Gå til innhold

En P38A med 4.6...


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

 

LPG kobler ut bensindysene men sender et "fornuftig" signal tilbake til ecu slik dysene normalt ville gjort. Hvis ikke ville denne fått panikk. Forbruket regnes ut etter åpningstidene på dysene.

 

Aha, takk. :)

Dette er kanskje da en noe fast default setting da? I så fall vanskelig å regne forbruk på. Får den ikke under 2.2 i hvert fall. Nullstilte jeg telleren i de lengste nedoverbakkene på dieselen fikk jeg en avlesning på 0.4-0.6. Og opp i 3.4 gjorde jeg det samme på veien oppover. Her går det ikke under 2.2. uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 303
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

I følge fruen er virkelig første pri å få musikk i bilen... (kan ikke skjønne det med slik eksostone...men-men) :lol::D

Så da tar jeg turen innom bilradiospesialisten i morgen. Bor jo bare 150 meter unna. :)

Skjønner at endring på stereo kan være litt vanskelig om det er forsterkere i dørene. Folk er enige at det ikke finnes noen forsterker her!? :)

 

gallery_15285_840_75520.jpg

 

Den nedre boksen er vel bare et filter mellom bass og diskanten? :)


Eneste info jeg klarer å få av LPG-anlegget så langt er "autogaz," som det står på styreenheten.

 

gallery_15285_840_104286.jpg

 

gallery_15285_840_700619.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo nå at den store, svarte boksen er forsterkeren til de tre høyttalerne i hver av dørene foran. Tenkte dette bare var en "dørmodule" som jobbet med BECM,'n jeg....vel.

Har gått til innkjøp av ny stereo(head-unit) og et 3-veis anlegg for fordørene. Samt en liten forsterker som kobles mellom de originale nettet og spilleren. Flott anbefaling av trivelige folk hos Bilradiospesialisten. :)

 

Har koblet opp microfon, ny dab-antenne, forsterkeren og montert inn spilleren sånn høvelig greit. Men har ingen lyd i noen av høyttalerne.... :huh::lol:

Etter litt googling skjønner jeg at dette er ganske vanlig med ettermontering av uoriginale spillere. :wacko:blush Og flere anbefaler å montere tilbake den originale spilleren og skru opp volumet og justere fade osv. Først da skal det være mulig å få litt lyd ut. Jeg har ikke den gamle spilleren da den ble sendt bort for reparasjon, og aldri kom tilbake. Så jeg vet egentlig ikke om feilen lå i den, eller andre steder i anlegget. Skjønner det kan være problemer med vann i kontaktene på sub'n osv. Så kan se litt rundt her enn så lenge.

 

Er det lettere å koble opp nye ledninger for alt? Eller er det mulig å få det til å fungere? :) Tenker å la være å gjøre noe med sub'n enn så lenge, og heller skifte ut denne en gang senere.

Jeg har koblingskjema, så har masse å jobbe etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette får du nok til å fungere uten å legge opp alt på nytt. Jeg hadde nok tatt bort den originale forsterkeren i dørene, og bare brukt ledningene. Koble sammen ledningene som kommer fra radioen, med de som går videre til høyttalerne.

 

Når jeg nå ser hvordan dette må plasseres tror jeg det er like greit å legge opp ny signal-ledning fra radioen til den ny x-overen, som blir plassert bak hanskerommet (for høyresiden) og nye ledninger derfra til bass- og midt-tonehøyttaleren i døra. Tweeteren flytter jeg nok opp på A-stolpen, for den passer ikke i det originale feste i døra. Så den må også ha nye kabler.

Da skal alt bli ganske pent. Har begynt demontering av hanskerom i dag, så får'n trekke litt ledninger i morgen. :)

 

gallery_15285_840_638638.jpg

 

Ny vs. gammel :)

 

gallery_15285_840_306648.jpg

 

gallery_15285_840_650774.jpg

 

Venter litt med bakdørene. Tror jeg skal bli fornøyd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilradiospesialisten har en overgang som brukes til Alfa Romeoer med aktive høyttalere, denne: https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/bilspesifikt-monteringsutstyr/koblings-adapter-iso-adapter/ct53ar01

 

skulle tro denne kan benyttes i RR også, en gang jeg får tid skal jeg låne spilleren til guttungen og teste i RR en.

