Gå til innhold

Skogfelling og krav som kan pålegges skogeier.


SveinHa

Anbefalte innlegg

Vi har en vei som går et par hundre meter gjennom en annen grunneiers skog. Hver gang der kommer en vind med kvinnenavn forbi legger der seg noen trær over veien. Grunneier tar ikke ansvar, i alle fall ikke raskt nok, så vi 4 huseiere som blir stengt inne/ute må ta ansvar selv. Har en løselig avtale om at vi får veden for jobben. Det meste av arbeide har lett for å falle på meg og det har utløst en del nabokonflikter opp gjennom årene. Jeg har fått i oppdrag å spørre grunneieren om han vil felle hele skogen da det medfører vesentlig ulempe for oss. Det er snakk om drøyt 60 grantrær som kan være rundt 50-60 år gamle og de høyeste er vel rundt 30 meter.

 

Hvilket regelverk kan jeg støtte meg til? Skogen er jo moden for hogst og det burde grunneieren ha skjønt men det ser ut til at han trenger litt overbevisning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en privat vei ? eller kommunal eller fylkesvei ?

 

Er skogen 50-60 år er den ikke hogtsmoden, enda 20 år til jeg ville tatt ut skogen, men er det snakk om 60 trær totalt ? så er det jo ingen verdi i dette uannsett om man venter 20 år, i et bra felt vil man få ut ca 30 kubikk med en snittpris på 300 kr pr kubikk så er jo ikke dette noen butikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Gautes, kjøp skogen på rot, hogg selv, og lever til et lite sagbruk så har dere material liggende, billig og bra. Dere får ikke levert tømmer i dag til feks Moelven uannsett uten en miljøplan, og det koster litt, sag det opp til selvbruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50-60 år er en litt kvalifisert gjetting. Så lenge der faller trær hver gang en middels storm er på gang er den moden i mine øyne. Det samme gjelder myyye mer skog i området men den legger seg ikke over veien. Noen andre grunneiere har søkt om støtte for å bygge anleggsvei inn i skogen men fikk det ikke og dermed blir skogen stående til den faller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om skogen faller i en storm er ingen indikator på om den er hogstmoden eller ikke, det kan være dårlig røter, råtten skog, osv, men ja, mye skog blir stående, mye av grunnen er som nevnt dårlige tømmerpriser, å ta ut skog i dag med maskin er så å si å gi bort skogen, desverre så blir den da stående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok heller ikke se noen økonomi i ta skogen med maskin men jeg bruker MYYYYE ved så den kommer til god nytte.

 

Så her kan det se ut. De 2 første bildene er samme hendelse men sett fra 2 ender av veien og det er IKKE de samme trærne på begge bildene. Det varierer jo hvor mye om legger seg over veien, alt fra 3-4 og opptil 24-25 trær på det meste...

 

Kraftlaget sliter jo også en smule. Ledningen til både husene og gatelys går jo ofte med i dragsuget. Sist høst ble gatelysledningen revet ned og da været hadde roet seg ble den hengt opp igjen. SAMME kveld tok et nytt tre med seg samme ledning igjen...

DSC_0830.JPG

DSC_0833.JPG

DSC_0838.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da kraftlaget felte to rekker like ved ledningene at rotveltingen virkelig tok av. De rekkene stod i nord-vest og tok av for resten av skogen. Det er vel bare en gang at sør-austlig storm har tatt trær her.

 

Skogen er plantet, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 54.Når privat veg blir brukt som sams tilkomst for fleire eigedomar, pliktar kvar eigar, brukar eller den som har bruksrett, kvar etter same høvetal som gjeld for den bruk han gjer av vegen, å halde vegen i forsvarlig og brukande stand. Det blir med dette ikkje gjort endring i rettar som måtte vere vunne, eller i føresegner som elles måtte vere gitt for vedlikehaldet av vegen. Plikta kan oppfyllast med yting av materiale eller arbeid eller med betaling av pengar.

 

Eier av vei har krav som må oppfylles han og, jeg regner med at dette er en privat vei da?

 

Det er krav til sikt, avstand til vegetasjon, vedlikehold osv

 

Betaler dere noe for å bruke veien ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veien er privat og går over flere eiendommer. Vi har prøvd oss på å fordele kostnader for vedlikehold men ender opp med at en nabo og jeg betaler. Så enkelt som det er skrevet her er jo saken helt innlysende feil men den er langt mer komplisert og har for få dager siden, blant en mengde andre saker, blitt tatt opp i Konfliktrådet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok Gautes har den løsningen som har størst sjanse for gjennomslag her.

 

Forutsatt dere blir enige: For dere som er klemt mellom barken og veden er trøsten at dere får ta det i en bolk i stedet for stykkevis og delt. Samt at veivedlikeholdet nok blir lettere til det begynner å gro til igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke mye pent det skogspartiet der. Er vel bare å ta ansvar å sage det ned under hjemmel om fare for vei ferders sikkerhet. Dugnad er fint.

4 stykker legger vel ned de trærne på noen dager, lurt å få gjort før alle beboerne er pleietrengende.

 

mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på det lenge og har lyst å legge ned hele skogen men en flått har satt en grei stopper for arbeidsevnen. Å ta hånd om de rundt 65 trærne blir lett et par årsverk for meg...

 

Skal ta en prat med grunneier i løpet av noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Snakket med skogeieren i dag. Han var sur og grinete fordi jeg hadde "stjålet" en masse ved selv om vi avtalte for 5 år siden at jeg kunne ta veden som "betaling" for å rydde veien når trærne blåste ned... Han kom også med en mengde usakligheter som ikke passer seg å ta i det offentlige rom men enden på visa er at fra nå skal han rydde selv hver gang veien blir stengt... Glimrende å slippe den jobben... Skal bli festlig å se han ene ta hånd om 10-20 trær uten tyngre redskap tilgjengelig...

Men jeg regner ikke med han stiller på sekundet når noen av oss 4 husstander skal til/fra jobb/skole...

 

Det skal jaggu ikke være lett å komme som innflytter i et område der der (nesten) alle de andre har samme etternavn...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...