wester Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Hei! Vurderer å montere noen kasser på taket for frakt av ymse greier, men finnes det noen retningslinjer på hvor mye vekt man bør/kan ha der oppe før ting blir uforsvarlig topptungt med vanlige fjærer og beskjeden last i kupéen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thoma_s Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Er vel 75 kg som er maks. Da skal takgrind vekt og være med. Står litt her: http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Trafikksikkerhet/Sikring+av+last/Last+pa+taket Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marius FM Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Lastekapasiteten på 110 er 150kg. I allefall på min '04. Når jeg har stålgrind og taktelt montert har jeg fortsatt 50kg igjen, men det føles ikke riktig å putte mye mer oppå der da det krenger betraktelig mer enn tomt tak. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Maks taklast på Defender er 75Kg. En ting er stabilitet ved vanlig kjøring. Noe annet er hva som skjer ved en eventuell ulykke. Lasten skal kunne festes slik at den ikke løsner og eventuelle kasser må være sterke nok til at innholdet holdes på plass. Det kan være krevende for lokkets hengsler og lås. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peik Skrevet 18. juli 2016 Del Skrevet 18. juli 2016 (endret) Det står i vognkortet hva man har lov til å ha på taket. Vanligvis maks 75 kg. Evt 0 kg hvis bilen har soft top. To stk Thule lastbøyler og to plastkajakker og man er over tillatt last... Endret 18. juli 2016 av Peik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tarjei Skrevet 18. juli 2016 Del Skrevet 18. juli 2016 På min 110 CSW står det 0 kg i vognkortet. Men på linken til vegvesenet lenger oppe står det at det at det er instruksjonsboken man skal sjekke, ikke vognkortet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 18. juli 2016 Del Skrevet 18. juli 2016 De 75 kiloene jeg refererer til kommer fra en 110 som er til salgs på finn.no- Slo opp regnummeret på vegvesen.no kjøretøyopplysninger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 18. juli 2016 Del Skrevet 18. juli 2016 I vognkortet mitt står det ikke oppgitt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 18. juli 2016 Del Skrevet 18. juli 2016 Så lite som mulig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Alt tungt nede og lette ting oppe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 75 kg er den vanlige laste regelen for tak. Det er jo under transport dette gjelder. Det sier seg selv at på en defender som gjerne er løftet litt i tillegg, så er det svært ugunstig å ha så mye vekt på taket i krappe svinger eller ved kraftig krengning. Når du står parkert med taktelt derimot, så må jo taket og tak stativet kunne takle 2-3 voksne + telt og grind, så da er det vell fort 250-300kg. Noe å tenke på.. mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 På lengre turer så er det ikke uvanlig med stor/tung takgrind / telt / 3 Jerrykanner / gassflaske / ekstra dekk på felg / kasse med slepetau / jordanker ++ / . Har kjørt både til Sahara og til Mongolia med slik taklast uten problemer - og sammen med andre med tilsvarende oppsett. Men husk at da er der også mye mer vekt lavere nede i bilen. Så en ting er hva som er lovlig /offisielt anbefalt - noe annet er hva som er mulig og praktisk - og i hvilke sammenheng der snakkes om taklast. Rask kjøring på svingete asfaltveier med 150kg på taket og tom bil vil sikkert føles ubehagelig. Brede dekk og felger / spacers / forsterkete dempere og fjærer / doble dempere bak er alt slikt som hjelper mot krenging (og som selvsagt har både fordeler og ulemper ...). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Brede dekk og eller spacere hjelper kun på følelsen av trygghet og mot hjulløft. Bilens karosseri er festet på fjørene og de står fortsatt på samme plass. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fRRode Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Brede dekk og eller spacere hjelper kun på følelsen av trygghet og mot hjulløft. Bilens karosseri er festet på fjørene og de står fortsatt på samme plass. Ja vel.....? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Økt sporvidde er da lik bedre stabilitet Lafte Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Bilen krenger på fjørene for det meste. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Lafte har rett når det gjelder bil med stive aksler. Brede dekk og/eller spacers hjelper bare mot velting. Dekk med dårlig grep hjelper mye mer... Stive fjærer hjelper mot krengning. Stive støtdempere hjelper ikke mot krengning. Det føles slik fordi det tar litt lenger tid før bilen legger seg over. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Det er enkelte emner som alltid trigger en god meningsutveksling ;-). Kjørte sammen med en 110 i nesten 2 måneder på ymse veier / ikke veier - den hadde standard dekk/felger/fjærer/dempere/høyde - VI hadde "alt" av morrosakene. 110'en svaiet, hoppet og bunnet på stopperne - vår HilDefender oppførte seg mye bedre. MEN: ingen av oss veltet, og begge bilene kom frem samtidig - så da er vi tilbake til den grunnleggende om hva den enkelt har lyst til / ønsker og kanskje tror mest på. Det er mye som fungerer. Og om taklast så er det selvsagt viktig å holde denne på et minimum - og at mye last lavt i bilen gjør at bilen tåler mer taklast. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
