Gå til innhold

Forbruk drivstoff 2009 Disco 3


EspenR

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjørte 600mil i sommer med campingvogn (1200kg) forbruk 1,3 pr mil. Kanskje ikke så aller værst. Men .... Nå kommer det... Det merkelige er jo at denne stae engelske saken har jo vent seg til dette forbruket!!!??? Før ferien brukte jeg under 0,9 på blandet kjøring - etter ferien har jeg ligget på 1,1. Og siste tanken nå har jeg KONSENTRERT meg om å kjøre pent? Hva i alle dager skjer? Noen som har opplevd tilsvarende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hmm, litt samme erfaring jeg også, virker som min også har vent seg til et høyere forbruk etter endel mil med vogn i sommer. Da reel måling og ikke kjørecomputer. Ligger på nesten 1,2 på langkjøring nå, var oppe i 1,5 med 1700kg vogn på slep i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat byttet olje etter en tur på verksted. Diesel i oljen. Fikk en del feilmeldinger og motor gikk i nødmodus. Etter service virker nå alt OK, men har ikke kjørt ut en hel tank etter servicen, blir spennende å se om det har gjort noe med forbruket. For min disco har siden sommerferien brukt ca 1.1 etter Nord-Norge med campingvogn. Før turen brukte bilen ca 0.9. Ikke kjempeforskjell... Men fremdeles omtrent en kaffekopp ekstra på mila. Du får si ifra om du finner noen fornuftige grunner til ditt økende forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere er så opptatt av forbruk, kanskje dere skal vurdere en Prius i stedet? Når det er sagt, hvorfor ikke ta hensyn til snitthastighet, kjørelengde OG forbruk? Eller dele antall fylte liter på kjørelengden, på gamlemåten, fremfor å stole på en kjørecomputer som bruker laaang tid på å gi et noenlunde vettugt svar? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målingene jeg gjør er på "gammelmåten", regner ut fra km og fylte liter. Det jeg har stusset litt på er at forbruket holder seg endel høyere etter en sommer med vogn på slep. Hadde egentlig bare godtatt at det var sånn, men ble litt nysgjerrig når flere hadde opplevd samme :)

 

Kommer vel ikke til å gjøre noe mer med det annet enn å godta at det er sånn, med mindre noen har noe gode tips. Ingen feil eller noe, går godt og fungerer som bare det! Så får vi se etter neste sommer om det fortsetter samme veien :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Mr Free gikk drivstofforbruket ned etter bytte av olje på haldex (fin farge, men for lite mengde kom ut) og diffen (nok mengde, men svart ... ). Å justere håndbrekket hjalp også (lå litt på på den ene siden.)

Luftfilteret var såpass bra at det ikke gjorde noen forskjell nå sist iallfall på Mr. Free. ... Og jeg regner med at du har sjekket lufttrykk og tenkt igjennom om du kjører på samme dekk som før? Hvordan står det til med EGR?

 

Greit å holde øye med forbruket, synes jeg. På de samme strekningene bør det ikke endre seg radikalt eller fort med mindre det er en god grunn til det (glemt å ta av takstativ f.eks) - for det kan fort være et symptom på at noe holder på å gå vestover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med flere her, helt klart en må jo bite seg merke i at forbruk går opp 10%+ etter en sommer tur med vogn, tenker jo at det i grunn bør være omvendt, ja at etter en tur med vogn har en jo fått ut noe dritt i systemet, så synes dette er merkelig ja!

 

Og sjøl om vi har valgt å kjøpe, kjøre og nyte et eller annet LR produkt ( eller hva en det skal være som bruker mere enn gjennomsnittet med suppe) så synes jo jeg at vi kan jo bruke våre tanker på hvordan vi skal få Max km av hver 1000 lapp og, ( jeg kjører ikke med egg under pedalen, tvert i mot men gjør og tenker ellers på hvordan jeg har bilen for å kunne nyte den mest mulig pr 1000 lapp;)

 

Tenker litt høyt her : det var en flink bilmekaniker som sa til meg for 1 år siden at alle nyere automatkasser var adaptive og tilpasset seg kjøre mønsteret på brukeren. Så om jeg ville ha et sprekere oppsett på kassen kunne jeg og fjerne polene på batteriet og tappe ut strømmen på nettet i bilen (hard reset) og plugge til igjen og kjøre bilen som om jeg hadde stjælt den og kassen ville oppføre seg mye mere responsiv.

 

Tenker da om dere opplever det nå motsatt ? At gearkassene deres girer opp/ned på feil turtall og jobber tyngre ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte akkurat som deg RolfM - etter tung/hard kjøring så jeg også for meg at bilen skulle bli litt mer "lettpustet" årsaken til at jeg tok opp dette innledningsvis var bekymring for at noe kunne være galt.... økonomien er ikke så stram at jeg hyler pga. endring på 0,2 liter ? Målingene er utført på gamlemåten her også, og jeg er stort sett en vanekjører...

For min del er nå kassa flushet, oljen byttet og det skal bli spennende å se om noe av dette har hjulpet.

Nå har jeg bare 2 kjente feil igjen på herligheten... 1 en sliten kompressor og 2. høyre bremselys bak som ikke funker. Sistnevnte lar jeg være i fred... For summen av feil er konstante, så Gud vet hva som skjer dersom den pæra blir skiftet!!! ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at vogn bakpå gjør at motoren soter ned ganske godt.

