Gå til innhold

En P38A med 4.6...


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

12 timer siden, trondshj skrev:

Ikke denne i alle fall

https://www.clasohlson.com/no/12-V-kompressor-40-l-min/40-9515

 

Hadde to av disse på rappen, og på tross av at de skulle klare seg med 15A, men de slo ut 20A-sikringer i Discoen.

 

Med mindre du rigger til noe som går rett på batteriet med enda kraftigere sikring da. :)

 

 

Nei, altså med 40 liter per min så står man jo der da... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 303
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

En liten liter frostvæske har forsvunnet nå siden Hitraturen. Har toppet opp 2-3 dl en fire fem ganger. Fult med nivået og aldri latt det gå lavt. Trodde jeg hadde funnet alle lekkasjene og begynte å bli redd for liners og toppakninger. Bedre ble det ikke i helga med hvitrøyk etter første oppstarten i felte, etter at jeg hadde kjørt på gass i fuktig vær hele veien dit. Ekosrøret tørket fort opp, så vi snakker nok ikke noen indre lekkasje. Heldigvis!! 

Men nå har jeg funnet kilden. ^_^ Forstøveren har en ytre, og også sannsynligvis (?) en indre lekkasje..... ?

Spørsmålet er... skal man overhale eller kjøpe ny? Evt hvor få tak i riktig ny forstøver eller finne pakninger til den gamle. Ser på bilde at det er noen tallkoder som sikkert kan hjelpe meg. Får studere det nærmere til helga. :) 

 

 

2017-10-27 18.57.35.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, WildRover skrev:

 

2780 (72 l/min) eller 2781 (160 l/min)?

 

Jeg har 2781 ( 160 l/min ) Det er ikke mange som matcher den kapasiteten,  jeg tror faktisk ikke jeg har sett noen.

Er veldig fornøyd med tilbehøret også,  selv om jeg skiftet selve dekkventil adapteret til en med hurtigkopling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, grunneieren skrev:

Noen som har bytta ut orginal kompressoren med en slik smittybilt eller lignende?

Tror ikke det er noen god ide for den bråker adskillig mere. Det betyr lite når du fyller opp dekk etter offroad kjøring, men du vil ikke ha den støyen i kupeen når du kjører.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Brage skrev:

Tror ikke det er noen god ide for den bråker adskillig mere. Det betyr lite når du fyller opp dekk etter offroad kjøring, men du vil ikke ha den støyen i kupeen når du kjører.. 

Hm, der var det og noe å tenke på ja :) ikke så lett å "forbedre" fabrikkens designpakke nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, grunneieren skrev:

Hm, der var det og noe å tenke på ja :) ikke så lett å "forbedre" fabrikkens designpakke nei

 

Nei, oppgradering vil vel kanskje være å ta AMK kompressor, styring og tank fra RR L405. 

Men tror det heller er rimeligere og like problemfritt å overhale den originale kompressoren hvert sjuende år.  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart, men ideen min var å oppgradere orginal annlegget med større kompressor slik at det også kunne brukes til å f.eks fylle luft. 

Greit å ha tank i et luft system 

Kan jo koble inn en slik smittybilt i tillegg f.eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ny kompressor, type 2780 er ankommet for fra ebay for litt siden sammen med overhalingskitet til bilens luftkompressor. Greit å ha et par småting å pusle med på kjøkkenbordet gjennom vinteren. Men dette blir liggende i hylla ei god stund. Undertegnede hadde et uhell med kniv på jobb forrige uke. Operert i dag - Alt vel og komponenter satt tilbake igjen. :) Men det blir mange uker uten skruing fremover.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, krokansjefen skrev:

Medlem i ''skulle bare"-klubben du også? God bedring, bra opprettinga ble i henhold til blueprint!

 

Spørs det gitt. Litt teit egentlig, for det var helt unødvendig for å si det sånn..... Fort gjort!

Takk for det :) Satt sammen etter blueprint, ja. Så får vi se når alt har vokst sammen igjen. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diagnosekabel til STAG er kommet i hus sammen med filter, slanger og ny reducer fra LPGShop. Regner med å få til litt service og autojustering selv i løpet av vinteren. :) 

Testa diagnoseprogrammet i dag. Litt bugs, men blir vel bedre etter hvert. 

Split charge-system kommer også snart ^_^ 

 

 

IMG_20171129_131824.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ikke så alt for mye har skjedd de siste ukene. Bestilte skiftermotor fra ebay den 19. nov. Etter 2 uker fikk jeg en telefon fra en navnebror langt nord i Finnmark som lurte på om jeg hadde bestilt en bildel fra UK. Han drev og med slik, men denne pakka var ikke hans, selv om navnet sa det..... Jeg hadde forsåvidt bestilt en del pakker rundt den helga og med litt presisering hadde vi det klart at det var skiftermotoren. Posten hadde klart å trykke begge våre adresser på pakka når den kom hit til berget.. At det i det hele tatt er mulig! 

Denne hyggelige navnebroren tok pakka tilbake til postkontoret og Posten skulle få den til rett adresse. 

Vel...etter 2 nye uker hadde de enda ikke klart det. Pakka er erklært tapt og jeg har fått refundert pengene fra selger. Norsk postvesen altså...... :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt småting har jeg fått gjort med en hånd da.. :)

Ny reducer til gassanlegget kom i hus for lenge siden. Det er en oppgradert verson av den gamle. Gutta på LPGSHOP UK er veldig hjelpsomme og sikrer rette deler. Skifte av denne innebar bare å stenge hovedkrana, løsne en bolt og ta av slangene, røret og to kontakter. Grei jobb :) Bytta samtidig hovedfilteret inn. og monterte ny solenoid.  

