Gå til innhold

P38 DSE med kraftig dieselbank og skrur av seg på tomgang


a187

Anbefalte innlegg

Hei og god aften

Har tidligere fått utrolig god hjelp her på forumet og sitter igjen med en ny P38 feil.

Jeg har en P38 diesel, 97 modell, ca 250 000 km.

 

Symptomer

  • Kraftig dieselbank ved oppstart
  • Dieselbank er turtallsavhenging. Ved å gi gass forsvinner bankelydene og kommer tilbake ved lavt turtall
  • Motoren skrur seg av hvis den går på tomgang i noen minutter
  • Motoren virker til å mindre krefter

 

X-faktorer til min P38

  • Byttet til en brukt dieselpumpe for noen måneder siden.
  • Ved bytte sa mekanikeren at registerkjedet er litt løst men at det går fint og det er normalt på så gamle biler.
  • Far kjørte bilen når han la merke til at det var kraftig dieselbank fra bilen og at den virket til å ha lite krefter.
  • Dieselbanken virker til å komme fra midten av motoren

Hypotese

  • Motorhavari
  • Slitte ventiler og kam
  • En eller flere defekte dyser
  • Ødelagt injektorpumpe

Hva tenker dere?

Endret av a187
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan den ha kamma over ? (1 tann feil på kjedet )
Er det jeg er redd for at kan skje om jeg monterer pumpa igjen nå, jeg bytter reg kjede og alt til kjedet i samme slengen for å være sikker på at det ikke er 1 tann feil :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg tok ut dieselpumpa på min uten riktig verktøy og fant ut at det var en dårlig ide, jeg var redd for at nettop det du opplever nå skulle skje, så jeg demonterer motoren og monterer den sammen igjen slik at jeg vet at det går greit med ventiler og stempler, jeg tør ikke å gamble på at det går bra, om du får tatt av toppen så kan du jo sjekke om ventilene faktisk har verdt borti stemplene, og det er ikke noe å kjøre med om dette stemmer, jeg tok ut batteriet på bilen og satte både transfer i nøytral og girkassa i nøytral for å være sikker på at motor ikke går rundt mens den blir flyttet på.

Du kan undersøke om noen har en M51 motor liggende da ;) Det er billigere en å fikse opp en ødelagt motor ;) bare pakkninger og registerkjede kitt kosta 8000 kroner fra england på det billigste stedet jeg klarte å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...