Gå til innhold

D3, Slitasje deler på ca hvilken km?


RolfM

Anbefalte innlegg

Hei mener helt sikkert at jeg har vært borti en tråd her som det ble diskutert og konstantert litt fakta angående når ting slites ut på bilene våres, dette er jo super greit å vite så en kan være litt prevantiv og skifte på forhånd eller få delene på hus så slipper en å vente i 1 uke påå deler, når ulykken er ute.

 

Så vett noen om denne tråden eller tråder i andre forum eller er klar for å komme med fakta om når deler er skiftet og km ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første foring, ett hjullager og endeledd byttet på ca 140.000. Byttet samtidig bremseskiver og klosser. Gikk nesten bare bra motorvei frem til da, tror dette har litt å si, virket tight og fin selv om høyere km enn mange.

Resten av fôringer og endeledd på nytt byttet ved ca 200.000, da var det på høy tid og bilen virket slarkete og upresis. Luftkompressor 220.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls, bør man bytte luftkompressoren helt ut med ny?

Det vil eg anbefale.

Prøvde meg på en overhaling, men den var så eiret at alle boltene knakk. Umulig å få løsnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<_<:) Ellers, så har eg lagt litt i forkant på deler som er byttet.

 

Tok batteri & dynamo på rundt 145 000 km, da eg hadde noen symptomer som kunne tyde på feil der.

Og at de jeg har sjakket med, har hatt feil på dynamo/ batteri rundt den km standen +/ -

 

I sommer har eg byttet alle belger & dempere. Siden bilen var passert 170 000 km, regner eg demperne som utslitte.

Og det ble stor forskjell å kjøre etterpå.

 

Nå skal de øvre, fremre bære armene byttes, tror aldri de har vært tatt, morkne/ rustne foringer. Og bilen ligger å jager mere enn den pleide, på sporet vei.

 

Den berømte olje pumpen, ble sjekket i sommer også, da eg byttet vannpumpen ( som aldri har vært byttet iflg bilens historikk)

Den var av den " svakere" typen. Og ble byttet, sammen med reg reim+ div stramme og løpe hjul.

 

De siste tingene ble byttet for å unngå overraskelser på ferieturen, som har gått smerte fritt, ca 8000 kjørte km.

 

Eneste som røk til, var det under 2 år gamle batteriet. Men der får eg nytt på garantien sier sønnak. En celle som er gåen.

Minuset er at eg kjøøpte batteri i Finnmark, så nå har eg et stk. Sønnak til salgs, helt nytt . Mest sannsynlig

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<_<:) Ellers, så har eg lagt litt i forkant på deler som er byttet.

 

Tok batteri & dynamo på rundt 145 000 km, da eg hadde noen symptomer som kunne tyde på feil der.

Og at de jeg har sjakket med, har hatt feil på dynamo/ batteri rundt den km standen +/ -

 

I sommer har eg byttet alle belger & dempere. Siden bilen var passert 170 000 km, regner eg demperne som utslitte.

Og det ble stor forskjell å kjøre etterpå.

 

Nå skal de øvre, fremre bære armene byttes, tror aldri de har vært tatt, morkne/ rustne foringer. Og bilen ligger å jager mere enn den pleide, på sporet vei.

 

Den berømte olje pumpen, ble sjekket i sommer også, da eg byttet vannpumpen ( som aldri har vært byttet iflg bilens historikk)

Den var av den " svakere" typen. Og ble byttet, sammen med reg reim+ div stramme og løpe hjul.

 

De siste tingene ble byttet for å unngå overraskelser på ferieturen, som har gått smerte fritt, ca 8000 kjørte km.

 

Eneste som røk til, var det under 2 år gamle batteriet. Men der får eg nytt på garantien sier sønnak. En celle som er gåen.

Minuset er at eg kjøøpte batteri i Finnmark, så nå har eg et stk. Sønnak til salgs, helt nytt . Mest sannsynlig

 

 

Takk for info, håper så mange som mulig legger ut litt erfaringer og ting de har hørt og vett og lest :)

 

Skulle hatt meg et nytt batteri før vinteren jeg så tar jeg turen til Bergen kan jeg jo sjekke med deg om du har det ;)

Endret av RolfM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

D3 2006 - sommer 19" og vinter 18" - kjørt på heilt ok vegar i mitt eige. Etter hugsen :

 

- Endeledd (indre/ytre) - på 60´km (bruktbilgaranti), 110´km, 160´km

- nedre framre bærearmar 120´km / 8 år

- øvre framre bærearmar 160´km / 10 år

- bakre øvre/nedre bærearmar 160´km / 10 år

- dynamo - bytta førebyggande på 100´km / 7 år - men har som del av feilsøking tidl montert den igjen - fungere fint :-)

- kompressor - bytta på 60´km etter brukarfeil ved jekking - ny kompressor har altså no 110´km (4 år)

- lufttank kompressor - rustskada etter 8 år

- stabstag lenkearmar og foringar - bytta på ca 75+ km og 160´km

- bremser - frambremser ca kvar 50+km, bakbremser noko lengre. Hugsar ikkje eksakt.

- framre hjullager på 100´km

- bærekuler oppe/nede bak 160´km (framme følg dei med på komplette armar)

- Også gjort oljebytte diffar/ transferkasse kvar 50´km.

 

Neste på programmet er nye belger/demperar - bilen er noko båtprega i bruk no.. Og så må det byttast olje på automatkassa.

