Gå til innhold

D2 og den berømte xyz-bryteren?


JEJ

Anbefalte innlegg

Hei, ferien over og over bakkar og berg med D2 unnagjort, og selvsagt må man logge på lrf med en gang:-)

 

Girkassen har trøblet litt innimellom, med blinkende M+S lamper, imidlertid har start og stopp kurert det hver gang.

 

Er jeg litt forsiktig og får den i D holder den seg der til bilen stoppes.

Kjører jeg i 3 og girer D kan det ta lang tid før den skifter.

De røde lampene ved siden av girspaken er ikke alltid henger med på notene.

Displayet i dasjbordet henger heller ikke alltid med.

 

Alle piler peker vel mot xyz-bryteren, men for sikkerhets skyld, er det noen åpenbare feilkilder som kan sjekkes ut før man trykker "bestill"?

 

JE

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å vente på en voksen, hive jeg opp i saken. Det er fult mulig å ta ut XYZ Inhibitor aka XYZ- bryteren og rense den. Diagnosen ovenfor desidert peker mot bryteren. Ganske slitsomt å komme innemellom eksosanlegget og bryteren derfor vil jeg anbefaller at du bytte til ny mens du er der. Koster nesten 4000.- den gangen jeg kjøpte delen.

 

mvh

Dan

XYZ.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også evt prøve å krype under bilen, løsne kontakten på bryteren og blåse den tørr med trykkluft for å se om det hjelper. Det er fort gjort at kondens fra AC legger seg i bryteren og gir de feilmeldingene du får. Billig quick-fix om det er løsningen.

 

En rimelig måte er sende inn bryteren og få den reparert om du kan la bilen stå imellomtiden.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få lest feilkoder med diagnose.. Kan være mange alarmer som kan indikere en sammenheng..

Ettersom dette ser ut som ett økende D2 issue rundt vår kjære automat kasse er det greit å samle inn kodet for å lage slagplan på de forskjellige problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kabler som gnisser på kassa er og en feilkilde.

Og er som regel grunnen til disse symptomene. Jeg ville starter der :).

 

Søk opp dette på forumet her. Finnes mange beskrivelser. Også fra undertegnede :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!

 

En oppdatering på denne :-) Bilen hunket og gikk en stund siden tiden ikke strakk til for se nærmere på den, før den tilslutt ga opp. Da dro jeg på ferie.

 

Etter ferien fikk jeg tid til å plukke ut bryteren. Litt knotete plassert er den jo men det hjalp litt å løsne eksosanlegget mellom den fremre og bakre delen slik at man fikk fingrene opp på siden av girkassen.

Gjorde et forsøk på å rense den, åpnet den og fikk ut all grums, sprayet og renset, noen gir kom tilbake men ikke alle.

Tok den ut en gang til og demonterte den helt denne gangen. Dessverre var 2 av de tynne kontaktorene så irret at de knakk med engang man pirket borti de...

Rett i bosset og bestille ny fra Island 4x4, var på plass 3 virkedager etter bestilling.

Nå hadde jeg jo litt rutine på å få denne bryteren ut og inn, så en halvtime etter rullet bilen ut av garasjen for egen maskin. Deilig!

 

Stod i boka at man trengte et spesialverktøy for å finjustert bryteren, men siden jeg ikke hadde løsnet vaieren, kun tatt av armen fra bryteren, justerte vi "manuellt".

Mens jeg lå under bilen og vridde på bryteren satt en kompis inni bilen og flyttet girspaken gjennom alle girene. Når alle de røde lysene ved girspaken og displayet i dasjbordet stemte overens med girvalgene strammet vi til bryteren der. Alle gir på plass, og starter både i P og N.

 

Men; mulig det er en placeboeffekt av lykken å kjøre D2 igjen, men girkassen virker litt annerledes enn før. Den virker mer på allerten og kvikkere i oppførselen. Før var den kanskje litt mer slurete i oppførselen - tror jeg... Kan det stemme?

Eller er det kun mentalt?

 

JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å guide bort dreneringa fra AC! Jeg kjøpte en rull slange på biltema, som jeg lagde DiscoLads-kit av, men jeg tror det bare var mitt som blei montert.

Finn dimensjonen på slange som passer inn i dreneringshullet (bruk feks en drillbit for å finne outer diameter), og route slangen bakenfor WXYZ-switchen - jeg leda den ut ved crossmemberen lengre bak.

Funker som fy, men disse bryterne er kjent for å gi opp spøkelset også på grunn av en eller annen tilfeldighetsalgoritme der dessverre også tilgjengelige tids- og økonomiske ressurser inngår i ekvasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...