Brage Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Som overskrift sier. Dekk som er 5,02% over std. diameter i vognkort, vil det tolkes som 5% over og være OK? eller er det absolutt.... Lurer fordi jeg tenker på å kjøpe noen dekk til å vise bilen med, utvalget er noe bedre med 265/60R18 enn 255/60R18. Selv om jeg ikke tenker å kjøre noe særlig med de hjula, vil jeg jo gjerne bruke penger på noe jeg kan tenke meg å bruke... Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 I praksis er dette gråsone og vurderingen kan slå begge veier. Forskriften sier "rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten" og strengt tatt er vel da alt f.o.m. 5% og mer utenfor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tnj Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 (endret) Før i verden fikk man tak i oversikt over hvilke dekkdimensjoner kjøretøy er fabrikkgodkjent med. Den kunne da fremlegges trafikkstasjon for innføring i vognkort. Min D1 har 205R16 i vognkortet, D2 har 245/70-16 og Faceliften 255/55-18 Har du nå en dekkdimensjon innført i vognkortet hjemler det mangellapp om du treffer på rette vedkommende i det du overskrider 5% (i begge retninger) . Endret 27. august 2016 av tnj Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 STRO-boka gir svaret. Over kan er over, ingen avrunding. Eventuelt slingringsmonn på grunn av snill kontrollør er bare bonus. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 27. august 2016 Forfatter Del Skrevet 27. august 2016 Tenkte nok selv at det var fasiten ... men 5,02 er jo 5,0 før du når frem til kontrollstasjonen. så er det det virkelige målet eller den påtrykte dimensjonen som teller Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tnj Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 (endret) Om du har en defekt pære og 120% referansetall på lyktene medfører det dessverre TO mangellapper Som YMK skriver forutsetter det en hyggelig kontrollør for å slippe unna. Endret 27. august 2016 av tnj Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tnj Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 (endret) Men det kan være andre forumbrukere har godkjenningspapirer på andre dekkdimensjoner enn hva som står innført i vognkort. Selv ville jeg blitt glad om noen hadde til '95 D1... Endret 27. august 2016 av tnj Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 det fiffige er jo at to ulike dekk fra forskjellige fabrikat, påtrykt samme dimensjon, kan ha STORE forskjeller i rullediameter. Som jo kan utnyttes. Jeg ville satt på de jeg ønska meg, sjansen for å bli ferska, er så lav at den tar jeg... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 STRo- er det svv bruker, og den gir ikke alltid samme prosent som dekkalkulatorene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Mange er redd SVV, men jeg har ikke sett de har kontrollert annet enn årsavgift og piggdekk de siste 15 årene. Har aldri sett en teknisk utekontroll, for personbiler hverken på bygda, i byen eller på landevegen. Det hender jeg ser gutta med blanke knapper, men da ledsaget av et kamera, som sjekker om det fins utestående fordringer ( tipper årsavgift, gjennomført PKK og gyldig forsikring er utløsende for å bli vinka inn ) siden dette selvsagt er på stell, har jeg altså ALDRI blitt stoppet på 15 år... Politiet har stoppet undertegnede ved noen få anlednigner, utelukkende for å sjekke promille. Har kjørt biler med synlig ulovlige dekk, aldri fått en kommentar. Kan legge til at jeg er mindre og mindre glad i å tøye strikken, og foretrekker at ting er sånn omtrentlig på stell selv heretter. Antar det har med alderen å gjøre. Dekk som er 5,02% for store, er definitivt innenfor det jeg vil definere som omtrentlig på stell... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 27. august 2016 Forfatter Del Skrevet 27. august 2016 Dekk som er 5,02% for store, er definitivt innenfor det jeg vil definere som omtrentlig på stell... Er med på den, men må nok leite videre på 255/60R18, da de primært skal sitte på til og fra PKK. Kjører alle andre km helst på 16 tommere med langt dårligere matte kunnskaper.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myhre Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Skal dekkene primært brukes som visningsdekk så må det være greit å kjøpe noe en er helt sikker på er innenfor. Hvis ikke så blir jo hele poenget borte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Jeg har 5,32 % over og har sett at det ikke står desimaler i forskriften. Dessuten mener jeg at det må gjelde faktisk rulleomkrets. Hvis ikke risikerer man jo bot for for lav omkrets på et slitt dekk med lovlig dimensjon og mønster. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 De forholder seg kun til STRO-boka, noe som er merkelig siden den ikke er tilgjengelig for oss brukere.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 De forholder seg kun til STRO-boka, noe som er merkelig siden den ikke er tilgjengelig for oss brukere.. Det er vel strengt tatt ikke så veldig merkelig, ettersom de er offentlige byråkrater... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Har man et org.nr. man kan bruke ser det greit ut å få tak i boka. http://www.nbf.no/butikk/verksted/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isak Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 Det er vel strengt tatt ikke så veldig merkelig, ettersom de er offentlige byråkrater... Nå er det jo NBF som gir ut boka, og de gutta der vil neppe tituleres "offentlige byråkrater"... Til 5,02 debatten forøvrig tror jeg du skal møte på en særdeles sta en jæ.... for å få noen anmerkning, men sikker kan man jo aldri være... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peik Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 I praksis er dette gråsone og vurderingen kan slå begge veier. Forskriften sier "rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten" og strengt tatt er vel da alt f.o.m. 5% og mer utenfor.Hvilke krav gjelder mht bredde? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SimenMS Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Det er ingen direkte krav om det Men de kan ikke ha lavere laste index en det som står i vognkortet Slik jeg har forstått regelverket da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peik Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 I praksis er dette gråsone og vurderingen kan slå begge veier. Forskriften sier "rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten" og strengt tatt er vel da alt f.o.m. 5% og mer utenfor.Hvilke krav gjelder mht bredde? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 Begrenses av sporvidde-endring, og om dekkene stikker utenfor karosseriet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AreM Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 (endret) Hva sier regelverket? Står det 5%, eller står det 5.0%? I tilfelle det siste er saken klar. Men står det "5%" så vil også en økning på 5.4% være lovlig. Om man legger normale avrindningsregler til grunn. Endret 26. september 2016 av AreM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 26. september 2016 Del Skrevet 26. september 2016 (endret) Fra Kjøretøyforskriftens pragraf 6.1: c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten. Endret 26. september 2016 av LANDreas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myhre Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 Dette blir egentlig språklige spekulasjoner, men med "...innenfor 5%..." så kan en nok fort få motbør på 5,02, og i hvert fall på 5,4. Innenfor 5, det er vel ratt 4,99 i noens øyne og det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 27. september 2016 Del Skrevet 27. september 2016 Så vil også spørsmålet om det er teoretisk rulleomkrets (ift. dimensjon) eller faktisk rulleomkrets (minus slitasje) dukke opp. Jeg gir blanke og tar diskusjonen hvis den kommer, kjører selv med 5,32 % for store dekk. Dekk på 5,02 % er nok nede i 5 % i det man ruller ut fra dekksjappa. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.