Gå til innhold

En P38A med 4.6...


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

Enda en Range Rover på tunet. Flere fikk sikkert med seg i "kjøpstråd" at jeg var på utkikk. Men denne gangen etter en med større motor. Og joda, det fant jeg ganske fort etter tips her på forumet - takk. ^_^

Bilen er en MY1996 (regner jeg med) registrert i slutten av 95. Svart slik den forrige. Går ut ifra at det er Beluga Black, men har ikke sjekket enda. . Interiøret er en del penere - Saddle Brown.

 

Denne ble kjøpt nede i Sarpsborg for en halvannen uke siden, av en kar på 75 år som har hatt bilen i noen år. En kar som er flink til å skru på gamle biler, men denne ble for elektronisk. Så derfor mistet han litt interessen når den fikk noe motorfjusk og problemer med HEVAC nå i sommer/vår. Bilen er pent behandlet, men jeg vil ikke akkurat si at den blitt pent tatt vare på. En del rustmerker i skjermer og bakluke osv. Sjeldent vasket ser det ut som. Den har altså gått som bruksbil, men kjørt meget lite. Kun 1000 km siden PKK i 2013 ser det ut som. Og den har stått helt de siste ukene.

Derfor ba jeg mannen kjøre den skikkelig og bra langt så jeg ikke skulle komme på bomtur fra Trondheim. Han klarte heller ikke sende over noen bilder av den, så dette var spennende.... :huh:

Vel - det ble uansett kjøp. Og til en ganske OK pris i forhold til tilstand. Vi ble begge enige. Han forklarte at han hadde kjørt den hele 5-6 mil de siste dagene og motoren fungerte gullende fint... Vel, jeg hadde nå en litt lenger reise foran meg, og håpte egentlig han hadde kjørt litt lenger, men startet nå på turen. Hadde strategisk planlagt et helgestopp hos mine foreldre i Brumunddal, så første etappe var ikke så lang. :)

 

Et par bilder av beistet.

 

 

gallery_15285_840_2266494.jpg

 

gallery_15285_840_2635839.jpg

 

gallery_15285_840_230788.jpg

 

Turen fra Sarpsborg til Mjøsområdet gikk greit. Tempnåla lå rett over midt. Noe jeg egentlig syntes var litt for høyt, men den lå nå der uansett pådrag. Enten jeg kjørte på Gass eller bensin. Joda, for den har gassanlegg - det er nettopp det som gjør denne litt interessant. ;)^_^

Den lille drivverkslyden mannen forklarte meg at han hadde må nok i følge meg selv være en totalt utslitt bakdiff (håper jeg - håper i hvert fall ikke at det er fordelerkassa) Lyden skulle forsvinne i 80-90 + sa han. Men det gjorde den langt ifra. Den ble bare så sykt høyfrekvent at han selv sikkert var for gammel til å høre det. Ganske slitsom tur opp til Trondheim der altså. For radioen mangler også.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 303
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Dette er vel den eneste bilen jeg har kjøpt som jeg må vaske meg inn i. Støv og skitt overalt. Men ellers fin inni. :)

 

gallery_15285_840_1719726.jpg

 

Fikk forklart at førersete var blitt sendt bort og trekt opp med nye puter og varmetråder ++ Sitter i hvert fall meget godt. Bedre enn i 1999 mod'n som hadde de nye setene. Disse setene er nok litt smalere, noe som passer kroppen min litt bedre. Jeg blir litt liten i slike store Amerikanske stoler - selv om jeg er litt lang... :P

 

gallery_15285_840_251134.jpg

 

Baksetene er vel nesten ubrukt.

