Gå til innhold

"Plentraktoren", -08 L322 TDV8


SveinHa

Anbefalte innlegg

Bilen er nok ikke helt i kategorien "Prosjekt" da den er dagligbil i tilnærmet 100% stand men lager en tråd her for å samle opp ting og tang som alltid vil dukke opp... Slik ser den ut, akkurat i det den kom hjem på tunet etter kjøreturen fra Vestby:
IMAG1440.jpg

samt et bilde fra salgsprospektet:

41_82955231.jpg
Tidligere tråder:

På jakt etter L322 TDV8
L322 ventilasjon/ac stoppet
Nykking under giring av og til, L322 TDV8
-08 L322 TDV8 bruker av og til lang tid å få oljetrykk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Takker og bukker, Jan.

 

Noe småplukk på gang: Når vindusviskerene går mer eller mindre kontinuerlig i en times tid eller så, altså i normalt vestlandssommervær, stopper viskerene. Ser ut til å være overtemperatur i viskermotoren og ordner seg selv etter et par minutt. Skjedde første gang på hjemturen fra Vestby og har skjedd 4-5 ganger på ferieturen til Kr.sand i forrige uke. Noen vanlige feil som kan gjøre slike ting? Er jo ikke så mange plasser som kan medføre overlast men har ikke begynt å sjekke enda så om det er en vanlig feil er jo hete tips en grei plass å starte... Feilkode som tyder på høyt moment (husker ikke teksten i farten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver med WD-40 i første omgang. Har hatt suksess med det på både bil og båt. Best å demontere men det er jo ikke alltid mulig.

 

Ser hele viskerarrangementet selges som komplett enhet til snaue 200 englandspææng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamle dager stod jo lagrene gjennom karosseriplaten og veldig eksponert for vann. På L322 ligger lagrene langt bakom og er godt beskyttet. Sprøyta litt WD-40 flere ganger med viskerene i drift så får vi se hvordan det går. Det er jo bare ved lang og tilnærmet kontinuerlig drift det er noe problem. Kunne se ut som om det var smurt opp tidligere så det kan ha vært et problem lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Melding i dashen: 'DPF FULL". Konsulterte håndboken og ser at jeg må kjøre i minst 80 km/t i minst 20 minutt for å rense partikkelfilteret... Jeg må jo kjøre i 2 timer før å komme til veier som tillater minst 80 i 20 min... Finnes noen snarveier her mon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melding i dashen: 'DPF FULL". Konsulterte håndboken og ser at jeg må kjøre i minst 80 km/t i minst 20 minutt for å rense partikkelfilteret... Jeg må jo kjøre i 2 timer før å komme til veier som tillater minst 80 i 20 min... Finnes noen snarveier her mon?

 

Det må være å kjøre i 80km/h på veier som IKKE er beregnet på det....

 

Seriøst, det er vel endel varme og effektuttak som skal til for å brenne driten ut av filteret . hva med å laste hengeren full, og ta en runde gjennom etpar tuneller eller tre...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går jo greit å vippe tomaten ned et par gir for å forhøye turtallet men aner ikke om det er nok. Kjørte 2x1 time i går og 2x1 time med henger på ca 1 tonn sist søndag men det aller meste i 60 og 70. Tyder på at en MÅ opp i 80 for rensing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å kjøre i lavserie i vanlig 50-60 sone for å opprettholde høyt nok turtall og varme i motoren for å rense filteret?

 

Det er en mulighet på puma i hvert fall. :)

Går jo greit å vippe tomaten ned et par gir for å forhøye turtallet men aner ikke om det er nok. Kjørte 2x1 time i går og 2x1 time med henger på ca 1 tonn sist søndag men det aller meste i 60 og 70. Tyder på at en MÅ opp i 80 for rensing.

 

Mulig du må inn med diagnoseapparat og "tvinge" regenerering... Er det mer enn 6 mnd ( og da med mye småkjøring) siden siste oljeskift, kan det være at også oljen må skiftes først.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer kjørte jeg vår ikke-LR, en Peugeot, i tredjegir på 2500 rm eller høyere fra Tønsberg til Kongsberg sånn omtrent for å bli kvitt partiklene i partikkelfilteret. Etter å ha kjørt i limphome mode fra Gøteborg dagen før. Vet ikke om det virket, men etter en uke forsvant i alle fall varsellyset. Det dukker sikkert opp neste gang jeg skal kjøre litt hardt. Dieselbilistens gleder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nøkkelen begynte å bli litt fillete og ny fra holmen koster jo rundt kr 1.500.- og det tredobbelte her på berget. Fant en flettny på Ebay til snaue kr 200.- inkl frakt fra Tyrkia så den ble bestilt.

 

Ved første øyekast så den helt lik ut men ved litt nærmere inspeksjon viste den seg å være 315MHz og min bil bruker 433Mhz. Jaja, der er nå en grei vei rundt det problemet. Nye nøkkelen flippet opp ganske så lett men den gamle var limt og måtte voldtas men ga seg nå uten å bli alt for ødelagt. Stor var overraskelsen når innmaten viste seg: Der var jo nesten ingenting inni den nye...