 

ellers så så jo de focal høyttalerne snacksne ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilradiospesialisten har en overgang som brukes til Alfa Romeoer med aktive høyttalere, denne: https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/bilspesifikt-monteringsutstyr/koblings-adapter-iso-adapter/ct53ar01

 

skulle tro denne kan benyttes i RR også, en gang jeg får tid skal jeg låne spilleren til guttungen og teste i RR en.

 

ellers så så jo de focal høyttalerne snacksne ut :)

 

En sånn en har jeg liggende til overs etter å ha montert ny spiller i en 147, hvor jeg ikke trengte en slik allikevel :-)

 

Om noen føler seg kallet...

 

JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Takk. :)

 

Jeg fikk en noe lignende sak av dem som kobles mellom originalnettet og ny spiller. Dyr sak, så det har jeg. Ikke nødvendig alltid, men anbefalt for å få full utbytte når det ble snakk om så mange watt.. :) vet ikke om det er det samme?

 

Selve problemet mitt ser jeg nå, er fordi noen har lekt cowboy med anlegget før. Kun den store høyttaleren er koblet opp med egen ledning. Med konstant plus?? :o Ledningene inn på ISO-kontakten var bare tvinnet sammen... :o koblet feil var det også.

Er en del å rydde opp i. Men blir nok lyd ila dagen :) Da skal jeg prøve å bruke de originale ledningene og koble utenom forsterkerne i dørene, som foreslått tidligere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse elektronikk i dører må være en dårlig ide. Dører som smelles igjen (støt og slag) og relativt fuktutsatt?

 

 

Slik er det nå i mer eller mindre alle moderne biler.... og, ja, jeg er helt enig med deg.

Nå blir det altså en reduksjon av elektriske komponenter i dørene mine. Så det er bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart det ikke kom noe lyd fra dette her altså... :blink:

Forrige "lydmann" har nok ikke vært så nøye med sluttresultat og hvordan han vil ha ting. Slik fant jeg ISO-kontakten etter jeg hadde fjerna bittelitt teip...

 

gallery_15285_840_552983.jpg

 

Gul ledning og gul med svart skal gå til venstre høyttaler foran. Altså ikke koblet til engang. Mens sub'n er koblet til via de oransje ledningene. På meget feil plass da i hvert fall... Ellers var vel et par av de andre ledningene stokka om fra høyre til venstre osv. Har nå rydda litt opp i den der og setter permanente koblinger på dem når jeg er sikker på at alle gir lyd. :) De røde, som er høyre foran, er nå i orden. :)

 

Planen var da å finne igjen den røde, og røde med svart fra bakom hanskerommet, og koble dem inn på signalet til x-overen. Ca midt i bilde.

 

gallery_15285_840_614168.jpg

 

 

Derfra går de disse to røde via en kontakt og inn i døra. På veien dit blir de gul, og gul med svart. (sikkert for å holde samme fargekoder i dørene)

Ergo kunne jeg koble de røde ledningene som går inn i døra, ut fra mellom-tone på x-overen, og klippe de gule ledningene fra den originale forsterkeren i døra, og sette dem rett på mellomtone-høyttaleren. :)

 

gallery_15285_840_808326.jpg

 

Basshøyttaleren i bunn har allerede noen koblet opp med de svarte og røde ledningene som ligger og slenger under hanskerommet på bilde lenger opp. Klarer ikke å se hvor den andre enden går, kanskje den går opp til radio et sted lenger bak, eller evt er kobla direkte på venstre dør. Finner evt ut det når jeg kommer dit. :)

Klipte altså også denne, og da hadde jeg ferdigtredd ledning inn i døra. Koblet altså den på bass + og - .

 

Diskanten er faktisk litt for liten i diameter til å passe i festene øverst i døra, selv om den har større membran enn den originale. Derfor ble den plassert nederst i a-stolpen. Litt diskré plassert, men også bra for lyden.

Selve x-overen blir jeg å sette med dobbeltsidig teip eller lignende på modulen som allerede står bak hanskerommet. Venstresiden er jeg litt usikker på, for det står det montert så mye LPG-utstyr at plassen er dårlig. Sånn i første øyekast i hvert fall.

