Gå til innhold

Fordelingskasse?


Laukli

Anbefalte innlegg

Hatt bilen min (2006 110 td5) på verksted for å ta en titt på slark i drivverk. Bytte endeledd er jo en smal sak, og diffen bak må overhales. Men det er veldig mye slark i fordelingskasse. Er det det samme som en transferbox på engelsk? Ser på en fra Ashcroft som heter lt230. Men er opsjoner som sleeved casing, build with atb center diff, build with heavy duty cross pin. Er også masse valg på ratio (jeg klør meg i huet) kunne jo tenkt meg å flytte det litt slik at jeg får lavere turtall på motorvei. Bruker førstegir fint lite. Legger ved en screendump av opsjonene på det. Alle tips til en novice mottas med takk!

Screenshot_20160819-134833.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært innom et kyndig landroververksted?

 

Om ikke ville jeg sett på andre ting, som feks olje i ledningsnettet.

Ikke at utvekslingen blir annerledes, men slakke i fordelingsboksen er ofte andre ting siden motorens elektronikk og svinghjul demper slag i drivlinja.

 

Fordelingskassen har åpen senterdiff, og om verkstedet ikke kjenner landrover vil de fort tro at den er defekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som verksteder fort anmerker som for mye slakke i bakdiff er ofte bare slitte splines stikkakslinger og medbringere.

 

Skal du ha høyere giring må du gå for 1.2 utveksling. Originalt har du 1.410. :) Jeg hadde 1.211 i min gamle og det fungerte perfekt. Men bilen er ikke glad i særlig større dekk om du ikke trimmer motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk stikkakslingene for slitasje som nevnt over.

 

Jeg hadde mye slark i drivverket på min 2006 modell i tillegg til litt ulyder i det ene CV-leddet. Pga mengden med slark og at det var vanskelig å løse bilen uten lyder fra drivverket og fordelingskassen lurte jeg på om det var noe galt med kassen også. Stikkakslingene hadde litt slitasje så jeg valgte å bytte alle stikkakslingene i tillegg til begge CV-leddene når jeg først var i gang. Medbringerne bak ble byttet i fjor. Nå er det minimalt med slitasje og bilen er en nytelse å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
På 19.8.2016 den 15.41, Alvegg skrev:

Pål jeg byttet min i vår med ny fra Ashcroft. Om du vill kan du få prøve kjøre min til uka slik at du får prøvd annen utveksling. Er i fjellet så er neppe på nett igjen før mandag.

Bytta du selv? Gikk det greit å ta ned gamle og montere ny? Tenker å bytte selv. Fornøyd med 1,2? Hvor store dekk har du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du både vil beholde dagens utveksling - som passer bra til vanlig kjøring OG redusere turtall ved kjøring på motorvei i høyere hastigheter så vurder en overdrive enhet fra canadiske www.roamerdrive.com . Jeg bestilte og fikk levert rett fra Canada - hyggelige og hjelpsomme folk.  Også fult mulig å få hjelp / forslag / råd fra Ashcroft ....  send komplett og skikkelig informasjon så får du svar.  Også mye informasjon på Ashcroft sine hjemmesider. Når det gjelder LT230 så vil jeg anbefale sleeved casing - dette tar vekk en svakhet i disse kassene som over tid fører til slark og oljelekkasje. Med vanlig bruk så trenger du ikke de andre oppdateringene. Der er forøvrig en tilsvarende oppgradering på R380 gearkassen.  "Overhaling av diff" - dette er litt difust, men hvis den virkelig må hel-overhales så kjøp heller en nyoverhalt fra Ashcroft - og siden det er diffen bak så kan du bestille med Ashcroft sin ATB (diff brems). Hvis det "bare" er å justere opp "slark" mellom pinjong og kronhjul så kan en dyktig mekaniker gjøre dette.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2019 den 17.45, Defenderhunter skrev:

Bytta du selv? Gikk det greit å ta ned gamle og montere ny? Tenker å bytte selv. Fornøyd med 1,2? Hvor store dekk har du? 

 

Jeg har byttet til 1,2 selv, det er en del skruing og ganske tungt og bytte. Jeg brukte et par dager i garasjen på det, men det var første gang jeg har byttet den og jeg gjorde en del andre ting når jeg først var under der. Et lite tips om du skal i gang; jeg lagde meg noen lange bolter som jeg kuttet av hodet på (og lagde et lite tverrspor så jeg kunne skru de ut) som jeg satt i hovedkassen under montering. Da fikk jeg styring på transferen for å unngå at den hang på akselen, samt at jeg unngikk å knerte simmeringen på vei inn.

 

Jeg har standard 235/85-16 og syntes vel egentlig at første gir er litt høyt, i alle fall med tung henger, har planer om å få tunet litt på motor for å se om det kan oppveie litt for det. (Men da kommer vel kløtsjen og resten av drivverket til å slite...) I alle andre gir og hastigheter er det veldig fint med den utvekslingen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...