 

Mye kraft måtte disponeres for å åpne passasjerdørene. Alt utenom førerdøra har nok ikke vært åpna på mnd eller år... De skal få smøres litt. Til gjengjeld er hengslene bra. Blinkarm var utrolig stiv og har førstes nå etter en del kjøring begynt å løsne til det normale. Speilglassene gikk heller ikke an å få flytt på. Måtte mykes opp med en hånd på glasset og en på bryteren. Nå fungerer de. ^_^

De siste par ukene har vel bilen gått mer enn de siste to årene. Og det virker den å ha godt av - den blir bedre og bedre for hver dag. :)


Gratulerer med P38A som har ordentlig motor ^_^

 

Takk, Simen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. :)

Ja, dette blir spennende. Skal prøve å få noe mer oversikt over bilen mot helga. Enn så lenge synes jeg at jeg fyller opp ganske så ofte. Ser ut til å ligge på 30-40 liter gass i uka på 4-5 km til og fra jobb. :huh: Litt vanskelig å måle da pærene i instrumentpanelet er svarte og tankmåleren (på bensinen) heller ikke fungerer. Pærer er første pri. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blitt nye pærer i instrumentpanelet i dag. Så nå er det faktisk mulig å lese mer enn; "23," "D," "avg," og "Fault." :P Lettere å måle forbruket på gassen nå. Den viser tom tank igjen nå, selv om jeg fylte den full på lørdag...må nok bruke veldig mye eller være feil med tankmåleren.

Noen som vet om hvor det går an å ta service på anlegget i Trondheim/omegn? Og hvordan identifiserer jeg det anlegget jeg har? Hvilken type osv. Regner med det er flere her inne som kjører gass.

 

Ellers fikk lafterolf seg noen staselige minutter bakom rattet i dag. Og jeg fikk meg noen utrolige artige 100-metere i Lightweight'n :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hjemme går det vel mest i Prince og BRC Lpg systemer.- men det kan jo være hva som helst. Du bør kunne lese en leverandør på enheten som er der hvor kjølevannet er koblet til, og mulig også på hjernen, som da kanskje ligger i det lille rommet bak batteriet.

 

( sånn er det nå på mitt )

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Brage.

Gløtta kjapt over i dag uten at jeg så noen kjente navn. Var innrissa noe med "z"på ecu'n som forresten står mellom ekspansjonstanken og motoren. Men det er så mye irr på alt som er alu i det motor-rommet at det er veldig vanskelig å tyde noe som helst. Får ta en skikkelig rens først :)

 

Forresten; hvordan klarer instrumentpanelet å regne liter pr. mil når den går på gass? Står 2.5 i displayet etter jeg nulla det på mandag. Bykjøring og blandakjøring. Lav snittfart tenker jeg.

 

Kommer med mer Update mot helga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter litt med historia her jeg da. :)

Dette er fra vi fortsatt var i Brumunddal. Viskerne på frontruta hadde stoppet på bilen sånn ca dagen før jeg kom og hentet den. Hadde ikke regnvær opp fra østfold, men prognosen så ikke lik ut for turen videre oppover. Så da måtte man prøve å få fiksa viskerne på den.

Gikk enkelt fram uten måleapparater eller lignende. Sikringer var OK, og jeg hørte klikking fra relé som normalt. Så dette var da også OK. Tenkte som så at neste på lista måtte være viskermotoren og overføringer siden bilen har vært brukt så lite...

Demonteringen startet altså.

 

gallery_15285_840_259537.jpg

 

 

 

Overføringene gikk fint som nye, men motoren var ikke like bra... ^_^

Gått varmt og smeltet og så irret og rustet fast.

 

gallery_15285_840_523438.jpg

 

 

gallery_15285_840_777677.jpg

 

Børstene var også ganske slitt, men altså ikke der feilen lå.. :)

Alt rengjort og pusset godt med sandpapir fungerte alt sammen. Og det fungerer faktisk enda, men den har litt mer arbeidslyd enn hva som er normalt på Range Rover. Høres mer ut som i Defender der den står bak dash'n.

Så ny blir nok bestilt blush

 

Varmeapparatet fungerte heller ikke...Helt dødt. Så greit å ta ut filtrene og se inn på viftene.

Men her tror jeg ikke forrige eier eller eier før har visst om pollenfilter og serviceintervall på dem.... :o Går heldigvis langt mellom slike filtre.

