Gå til innhold

"Plentraktoren", -08 L322 TDV8


SveinHa

Anbefalte innlegg

  • 3 måneder senere...
  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Mitt første oljeskift på TDV8 ble en blandet opplevelse... Det skal være 2 tappeplugger men jeg klarte bare å finne den ene og spruten horisontalt derfra treffer hjelperammen og lager et helsikes griseri, selv ble jeg dalmatiner:

IMG_20170807_172219.jpg

Heldigvis var ikke motoren glovarm så jeg klarte så vidt å la oljen gå via hånden og ned i karet... Ellers var det jo en grei jobb da, unnagjort på en liten halvtime pluss en halvtime vask og stell av garasjen...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Motor i nødmodus og dorgefart har tiltatt en smule. Hadde en tur Karmøy-Sandefjord-Karmøy med henger for noen uker siden og det gikk helt fint fram til Haukeliseter men resten av turen hadde vi 30+ stopp, inkl 2 stopp i Haukelitunellen.

 

Koblet ut den mistenkte venstre temmp sensor etter cat og fikk en annen feilmelding: "P-0101 Mass or Volume Air Flow Circui 'A' Range/Performance - Circuit Voltage above treshold."

 

Ga ikke noen mening så jeg koblet bort begge bakre sensorer og målte med multimeter. Den mistenkte venstre ga fornuftig måling rundt 1300-750 ohm avhengig av temperatur mens den høyre ga KLART brudd, bingo B)

 

Har bestilt ny men det store spørsmålet er hvordan få ut den gamle? Rustfritt kan være et helsike med slike ting. Har prøvd med litt makt men den rikker seg ikke. Har sprayet med FluidFilm et par ganger, kanskje ikke beste smøremiddel men den penetrerer veldig godt.

 

Noen gode tips? Slagtrekker går ikke men ringnøkkel går greit.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var ny sensor på plass. Bestilte feil sensor så ledningen var for kort så jeg sveiste inn en ny mutter litt lengre bak.

 

For å enkelt komme til så kutta jeg røret på langstrekket der det går fra siden av bilen og inn mot senter under baksetet.

 

Hele jobben tok en halvtime IMG_20170922_093527.jpg

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke blitt så mye kjøring siden sist men etter rens av begge luftmengdemålerene OG midlertidig lapping av hull i ene intercoolerslangen ser bilen ut til å være back in business. Før siste reparasjon gikk motoren litt ujevnt, virket som den mistet en og annen sylinder under lav last og føltes ikke helt frisk ut men nå er den kvikk og rask som normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en lappet intercoolerslange er det vel ikke alt for lenge til flere av de ryker så der er på vei et sett med 6 silikonslanger fra FF. Hele settet koster omtrent det samme som EN gummislange, får håpe de er brukende.

 

EU ok i dag, eneste mangel var feil spissing. Dette ble justert på rappen "on the house". Venstre styrestaget var litt skjevt så det blir nok byttet etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

En liten seier. Fikk dom fra Forbrukerklageutvalget der selger er dømt til å betale for ny girkasse med et beskjedent fradrag for standardheving. Inkludert halvannet år med forsinkelsesrenter så går vel girkassesaken med 6-7 lapper i minus og det kan jeg leve med. Alle andre mangler totalt avvist selv om selger skriftlig har lovet å rette/reparere de fleste tingene. Godt å bli ferdig med saken men jeg spretter ikke champagnen før pengene er på konto... Har lært supersportsbilselgeren å kjenne i løpet av siste halvannet år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ferdig med saken, morsom jeg... De lovet å betale 10 april men gjorde det ikke... Hvorfor er jeg ikke overrasket? Namsmannen i Vestby har booket tvangsinndrivelse i denne saken på mandag om en uke så får vi se om der finnes midler... 

 

Ellers har bilen fått en og annen "engine system fault" de siste dagene. Lynx fant ingen feilkoder de første gangene men i dag fant den feil luftmengde. En kjapp kikk under panseret avslørte en sprukket turboslange. Samme slangen sprakk for et halvår siden og men ble bare reparert permasorisk. Heldigvis bestilte jeg et komplett slangesett den gangen så de lå klar i garasjen. 

 

received_10212177304496783.jpeg

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2017 den 19.44, SveinHa skrev:

Ellers har caliperen høyre bak kranglet litt. Prøvde å moe den opp men det varte bare et par dager så satt den fast igjen. Plukket i fillebeter i går og det viste seg at stempelet knep stål mot stål. Så ikke noe rust men pusset litt inni sylinderen og den ble god som gull B)

17311879_10209006977200582_806851592_o.jpg

Gjenbruk av gammelt bilde... Gjorde samme operasjon på venstre side så ble den også god som gull. 

 

Begge skivene bak begynner å få litt ruststriper så nye skiver og kalipere legges inn i planen for kommende vedlikehold, ikke noen bråhast men bør tas sånn litt etterhvert... Rusten ble ikke nevnt på EU kontrollen for litt siden.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har grudd meg i et år for å skifte viskermotor. Nja, grudd og grudd, det er vel heller slik at det ikke har vært noen prioritert oppgave. Det er vel 3 ganger på nesten 2 år at viskerene har stoppet og BARE når de har vært tilnærmet i kontinuerlig drift i en halvtime. 

 

Jobben viste seg å være svært så grei: Ut med kupeluftfilter (2 mutrer), av med viskerarmer (2 mutrer), løsne viskermotor med stag og alt (5 torx) og ut med hele stasen. Det hele tok vel 20 minutt inkl montering av ny motor. 

received_10212208899726644.jpeg

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Og i dag ble godbilen solgt til en trivelig kar i Oslo. 

 

Mitt bruksmønster har endret seg dramatisk den siste tiden så det blir litt uklokt å ha en såpass dyr bil stående bare for å kjøre med henger til bossplassen en gang i måneden... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Erstatningssak mot Style Auto i Vestby går mot slutten. 4 måneder krangling og deretter 20 måneder med advokatarbeid begynner å vise igjen. Nå gjenstår baretvangsinnkrevelsesgebyr på rundt 8000 som jeg har forskuttert så er saken ferdig, omsider... Namsmannen har tatt pant i en bil men der er flere krav på samme bil så om den selges til høyeste pris lignende biler har på finn så dekkes alle krav bare så vidt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Og da var omsider saken mot Steal Auto over... Kosta noen titusen og mye frustrasjon og faenskap men gikk i alle fall rimelig i pluss i forhold til å ta hele kostnaden selv... Og jeg som bevisst valgte å handle hos forhandler og betalte en del ekstra for det i den tro at det var tryggere... Det ble 2 ganger på en gang, første og siste... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...