Gassfilteret som kommer etter reduceren bygde jeg om fra  Y-kobling til H-kobling etter som begge disse har 2 utganger. Litt rart installatøren ikke gikk for H-filterløsningen da enheten er designet for det. Det vil jo gi en mer stabil gass-tilføres til railene.  Uansett - ble nå ganske bra nå. :)

Forskjellen nå er at filteret og krana kommer inn på toppen. Derfor må ECU'n flyttes da røret kommer lenger opp. Det hadde jeg tenkt å gjøre uansett. Ledningene er lange nok til å gå over batteriet hvor jeg kan lage en lokk slik at den kommer bort fra potensielle offroad-farer. 

 

large.IMG_20171209_162155.jpg

 

Etter dette er den kun nødvendig med en auto-tune av anlegget. Noe ala en selv-lærling på tomgang for å tilpasse trykk og åpningstider på dysene. 

 

large.IMG_20171214_192146.jpg

 

Dette gikk ikke helt så enkelt som tiltenkt. Fikk kalibrert systemet, men med feilmld om for stor injector nozzels og kalibrering etter vei var nødvendig fordi den var så langt utenfor den originale Mappingen som ble lagt når anlegget ble montert. 

Slettet både lagrede bensin map og gass map. Men fikk igjen ny feilmld ved full gass. System pressure low..... Sjekket etter lekkasjer og prøvde igjen og igjen og måtte gi opp.

 

Diagnose på motorens ECU avslørte heller at det lå feil på Long tirm fuel trim.  P1179 Afmr correction at its maximum negative value. Feilen har da kommet over tid og betyr rett og slett at motoren går med for fet blanding og dysene gjør alt i sin programmerte makt å få blandingen rett igjen uten å lykkes. Typisk luftmassemåler-feil eller vakuumlekkasje-feil. Har ikke funnet lekkasjer og misstenker nå LMM. En oppmåling vil vise om den fungerer. Men den kan jo fortsatt måles til å være i orden, men fungere feil/dårlig. Kikka på den sist jeg var innom verksted på kaffe. Ser den er full av støv!. Må inspisere luftfilteret også. Resatte adapsjonene på motoren etter sletting av feilkoder og da kom grårøyken med en gang. Ganske mye også, med u-forbrent lukt. Greit å få det i orden før den brukes på neste treff. Så får kalibreringen komme etter det. :) 

 

En annen ting jeg oppdaget når jeg sto der og så/lytta etter vakuumlekkasjer var at det pipler trykk fra liminga øverst i ekspansjonstanken etter at motoren er stoppet. Størrelse på et hårstrå. Har noen erfaringer med legge et lag lime over plasten? Tanken er jo limt/sveiset her fra før. Ny fra påsketider mener jeg. Spørs om det er en umerket brithpartvare.... :mellow:

 

Det siste jeg har gjort er å åpne opp den gamle gassreduceren. Ser ikke pent ut inni der, selv om det så ut til at pakningene var hele. Greit at den er skifta nå. 

Fikk også til en rens av ventilsmøresystemet. Med så mye blanke deler burde jeg fått litt lakk på de ventildekslene. ^_^ 

 

large.IMG_20171211_154051.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Flott dag i kjørefeltet i går! :) Egentlig flott kjettingføre med skare på toppen og 15 cm med pudder oppå et tykt lag med blankis... Men jeg gadd ikke legge på. Når alle andre kjørte med std. biler med 2.5 bar så jeg ikke poenget. En flott dag uansett. Sandtaket er bygd opp slik at du alltid skal kunne komme til toppen via en slak bakke, og kan da ta de bratte bakkene nedover. :) 

Var litt skeptisk om jeg skulle ta P38. Men etter en prøvetur på morgenen virket den ganske frisk. Og frisk var den gjennom hele dagen. Fikk renset LMM og det ser ut til å ha holdt under kjøring, men på tomgang får den nok litt for mye ser det ut til. 

Kommer til å pushe litt videre på et salg nå fremover. Moro å ha og moro å skru på mellom treffene, men det blir rett og slett alt for lite kjøring. 6 helger i året forsvarer liksom ikke tre biler...

Havner igjen på finn om ikke flere forumister tar kontakt. ^_^

 

 

IMG_20171230_131904.jpg

IMG_20171230_135004.jpg

IMG_20171230_135019.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne opplevd en P38 en gang. Virker som det er flotte biler. Tror det er en av få modeller jeg ikke har kjørt, og det er jo ikke så greit. Men så er det dette med litt for mye elektronikk som tar overhånd i hodet ift det å eie en slik doning. Uansett, fin bil, håper den finner en god eier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, telindnor skrev:

Skulle gjerne opplevd en P38 en gang. Virker som det er flotte biler. Tror det er en av få modeller jeg ikke har kjørt, og det er jo ikke så greit. Men så er det dette med litt for mye elektronikk som tar overhånd i hodet ift det å eie en slik doning. Uansett, fin bil, håper den finner en god eier. 

 

Nei, folk tør jo å kjøre rundt i D3. Og da er ikke P38 noe farlig. Kun 12v overalt gjør det enkelt. Ingen CAN BUS å tenke på heller. Men det er heller ingen Defender. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...