Gå til innhold

Dekk som 5,02% over std. Vil det være greit?


Brage

Anbefalte innlegg

5,02 er over 5; akkurat som 101kr er over 100kr, eller 61km&t er over 60km/t

 

Det Are er litt inne på er vel at handler du for 100, 24 kr så betaler du hundre, blir du målt i 61km/t i 60 sonen får du heller ikke bot, normale prinsipper for avrunding og sikkerhetsmargin ligger til grunn

 

Så når en dekk størrelse som er spesifikk gir en matematisk utregning på 5,02% er det da rimelig å si at den er 5% over for de vi ikke opererer med desimaler i forskriften. Tanken er ikke urimelig.

 

Forskriften beskriver også en faktisk rulleomkrets. Tror jo ikke det er noe problem å få aksept for 5,02 på en EU kontroll.

 

Men hos biltilsynet -_-<_< så var det denne STRO boka da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når maksgrensen settes til 5% så er det fem prosent.

 

Ja, men det er kun 5,02 når dekket er helt nytt. Når det er bittelitt brukt så det er slitt bort 0,27mm ( vet ikke hvor mange km som skal til for å slite 0,27mm av diameteren ) Så er jo dekket i seg selv bare 4,99968% over dimensjonen i vognkortet - er det da lovlig etter forskriften som den står?

 

På en annen måte:

Hvis dekket som nytt er oppgitt å være 5,02% over dimensjonen som nytt. Med en oppgitt ny mønster dypde på 12mm fra fabrikant.

Når du møter på kontroll med oppgitt data fra fabrikant og mønsterdypden på ditt litt brukte dekk måler 11,85mm - da er dekket utvilsomt lovlig innenfor de 5% som det står. eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møt opp hos SVV og prøv å få innskrevet slitte dekk som etter boka er for store, men som pga slitasje kan måles til akkurat passe.

 

Det er derfor de kun bruker STRO-boka.

 

Jo, jeg er jo helt enig med deg at det ikke går - jeg vrir ikke på dette for å kverulere, jeg er bare litt nysgjerrig på hvordan denne paragrafen skal anvendes i praksis og teorien bak den. Ikke snakk om å skrive inn en ny dimensjon i vognkortet.

 

For paragrafen sier at rulleomkretsen ikke må endres med mer en +/-5% av det bilen normalt er satt opp med fra fabrikant, dvs - det som står i vognkortet.

 

Dermed tenker jeg at så lenge omkretsen av dekkene er innenfor de +/-5% på kontroll tidspunktet så er de jo etter paragrafens ordlyd lovlig.

 

- Teorien bak regelen, må jo være at de +/- 5% prosent avvik i rulle omkrets ikke påvirker kilometer/ speedometer avlesning og ellers kjøretøyets kjøreferdigheter av nevneverdig betydning, og da må det jo være den virkelige rulle omkretsen som betyr noe og ikke tallene som er trykt på dekket.

 

Dette er en toleranse og hvis toleransen er +/- 5% av ett oppgitt utgangspunkt, så er jo dekket utvilsomt innenfor toleransen hvis det måler + 4,9% på måle tidspunktet

 

- Dette må da også gjelde i begge ender av skalaen. Hvis dekket i utgangspunktet er+5,02 % vil jo være innenfor 5% toleransen i hele sin anvendelse tid hvis de blir montert etter de er slitt ned til 5%, mens ett dekk som ved på montering er akkurat - 5% vil jo i hele sin anvendelse tid være ulovlig - egentlig.

 

Ja jeg skjønner at man sikkert vil slite :) . men argumentasjonen er korrekt i en trafikk kontroll situasjon.

 

Skulle regelen vært 100% som den sikkert anvendes burde ordlyden vært noe slikt - Dekk kan ikke ha en oppgitt rulle omkrets i sin dimensjon som avviker mer enn +/- 5% av det dekket som kjøretøyet normalt er satt opp med - men ordlyden jo ikke slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praksis vil nok 99% av kontrollørene drite i dekk så nærme lovlig rulleomkretsen om du treffer en utekontroll.

 

TREFFER du utekontrollen, kan du ha værre ting å diskutere :)

 

Seriøst - hvordan er det med tekniske kontroller langs veien i resten av landet ? I Oslo-regionen er dette i praksis et totalt fraværende fenomen. Kun fokus på PKK, forsikring og årsavgift. Har ved minst to anledninger prestert å blitt stanset grunnet svært skitne skilter, hvorpå kontrolløren ( etter ha tastet inn skiltnummeret, og fått GO av datamaskinen har kommentert de store, fine, grovmønstrede dekkene mine, men latt være kommentere de BLÅ hevefjørene som ikke sto i vognkortet og ønsket meg god tur videre...

PS - dekka var 33" på en bil som hadde 28,5" originalt i vognkortet som samme kontrollør sto med i handa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

har kommentert de store, fine, grovmønstrede dekkene mine

 

Her kan det faktisk være slik: vi ser du har for store hjul, men det bryr vi oss ikke om idag, typ kommentar. For det hender det også, de er jo ofte hyggelige mennesker de også. Hvis du ikke står der med noe helt ut av proposjoner med halve hjulbuen smelta fast dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ren, noenlunde bulkefri bil som ser OK ut, uten ting som henger og slenger eller stikker ut en halvmeter fra sidene på bilen, er heller aldri noen ulempe. Om da siste 5års skrammel faktisk er kastet i søpla, verktøyveska er stroppet fast i gulvet, alt av lys virker og bilen ikke ser ut som om man har blandet betong og delt slakt inni der de siste 5 ukene, så er man godt på veg til å slippe gjennom nåløyet,

 

At man f.eks bryr seg nok til å male en rusten jernstøtfanger med svart bengalac, så den ser noenlunde vettug ut er i mine øyne ALDRI feil. Det skriker iallefall ikke GAMMELT FØRSØMT VRAK mot kontrolløren som stopper deg...

 

Og sorry, nå dro jeg rett uti myra igjen, beklager !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Morro at jeg sitter å søker på temaet selv. Leser 4-5 poster og plutselig kjenner igjen en rød Toyota, også merker jeg at jeg er på lrforum. 

 

Sitter å ser på dekk til D3 og ønsker jo å være lovlig.

 

Orginalt: 255/60R18

 

Dekkvalg står mellom:

245/75 R17  5.0% over orginalt

265/70 R17  5.3% over orginalt

 

Hvis man skal være mattematisk korrekt og man bruker avrundingsregler så vil 5.3% rundes ned til 5%.

Siden loven, altså "oppgaveteksten" inneholder tall som ikke inneholder desimaltall så skal svaret oppgis i heltall. Ergo vil 5.3% rundes ned til 5%. :)

 

Men så er jo lover mye synsing så spm. er om kontrolløren har mattematisk bakgrunn eller filosofisk bakgrunn. :)

 

Må jo være noen som har prøvd dette spørsmålet før oss. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte 245/75-17" da luften gikk ut av luftbelgen. Bilen kunne ikke flyttes en cm.

 

Så jeg vil si at den største hindringen ikke er vegvesenet.

 

Uansett hvordan du regner er det kun STRO-boka som Vegvesenet bruker som har fasiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Jasswass med den kalkulatoren så havner jeg på 5.16% med 245/75R17.

 

Jaja, da er man over uansett. :)  Kanskje bare å gønne på maks da. 

 

Blir 31.5" og 32" er maks på D3 uten at man skal få alt for store problemer.

 

Takk for tips. 

 

Bare å finne riktig dekktype og produsent da. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...