 

 

Underveis i monteringen her måtte jeg kjøre fruen ned på skolen. Men da nektet den å starte... :blink: Starteren gikk, men nektet å fyre. Tenkte først at jeg hadde dummet meg ut og klipt en can-bus-ledning eller noe, og tvinnet fort sammen de seks ledningene jeg akkurat hadde klipt. Prøvde å starte igjen. Fortsatt langt tid på starteren, og så startet den. Men ruste seg skikkelig opp. Så det lå nok kanskje en del bensin på sylinderne??? Uansett - måtte nå bare få henne nedover, for hun var nå ikke akkurat tidlig ute...(som vanlig? )

Og motoren gikk knirkefritt den. Turte ikke stoppe den mens jeg slapp henne av da. Kjørte rett opp igjen for å prøve å starte på nytt. Og da var den fortsatt litt uggen. Koblet fra igjen alle ledningene jeg hadde klipt. Og det gav ingen endring. Så da kan jeg være sikker på at det er greit i hvert fall.. :P

Jeg vet at tempsensoren(?) mangler låseklipset sitt. Så kanskje denne kan vibrere seg løs? Tok i hvert fall kontakten av og på, og da startet den med én gang. Og gjorde det flere ganger ila kvelden også.

Lente meg ned og så under motoren, hvor jeg ser at venstresiden er ganske svart av olje. Så kontakten på lambda'n er sikkert godt innsausa. Det kan sikkert ha sitt å si. Må komme meg på bukk i dag og få rengjort den godt. Så da er det ikke helt sikkert at motor-issuene forrige eier hadde tidligere i sommer er helt borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - tilbake til monteringen.

Nå fikk jeg altså flott lyd fra diskant og bass, men ingen fra mellomtone.... Her var altså noe feil. Koblet fra igjen ledningene og ohma dem. Husker ikke helt hvor mange ohm det ble jeg. Men det varierte veldig mellom 0 og ganske mye. Altså veldig dårlig gjennomgang en eller flere steder. Siden forrige "lydmann" la to sett med svarte og røde ledninger inn i døra tok jeg like gjerne det andre settet og koblet slik som jeg gjorde med bassen. Det fungerte fint. :)

 

Siden jeg var inne på ledninger med dårlig kontakt kunne jeg like gjerne lete litt i kontaktene i a-stolpen.

Her er ledningene til varmeapparatviftene. Ikke rart at dem ikke går?! :P

 

gallery_15285_840_355721.jpg

 

Hjalp ikke med en rengjøring heller. Så det er sikkert andre problemer også. Tror jeg klipper bort kontakten og lodder ledningene sammen neste gang jeg er i kontakt med den store loddebolten min. :)

 

Å få på igjen dørtrekket viste seg å ikke være fult så lett. Den nye spaceren bygger faktisk for mye ut. Vurderte et par runder frem og tilbake om jeg faktisk ville klippe ut hull i dørtrekkene, for høyttaleren å stikke gjennom. Men fant ut at jeg helst ville unngå det.. Lett for å bli stygt tenker jeg.

Ble til at jeg faktisk la høyttaleren inne i spaceren, skrudde den inn fra baksiden og kuttet så skruene som stakk for langt ut foran. :)

Som det synes på bilde måtte jeg også flytte høyttaleren litt lenger ned for å gå i senter på åpningen i dørtrekket.

 

gallery_15285_840_264170.jpg

 

 

Da gikk det akkurat. :)

 

gallery_15285_840_447503.jpg

 

Tror ikke det skal bli noen problemer med vindusheis og høyttaleren stikkende for langt ut, for den var ca like dyp som den gamle. :) Vindusheisen på denne døra "tanner over" slik som objektet til Wheeler Dealers, så unngår å bruke heisen inntil ny er på plass. ;)

 

Da står førerdøra for tur. Men tror jeg må se på motorproblemene først...

Tror jeg også skal skifte høyre kupévifte mens hanskerommet fortsatt er ute siden jeg har en ny liggende fra den forrige bilen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten så grillen ble for svart i regnværet i dag. Synes den egentlig må være grå... :)

 

gallery_15285_840_852796.jpg

 

Begynte først å grave litt i startsproblemene mine fra i går. Feilkoden viste som så:

 

gallery_15285_840_952878.jpg

 

Den hadde jeg på bilen den første ved en tidligere utlesing, men den lot seg da slette. Hørte forrige eier sa at han har skifta en Lambda-sensor, og jeg tenkte som så at det var en gammel feilkode fra da den lagde problemer. Men det er det altså ikke. Bank 1 er altså da førersiden, for sylinderne 1,3,5 og 7.

