Jump to content
LRforum
Tom Rossing

Bytte til LED hovedlys på Defender

Recommended Posts

Høres veldig kjekt ut med varmetråder Jebba! Har lest litt på wrangler-forumet(!) om dem. Det kunne vært en ide å finne en norsk forhandler av disse. Er ikke alle lyktene folk har vært like heldige med.

De fleste med ledlysene her inne har ikke problem med ising, skal man tro på det som skrives.

Jeg tror det er flest av dem som ikke har prøvd LED som sliter mest med imaginær isingen ja.

"De har en kompis som kjenner en som er bror til en hvor svogeren hadde snakke med sønnen til en som hadde nevnt at det kunne bli is på glassa."

Selv mener jeg at møkk på glassa pga piggdekk og skitt fra fuktig asfalt er et større problem enn at det kommer snø på glassa et par ganger hver vinter.

Ronny S

Jeg kjørte hjem en kveld da jeg bodde i Bergen, det hadde begynt å sludde skikkelig og jeg kjørte med 1000 m slått på i tillegg til Trucklitene. Da jeg møtte en bil og dimmet ned for ham ble det helt svart og da mener jeg heeelt svart, måtte bare sikte ved siden av den møtende bilen og håpe det beste. Etter å ha passert bilen stoppet jeg og gikk ut for å se hva som var iveien med lysene mine. De var iset/snødd helt ned. Det slapp ikke mer lys ut enn av et stearinlys. Da kjente jeg at varmetråder hadde vært tingen.

Jeg kjørte hjem en kveld da jeg bodde i Bergen, det hadde begynt å sludde skikkelig og jeg kjørte med 1000 m slått på i tillegg til Trucklitene. Da jeg møtte en bil og dimmet ned for ham ble det helt svart og da mener jeg heeelt svart, måtte bare sikte ved siden av den møtende bilen og håpe det beste. Etter å ha passert bilen stoppet jeg og gikk ut for å se hva som var iveien med lysene mine. De var iset/snødd helt ned. Det slapp ikke mer lys ut enn av et stearinlys. Da kjente jeg at varmetråder hadde vært tingen.

Jeg har også opplevd det på en gammel BMW uten lyktespylere. (Antar det var halogenlykter på den...? Definitivt ikke LED iallfall.)

Var helt forferdelig å oppleve at du like gjerne kunne kjørt med "glow in the dark"-klistremerker i stedet for lykter. Hjalp å grave av lyktene, men etter 500m så var det like ille igjen.

Prøvde LED-pærer i p38'n. Ble ikke bra. Siden pærene er fysisk mye større enn halogen så treffee ikke lysstrålen på riktig plass i reflektoren. Det endte med at nærlyset ble kraftig, men mange meter redusert i lengde. Og fjernlyst var ubrukelig.

Prøvde LED-pærer i p38'n. Ble ikke bra. Siden pærene er fysisk mye større enn halogen så treffee ikke lysstrålen på riktig plass i reflektoren. Det endte med at nærlyset ble kraftig, men mange meter redusert i lengde. Og fjernlyst var ubrukelig.

... men de kan vel fungere greit på en Defender ettersom det er glasset som reflekterer ?

Nico

At de er E-merket betyr ikke at de er lovlige å sette i en halogenlykt

En ringerunde avklarte at E-merkede pærer er lovlig. På verkstedet lokalt så de på lysbildet også, og om e-merking var der og lysbildet ok fikk man ikke mangel på dette. Samme info fikk jeg på statens vegvesen pr telefon nå.

... men de kan vel fungere greit på en Defender ettersom det er glasset som reflekterer ?

Nico

I 7" defenderlyktene har jeg ikke testet ut, så det vet jeg ikke. :) det er samme riller i glasset på p38, hvor glasset lager lysbildet. Her må noen prøve og fortelle oss hva som er bra :)

Haha, jøss... :P:)

Disco 5 har ikke xenon og blir da ledd i alle lykter med samme design som f-pace har.

Men "billigutgaven" kommer med fire halogenpærer. Ligner da mer en Land Cruiser... :D

bygghobby.no har rabatt på noen 7" lykter som skal passe Defender til 2.990,-. Er det noen som har erfaring med disse? Får desverre ikke limt inn link, men søk på E-merkete komplette pakker.

Det kan vel ordnes med litt ekstralys. Er du fornøyd med nærlysene?

Edited by JarleAa

Egentlig ikke. Grei nok, men de lyser heller ikke langt nok og litt utydelig overgang.

Men bedre enn H4.

Dejeg kjøpte fra England er betydelig bedre.

Jeg er glad jeg kjøpte JV Speaker. Jeg er veldig fornøyd med både nær og fjernlys.

I kveld har jeg prøvd dem i tett snøvær. Veldig fornøyd da også.

Snøflakene blir ikke så skarpe som de har en tendens til med xenon. Veldig behagelig lys. Jeg kjørte i 1,5 time uten å ha behov for å skrape av lysene en eneste gang.

Ser ut som man får det man betaler for når det gjelder Led lys også. ?

Vurderer å bytte til led. Hva kjøper man i 2018? Ser tråden går et par år tilbake