Gå til innhold

P38 registerkjede?


sjoseth

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Min nabo har vært å handlet seg en RR P38 2.5 2000.

Bilen ser veldig bra ut og framstår som strøken, men er ikke uten mangler.

 

Bilen er tungstartet og det er en raslelyd fra motor som øker i takt med turtall, etter et raskt søk på nett har jeg konkludert med at det må være slakke i registerkjedet (correct me if I´m wrong).

 

Så lurer på:

1. Er det umiddelbar fare for at kjede ryker eller at det hopper over?

2. Er dette en grei jobb å utføre selv med rave tilgjengelig?

3. Hvor finner jeg reg.kjede kit rimeligst?

4. Burde hjul og strammere byttes samtidig?

5. Noe annet jeg må tenke på?

6. Nødvendig med spesialverktøy? http://www.paddockspares.com/range-rover-p38-diesel-timing-tool-set.html

7. Verkstedpris for en jobb som dette?

 

På forhånd takk for inspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren sitter også i Opel. Så du vil finne noen filmer på youtube med samme lyd. Så er nok redd for at det er kjedet. Dette er kjent for å slites og strekkes på disse motorene.
Så:

1. Ja.
2. I utgangspunktet, nei. Du Bør ha skrudd litt fra før og såkalt ha verkstedhåndbok/rave med deg. Hvis så vil du kunne klare det.
3. Sist jeg sjekka var det nok famousfour og island-4x4.
4. Ja. + pluss tetninger på kam, veiv og pakninger ellers.
5. Ja. Dieselpumpa burde du helt klart tenke på da du må gjøre ca samme jobben om du må ut med denne. Lekker den? - få den overhalt eller skift.
Ta også av toppdekselet og se om kammen var utslitt. Det var min. Hvor langt har motoren gått?
6. Ja, du trenger spesialverktøy for låsing av veiva og kammen, løfte av stranminga på kjede og et for å holde drevet til pumpa.
7. Er nok veldig varierende fra sted til sted. Merkeverkstedpris til billig i Polen.

Jeg fant jobben godt dokumentert på youtube og bmw-forum. Det er samme motor i bmw og Opel.
Anbefaler at du leser deg godt opp før du begynner å demontere.
:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve og ikke og kuppe tråden her men.. Hvor mye strekker kjedene seg?? Skal bytte dieselpumpe og tar den fra en ''delemotor'' og får og få pumpen til og gi diesel til rett sylinder måtte jeg samkjøre motorene.. Nå står kam akselingene likt men tenningsmerke på veivakslingene er det noen cm forskjell på... Dette er en rr 1996 p38 2.5v diesel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det går ikke så veldig fort dette, ikke bare å sette av tid til å skru.

 

Nå har jeg demontert alt. Men så at merker på kjede som var montert ikke stemte med det nederste tannhjulet som er koblet til krank-akslingen, men slik jeg ser det skulle den ha hoppet motsatt vei om kjede hadde glippet og hoppet over en tann. Se bilder.

 

Skal jeg montere nytt kjede slik jeg fant det gamle ift. merking? Hjelp settes pris på.

 

Du ser så vidt topp av merking en link til høyre for merke på kjede.

20160922_201706.jpg

 

20160922_201713.jpg

 

20160922_201759.jpg

 

20160922_201828.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ser ut til at du må flytte kjedet. Dersom motoren dreies mot klokka vil kjedet hoppe på tannhjulet.

Hva du enn gjør med denne motoren, så ikke drei den mot klokka

Tror det er lurt å låse motoren med låsepinnen i svinghjulet. Da er du sikker på at alt annet kommer rett.

Du får ikke helt klart dødpunktet med kam låse verktøyet, dessuten vil du at alt skal være rett i forhold til veiva, ikke basert på kammens posisjon

 

Hadde en del problemer og utfordringer med dette i fjor sommer, her er et par tråder jeg startet på LandyZone om dette:

 

https://www.landyzone.co.uk/land-rover/am-i-correct-with-the-timing-bmw-2-5-td.285547/

 

https://www.landyzone.co.uk/land-rover/m51-non-running-issue.271169/page-4#post-3545528

 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...