Under bilen ser jeg at høyre sensoren er helt ny. Det samme er veivsensoren, venstre ABS-sensor bak og begge bremserørene bak. Det var hyggelige overraskelser. :)

Samtidig ser jeg at kontakten for venstre lambda-sensor er godt innsmurt i olje. Var nok en litt større oljelekkasje på venstre toppdekselpakning enn hva jeg har sett for meg. Den må jeg få tatt snart. :)

Forsøkte å rengjøre sensorkontakten med bremserens, men det hjalp lite...

 

I realtime-displayet under vises det at den høyre sensoren (merket gul) er med å jobber hele tiden, mens fuel trim endres. Disse ser ut til å jobbe bra sammen og tallene endres synkront. Den venstre derimot (merket rødt) står rolig på samme flekken...heller ingen bevegelse i fuel trim.

På de tre minuttene jeg leste av dette endret den seg bare såvidt et par ganger. Så her regner jeg med at sensoren har fått det!? Ikke rart om forbruket er litt høyt da, om venstre bank kun kjører rich blanding...

 

gallery_15285_840_153405.jpg

 

Må og si at jeg synes motoren går litt uryddig og hakkete på tomgang enn hva en v8 burde gjøre. Den går nok også penere på gass. (men det er vel mer vanlig.) Synes 3.5'n min går mye penere og ryddigere. ;)

 

Men går enda mer uryddig i dag da eksosen har begynt å se slik ut.... Lurer nesten på om anlegget vrei seg når jeg kjørte opp på firesøyleren på klubben, og at det var det lille som skulle til. For lyden endret seg liksom der og da. Ikke veldig mye sot der heller.

 

gallery_15285_840_93012.jpg

 

Nytt anlegg må altså bestilles. :)

Prøver å kjøre en hastebestilling på lamba-sensoren, om ingen i nærområdet har noen til overs? Også kjører jeg en litt større samla bestilling om ikke for lenge.

 

Slutt med strøm på mobilen, så det ble ikke flere bilder. Men jeg fikk skiftet høyre kupévifte, siden jeg hadde en ny en liggende. Det ble ingen ending på den, så da er det bare å måle opp og se om den får noe strøm. :) (samtidig sluttet også den venstre å fungere. Sikkert fordi jeg var ute med tjuvkoblinga mi... )

Feilkodene på HEVAC er:

 

- Distribution door motor circuit fault (feedback)

- Right blower motor circuit faul (stop mode)

- Left blower motor circuit fault (stop mode)

 

Fikk også jukset lyd ut av de gamle høyttalerne i høyre bakdør. Klipte bare bort amp'n (som også står i hver av bakdørene,) og koblet ledningene rett inn på mellomtonen i dørtrekket. Kjørte også samme ledninger parallelt til bass'n. Da spiller disse det samme, men de lager i hvert fall lyd. Som er godt nok enn så lenge. Nå fungerer alle fem høyttalerne i høyre side av bilen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med gassforbruket nå, funnet ut noe mere?

Fylt 19 liter bensin i dag og 51 liter gass. Det gir et samla forbruk på 2.35 liter pr. mil siden sist fylling. Vet ikke om det kanskje er litt høyt? Ingen tomgangskjøring, ingen køkjøring, og veldig "pen" kjøring. Tror ikke jeg har hatt mer enn 2000 rpm på motoren. Altså veldig lett gassfot. Men hadde vel bare en snittfart på 47 km/t. Det utgjør vel litt. Og muligens feil på en lambdasensor da. :)

Nå kjørte jeg gasstanken skikkelig tom i følge måleren. Flere dager med pipende varsel. Men allikevel har jeg fylt mer på den før. I tillegg viste ikke tankmåleren full etter tanking heller. Så forbruket kan være høyere..synes den måleren er veldig vanskelig å forholde seg til.

 

 

 

Motoren begynte å jage på tomgang i ei rundkjøring i dag. Turtall opp og ned, men det roet seg etter et par sek :) fikk også feilmelding på gassystemet på toppen av en bratt, lang bakke i 90. Tror motoren hoppet, så begynte det å pipe. Skiftet over til bensin og kjørte videre. Skiftet så tilbake uten problemer. Mulig det er gassanlegget som roper på service?! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Plagdes med skifte av y-rør, CAT's m. lambdasonder på tirsdag.

