Gå til innhold

Kjære, jeg kjøpte en discovery 3.


crashbanger

Anbefalte innlegg

Da endte jeg opp med en disco 3! Litt uventet, men fornøyd ennå. Dyret ble med meg hjem i går, etter kjøpshjelp fra simenms. Det er sliten og har gått langt (245000), men nylig byttet kasse. Diverse utvendige skrammer. Mellomaksel må byttes.

Bilder og kjennemerker dukker opp etterhvert :)

Diesel, automat, vet ikke helt hva jeg skal kalle fargen, men sky green? Er kanskje passende.

Forventet ikke den bil følelsen jeg har hatt i eldre lr i denne bilen ( disco 1/2 og p38), men ble positivt overrasket! Merkes veldig godt at det var en disco, all min skepsis til nyere bil var visst ugrunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Blir usikker når du spør, trond. Men pleier å henge meg opp i sånt når jeg kjører og har ikke tenkt over det.

Tror ikke jeg tok disse bildene helt samtidig, er nok det som er årsaken :)

Men har nok et par andre ting jeg vil sjekke med andre som har d3 etterhvert. Per nå er det et par sensorer som plager meg. Den påstår at det er lite kjølevæske og at jeg ikke har lært å lukke et panser.. Den til panseret fungerer, for noen ganger så får jeg den av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg faktisk til å se mer av denne bilen og eieren som kjører :P
Du vet hvor du finner meg, så det er bare å ta en snaromvei når du føler det trengs :):lol:

Gratulerer med modærne bil ^_^ Dette skal bli lærerikt og ikke glem å nyte utsikten over det fine panseret :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg var det flottøren i ekspansjonstanken som sluttet å flyte. Finnes ikke løst, så må bytte hele tanken, men den er ikke dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått kikka litt mer på panseret og den sensoren. Ser ut som det kun er sensor på pasasjersiden sin panserlås? Meldingen forsvant da jeg smelte panseret igjen på kun den siden. Vet ikke hvordan den fungerer ennå, men trenger vel justering av noe slag? Litt smøring er sikkert heller ikke feil. Ser litt mer på det når jeg ikke jobber.

 

Legger ved et par bilder til.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

liten oppdatering. Bakbrems pasasjersiden, gikk på jernet. Nye klossr ble kjøpt inn, byttet hos simenms. Hadde aldri gjort det før, og var dessuten hyggelig med selskap. På ene siden gikk det som sagt på jernet, men førerside, så var klossen nesten ubrukt. Så lite brukt at vi ikke byttet den. Årsaken til slitasjeforskjell viste seg raskt, bremsen henger litt på pasasjersiden. Så caliperen må byttes. Venter i skrivende stund på tilbakemelding angående en brukt caliper, midlertidig fix, frem til jeg håper på å bytte mer på bakbremsene neste sommer. Da blir alt nytt samtidig.

 

Etter at dette var ordnet, skulle jeg plukke opp madammen og guttungen pluss barnevogn. Da dukket et nytt problem opp. Bakluka ville ikke åpne seg. Hørte motoren gikk, så den fikk strøm. Fikk ikke skikk på det, så lot det vente. Heldigvis har man romslig bil, så er ikke værre enn å legge ned et sete på rad nr to, så fikk man lastet inn uten store problemer.

Leste meg opp på kvelden og fant ut at et røket vaierfeste trolig var synderen. Jobben så enkel ut.

Jobben var ikke enkel.

Jeg med mine puslete hender endte opp med et vokabular som kanskje ikke bør nevnes her!

Men når man først fikk åpnet luka var det greit.

Denne jobben har tydeligvis blitt gjort før, for vannbeskyttelsen var alt fjernet. Jeg løste det med en vaierløkke og klemme. Fylte på med no lim i samme slengen. Og gaffateipet igjen der vannbeskyttelsen var.

Men, når man gjør en slik jobb pg forsegler etterpå, så bør man egentlig tenke seg om før man setter ting sammen OG lukker luka. Jeg fant ut altfor sent, at den satans greia krever strøm for å funke! Etter en del knoting fikk jeg åpnet igjen og fikset.

 

Men her bør det vel være ideelt å prøve å lage en nødåpner? Forventet nesten at det skulle være der? Noen som har gjort dette?

Og en annen sak? Noen som har 17" felger på sin d3?

Om noen har 17" som passer d3, så kan jeg være interessert i et bytte. Har 18" jeg vil bli kvitt om det funker med 17". Har 18" vinterdekk med bra spor, som kan byttes. Er mulig å få bilder.

 

Legger ved noen bilder fra i dag:

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panser sensoren var enkel. Det er bare en metall bøyle som trykker på en bryter. Bøye metallet så det får mer høyde, problem løst :) hvordan kobler man ut kjølevæske varsling?

 

Landreas: jeg googlet rundt på forumet, så fant svaret fra en tråd her inne :) tok utgangspunkt i en pdf fil, som het noe sånt som tailgate actuator?

Jeg har ikke verktøy til å skjære det hullet som wikien bruker. Målet nå er å finne en smart måte å lage nødåpner på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva angår mulighet for nødåpning. Eg har kjøpt inn en vaier fra e-bay, som eg har tenkt å prøve å trekke inn i bakluken i lag med ledningene som går inn i bakluke via den gummipølsen i nedre kant. så håper eg å finne et sted innvendig i bilen, i en av sidelukene, eller under gulv, som kan nåes fra innsiden om uhellet skulle være ute. Det viste seg at wiren var litt kortere en hva eg trodde eg bestillte, så er usiker på om det lar seg gjøre, men tanken trur eg er god. Må bare få tid og lyst til å ta fatt på arbeidet. Leste om en annen som hadde gjort dette med en "sofa"wier, og laget hull og felt denne inn i teppet på bakluken, men eg kjøpte en annen type som eg tenkte eg skulle montere skjult, for bare bruk i en fremtidig-mulig "krise"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God plan :)

Jeg lurer på å åpne boksen der det var brudd, feste en vaier lengre vekk fra mekanismen. Så trekke den så den enten stikker såvidt ut av plata, eller at den blir lett å få tak i når plata er vippet ut. med noe modifikasjon av denne løsningen, så tror jeg at jeg vil få en løsning jeg kan bruke i hverdagen. Evnt demontere mer og feste den direkte der hvor den orginale vaieren går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kompliser det nå da, gutter. Har dere hull i gulvplaten på baklemmen, som beskrevet i wiki'n, så er jo saken biff. Men dere vil kanskje ikke ha hull i platen? Jeg tror uansett ikke at denne vaieren vil ryke helt, det er jo ikke noe direkte spenn i den. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, eg vil ikke ha hull i platen, og eg vil heller ikke komme i en situasjon hvor eg må lage hull i platen :-) Derfor var tanken å åpne opp og montere en wire før det ble vanskelig å gjøre det. komplisert? :-) Nødvend ? Sikkert ikke, men kjekt å ha gjort det sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...