Nå kjører jeg uten og har jumpa reléet på den venstre vifta. Den fungerer som normalt, så den mangler tydeligvis et styrestrømssignal fra vifta. Tror den kommer fra relépakken bak i vifta. Har ikke feilsøkt på den, men ser ut for at begge må skiftes.

 

gallery_15285_840_1064383.jpg

 

Sammenmontert og klar for turen nordover. Legg merke til forstvæskenivået. Har heldigvis holdt seg stabilt etter jeg etterfylte for noen uker siden. :)

 

gallery_15285_840_358479.jpg

 

 

For de som synes bilen ser meget flott ut i lakken osv, har jeg bilder som motbeviser det... :P

Ganske blass og nedslipt over alle paneler på bilen.

 

gallery_15285_840_1620296.jpg

 

Panseret er kanskje der det er mest tydelig, men hvite malingsflekker overalt...

 

gallery_15285_840_766927.jpg

 

Men da er det jo bare enda artigere å se resultatet etter clay-ing, rubbing og polering.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter vi kom hjem og fikk vasket bilen skikkelig oppdaget jeg at bakfangeren faktisk er i Epsom Green. Så skitten var den altså ved salg.... :huh: Jaja...ikke verste oppdagelsen :lol: Den har begynt å brette seg opp mot bakluka også. Kanskje dette er hint om å skaffe HD stålfanger?? ^_^B)

 

gallery_15285_840_599676.jpg

 

(ja, rust i skjermene er det og....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pågangsmotet er det ikke noe å si på ihvertfall.

 

Quarter panelene som inkluderer bakskjermen er den mest utsattte og mest rustangrepne karroseridelen på hele bilen ilag med baklukene.

 

De er jo også noe vanskeligere og utbedre siden tilgang er litt dårlig. Det er dobbelt med plate innenfor innerskjermen, dermed får du bare tilgang fra en side.

Veldig mange RRp38 er dårlige her, anbefaler at du fikser dette før du får hull, det betyr med engang ;) Du vil se at det nok er ennå dårligere langs hele hjulbue flangen når du får av innerskjermer.

 

 

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje godt jeg kjenner et par lakkerere og kan sveise selv da?! :P

Som sagt fikk jeg bilen til prosjektpris, og tok litt høyde for dette ?

Planen er å ta det før det blir hull, ja. Har heller ingen planer om at dette skal ende med et strøkent eksempel av bilmodellen, men heller en bil jeg ikke trenger være redd for å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ingen planer om at dette skal ende med et strøkent eksempel av bilmodellen, men heller en bil jeg ikke trenger være redd for å bruke.

 

Det er en veldig riktig innstilling, på 15-20 år gammel bil er det viktigere å få tatt ut kjøregleden og bruksbehovet enn å til enhver tid holde den 100% strøken.

Men rust dreper veldig eiergleden hos meg, strøken lakk er mindre viktig, bare ikke rust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fri i dag. Og da er det greit å ta med seg kaffekoppen ut og ta en skikkelig vask og lakkrens. Clay. :)

 

gallery_15285_840_188470.jpg

 

Fikk også prøvd meg på bumpershine på alle de nedre plasdelene. Fangere, grill, fenderlister osv.

Synes resultatet ble meget bra. Spent på å se hvor lenge det varer. :)

Speilhusene og listene rundt frontruta er så nedslitt, så de blir heller lakkert.

 

gallery_15285_840_385276.jpg

 

 

gallery_15285_840_1098967.jpg

 

gallery_15285_840_692658.jpg

 

 

gallery_15285_840_103012.jpg

 

Fikk også liv i tåkelysene foran. Kun dårlig kontakt på pæresokkelen. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får koste på deg noen nye pansermerker, så begyner jo bilen å se bra ut?

Hvordan går det med gassforbruket nå, funnet ut noe mere?

Ja, jeg dro av de siste som hang igjen og nå. ;)

Venter fortsatt på at tanken skal bli tom. Så får vi se ved neste fylling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du har fått med deg de aller fineste original felgene til denne bilen ;) . Det blir knallbra..