At skruene skulle være så forferdelig rusta kunne jeg ikke tenke meg. Var vel mer rusta sammen til én enkel enhet tror jeg men.

Startet med helt kald motor/eksos. Sausa godt inn med rustløser og starta på kaffen. :)

Etter 20 min blir det så bruk av induksjonsvarmer på én og én mutter. Knakk noen få mm opp med latmannsarm. Varma igjen og knakk tilbake. Så var det å kjøre litt frem og tilbake med muttertrekker, så kom alle sammen av. :) ........utenom den siste. Der lå alt til at den også skulle løsne. Men den bestemte seg for å knekke rett av. :huh:

 

gallery_15285_840_932476.jpg

 

Heldigvis knakk den så langt ut at det kanskje var muligheter til å ta den med wisegriptanga, men nei, det var ikke nubbsjangs...

Ettersom jeg også fant ut at jeg måtte ned med traversen under kassa begynte jeg å bli tom for tid, og lot den stå. Opp og ned med traversen var jo heller ingen drøm å gjøre alene sånn i halvmørket, selv om boltene er mye enklere å ha med å gjøre enn på Defender og RRC og gammel-disco. ^_^

 

Opp med den "nye" eksosen. Og den passer perfekt mot grenrørene. Merk nå at jeg lot den knekte bolten stå. Så plages akkurat nå med en høylytt frieksos fra området. Men selve Y-en som møter midtpotta nådde ikke fram. Mangla vel kanskje 5 cm. Brukte lange bolter og fikk skrudd det sammen. Så det ble ganske tett tror jeg. Men gummiopphenget til midtpotta står nå i full flex fremover. Kanskje litt modellendring på årstall der.(?) Eksosen skulle vel komme fra en 1997 mod tror jeg.

 

Men etter skifte av eksosen er det nesten så bensinen renner gjennom. Lukter i hvert fall slik... og motoren går noe hardere på tomgang. :P Forbruket har også bikka 3 liter mila på pen kjøring. Har ikke brukt LPG, så dette er bare bensin.

Feilkodene er P1187 O2 sensor Heater circuit open og P0152 O2 sensor circuit high voltage. Den siste kanskje pga at en eller begge O2-sensorene har defekt heater, og gir fra seg en feilkode siden de ikke blir fort nok varme. Motoren vil da gå i default setting og pøse på med en mye fetere blanding. Som da vil gi en high voltage avlesning. Kanskje så høy at den setter en egen kode. :) I tillegg har jeg lest meg opp på at jeg bør resette adapsjonene på injectorene nå som jeg skifter lambda. Slik jeg har forstått det burde ikke fuel trim long term være høye tosifra tall. Det viser at motoren har gått med fet blanding veldig lenge.

Ville ikke slette noen adapsjoner nå etter som det er en liten eksoslekkasje på grenrøret. Det blir neste gang.

Nye lambdaer++ kommer i morgen. Regner med det blir skifte av lambda og prosjekt "få ut bolt," på lørdag. Vet ikke om jeg skal sveise på en mutter eller gå rett på borrmaskina...prøve å sveise mens jeg enda har sjangsen kanskje. :)

 

Vondt skal vondt fordrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifta venstre lambdasonde på fredag, og tenkte å ta lørdagen som plagedag for å få ut den knekte pin-bolten. Men det gikk veldig bra! :)

Med skikkelig verktøy varma jeg manifold med bolt og det hele til alt var rødglødende. Så var det bare å skru ut med tanga. Gjorde dette i tre omganger. Selv om tanga ikke sto på under varminga, måtte den få pause til å kjøle seg ned. Så på fire minutter var vel bolten ute. Hele jobben med av/på eksos tok vel ca 1 time med kaffepause. :)

Den gamle pakningen på venstre-røret var rett og slett blåst i filler. I påvente av ny har jeg brukt et tynt lag med kobberpasta, som ser ut til å gjøre jobben helt fint. :)

 

Eksosen ser nå slik ut.

 

gallery_15285_840_828735.jpg

 

Som det synes på bilde under er gummifeste til midtpotta i full strekk fremover fordi halsen på y-røret ser ut til å være 6-7 cm for kort. Vet ikke hvorfor.

