Gå til innhold

Frontlys igjen..


Nomis

Anbefalte innlegg

Nær og fjernlys sluttet å virke. De to små markerings lysene virker.

Tidligere når dette har skjedd har det vært bytte av en eller begge hendlene på v side av rattet. Greit, disse er nesten nye og jeg tvilte på at det var der problemet var. Jeg har fjernet det ettermonterte kjørelysreleet bak instrumentene. Fant ut etter hvert at ved å "bikke" på rele nr 4 fra venstre forran girspaken virket alt. En stund kjørte jeg sånn, men nå er det helt slutt. Byttet rele, men hjalp ikke. Er dette standard oppsett som kom fra LR? Jeg trodde ikke det var rele med i bildet i det hele tatt.

Kan noen fortelle med funksjonen til dette releet?

Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får sjekke relekontaktene.Ikke ukjent at det blir varmgang der.

Og så får du lese litt om Lysforsterkerkit fra Biltema.

Husk også at det ikke hjelper når det ligger i garasjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Gaute. Jeg ser at det er varmgang i en av kontaktene og tenkte det må være det første jeg prøver. I garasjen blir det ikke liggende hvis jeg kjøper? ganske effektiv når jeg først bestemmer meg.. Men hva er egentlig funksjonen? Jeg trodde ikke det var noe rele innblandet i standard oppsettet til LR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funnet ut av det releet. Det slår når tenningen skrus på. Først da kan hovedlysbryteren aktiveres. Altså for ikke å kunne skru på hovedlys når tenning er av. En leder går direkte til tåkelys bak. På diagrammer til TDI 300 går det en avgrening fra denne ledningen til lysbryter, det gjør det ikke på diagrammer til TD5. Noen som kjenner til ledningsopplegget her. Virker som jeg har brudd i den ledningen opp til bryteren.

Altså i en ledning som ikke er tegnet inn på diagrammer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bak varmekanalen over sikringsboksen går det mye kabler opp mot stereoen,hvis montert.

Der er det et par plastovertrukne sammenkoblinger i blått.

Har jobbet litt med feil der på endel biler.

Hurtigløsningen,hvis kunden ikke hadde råd,var å fastslå diagnosen 100%.

Deretter legge opp en ny kabel som man loddet innpå ved sikringsboks/rele og ditto ved lysbryter.

Og så monterte jeg kittet fra BT,uansett hvordan jeg løste problemet med kabelbruddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat løsningen jeg gikk for. Fant aldri feilen/bruddet, men konstaterte at de måtte være brudd et sted på veien. La opp ny ledning fra rele til bryter. Da ble alt i sin skjønneste orden.

Kittet fra Biltema er kjøpt inn og monteres til helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Linken funker hos meg, PDF.linken og.

Som jeg har nevnt i den tråden er det releholdere tilgjengelig i flere bilrekvistiasjapper der man selv kan klemme på kabelsko på foretrukne kabler og stikke oppunder releholder som festes der de passer.  Da er det bare å plugge inn et eller to releer.

http://www.verkstedutstyr.no/214/2934/Releholder-for-minireleer-9-polet-5polet.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! :)

Har dette på to-do-lista selv når jeg skal ha av grill og bytte intercooler.

Legger opp da til hovedlys og ekstralys, fire punkter, men da med egenprodusert kabling og de releholderne jeg liker så godt fra før.

Boomslang er kompatible med standardreleer, mens Gubbdagis sine er litt særere.  Ikke noe problem egentlig om man ikke bor så langt unna nærmeste...

 

Gubbdagis har visst kommet med ny...

https://www.biltema.no/bil---mc/bilbelysning/tilbehor-til-bilbelysning/kabelsett-for-lyskaster-2000040790

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Måtte krype til korset selv, gitt!

Litt sånn hastverksarbeid før tur.  Dårlig lys i en lykt, lykteforsterker montert av tidligere eier.

Der var det antageligvis dårlig spenning, så da reiv jeg ut det gamle og testet Gubbdagis sitt som faktisk var av helt OK kvalitet.

Selvsagt virket det ikke ordentlig med en gang, men det var bare meg som ikke hadde koblet til på batteriet i iveren... :rolleyes:

Strakk samtidig klart til et par bøtter jeg har liggende fra Bosch, nå må de bare finnes frem i flyttelasset og så må det på plass en litt sexy bryter i den nye konsollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Nå har jeg fått dette problemet. Plutselig sluttet hovedlysene å virke. Både dim og full.  
Det er ikke bryterhendelen.

Bak girspaken viser figuren på dekselset at det er rele nr. 3 fra venstre som er relatert til lyset. Det ser fint ut.Det er tre like releeer der og utskiftning gir ingen virkning.

 

Er det noen her som har et koblingsskjema? Jeg har ikke klart å finne dette noe sted - selv ikke i den offisielle verkstedmanualen. 1999 Defender Td5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første spørsmål: Har bilen din automatisk kjørelys?  Hvis ja - så sjekk det (releet) først (fjern det). Er ettermontert så sannsynligvis ikke i verkstedsmanualen. Du finner det sannsynligvis "løst" og tydelig  ettermontert i området til venstre bak instrumentpanelet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha! Jeg fant ut av det.  

Alle steder jeg har lest nettvisdom på nettet har det vært tre feil som går igjen:

 

i) Bryterhendel med varmgang grunnet tåpelig konstruksjon uten rele.

ii) Gåent "dim-dip-beam"-rele.  

iii) Ledningsbrudd i ledning fra bryterhendel til primærrele foran girspak.

 

Det viste seg å ikke være noen av dem.  Det var primærreleet (ett av tre identiske ved siden av hverandre) lokalisert nede, bak deksel foran girspak som aktiveres av tenningsbryter i "kjør"-posisjon som var defekt.  Det ble oppdaget da jeg under måling/feilsøking klarte å bytte ut lampereleet med det identiske for bakrutevarmetårdene.

 

Da ble det lys!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...