To sett og greier ;)

Men vurdere å bytte til meg det Mondial-settet med hakka 8 som jeg hadde på den andre bilen. Mest pga at det er nye dekk egentlig. Men synes også de 18"erne er svært pene. :) også ser jeg ikke noe fordel å kjøre 16" på vinteren, kontra 18. Ei ingen ulemper med 18"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo kjøre litt info på bilen. :)

 

Dette er vel en MY1996, registrert i slutten av 1995.

Den har nå gått ca 238' k etter jeg har kjørt den litt.

Den originale 4.6'n ble skifta rundt 150-180' km grunnet løs sylinderforing. Det var da forrige eier som skiftet motoren, selv om han på dette tidspunktet ikke eide bilen. Det var daværende bileier som kom til han siden han drev verksted med gode kontakter opp mot England. Det ble da montert inn en motor som hadde gått 1000 miles, som kom fra en krasja bil. Men det er fortsatt litt usikkerhet til når motoren ble skiftet. Den gamle mannen husket dårlig, og fant heller ingen papirer på det i farta... :P Men motoren har da altså ikke gått så langt. Det er et pluss. Bilen skiftet så eier året etterpå. Tror vi snakker rundt 2009.

Gassanlegget er godkjent og har gått 30'k km siden det ble montert. Ergo skulle det hatt en service ved disse tider.

 

Så da kan jeg jo prøve å sette sammen ei liste: :)

 

Things to do:

 

- Vindusviskere fungerer ikke. Utbedret.

- Tankmåler fungerer ikke.

- Lys i instrumentpanel fungerer ikke. Utbedret.

- Flere pærer i HEVAC fungerer ikke.

- Speiljustering fungerer ikke. Utbedret.

- Fremre tåkelys fungerer ikke. Utbedret.

- Caliper venstre bak tar dårlig.

- Liten slakke i stab-stag foran.

- Dårlige foringer i raduisarmer foran.

- Skiver ser tynne ut.

- Radio mangler.

- Motor skulle hatt service.

- LPG-anlegg skulle hatt service.

- Høyfrekvent lyd fra bakdiff. Ikke 100% bekreftet.

- Taktrekk henger.

- Rust i skjermer bak.

- Ruteheis passasjerside tanner over. Ikke et gigaproblem enda.

- Cruice control fungerer ikke. Why?

- Luftbelger begynner å se gamle ut. Men lekker ikke.

- Feilmld på spjeldmotorer.

- Høyre vifte fungerer ikke.

- Venstre vifte fungerer ikke. Nødrep fungerer enda.

- Gassdempere på bakluka er helt kjørt.

 

Det positive: :)

 

- Luftfjær ser ikke ut til å sige ned over natt.

- Begge varmeseter fungerer.

- Gode sommerdekk på flotte felger.

- Originale koppholdere og pent interiør.

- Lav km på motor.

- LPG

- Stor kjøreglede. :D

- Flott lyd.

- Stort potensiale. ^_^

 

Ønsker også:

 

- Å skifte alle vannslangene på motor. De er gamle og føles ikke like myke.

- Skifte vannpumpe.

- Skifte viftereim.

- Skite løpehjul.

- Flushe automatkassa preventivt. (ble utført oljeskift i fjor)

- Lurer på å skifte til Arnott Gen 3 om det blir belgskift.

- BFG A/T KO2 i litt større dim. (da var det dumt at det var nye dekk på bilen.. blush )

- HD for og bakfanger :) (dette er langt fram i tid)

- Koble opp ny stereo og skifte ut høyttalerne.

 

Tar litt og litt. Skal være mest kos dette. :)

Alt i alt mye bedre enn min forrige bil, som jeg gav dobbelt så mye for... :blink::P^_^

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten; hvordan klarer instrumentpanelet å regne liter pr. mil når den går på gass? Står 2.5 i displayet etter jeg nulla det på mandag. Bykjøring og blandakjøring. Lav snittfart tenker jeg.

 

LPG kobler ut bensindysene men sender et "fornuftig" signal tilbake til ecu slik dysene normalt ville gjort. Hvis ikke ville denne fått panikk. Forbruket regnes ut etter åpningstidene på dysene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...