Gå til innhold

En P38A med 4.6...


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

  • Svar 303
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Regn og høst er helt klart på vei. Enda koseligere da å kose seg med litt skruing i en halv-varm garasje. :)

Demperne fikk kjørt seg skikkelig (kanskje ikke så ille offroad) på de dårlige veiene på Hitra forrige helg. Det siste som var igjen etter 246 tusen km sa liksom takk for seg. Så da var det greit å kose seg med fjærer og dempere, i hvert fall foran enn så lenge. :) 

Må si jeg er meget imponert over rustomfanget på denne gamle bilen, som faktisk hadde sin 22 års-dag for bare et par uker siden! 

Spruta på litt fersk hulrommsolje etterhvert som jeg demonterte under innerskjermene. Bare for å legge et nytt lag på det som allerede lå der. 

 

large.59da43eccb67d_2017-10-0712_44_59.jpg

 

Belgene kom lett av. 

Demperen på venstre siden var en litt verre jobb pga LPG forstøveren og alle slangene som ligge oppå dempertårnet. Men jeg fant faktisk ut at det er enklere på denne siden enn å knote med ABS-enheten på den andre siden. Men det var ikke vanskelig jobb det heller. Greit å få av sykkelpumpene. 

 

Nytt montert: 

Tenkte egentlig de gamle belgene ville holde en god stund til, men de var helt ferdige. Så morkne i bunnen at det så ut som de skulle falle fra hverandre bare jeg tok på dem... 

large.59da43ea97e49_2017-10-0716_00_25.jpg

 

+2 inch dempere med justering. Det er vel et par andre her inne som også har slike. Endra kjapt mellom 4 og 1 på hjemveien. Må si at steg 4 er gokart i svingene. Lite krenging å komme med nå. Men jeg setter de nok mot den myke siden. Noen som har anbefalinger for offroad? ^_^

 

Fikk bekreftet at det går helt fint å montere +2 dempere og belger, uten mod av høydesensorer og bremseslanger/abs osv foran. Det er bra! 

Det er faktisk ikke så stor forskjell på demperne når de er sammentrykt. Kanskje det er snakk om 1-1,5 cm forskjell. (har ikke målt demperne, men sånn på bildet ser det ikke ut som det er hele 5 cm forskjell på dem  når de er fullt utstrakt heller da...)

Ergo bør bump stopps forlenges like langt. Ved montering og tom luftbelg fikk jeg se at bump stops faktisk ligger godt mot akslingen, og vekten ikke havner på demperen. Men så er jo stoppsen såpass myk at jeg er nok nødt i bygge den opp i tilfelle man skulle være uheldig med en luftlekkasje en gang. 

 

large.59da43ec31dac_2017-10-0713_12_27.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, JokerS30 skrev:

Rockslidere fra Terrafirma, selvsagt !

 

Ja, det blir jo virkelig å spille på stortromma! ^_^

Spørs om det blir litt brukte deler via Finn.no og kanskje litt anna rammel. Ikke minst ligger det jo masse deler på hylla klar for montering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, telindnor skrev:

Gratulerer med godkjenning. Nei....hva du skal feire med av gadgets. Har ikke en sånn bil ALT originalt da. 

Kunne det være en ide å sprette en øl, beina på bordet og glede seg med denne gjengen da:

 

 

Spørs om bena kommer opp på bordet, ja! :)

Takk for flott link. Sparer denne til søndag da det ligger an til en 6 timers togtur... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Facelift i dag... En RR fra 95 skal ha oransje lykter! B)

Mangler ei lykt bak så er hele bilen i boks.

 

large.59eccc29b5876_2017-10-2213_54_28.jpg

 

 

Hadde vært gøy å montere a-frame også. Ser sjef ut fra kupé'n, men er i tvil hvordan det ser ut foran.. ^_^

 

large.59eccc2ae29ce_2017-10-2213_53_36.jpg

Endret av Erik Iversen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, MartinM skrev:

Enig, oransje lykter er riktig! Hvordan monterer du den a-bar'en. Jeg er litt keen på en sånn eller en full bull bar som går rundt lyktene, men ikke hvis jeg må borre i støtfangeren. Den er helt ny.

 

Martin

 

Originalt er det vel med diverse braketter som skal hit og dit for å feste den. Men de er ikke å få tak i lenger... 

Den jeg kjøpte a-baren av har skrudd på to vinkeljern oppe og nede på hver side for å feste den. Den bruker de to skruene som holder dekselet over radiatorpakka i toppen, også tror jeg den bruker støtfangerboltene til feste i bunn. Man må da snitte i støtfangeren rett over boltene for å skyve inn brakettene på bilde øverst til høyre. Blir ikke for mye inngrep i fangeren. Men selvfølgelig ville jeg tenkt meg om to ganger med helt ny fanger! :)

 

 

 

Mont. Nudge bar.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta også et par defekte pærer på bilen i dag. 

Fikk det for meg at jeg skulle gjøre ferdig høyttalerne i bilen. Men det ble med demonteringen. Kom på at jeg aldri fikk lagt opp ledninger, så da må jeg finne koblingskjema før jeg kommer videre. 

Begynte heller på demontering for å skite blendmotoren på venstre siden. Det har jeg lest at er den letteste motoren å skifte - og i hvert fall på LHD. 

Det er det forsåvidt også. Mesteparten må jo bort i forb. stereomonteringen. Så er det bare å plukke ut instrumentpanelet før motoren kommer til synet. 

Motoren står rett bak/under stålbraketten på bilde: 

large.59eccc28cbeed_2017-10-2214_55_45.jpg

 

Tenkte egentlig at det var bare å dra i ledningen for å finne en kontakt, men det var ikke mulig. Litt mer demontering - ut med HEVAC. Ser så at ledningene er sikret med klemmer og skruer, så de går ingen steder. Enda litt mer demontering så går det også an å løsne ledningene. :) Ser jo også at alle motoren går til en felles kontakt inn på HEVAC. Ettersom de andre enda fungerer fint bytter jeg bare ut den venstre. 

Skifter den ila uka inkl ledninger til førerdøra. 

Må få den klar til lørdag. Da blir det offroadkjøring! ^_^

 

large.59eccc24962e0_2017-10-2215_39_36.jpglarge.59eccc260795d_2017-10-2215_34_17.jpglarge.59eccc270f7ce_2017-10-2215_29_08.jpglarge.59eccc280f7b6_2017-10-2215_28_42.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk skrudd sammen bilen på fredag. Glemte i all fart den hvite kontakten til hovedlysbryteren. Kan nå bare gjette om det var mørkt når jeg skulle hjem... :lol:

Fordelen med at innfestingen til instrument-omrammingen er ødelagt er at man slipper å fjerne "hanskerommet" under rattet for å demontere denne. Bare å løfte vekk panelet og klikke på kontakten! ^_^

Fikk søla til bilen så det holdt i går. Utrolig artig å virkelig presse den litt. Dessverre (eller, til alles glede) var det skikkelig grisete i bakkene, og BFG AT ble til Pirelli racing slicks... Gav vel mer enn bare et par utfordringer. Helt tydelig at Defenderne med Mud Terrain hadde mye bedre kontroll nedover og trengte mye mindre sats oppover. Men da ble det heller litt turtall på åtter'n for å kompensere. :rolleyes:

Neste offroad investering bør være luftkompressor. Hadde helt klart vært en fordel i går å kjøre på ett bars trykk fremfor 2.4....

Noen som har tips til rimelige varianter?  

 

IMG_20171028_124108.jpgIMG_20171028_122114.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...