IMG_20161014_174355.jpg

 

Heldigvis var dimensjonene helt like så gammel innmat passet glimrende i det nye huset. "Ny" nøkkel i drift på et blink til snaue kr 200.- synes jeg er helt ok B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordi eg lurer på ny nøkkel sjøl. Vil ein nøkkel kjøpt på ebay passe uten videre? Må den ikke slipes og programmeres? Kjøpte ny casing til min nøkkel fra ebay for 50kr, og fungerte fint med litt superlim:-) men mangler nøkkel nr. 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Selger sa at setevarmen i førersetet virker av og til og derfor var det nok ikke varmetrådene som var gåen. Nå har jeg nokså konsekvent satt på setevarmen bare for å teste og den har ALDRI virket. Litt forskning i kveld kommer fram til en vanlig feil: Der er vifte og peltier element som varmer eller kjøler setet, ikke konvensjonelle varmetråder. En luftkanal i seteryggen har en lei tendens til å sprekke og den er sprukket hos meg. Luften fra viften tar veien utenom peltier elementet og det blir overopphetet. Ganske enkel reparasjon men koster et par båtlapper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regenerering av partikkelfilteret blir litt enklere når en ikke trenger >80km/t i 20 minutt. Fant denne oppskriften på nett:

DIESEL PARTICULATE FILTER
Regeneration procedure
If DPF FULL, SEE HANDBOOK appears in the message centre, carry out the following procedure.
Note: At all times during this procedure you should observe all relevant speed limits, laws, and regulations. Always take account of traffic and weather conditions, and drive with consideration for other road users.
1. Drive the vehicle until the engine reaches normal operating temperature. The engine should not be left idling to achieve working temperature.
2. Drive the vehicle for a further twenty minutes, keeping the speed above 48 km/h (30 mph) and the engine speed between 2500 and 4000 rpm.
Note: Keeping the engine speed within this range may require the use of CommandShift.
3. If regeneration is successful the warning message will disappear. If the message remains repeat the process.
Note: When driving off-road during the regeneration process, greater accelerator pedal use may be required.
Note: If the warning message remains after following the regeneration process three times, contact your Dealer/Authorised Repairer for assistance.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en svært så praktisk bruk av Venture-Cam i dag:

IMG_20161104_152338.jpg

 

Når en skal stå helt utpå en betongkant for å få skikkelig jekkunderlag og arbeidshøyde for hjulskift var Venture-Cam helt suverent. De gangene jeg har kjørt på øyemål kommer jeg lett 6-8 cm for langt innforbi og jekken får ikke riktig underlag. Det er vel egentlig akkurat slike ting det er laget for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Av de problemene jeg ikke hadde regnet med å få da jeg for en gangs skyld kjøpte bil av forhandler var å bli avvist vedrørende reklamasjoner. Dvs. reklamasjonen som sådan er ikke bestridt men å få ting og tang reparert ser helt umulig ut. Såpass umulig at jeg har måttet hyre advokat og pr i dag står saken der at Superselgeren i Vestby har fått frist til sist fredag (25.11.16) med å refundere mine utlegg (ca kr 12.500.-, pkt 1 og 2 nedenfor) og komme opp med en plan for videre reparasjoner. Har ikke hørt noe fra de og penger er ikke kommet inn på konto...

 

Reklamasjonen er spesifisert slik:
  1. Skifte av varmeapparatvifte (egeninnsats 11.4t x 350=3.990 + deler 3.192.- (tilsendt dokumentasjon 12.07.16) = kr 7.182.-
  2. Feilsøking girkasse Bilpaviljongen/Hellestø kr 5.363.-
  3. Skifte av girkasse (vedlagt tilbud) kr 58.423.53
  4. Injektor #3 som har en pris på GBP 509.- = kr 6972.50 inkl mva
  5. Vindusvisker overbelastes når den går ca 30 minutt mer eller mindre kontinuerlig, da er det bare å vente 3-4 minutt så ordner den seg igjen. Ser ut til å ha vært smurt opp tidligere. Delepris på GBP 189.- = kr 2.588.75 inkl mva
  6. Ikke alltid men kanskje hver 4-5 start av kald motor tar det VELDIG lang tid å bygge opp oljetrykk. Noen ganger kommer alarm, andre ganger kommer oljetrykket like før alarmen går. Hellestø fikk ikke tid til å måle oljetrykk da jeg var der sist torsdag. Se https://youtu.be/93TNttW9RaA
  7. Setevarme førersete, delepris kr 2.600.- inkl mva

Mistenker at kassa er bunnskrapt og at de ikke kan betale ut noe som helst da regnskapene for de siste årene slett ikke ser gode ut til tross for høy omsetning... Pr. i dag våger ikke jeg å levere bilen fra meg før jeg har fått klarsignal fra min advokat og det har jeg ikke fått enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt Fuel Burning Heater noen ganger men ser ikke noen effekt. Kobla til diagnosen i dag og ser at den fyrer i gang, tar vannet opp i ca 90 grader, stenger dieselpumpen og kjøler seg ned igjen. Ingen feilkoder og iskald luft i ventilasjonen. Kan virke som om vannpumpen ikke er i drift men i diagnosen indikerer den drift. Noen kjente feil dette her? Tips som letter feilsøkingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...