 

gallery_15285_840_533535.jpg

 

En annen ting som nå er kommet etter at eksosen sitter skikkelig fast er at røret bak høyre CAT slår ned i traversen ved kald motor, tomgang + innimellom tomgang og start/stopp av motor. Så passformen er ikke helt der. Men det ser ut til å fungere. Får se om jeg klare å bulke ned traversen eller skjære et spor i den. Eller evt om det vil hjelpe å montere eksosen på nytt når den er varm eller noe. Det er veldig små marginer om å gjøre, for problemet var ikke der når jeg monterte anlegget på tirsdagen...(riktignok med én bolt mindre)

Skal uansett ned med det en gang til for å montere ny bolter og pakning.

 

Og feilkodene ser ut til å ha forsvunnet, så det er bra. :)

Men, det lukter liksom mer "bil" av bilen, som fruen sier. Sur eksos eller noe sånt. Er dette normalt på disse gamle åtterne? Får ta en CO-måling på den. Problemet var ikke der når jeg kjørte på gass. Må kjøre bensin nå fordi Shell's fyllepistol ser ut til å være ute av drift. Kan prøve autogass, men vet ikke om jeg har rett adapter for det... Så da ser det ut til at det blir en skikkelig måling på bensinforbruket.

Har også re-satt adapsjonene på motoren. Fuel, long term og luftmassemåler. Så da er det vel bare sunt for den å gå seg til på bensin og ikke gass. Leser at motorstyringa vil tilpasse seg forbruket på gassen (som er høyere) pga avlesningene på fuel short term og lambda, for så å tilvenne seg dette, og dermed bruke mer bensin enn nødvendig når den går på bensin. Så da kan det vel kanskje være greit å nullstille denne ved service f.eks.

 

Så til en annen sak. Fruen skulle låne bilen på hyttetur en liten stunde før dette eksos-styret startet. Og kvelden før skulle selvfølgelig det tulles til. Fikk plutselig ikke åpnet bakluka der jeg stod, heldigvis med den øvre luke allerede i hånda, men den nedre ville ikke opp. Ingen funksjon i knappen der altså. Fikk den til slutt opp ved å slå skikkelig hardt på den med flat hånd. :)

 

Demonterte alt sammen og fikk bekreftet at micro-bryteren var i orden, men at det mest sannsynligvis var fjæra som gikk for tregt eller lå feil. Ikke så rart, så rusten som den er....

En god rengjøring og smørning + et lite ti-minutt med å prøve å få alt tilbake igjen var alt så mye bedre. :)

Nå går det faktisk an å trykke på knappen med hånda, for så å ta hånda opp og ta den ned nedre luka. Tidligere trengtes det to hender for dette. En til å slå, og en til å dytte luka inn, og dra ut samtidig.. :P

Ble i tillegg montert nye gassdempere på luka, så slipper jeg å støtte opp med den pinnen hele tiden.

 

gallery_15285_840_1304404.jpg

 

Denne uka venter forhåpentligvis montering av ekstralys. Reflektorene på bilen er dessverre sandblåst eller lignende. Så lyset er elendig. Hadde noen ekstralykter liggende, tiltenkt en annen bil, men de kan like gjerne gjøre seg på denne. Ledningene ble koblet og testet i går. Enn så lenge med bryter i motorrommet for av/på, til jeg finner en original tåkelysbryter jeg kan sette i den ledige slot'n i dash'n. :) Så får det bli nye hovedlykter når jeg kommer over noen som er bra.

Fant samtidig ut at det kanskje er greit å skifte ut hovedledningene på batteri, starter, jord og dynamo....Denne så i hvert fall ikke bra ut.. :huh:

gallery_15285_840_301489.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten... Har fått et nytt symptom.

 

Når jeg skal starter om morgenen er bremsepedalen skikkelig rar. Trykker den nesten helt i bunn. (føles i hvert fall slik) Svampete og myk.Men når jeg har starta motoren er den ganske fort hard, slik den skal være. Ikke lenge pumpa må jobbe, tror jeg. Må nok gå litt. Litt vanskelig å høre med så mye motorlyd.

I disse tilfellene sitter jeg igjen med TC, ABS og Håndbrekklyset ei stund etter oppstart.