 

Jeg vet ikke helt hvordan du tenker, men jeg skal love deg at en campingvogn, maskintralle eller tung maskinhenger får ikke bilen til å sote spesielt mye, heller det motsatte.

 

1500-2000kg, etpar aksler til som skal rulle og luftmotstand som en låvedør, gjør underverker for FJERNING av sot... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat byttet olje etter en tur på verksted. Diesel i oljen. Fikk en del feilmeldinger og motor gikk i nødmodus. Etter service virker nå alt OK, men har ikke kjørt ut en hel tank etter servicen, blir spennende å se om det har gjort noe med forbruket. For min disco har siden sommerferien brukt ca 1.1 etter Nord-Norge med campingvogn. Før turen brukte bilen ca 0.9. Ikke kjempeforskjell... Men fremdeles omtrent en kaffekopp ekstra på mila. Du får si ifra om du finner noen fornuftige grunner til ditt økende forbruk.

Vet du årsak til diesel i oljen? Hørtes litt skummelt ut. Hadde vært mer bekymret for det enn for høyere forbruk i første omgang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg vet ikke helt hvordan du tenker, men jeg skal love deg at en campingvogn, maskintralle eller tung maskinhenger får ikke bilen til å sote spesielt mye, heller det motsatte.

 

1500-2000kg, etpar aksler til som skal rulle og luftmotstand som en låvedør, gjør underverker for FJERNING av sot... :)

 

Ja, når DU kjører, ja! Ikke alle som kjører som deg med vogn, Espen, det vet jeg helt sikkert etter Norgesferien i sommer. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kassen på d3 tvangslæres?

Trondshj måtte lære opp kassa på d4'en etter at den hadde vært på verksted og kom tilbake "veldig høyt i turtall". Men jeg antar at trådstarter hadde lagt merke til om girevilligheten hadde endret seg radikalt... (Det var ikke noe problem å merke forskjell på d4'en iallfall.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med IID Tool (og andre diagnoseverktøy) kan man resette den adaptive girkassa.

og så var det noe med en eller annen intrikat prosess man kan (bør?) gjøre etterpå men den har jeg ikke tilgjengelig her. men noe med å kjøre fram og tilbake raskere og raskere.

 

edit:

 

6 speed transmission adaption process:

This process must be carried out in normal mode (not sports).

The transmission oil temperature must be above 60 deg C (vehicle at normal operating temperature will ensure transmission above is 60 deg C)

Accelerate from rest with light throttle, 1-2, 2-3 and 3-4 shifts must occur with engine speed between 1300-1800 rpm (Supercharged vehicles between 1000-1500 rpm).

Continue to accelerate gently to 50 mph so that transmission shifts into 5th gear.

Brake gently to a standstill and hold footbrake on for at least 15 seconds.

This process should be carried out at least 5 times.

 

NOTE: The above process must be adhered to rigidly to ensure that the transmission adaptions are completed successfully.

Endret av grenness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har gjennomført prosessen over?

Jeg antar at de resatte adapsjonen når det ble flushet og byttet olje på kassa mi for to år siden på Autostrada i Skien, men tror ikke de har "kjørt" den inn igjen!?

Vurderer å gjøre dette med Iidtoolen min, men vet ikke helt.

Vil Iidtoolen gå igjennom hva du skal gjøre steg for steg etter resetting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De resetter nok kassa etter flush, men gjennomfører ikke innkjøringen. Det tar nok for lang tid og så trenger du en rolig lang rett strekning.

 

Jeg har gjennomført prosedyren ett par ganger. Første etter at et verksted flushet kassa. Da ble ikke filter byttet og det fikk jeg dårlig samvittighet for, så ca ett år etter byttet jeg olje, filter og kjørte innkjøringsprosedyren for annen gang. Tenker faktisk å gjøre det på nytt nå, da jeg syes kassa er treg til å gire ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei.

Kjørte 600mil i sommer med campingvogn (1200kg) forbruk 1,3 pr mil. Kanskje ikke så aller værst. Men .... Nå kommer det... Det merkelige er jo at denne stae engelske saken har jo vent seg til dette forbruket!!!??? Før ferien brukte jeg under 0,9 på blandet kjøring - etter ferien har jeg ligget på 1,1. Og siste tanken nå har jeg KONSENTRERT meg om å kjøre pent? Hva i alle dager skjer? Noen som har opplevd tilsvarende?

 

Girkassen er adaptiv.

Dvs at den er elektronisk styrt og "lærer" seg kjøremønsteret ditt.

 

Når du drar på en campingvogn i 600 mil vil den derfor endre måten å gire på.

Dette skjer gradvis.

 

Når du hekter av campingvognen vil girkassene etterhvert adaptere seg til ditt nye kjøremønster og forbruket vil bli som før.

Dette skjer gradvis.

 

Det er ikke nødvendig med flushing.

 

Dette er helt normal oppførsel for en moderne automatkasse.

 

Mange amerikanske biler har en egen knapp for dette.

Når du trykker den inn bytter den program og setter seg i "hengermodus".

Når du hekter av hengeren slår du av funksjonen igjen.

Da slipper du å kjøre 100 mil før girkassen er tilbake til sitt normale program.

 

Endret av Helge Skou Dale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...