Gå til innhold

Service på TD5 med biltema og britparts


P.Morten

Anbefalte innlegg

Tusen takk for mye bra innspill folkens!

 

Jeg er overbevist:-) MTF 94 på girkassen og orginale filtere!

 

Siden det ikke er så viktig med akslene og diffen tenker jeg at jeg bruker castrol epx 80W-90 siden jeg har noen liter igjen fra forrige runde.

 

Når det gjeler motoren ble jeg usikker Bernt. Kjøpte du den dyre eller billige oljen til castrol? (rettelse 699kr for 4 liter) Tenkte å holde meg til et merke på at bortsett fra girkassa så er det lettere å huske.

 

En annen ting er at det er litt ulyd og det lekker litt olje ut på venste bakhjul så tekte å skifte hjullager ++ på begge sider når jeg skal ta service. Kan jeg bruke noen av disse kittene?

 

http://www.paddockspares.com/land-rover-parts-kits/hub-bearing-kits/defender.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg fulgte anbefalingen fra Mekonomen. Men usikkerheten rundt motorolje er ikke ny på forumet, og det er derfor jeg følger tråden. Det jeg er enig i, er at Castrol er den beste anbefaling siden den er brukt på td5 siden 1999. Nærmere spec er jeg også usikker på siden kildene avviker, følger derfor med videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp det som trengs hos våre norske leverandører; så trenger dere ikke å spørre og sammenligne ditt og datt, her og der <_< Da fås alt på en plass !

 

Jeg nevner : Erik Winther-Sørensen , Praesto4x4 , Strømmen Bilverksted

 

Men , det ser unektelig mere KULT ut , å ha levert ei bestilling fra Øya :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp det som trengs hos våre norske leverandører; så trenger dere ikke å spørre og sammenligne ditt og datt, her og der <_< Da fås alt på en plass !

 

Jeg nevner : Erik Winther-Sørensen , Praesto4x4 , Strømmen Bilverksted

 

Men , det ser unektelig mere KULT ut , å ha levert ei bestilling fra Øya :blink:

Får du prosenter ?

 

Anbefal nå i det minste en butikk som vanlige folk kan handle i da, uten å ha mulighet til å sitte timevis i telefon for KANSKJE å få svar.

 

Personlig oppmøte på bestemte ukedager / klokkeslett, fungerer sikkert fint, for noen. Flertallet har stort sett en jobb de må ta seg av, og i 2017 har jeg hørt at det neste store er NETTHANDEL, som betyr at man til en viss grad kan betjene seg selv, på enklere forespørsler og transaksjoner. Burde prøves en dag... :)

 

Jeg er fullt ut klar over at det koster å drive butikk i Norge, så den diskusjonen kan vi la ligge. TILGJENGELIGHET er nøkkelordet her......

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig får jeg prosenter ! Gjør ikke du ?

 

Jeg bruker mitt medlemskap i NLRK , og støtter samtidig de bedriftene som prøver å levere verkstedtjenester og deler til oss med LR i Norge.

 

Og en hver står selvfølgelig fritt til å handle der de ønsker , men er ikke så sikker på at `gresset er grønnere på den andre siden`! DET , viser jo leveringstid og feilbestillinger , som dukker opp her med jamne mellomrom.

 

Samtidig har vi en enkel vei hvis det skulle komme til reklamasjoner , av noe slag. Og retur av feil-bestilte deler, feks.

 

Men dette kan vi diskutere `opp og i mente`, poenget mitt er : bruk de norske ,de har alt ! Hvorfor handle litt her og litt der ?

 

Og skjær ikke alle over en kam ,om en er litt vanskelig å få tak i.

 

Den dagen `nærbutikken` må legge ned , så blir det et dyrt oljefilter eller noe annet man PLUTSELIG trengte å hente fra Øya !

 

Og jeg glemte jaggu en på lista : Vestfold Skips :D De leverer ,de også !

 

Da anser jeg meg ferdig med denne diskusjonen , vi blir nok ikke enig uansett. Netthandel eller ikke netthandel :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp det som trengs hos våre norske leverandører; så trenger dere ikke å spørre og sammenligne ditt og datt, her og der <_< Da fås alt på en plass !

 

Jeg nevner : Erik Winther-Sørensen , Praesto4x4 , Strømmen Bilverksted

 

Men , det ser unektelig mere KULT ut , å ha levert ei bestilling fra Øya :blink:

 

Og når frakt i Norge er like dyrt/ billig som frakt fra UK...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp det som trengs hos våre norske leverandører; så trenger dere ikke å spørre og sammenligne ditt og datt, her og der <_< Da fås alt på en plass !