landie Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Fra boken "Vehicle dependent expedition guide" av Tom Sheppard. You will have noted the considered advice of this book is to avoid roof-racks because of the effect on fuel consumtion (air drag) centre of gravity (also to high), the guarantee of poor handling, the danger of roll-over and the fact that any vehicle capable of taking a heavy roof rack without strenghtening is probably over engineered and thus too heavy; and any vehicle not capable of taking a roof-rack is that way because it is not strong enough and should not therefore be burdened with one. With soap box duly aired, however there will be some who may need points to ponder-having first taken the oath that they will use a roof-rack only for low density, light loads like sleeping bags, a tent and possibly to hang sand ladders from (total not more than 100 kg) At its simplest, you can benfit, with great caution, from the fact that Camel trophy vehicles exist - not to go and do likewise but to learn from. Do not be tempted to emulate theire roof loads since the vehicles have been fundamentally re-engineered to have stiffer suspension that resists roll and is also stronger, and also the roof-racks are tied in mechanically to intenal roll-over bars - wich in turn carry through to anchor at the chassis. This is the part to copy, if you really have to. Don't put a roof-rack on a vehicle for a demanding expedition without an internal roll cage of some kind that in turn is fixed to the vehicle chassis. This is generalisation but the consept is valid: do not put loads on a roof that it was not originally designed for. In most vehicles mentioned above the body is actually rubber mounted to the chassis so you are in danger of coupling a flexibly mounted to a fixed item with predictable results in the fatigue field. In the case of Camel trophy vehicles rubber grommets at the roof-rack-to roll-cage ponts permit the body to shake where it will relatve to the chassis. Roof-racks-fatigue loads. An inadequately braced and overladen roof-rack on a Defender, clinging by its fingertips only to the rain gutters and plying African corrugated tracks every day of its life can be expected, in time, to fatigue crack along the A-post (windscreen pillars) and most of the rest of its upper bodywork. Be particulary carefull with the Defender which now has aluminium, not steel, cant rails as earlier models had. This vehicle, with its light bodywork and inherent low center of gravity, was designed in the days before roll-over legislation demanded much heavier upper bodywork which would have given better margins for roof-rack loads. The appearance of the built-in external roll cage on US spesification Defenders reflects roll-over legislation primarily, though it also makes a light-capacity roof-rack a more practical proposition. This cage, ingeniously, is rooted to the chassis but sits outside the body which is permitted to "flex" on its rubber mountings within the cage. The fuse may be long or short but a roof-rack hanging on the rain gutters of any vehicle with a large load on bad tracks is-never mint the handling problems- a fatigue failure in waiting. Everyone does it- and everyone is wrong! Do not fit a roof-rack and overload it. Low density loads only Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Tøvete Påstander. Har kjørt Europa og Island rundt med taklast, aldri opplevd det problematisk. Man tar selvsagt sine forholdsregler mht fart, kurvetagning osv. Å putte sykler, taktelt og annet utstyr inni bilen er neppe aktuelt for de fleste. Selvsagt blir bilen mer ustabil, det skjønner jo enhver som ser lasten, spørsmålet er blir den så ustabiø at.det gjør noe? For de fleste er svaret nei. Ps - alle Mercedes Gelandewagen med lang akselavstand er godkjente for 200kg taklast.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
landie Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Tror du "missed the point" i artikkelen til Tom Shepard Jokern. Uansett bør de som ikke har erfaring med kjøring med last på taket, være oppmerksom på at endring av COG påvirker bilens egenskaper radikalt. Dette uavhengig hva de er "godkjent" for. Unnamanøver i 80 km/t med 150-200 kg på taket er spennende. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Høy vekt på taket er nok ikke noe stort problem ved vanlig kjøring. Man merker jo hvordan bilen oppfører seg og tar sine forholdsregler. Men uventede ting skjer i trafikken. Plutselig må man ta en unnamanøver, som normalt hadde gått greit men som nå ender med velt eller annen form for skade. Og så er det dette med sikring av last... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laukli Skrevet 2. august 2016 Del Skrevet 2. august 2016 (endret) Min 2006 td5 har maks 150kg taklast skrevet i vognkortet. Merkelig at dette varierer? Endret 2. august 2016 av Laukli Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomRH Skrevet 7. august 2016 Del Skrevet 7. august 2016 Tok nettopp av taktelt på bilen min ('97 110) etter sommerens turer, og vegte det i samme slengen. Mitt Howling Moon telt veier omtrendt 60kg. Pluss sidetelt fra Hannibal på 16kg (inkludert et par stenger jeg har laget ekstra) så er jeg allerede over maks tillat taklast på min bil (75kg). I tillegg kommer takgrinda (Hannibal), et par plast kjørerbruer, (og på denne turen) et par sykler og et par kasser med div (kanskje 10kg for de to). Bilen oppfører seg nokså bra med denne lasten (har hevet bilen 2" og økt kapasitet på fjærene, samt utkoblbart stabstag), men det er deprimerende å tenke på at jeg ligger så mye over tillat taklast allerede. Jeg trodde takteltet veide mye mindre enn det jeg målte nå. Jeg tror jeg må begynne å kikke på henger for fremtidige turer... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dagjen Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 (endret) Har akkurat kjørt Nordkapp og tilbake med ca 100-120kg på taket på en fullpakket 110 Td5. Farten ble muligens senket noe, men gevinsten ved å ha plass på taket til taktelt, campingbord og -stoler pluss pluss gjør det verdt det. Slik har man jo reist siden disse bilene begynte å rulle på veiene, så det er jo ganske velprøvd. Endret 8. august 2016 av dagjen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.