Gå til innhold

Wastgate krangler på tur


leiohel

Anbefalte innlegg

Hei

Da er jeg på biltur i Danmark og på turen var bilen rimelig sinnsyk å kjøre med. Symptomer på at wastgaten bare virket innimellom. Forsøkt litt diagnostikk nå så for sikkerhets skyld spør jeg om råd.

 

Innimellom jager den på turtallet. Spesielt ved tung belastning. Er veldig voldsom når den faller ut av 4 lock up. Begynner å jage helt ned til 2000 omd. Ikke alltid men tiltagende. Forsøkt å aktivere den med diagnose og hører innimellom at det klikker, men ikke alltid. Forsøkt å bytte slange, for å utelukke lekk slange, uten hell. La turtallet opp på nesten 4000 uten at jeg kunne se noe bevegelse i staget. Staget beveger seg fritt ( dyttet på det med bevegelse fra klokka. )

 

Eneste som er skikkelig rart er at jeg kan ligge på 3000 omdr og siden ikke wastgaten dumper trykk, burde den vel gå i limpe home modus? Kan det være MAP sensoren som er tett. Er det de signalene som styrer wastgaten?

 

Er vi enig i at ny wastgate er på sin plass?

 

 

Loh

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er wastgate modulatoren som jeg mistenker.

 

Vært ute en tur til og sjekket.

 

Renset MAP

renset rød plugg på Ecu. Nesten ingen ting.

Sjekket at rør stuss på intercoolerrøret var åpent.

Testet med diagnose wastegatemodulatoren. Tikker hurtig i den når den aktiveres.

Koblet opp diagnose og sett på live verdier. Wastgate åpner 0% selv ved turtall over 2500. Men bilen står på tunet så skal gjøre live test på veien i morgen.

 

 

Plan B er å koble fra stussen og rett på actuator som defender har, som Motom beskriver. For det er vel slik da actuator er trykk og ikke vakuum operert?

 

Usikker på om det er modulator eller actuator som har streiket. Om det blir nødvendig får jeg bestille lokalt her i Danmark. Ca 500,- norske levert neste dag, kan da ikke være så verst.

 

 

Loh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det blir til at du bestiller modulator anbefales å bytte slangene også. De kan bli sprø og ha hårsprekker du ikke har sjans til å se. Koster noen tiere ekstra, og skader ihvertfall ikke å bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er gjort: koblet slange fra slangenippelen på intercooler røret rett på slangen til wastgate actuatoren. Mener og tror at det er slik defender har det. Hadde vært fint med en bekreftelse på det. Vil nok miste litt effekt, men finner ut om det fungerer lenge nok til at jeg får deler.

 

Tips: hvis du må gjøre det samme så vil du oppdage at slangene er ikke lange nok til et strekk. Bruk den hvite 90 grader nippelen som går inn på innsuget, rett etter luftmengdemåleren og plugg hullet med noe annet. Nippelen bruker du som et sjøtestykke. Den slangen har ingen funksjon når du kobler deg forbi modulatoren.

 

Loh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er til å bli sinnsyk av. I går fungerte bilen greit. I dag så var elendigheten tilbake.

Kort fortalt:

Kan ligge greit i 1800 omdr og 2200 omdr. Mellom der så rykker det fort til i bilen. Og nå som jeg koblet meg forbi wastegatemodulatoren, så det må være fuel cut pga overbosting. Det som forundrer meg er at selv om det vil vise seg at det er wastegate aktuator som lekker, slik at den ikke senker turbotrykk, skal ikke map sensor registrere overtrykk på 2000 omdreininger. Det er jo først ved 2200/2300 den skal slippe opp trykk. Og hvorfor fungerer den fint mellom 2200 og 2500. Hva er det som skjer rundt 2000 som gjør at det rykker i motoren.

 

Kan jo være at det hele tiden har vært map sensoren som kødder på en eller annen måte.

 

Fikk beskjed i dag at delen jeg bestilte ikke kommer før tidligst tirsdag.

 

Tips mottas med takk.

 

Loh

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å kjøre uten MAP tilkoblet? MAF/luftmengemåler skal gå greit for den har greie default verdier.

 

Jeg har ikke prøvd men kanskje noen vet, i tilfelle leiohol også lurer :)

Klart jeg lurer.. Så vidt jeg har klart å lese meg til så skal den bruke en lagret verdi. Uten MAF så bruker vel Ecu verdier fra map til å beregne luft mengde. Skal snart på butikken en tur og skal forsøke å kjøre uten. Melder tilbake.

 

Lafterolf. Jeg har ikke rørt spjeld staget og siden bilen har fungert utmerket tidligere, tenkte jeg at staget skulle få stå urørt til jeg finner ut av hva det er som gir problemene.

 

Loh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kjørt ei lita stripe med map sensor frakoblet. Alt ble verre.

Tilbake fra en tur på butikken satt jeg ut i gården og testet litt. Ser ingen verdier på haukøyet som jeg reagerer på. Forsøker å legge den på ulike turtall og synes kanskje den går bitte litt urent. Sylinder balansen ligger på pluss minus tre fire på tomgang. På 1500 har jeg pluss

5/6 på tre stykk og 5/6 i minus på to. Vet ikke om det betyr noe.

 

En ting som går igjen er at den rykker til ofte ved endring av pådrag eller ved giring/ endring av belastning. Ved konstant og jevn belastning går den greit unntatt rundt 2000.

