Gå til innhold

Lys problemer


Sven Erik

Anbefalte innlegg

Jeg har en snål utfordring med min kjære Landis HCPU 300 TDI - 1996.

 

Lysene virker ikke lengre. Dva. park lysene fungerer men ikke hovedlysene, verken nær eller fjernlysene. Derimot virker fjernlysene når jeg benytter lyshornet.
Jeg har sjekket sikringene men de ser ut til å fungere.
Har noen et clue om hvor jeg bør begynne å lete og hvordan?
SE

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har hatt noe lignende. Regner med at nær/fjernlys ikke fungerer uavhengig sv stilling på hovedlysbryteren.

Høres snålt ut, men med tenningen på kan du prøve å skyve hovedlysbryteren helt frem som om du vil bruke langlysene altså, og så bevege blinklyshendelen opp eller ned. Får du lys da ?

 

Jeg ville også sjekket koblingene bak lyktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen kan ligge i o-park-hovedlysbryter. Den lille under blinklysbryteren.

Sjekkes lett ved at alle kabler skal ha + ved tenning på og lysbryter på.

 

Eller i kombibryteren som dekker blinklys,lyshorn,nær/fjern-veksling,horn.

Denne er verre å feilsøke men studerer du bryteren litt finner du de tre kabler du må måle.

En + og de to andre veksler mellom + og - betjening av hendel.

Husk at tenning og lysbryter må stå på.

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen kan ligge i fjernlysbryteren.

 

Jeg hadde nylig lignende symptomer som du opplever. Automatiske kjørelys virket men manuelle nærlys virket ikke, da fikk jeg bare lys på parklysene. Men selv om jeg bare fikk parklys så virket likevel langlysene når jeg aktiverte dem. Kjørte jeg med langlysene på i noen minutter virket de manuelle nærlysene når jeg slo av langlysene igjen. Lyshornet virket ikke. På 2006 modellen av Defender har Land Rover designet bryter for langlys/blinklys på en slik måte at strømmen for manuelle nærlys alltid går igjennom langlys/blinklysbryteren og i den er det en del kontaktpunkter som kan bli slitt.

 

Etter å ha byttet bryteren virker nå alle lysene igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...