 

Jeg nevner : Erik Winther-Sørensen , Praesto4x4 , Strømmen Bilverksted

 

Men , det ser unektelig mere KULT ut , å ha levert ei bestilling fra Øya :blink:

Støttes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken Castrol eller Biltema har egen plattform i Nordsjøen der de henter opp en superhemmelig olje.
Og hvordan kan en manuell kasse være sær på olje? Bruker Land Rover et supersært metall som er vokst opp i Andes og som kun har fått servert egg fra firkantede høner?

Land Rover har, som alle andre bilprodusenter, laget et skjema der de beskriver hvilke spesifikasjoner oljen skal oppfylle.
Derfor har alle oljeprodusenter laget et datablad som følger med oljen du kjøper. Hvis oljen oppfyller kravene til Land Rover et det helt trygt å bruke den.

Selv har jeg fyllt Biltemaolje på alle mine biler i 15 år. Ingen av dem har noensinne havarert. Hverken girkasser, akslinger eller motorer.
Saab´en min har 300 hk og en turbo som er avhengig av optimal smøring når den gir fullt trykk på 150.000 rpm++.
På Biltema sin olje.
Som oppfyller kravene til Saab.
Det samme gjelder girkassen. Den skal ta hånd om 420 nm. Og det klarer den helt utmerket på Biltema sin olje.
Som oppfyller kravene til Saab.

Å betale dobbelt så mye for en olje med de samme spesifikasjonene fordi det står Castrol på den ser jeg på som meningsløst.

Og som nevnt så skriver Land Rover at Castrol må brukes. Fordi Land Rover har en avtale med Castrol. Ikke fordi oljen fra Castrol har hemmelige superevner som ingen andre oljer har.
I motorrommet på min Saab står det at Mobile 1 må brukes. Fordi Saab hadde en avtale med dem og fylte dette på alle nye biler. Og på alle servicer utført på merkeverksted.

Endret av Helge Skou Dale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langt på vei enig med Helge Skou Dale. Basert på det jeg vet om fremstilling av smøreoljer så er det mest vesentlige hvilke spesifikasjon de er produsert for å oppfylle. Dengang de produserte smøreolje på Slagentangen minnes jeg at det var emballasje fra menge forskjellige selskaper der. "Pakkene" med tilsetningsstoffer skreddersys til hver batch med basisolje og så mikses det hele i sammen og tappes. På verdensbasis er det vel ikke mer enn 7-8 leverandører av slike tilsetninger.

MEN i praksis finnes det likevel unntak som ikke er så lette å forklare. Da jeg byttet oljer første gang på Defenderen brukte jeg Castrol rundt det hele. Etter kort tid fikk jeg trøbbel med 2. gir og lurt på om det kunne være synkroniseringsringer eller noe slikt. etter råd byttet jeg til MTF 94. Problem løst! Like magic!! Jeg har studert data på de to oljene og kan egentlig ikke finne noe annet enn helt akademiske forskjeller. I praksis er det likevel stor forskjell, det har mange erfart så da må man nok bøye seg for dette faktum.

Så jeg bruker biltema eller liknende på alt bortsett fra MTF 94 på girkasse og og oneshot i pokalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge har flere gode poenger, synes jeg. Man ser jo tydelig hvilken avtale som har vært gjort, med hvem, når, ved å sjekke "lubricants and fluids" i håndbøkene. På D2 var det bare Texaco-produkter, på D3 er det Castrol etc.

 

Verden vil bedras, som vi vet.

 

Men, som Tor er inne på, så fungerer merkverdig nok enkelte produkter bedre enn andre nå og da, selv med samme spec. Fatter'n hadde en amerikansk bil hvor girkassen aldri var helt bra, selv med hyppige oljeskift og foreskrevet olje. Etter tips fra en drosjeeier om å bruke et annet amerikansk oljemerke, så var plutselig girkassen på amerikaneren tipptopp. Aldri mer tull, så lenge han holdt seg til det merket.

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Den oljen Biltema selger i dag er produsert i UK av et firma som heter CarLube; de produserer også all smøreolje for Texaco til landmarkedet (på marinesiden er Texaco rebranded Chevron) en massebritiske "own brands" som Halfords osv.

Forrige generasjon Biltemaolje var innkjøpt fra Statoil (finn Staoils smøreoljefabrikk...).

Om det blir for fælt å fylle Biltemaolje kan en gå for Comma (som er produsent av Mobil1 for det europeiske landmarkedet).

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...