 

EDIT: lista ser jo lang ut for uerfarne - men det fordeler seg over 5 år der eg har skrudd det meste sjølv. Trur eg havnar på under 50´for alt i deler og arbeid. Fordelt på 120 000 km syns eg det er heilt ok.

Endret av jschille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

D3 2006 - sommer 19" og vinter 18" - kjørt på heilt ok vegar i mitt eige. Etter hugsen :

 

- Endeledd (indre/ytre) - på 60´km (bruktbilgaranti), 110´km, 160´km

- nedre framre bærearmar 120´km / 8 år

- øvre framre bærearmar 160´km / 10 år

- bakre øvre/nedre bærearmar 160´km / 10 år

- dynamo - bytta førebyggande på 100´km / 7 år - men har som del av feilsøking tidl montert den igjen - fungere fint :-)

- kompressor - bytta på 60´km etter brukarfeil ved jekking - ny kompressor har altså no 110´km (4 år)

- lufttank kompressor - rustskada etter 8 år

- stabstag lenkearmar og foringar - bytta på ca 75+ km og 160´km

- bremser - frambremser ca kvar 50+km, bakbremser noko lengre. Hugsar ikkje eksakt.

- framre hjullager på 100´km

- bærekuler oppe/nede bak 160´km (framme følg dei med på komplette armar)

- Også gjort oljebytte diffar/ transferkasse kvar 50´km.

 

Neste på programmet er nye belger/demperar - bilen er noko båtprega i bruk no.. Og så må det byttast olje på automatkassa.

 

EDIT: lista ser jo lang ut for uerfarne - men det fordeler seg over 5 år der eg har skrudd det meste sjølv. Trur eg havnar på under 50´for alt i deler og arbeid. Fordelt på 120 000 km syns eg det er heilt ok.

 

Supert oppsummert!

 

Har også lagt ut forespørsel på Disco3.uk i håp om å få samlet endel info slik at jeg kan få laget en skikkelig oppsumering på dette til alle D3/D4 eiere så vi kan være føre var på deler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info, håper så mange som mulig legger ut litt erfaringer og ting de har hørt og vett og lest :)

 

Skulle hatt meg et nytt batteri før vinteren jeg så tar jeg turen til Bergen kan jeg jo sjekke med deg om du har det ;)

Bare gi en lyd på det.

 

Får vite sikkert imorgen. Om eg får det på garantien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktignok D4, men det blir jo mye av det samme - her er det jeg kommer på sånn i farten

Hjullager, ca 100.000 km

Oljeskift transferkasse ca 120.000 km

Batteribytte ca 140.000 km

Kompressor ca 160.000 km (overhalt ikke byttet - får se hvor lenge det holder)

Høydesensorer ca 150/160.000 km

 

Webastoen takket for seg et eller annet sted etter 130.000, så der trengs det nok et nytt brennkammer. Ikke prioritert enda, siden bilen har blitt "moddet" til å være litt tettere i fronten, og i tillegg har motorvarmer.

 

Nå er det to ting som står på tapetet, og det er flushing av automatkassa, og bytte av bærebruer. Da trenger bilen bare nye vintersko, også håper jeg at den er klar for mange nye km på veien. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

05 mod nå kjørt 203k. Kjøpt på 149k for snart 4år siden.

 

Kompressor på ca 140k.

Bremseskiver f og b på149k

Nedre bærearmer foran på ca 145

Dynamo og batteri på 151

Løpehjul til multireim på ca 156

Flusha girkassa på 180, inkl filter

Alle oljer på differ og transfer iløpet av 2 siste år.

Brenner og kammer på Webasto for ca2år siden.

 

Har hatt bilentil sjekk idag. Må bytte skiver foran. Stabstag bak. Antagelig skiver bak. Endeledd. Vurderer også bremsesko og innmat til EPBen.Rust på bremserør bak, bør byttes bakre del. Mulig også bremseslanger (egentlig 6års intervall).

 

Tenker også på dempere etterhvert... Oggi, hvor kjøpte du dine? Og type?

 

Ingen "funn" på bærearmsforinger.

Kan også legge til at jeg har kjørt på 17, 18 og 19" felger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4x4 Island ;) kjøpte samme som oggioffshore. Ble levert på døra på nøyaktig 1 uke :)

http://www.island-4x4.co.uk/spring-strut-complete-rear-delphi-rpd000309-rpd501090-p-7381.html

 

05 mod nå kjørt 203k. Kjøpt på 149k for snart 4år siden.

 

Kompressor på ca 140k.

Bremseskiver f og b på149k

Nedre bærearmer foran på ca 145

Dynamo og batteri på 151

Løpehjul til multireim på ca 156

Flusha girkassa på 180, inkl filter

Alle oljer på differ og transfer iløpet av 2 siste år.

Brenner og kammer på Webasto for ca2år siden.

 

Har hatt bilentil sjekk idag. Må bytte skiver foran. Stabstag bak. Antagelig skiver bak. Endeledd. Vurderer også bremsesko og innmat til EPBen.Rust på bremserør bak, bør byttes bakre del. Mulig også bremseslanger (egentlig 6års intervall).

 

Tenker også på dempere etterhvert... Oggi, hvor kjøpte du dine? Og type?

 

Ingen "funn" på bærearmsforinger.

Kan også legge til at jeg har kjørt på 17, 18 og 19" felger.

Endret av knikeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...