Gå til innhold

COX - 1975 exmil 109"


ØyvindK

Anbefalte innlegg

I Vågsbygd har en ex-mil fått ny eier. Prosjektet black ops - joint venture er avsluttet. Bilen bærer nå navnet Cox. Et navn som gir ulike assosiasjoner. Den er ihvertfall svart :)

 

 

Jeg håper å utvikle mine mekaniker-skills slik at Cox kan være mye på veien. Men for at det skal skje trenger jeg hjelp fra kunnskapsrike lr-forumister når problemene dukker opp.

 

Øyvind

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var med på å bygge om til sivil tenning med omformer 24V til 12V brukte biltema coil, funka fint det, da slipper du den 24 volts coilen som ingen har på lager om den skulle daue :lol:
Gjorde det for 1 uke siden og det funka bra det ^_^ Lurer på om jeg gjorde det på min gamle ex-mil og :blink::lol:^_^

Endret av SimenMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Militær coil er faktisk 12v hvis ikke jeg husker helt feil.

 

Den digre klumpen koblet i serie med coilen er en motstand som halverer spenningen til coilen. Mål spenningsfallet over klumpen og over coilen så ser du.

 

Med andre ord kan du gå på en bilutstyrsbutikk og kjøpe en vanlig 12v coil som erstatning for den militære.

 

PS! Gratulerer med kul bil og velkommen til forumet! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett den gamle på merket før du tar den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag mottok jeg det tilsendte fordelerlokket fra vsis. Bestilt i går, montert i dag. Ikke store jobben, men for en mekke-nybegynner skal det lite til å få mestringsfølelse.

 

Før det var jeg på biltema for å kjøpe coil. Der traff jeg en dyktig ansatt som kunne hjelpe meg med å finne coil, krympekabelskosortiment (art. 35-1950), krympetang (71-7800), multimeter (het vist ikke voltmeter :P ). Kjekt å få god hjelp på biltema. Det har ikke skjedd så ofte.

 

Fikk satt inn ny coil og dermed fikk jeg brukt coil-ledningen som jeg hadde fått i settet med pluggledningene.

 

Var spent da jeg skulle starte kjerra, men alt funka heldigvis fint. Dreide på fordeleren, turtallet økte, og dreide litt tilbake som jeg har lest om i gamle poster.

 

Etter monteringen bar det ut på veien. Motoren dro godt.

 

Neste plan er å foreta ventil-justering/skifte av toppdekselpakning.

 

 

Ny coil.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme løsning jeg hadde på min exmil og det fungerte bra det!

 

Fikk du koblet på vakum også?

 

Jeg hadde ikke justert tenniningen før når jeg gjorde det men du hører når den går bra/dårlig. Fikk erfart tenningsbank for første gang også og hvis du ikke har hørt det ennå så høres det ut som noen rister en metallbøtte full av spiker :)

 

I så fall var det bare skru tenningen litt tilbake :)

 

Lykke til med neste prosjekt! Morsomt når en får til ting man ikke har gjort før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen I nabolaget Øyvind! Kul bil du har fått deg der.

Treffer deg sikkert på en garasjevandring snart, nå som seilskutegutta har kommet på land igjen.

 

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det først og fremst hyttebygging i hagen med eldstemann på 10. Men innimellom fikk jeg sett på cox. I går kjørte jeg meg en tur rundt i vågsbygd for å spre litt kvalitetseksos. Blant annet stoppet jeg innom kulien. På ekornlageret sitt fant han et mer egnet fordelerfeste.

 

Det ser ut til å passe bra. Det nye festet er det nederste på bildet. Kulien fant også en passende justeringsskrue som passet med gjengene i motor-godset. Genialt! Ny sitter jo fordeleren fast.

 

Til motom; Høres ut som det er en liten skrueboks som blir ristet et sted i motoren, men dette endrer seg ikke når jeg vrir på fordeleren. Kan det ha noe med ventilene å gjøre? Det er nemlig neste post på programmet.

