Gå til innhold

Dekk som 5,02% over std. Vil det være greit?


Brage

Anbefalte innlegg

Som overskrift sier.

 

Dekk som er 5,02% over std. diameter i vognkort, vil det tolkes som 5% over og være OK? eller er det absolutt....

 

Lurer fordi jeg tenker på å kjøpe noen dekk til å vise bilen med, utvalget er noe bedre med 265/60R18 enn 255/60R18.

 

Selv om jeg ikke tenker å kjøre noe særlig med de hjula, vil jeg jo gjerne bruke penger på noe jeg kan tenke meg å bruke...

 

Mvh Brage

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praksis er dette gråsone og vurderingen kan slå begge veier. Forskriften sier "rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten" og strengt tatt er vel da alt f.o.m. 5% og mer utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i verden fikk man tak i oversikt over hvilke dekkdimensjoner kjøretøy er fabrikkgodkjent med.

Den kunne da fremlegges trafikkstasjon for innføring i vognkort.

Min D1 har 205R16 i vognkortet, D2 har 245/70-16 og Faceliften 255/55-18

Har du nå en dekkdimensjon innført i vognkortet hjemler det mangellapp om du treffer på rette vedkommende i det du overskrider 5% (i begge retninger)

.

 

Endret av tnj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har en defekt pære og 120% referansetall på lyktene medfører det dessverre TO mangellapper ^_^

Som YMK skriver forutsetter det en hyggelig kontrollør for å slippe unna.

 

Endret av tnj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan være andre forumbrukere har godkjenningspapirer på andre dekkdimensjoner enn hva som står innført i vognkort. Selv ville jeg blitt glad om noen hadde til '95 D1... :)

Endret av tnj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det fiffige er jo at to ulike dekk fra forskjellige fabrikat, påtrykt samme dimensjon, kan ha STORE forskjeller i rullediameter.

Som jo kan utnyttes. Jeg ville satt på de jeg ønska meg, sjansen for å bli ferska, er så lav at den tar jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange er redd SVV, men jeg har ikke sett de har kontrollert annet enn årsavgift og piggdekk de siste 15 årene. Har aldri sett en teknisk utekontroll, for personbiler hverken på bygda, i byen eller på landevegen. Det hender jeg ser gutta med blanke knapper, men da ledsaget av et kamera, som sjekker om det fins utestående fordringer ( tipper årsavgift, gjennomført PKK og gyldig forsikring er utløsende for å bli vinka inn ) siden dette selvsagt er på stell, har jeg altså ALDRI blitt stoppet på 15 år...

 

Politiet har stoppet undertegnede ved noen få anlednigner, utelukkende for å sjekke promille. Har kjørt biler med synlig ulovlige dekk, aldri fått en kommentar.

Kan legge til at jeg er mindre og mindre glad i å tøye strikken, og foretrekker at ting er sånn omtrentlig på stell selv heretter. Antar det har med alderen å gjøre. Dekk som er 5,02% for store, er definitivt innenfor det jeg vil definere som omtrentlig på stell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekk som er 5,02% for store, er definitivt innenfor det jeg vil definere som omtrentlig på stell...

 

Er med på den, men må nok leite videre på 255/60R18, da de primært skal sitte på til og fra PKK. Kjører alle andre km helst på 16 tommere med langt dårligere matte kunnskaper..

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 5,32 % over og har sett at det ikke står desimaler i forskriften. :rolleyes:

 

Dessuten mener jeg at det må gjelde faktisk rulleomkrets. Hvis ikke risikerer man jo bot for for lav omkrets på et slitt dekk med lovlig dimensjon og mønster. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er vel strengt tatt ikke så veldig merkelig, ettersom de er offentlige byråkrater... :):)

 

Nå er det jo NBF som gir ut boka, og de gutta der vil neppe tituleres "offentlige byråkrater"...

 

Til 5,02 debatten forøvrig tror jeg du skal møte på en særdeles sta en jæ.... for å få noen anmerkning, men sikker kan man jo aldri være... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

I praksis er dette gråsone og vurderingen kan slå begge veier. Forskriften sier "rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten" og strengt tatt er vel da alt f.o.m. 5% og mer utenfor.

Hvilke krav gjelder mht bredde?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praksis er dette gråsone og vurderingen kan slå begge veier. Forskriften sier "rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten" og strengt tatt er vel da alt f.o.m. 5% og mer utenfor.

Hvilke krav gjelder mht bredde?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva sier regelverket? Står det 5%, eller står det 5.0%? I tilfelle det siste er saken klar. Men står det "5%" så vil også en økning på 5.4% være lovlig. Om man legger normale avrindningsregler til grunn.

Endret av AreM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vil også spørsmålet om det er teoretisk rulleomkrets (ift. dimensjon) eller faktisk rulleomkrets (minus slitasje) dukke opp. Jeg gir blanke og tar diskusjonen hvis den kommer, kjører selv med 5,32 % for store dekk. Dekk på 5,02 % er nok nede i 5 % i det man ruller ut fra dekksjappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...