 

Har en teori: et turtall som brukes mest på d2 er fra 1800 til 2200. Kan det være slik at wastegate aktuator, som er trykk klokka, ligger og jobber veldig mye i det turtallet og blir dermed ekstra slitt. Så jeg har lekk aktuator. På turtall under 1800 går det fint da den ikke trenger å dumpe trykk. På turtall over 2200 så får den så mye trykk at den kompenserer for det som lekker ut.

Ved endring av motstand, Feks ved giring, havner turtallet ofte i det området hvor det lekker og opplever det som tap av krefter.

 

Med bilen i park og turtall opp mot 3000, så skal vel wastgaten begynne å åpne seg? Min gjør ikke det.

 

Her er det bare å tenke vilt.

 

Loh

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wastgate spjeldet beveger seg.

Manifoil trykk er oppe i ca 200 Kpa. På godt pådrag. Rundt 160 Kpa ved 2400 rpm. Mener at dette er noe lavt. Jeg har koblet meg forbi wastgate modulatoren og det kan kanskje være årsaken.

 

 

 

Etter å ha lest mye på nett begynner jeg å lure på om jeg bør sjekke ut følgende. Ta av topplokket og gjøre ren kontaktene til dysene. Motoren fikk ny injektor kabler for flere år siden. Og kanskje jeg burde prøve å få tak i nytt dieselfilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hatt av topplokket og gjort godt rent i alle kontaktene til dysene. I morgen blir det en liten biltur til nærmeste tettsted for å se om jeg kan få tak i dieselfilter. Er det vanskelig å få tak i eller rimelig standard ( må i så fall være eneste standard på hele bilen).

 

Og for dem som lurer, ja nedi kontaktene på dysene lå pinnene i et bad av olje. Brukte tørkepapir som veke for å suge opp olja. ( jeg angrer på at jeg ikke har bygd inn trykkluft i bilen) kontaktene på ledningsmatta ble spylt med elektrorens to ganger og lagt til å fordampe.

 

Loh

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google sier 230kpa er max "boost pressure" og all fornuft sier det må være snakk om absolut trykk; altså er max ladetrykk 1,3 bar.

Du får finne en lang og litt bratt bakke og se hva max er.

HE he. Jeg er på tur i Danmark. Sliter litt med å finne en bakke her om jeg ikke skulle driste meg til å bestige Himmeberget med bilen.

 

Nå er jeg mest opptatt av å få den til å gå rent, så skal jeg se hva den lader.

 

Loh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg har funnet ut hva som er galt. Etter rengjøring av kabel matta til dysene, under toppdekselet, går bilen rent. Kjørt tre mil og lå mye i 2000 omdr regionen og ingen rykk.

 

Jeg har tidligere skiftet denne lednings matta, og nesten aldri hatt noe særlig olje i den røde pluggen. Men etter rengjøring ser det ut som at saken er løst. Skal ta den ut igjen når jeg kommer hjem og gjøre det skikkelig rent med trykkluft og bedre rengjøringsmiddel. Med det ser ut at siden olje samler seg nede i pluggen hvor kontaktpinnene til dysene sitter, og at dette gir feiltenning.

 

Innmari likt wastgate symptomer. Startet med et lite rykk en veldig skjeldent gang. Går over til vandring i turtallet og kraftig rykk i det jeg faller ut av lock up. Blir bare verre og verre rundt 2000 omdr. Koble seg forbi wastegatemodulatoren hjelper ikke. Ikke olje i rød plugg.

 

Er det noe godt triks til å forhindre at slikt skjer igjen? Noe guffe jeg kan ha nede i kontakten, som tåler varmen og hindrer det fra å fylle seg med olje igjen?

 

Loh

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du fant ut av det 2. gang :)

 

Spørs vel om oljen kommer opp forbi gummipakningen inni kontakten eller om det renner nedover, ved siden av ledningene. Vil tippe at det det siste er det som skjer og da går det kanskje an å tette litt ekstra med noe guffe som tåler varme og olje!!?? (Men, bytter heller ledningene hvert 3. år enn å lure på det flyter silikon rester rundt i toppen :))

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg hadde funnet ut av det gang to, men den gang ei. På vei hjem mot fredrikstad går det fint i et par km før det første rykket kommer og det blir bare værre og værre. Før måtte jeg ligge unna turtall rundt 2000, nå må jeg ligge unna 1800 og 2200. For ligger jeg der i mer enn et sekund så rykker det til. Kommer meg over med ferga og inn på svenske motorveier og tenker som en skrev over her. Pedalen. Så jeg kobler inn cruise controllen og da virker alt som smurt. Kjører 40 mil på kun cruise controllen og alt virker som en drøm. Uansett turtall, 1500 - 3500 alt er bare fryd. Men prøver jeg å bruke pedalen, så rykker den til.

 

Så da blir det vel å sjekke diagnose verdier på den og litt rundt ledningsnett og jordingspunkt.

 

Det sprøe er at av og til virker alt, for så å ikke virke, får så å ikke virke, men på annet turtall. Mistenker kabler da det har virket når jeg har fiklet med Feks Ecu, tatt den opp for å sjekke rød plugg for olje. Egentlig har jeg sikkert bare rørt litt på ledningene så kanskje jeg har et nesten brudd et sted.

 

 

Fortsettelse følger.

 

Loh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...