 

 

Fluidfilm

Men nå må jeg passe på å ikke skru for mye galt... Planen er å kjøre helt til ytre vågsbygd på tirsdag for fluidfilm-behandling hos Engeland... Mener folk det er tøysete å betale 3500 for en fluidfilm-behandling av en seriebil? Burde jeg heller kjøpt fluidfilm-settet til 2000 og gjort det like godt selv?

 

Argumentene for å levere bilen til behandling er at jeg ikke har noe sted å løfte opp bilen. Ser for meg det blir fryktelig grisete å ligge på ryggen under bilen med sauefett over hele meg. Dessuten innbiller jeg meg at proff-behandling blir bedre.

 

 

Radiatordekselpakning?

Det ser det ut til at jeg må bytte pakning på dekselet til radiatoren. Når radiatoren blir varm, siver det litt ut fra dekselet. Har byttet slangen som går fra dekselet til ekspansjonstanken, og sjekket at den veien er åpen for overskuddsvann.

 

Espen: Blir hyggelig å treffes!

 

fordelerfeste.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig besøk Øyvind!

 

Hva mener du med dekselet til radiatoren? Er det lokket på radiatoren du mener? I såfall koster det bare noen få kroner mener jeg hos Vestships, og du kan like gjerne bytte det.

 

Som sagt har jeg ellers "en og annen" pakning på lager om du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... radiatorlokket ja. Får ta det i neste vestship-bestilling. Er vel ikke allverdens problem om det drypper litt kjøleveske ned på vifta en liten periode.

 

Men har blitt litt obs på kjølesystemet etter første motor-kok for noen dager siden. Da var det knekk på slangen til ekspansjonstanken. Tror ikke temperaturstigningen forårsaket skade selv om måleren viste over rødt. Fosset kjølevæske da jeg skrudde opp radiatorlokket :D Tidligere poster nevner skade på pakninger. Men ser ikke tegn til lekkasjer.

 

Da det skjedde var det sannsynligvis feilstilling på fordeleren slik at motoren trakk dårlig i tillegg. Uansett; Må lære meg å følge med på temperaturmåleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du hjemme i neste uke, Øyvind? Hvis du har anledning så kommer jeg gjerne innom og sparker litt i dekkene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Jeg kjøpte olje og sprøyte i fjor. Vi får se hva som skjer. Sprøyta er i alle fall veldig effektiv. Har bare brukt den inni "sidesteps" foreløpig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,25 motoren går ikke ofte varm så lenge vannpumpen og resten av kjølesystemet er i orden er min erfaring. Kanskje relatert til feilstilt tenning?

 

Går den pent på tomgang så er det vel under belastning at du skal få lyden. Bør kunne skille på ventiltikking og tenningsbank men ikke så lett å beskrive med ord :)

 

En fordel med å understellsbehandle selv er at du blir godt kjent med tilstanden på ramme :) men når du ligger under der og det drypper olje i hår og øyner så virker 1500-2000 ganske rimelig :D (trenger ikke være så grisete, bare øve litt)

 

Synes de av og til har på litt mye guffe på unødvendige steder og litt lite andre steder, men de har jo og en del erfaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukten er sterkt overdrevet. Varer bare noen dager. Godt tips er å be nysgjerrige holde seg litt unna. Ikke så kjekt å få på tøyet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kveldens lille prosjekt var ventiljustering. Justerte litt på 3 av ventilene. Den ene var trang, fikk bare inn bladet på 0,15 mm. Deretter ble det bytte av toppdeksel-pakning. Lurte på om jeg burde brukt paknings-silikon.

 

For å feire den vellykka innsatsen dro hele familien på 5 til snadder-kiosken for milkshake. Merker at denne bilen får flere lange blikk enn jeg gjør hyundai getzen...


gallery_31742_934_74729.jpg


gallery_31742_934_74408.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...