Gå til innhold

Kjære, jeg kjøpte en discovery 3.


crashbanger

Anbefalte innlegg

  • 5 uker senere...
  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Etter en høst med sykdom skulle jeg begynne på bilen igjen. Planen var å begynne pent med dieselfilter.

 

Jeg starta bilen for å heve den, siden jeg skulle holde på under bilen. Peilet så olja ( feil rekkefølge, tenkte meg ikke om). der kom det såvidt en liten svart flekk på tuppen av peilepinnen!

Da ble jeg litt småsvett, der jeg stod ute og frøys. kikket under bilen og er ingen nevneverdige oljeflekker der jeg parkerer.

Kikket så opp på "skid plate", den var definitivt mørkere i bakkant og en av boltene hadde litt oljeansamling på hodet.

Tok av plata og ble ikke mye klokere.

Under der motor og girkasse forenes, er det et stag. Dette var godt innsmørt i olje. under der motor og kasse forenes var det oljete. På girkassen, nær der skjøten er, er det et hull? hva er dette til?

Prøvde å kikke oppover motoren, men fant ikke no olje nevneverdig høyere enn det som er nevnt.

 

Dieselfilter ble ikke bytta, for der hadde jeg feil filter! Om noen trenger et kort og bredt dieselfilter, så hyl ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Etter en lang og kjip vinter med en bileier som ikke liker kulde, har det endelig skjedd litt med bilen igjen!

Fikk hjelp fra simenms til å bytte mellomakselen bak, i februar tror jeg det var. Kaldt surt og jævlig. Vi lå begge under bilen min og skrudde oss syke tror jeg. Så den ble vel bytta på ca 249000 km ca. Bilen har nå passert 251000 og fikk idag nytt dieselfilter.

Det kjentes ut som en stor forandring, så gleder meg til å føle på det fremover. Kjentes ut som bilen gikk javnt og fint fra første stund. Synes tidligere han har vært litt grov og lat før den har kjørt et stykkke.

Fuktig innenfor bakdør pasasjeside. Kommet langt nok til å vite at det trolig er pga soltak drenering.

Og får tilbake på skatten i år, så da får jeg ihvertfall fiksa det viktigste til bilen tenker jeg.

Om ferien blir innvilget, så blir det trolig familietur til landstreffet. Småen tok helt av når han så bilder fra nattsafarien, så han vil nok trives ihvertfall.

Og bakluka blir fikset etterhvert. Har en halvveis plan for å ordne nødutløser i tillegg. Det kan være lettere å bare feste noe å dra i, i selve låsen/slåen. Tar du den ut og kikker på den, så ser man fort at det kan være enkelt, raskt og holdbart. Da omgår du i tillegg problemer om vaieren skulle ryke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Liten midlertidig oppdatering:

bremser bak byttet på ca 255000km. Oppgradert skiver og klosser ( green stuff). Samt byttet alle bremseslanger bak. Så tok simenms seg tid til å få hjulpet meg med bremserør bak. Der lagde vi en skjøt ca ved transfer, da rør fremover så bra ut enn så lenge. Bakover så er det nå kobber. Planen er å ta bremser foran neste år.

mellom aksel og regreim bytte ( med tilbehør), gjenstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brems høyre foran hang på. Lukta stygt da vi ankom nordby. Demontert, pressa stemplene tilbake så godt jeg klarte. Nå henger de ikke på, og den stopper uten å dra til siden. Men, komplett nye bremser blir montert foran, er bestilt med express fra england. Det ene stempelet i caliperen, fikk jeg nesten ikke flytta på. Er mulig jeg har kilt det fast, så mye jeg har holdt på. Men, det funker enn så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

255650 km. Bremsene foran er skiftet. Skiver, klosser, klaver, calipere og bremseslanger. Da ble det en del mindre rullemotstand! 

Gikk stort sett greit, men en av boltene til bremseslangene foran, var snedig plassert! Men, den hadd kanskje vært enklere å få ut med annet verktøy. Den sitter på undersiden av øvre bærebru( om jeg har forstått det rett).

og fått time til eu etterkontroll. Neste fredag klokken 12, i fredrikstad sentrum. Den morgenen skal vi kjøre fra kristiansand! Blir nok spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen skulle bli brukt til litt trivelig rydding og støvsuging i bilen, men så lurte madelen på hvor mye jobb det var med tilhengerkontakten. Så da ble den bytta istedenfor. Byttet hele ledningsnettet til den. Tilogmed sikringsboksen i bagasjerommet. Håper det fungerer som det skal. Den var noe annerledes enn det som var montert. Skiftet på ca 255690km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ferien ;) så den er klar når jeg må tilbake på kveld og nattjobbing ;)

ser jeg bør tenke på å bytte foringer. Så har beskyttelsen rundt ene luftbelgen bak blitt ødelagt ( før jeg tok over), så der kan det jo dukke opp feil etterhvert. Venter fortsatt på støvlene som ble bestilt. Såå er mye som gjenstår, bare håpe detta holder en stund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...