyt plassert. Har du svampete pedal så er det verdt å sjekke.

 

Min feil var min egen feil. Kjøpte deler på paddock, og jeg bestilte tydeligvis to venstre klaver. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jo det kunne jo vært så lett. Men kunne ønske feilen var mer permanent. Pedalen virker på ingen måte svampete, slik den pleier å være når det er snakk om luft. Bare at den glir inn...

 

På en annen side er det kun den ytterste cm på skiva høyre bak som har friksjon mot klossene. Regner med caliper står i stein. Skiver, klosser, calipere og caliperholdere blir bestilt straks. Klossene ser ikke så gamle ut. Så det ser ut som noen har tvingt et rustent stempel inn og tenkt det har gått bra. Skiva er rusta opp for lengst.

Mulig det blir bedring da.

Merker jo ikke de dårlige bakbremsene ved vanlig kjøring, men når ABS'n jobba på glatta ble jeg klar over dette. Ble full låsing på det hjulet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik.

 

For å gi deg noen tips mht bremsene.

 

Det er helt normalt med en god del sekunder før alle lys går ut, så det trenger du ikke bekymre deg for.

Lufting som Laftis er inne på er jo helt essensielt, selvfølgelig lufter du kaliperne og sjekker at de er montert riktig med hensyn R/H kaliper på R/H side og at alt glir som det skal osv.

Det som er litt spesiell på RRp38 er den nokså avanserte - master bremse uniten - under bremsevæske beholderen. Den har 3 stk lufte skruer, som du må lufte ved å følge en nokså komplisert prosedyre.

 

Gjør det som beskrevet i Rave, enten manuellt ved hjelp fra en annen medhjelper, eller alene ved bruk av proff. trykkluft drevet bremselufter verktøy.

Da er jeg rimelig sikker på at det blir bra etterpå.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...