 

Det har og alltid vært med bilen, at under kjøring hvor det er veldig lenge siden man har rørt bremsepedalen, vil den ved første trykk være først litt tung, før den vil gå over et punkt og sige mykt og ganske fort inn, ganske langt uten at det har noe bremseeffekt. Ved andre trykk er den helt normal. Kommer alltid i nedoverbakker hvor jeg bare har hatt motorbrems eller trillet på tomgang, og skal bremse i bunn...litt skummelt de første gangene.

Toucher jeg bare såvidt pedalen, uten å trykke den helt inn er den også normal neste gang.

Er det en ventil eller noe som henger nede i ABS-blokka, og/eller en begynnende lekkasje på accumulatoren tro?

For min del høres det nesten ut som to forskjellige feil!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lys ble montert før Hitra-turen som vi er på nå. Veldig godt med skikkelig lys med så mye hjort på veien... :)

 

Ble da også en måling på forbruket. 2.544 l/mila på kjøring frem og tilbake på jobb. Rett opp i 80km/t, men ikke mer enn fem-ti min kjøring. Så dette er kanskje normalt? Tenker mulighetene for å få ned forbruket kanskje må være å få opp motortemp fortere. Er jo ikke varm før jeg er fremme.... Elektrisk vifte eller evt montering av radiator-muff kanskje? Noen erfaringer? :)

 

Ellers er det ingen feilkoder på motoren.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake fra flott LR-treff ute på Hitra og Frøya nå. :)

Gutta som lå bak mente at motoren måtte gå med skikkelig fet blanding, for det lukta bensin når de lå i bilen bak. Og jo, de hadde nok rett. På ren langkjøring målte jeg nå 1.821 l/mila. Det er vel kanskje noe mer enn normalt håper jeg... La også merke til at temp.nåla i dash trives best mellom blått og siste streken før midtpunktet. I lange nedoverbakker havner nåla på blått, mens bratte oppoverbakker (som Hitratunnelen) ligger den nesten midt på. Men så vet jeg ikke hvor nøyaktig den er...Åpen termostat kanskje?!

Siste strekket mellom Orkanger og Trondheim lå den på 1,56 l/mila (etter computeren som ser ut til å vise ganske rett). Men da var tempnåla nesten konstant på midten..

Men da hadde jeg problemer, spesielt ut fra bensinstasjonen - Park, revers og så i Drive - da dør den nesten. Turtallet faller ned til kanskje 150 rpm. Liksom akkurat så den drar seg rundt. Ligger der et par sekunder før den kommer seg. Trenger ikke gi gass, for den retter seg selv, men går veldig hardt på tomgang.

Det samme gjaldt inn mot resterende rundkjøringer og kryss inn til byen. Og da ligger den på 150-250 rpm og hopper en stundt. Litt skummelt, for jeg mister jo servostyringen når den går så lavt...

Ellers merkes ingenting annet enn lukt og høyt forbruk. Masse lukt egentlig..og forbruk :P Mulig jeg må gå mot å skifte luftmassemåleren og se på tempsensoren og evt Idle stepper motor.

 

Ellers er lambda'er nye. Plugger og coilpakke er skiftet av forrige eier. i august. Men vet ikke hvilken type. Pluggledninger ser skikkelig gamle ut. Kanskje aldri skifta? LMM renset jeg da jeg kjøpte bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har kjørt en del rundt i Freelander for tida. Det er jo egentlig alt man trenger i en bil.

MEN må prøve å få kjørt litt RR og.

Forbruket virker å bikke 3.22 l/mila her inne i byen. Så greit med litt hvile på lommeboka snart. Har i hvert fall fått på gass på den igjen. Det halverer i hvert fall utgiftene. :)

Blir ny avlesning med tester i morgen. Får prøve å finne ut om det er LMM eller temp-sensor eller evt generelt motortemp som er på avveie.. :blink::)

 

Slik ser i hvert fall bilen ut med påmonterte lys. :)

 

14589725_1186163421444722_26913840173339

 

De er nok kanskje litt små. Men lyser godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å se etter fellesnevnere først. Den er jo like ille når den går på gass ;)

Avlesning i dag viser at LMM ikke er med. Endring i volt, men ikke flow rate. Så da er den sikkert defekt. Også igjen feilkode på lambdasensorene for rich blanding.

 

Dette er vel ofte feilen når symptomene er hard/ujevn tomgang og høyt forbruk.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...