Gå til innhold

Vekt på taket


wester

Anbefalte innlegg

Hei!

Vurderer å montere noen kasser på taket for frakt av ymse greier, men finnes det noen retningslinjer på hvor mye vekt man bør/kan ha der oppe før ting blir uforsvarlig topptungt med vanlige fjærer og beskjeden last i kupéen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lastekapasiteten på 110 er 150kg. I allefall på min '04.

Når jeg har stålgrind og taktelt montert har jeg fortsatt 50kg igjen, men det føles ikke riktig å putte mye mer oppå der da det krenger betraktelig mer enn tomt tak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maks taklast på Defender er 75Kg.

 

En ting er stabilitet ved vanlig kjøring. Noe annet er hva som skjer ved en eventuell ulykke. Lasten skal kunne festes slik at den ikke løsner og eventuelle kasser må være sterke nok til at innholdet holdes på plass. Det kan være krevende for lokkets hengsler og lås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i vognkortet hva man har lov til å ha på taket. Vanligvis maks 75 kg. Evt 0 kg hvis bilen har soft top. To stk Thule lastbøyler og to plastkajakker og man er over tillatt last...

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

75 kg er den vanlige laste regelen for tak. Det er jo under transport dette gjelder. Det sier seg selv at på en defender som gjerne er løftet litt i tillegg, så er det svært ugunstig å ha så mye vekt på taket i krappe svinger eller ved kraftig krengning.

Når du står parkert med taktelt derimot, så må jo taket og tak stativet kunne takle 2-3 voksne + telt og grind, så da er det vell fort 250-300kg.

Noe å tenke på..

 

mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lengre turer så er det ikke uvanlig med stor/tung takgrind / telt / 3 Jerrykanner / gassflaske / ekstra dekk på felg / kasse med slepetau / jordanker ++ / . Har kjørt både til Sahara og til Mongolia med slik taklast uten problemer - og sammen med andre med tilsvarende oppsett. Men husk at da er der også mye mer vekt lavere nede i bilen.

Så en ting er hva som er lovlig /offisielt anbefalt - noe annet er hva som er mulig og praktisk - og i hvilke sammenheng der snakkes om taklast. Rask kjøring på svingete asfaltveier med 150kg på taket og tom bil vil sikkert føles ubehagelig.

Brede dekk og felger / spacers / forsterkete dempere og fjærer / doble dempere bak er alt slikt som hjelper mot krenging (og som selvsagt har både fordeler og ulemper ...).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brede dekk og eller spacere hjelper kun på følelsen av trygghet og mot hjulløft. Bilens karosseri er festet på fjørene og de står fortsatt på samme plass.

 

 

Ja vel.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafte har rett når det gjelder bil med stive aksler.

Brede dekk og/eller spacers hjelper bare mot velting. Dekk med dårlig grep hjelper mye mer...

Stive fjærer hjelper mot krengning.

Stive støtdempere hjelper ikke mot krengning. Det føles slik fordi det tar litt lenger tid før bilen legger seg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enkelte emner som alltid trigger en god meningsutveksling ;-). Kjørte sammen med en 110 i nesten 2 måneder på ymse veier / ikke veier - den hadde standard dekk/felger/fjærer/dempere/høyde - VI hadde "alt" av morrosakene. 110'en svaiet, hoppet og bunnet på stopperne - vår HilDefender oppførte seg mye bedre. MEN: ingen av oss veltet, og begge bilene kom frem samtidig - så da er vi tilbake til den grunnleggende om hva den enkelt har lyst til / ønsker og kanskje tror mest på. Det er mye som fungerer.

Og om taklast så er det selvsagt viktig å holde denne på et minimum - og at mye last lavt i bilen gjør at bilen tåler mer taklast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fra boken "Vehicle dependent expedition guide" av Tom Sheppard.

 

You will have noted the considered advice of this book is to avoid roof-racks because of the effect on fuel consumtion (air drag) centre of gravity (also to high), the guarantee of poor handling, the danger of roll-over and the fact that any vehicle capable of taking a heavy roof rack without strenghtening is probably over engineered and thus too heavy; and any vehicle not capable of taking a roof-rack is that way because it is not strong enough and should not therefore be burdened with one.

 

With soap box duly aired, however there will be some who may need points to ponder-having first taken the oath that they will use a roof-rack only for low density, light loads like sleeping bags, a tent and possibly to hang sand ladders from (total not more than 100 kg) At its simplest, you can benfit, with great caution, from the fact that Camel trophy vehicles exist - not to go and do likewise but to learn from. Do not be tempted to emulate theire roof loads since the vehicles have been fundamentally re-engineered to have stiffer suspension that resists roll and is also stronger, and also the roof-racks are tied in mechanically to intenal roll-over bars - wich in turn carry through to anchor at the chassis. This is the part to copy, if you really have to. Don't put a roof-rack on a vehicle for a demanding expedition without an internal roll cage of some kind that in turn is fixed to the vehicle chassis.

 

This is generalisation but the consept is valid: do not put loads on a roof that it was not originally designed for. In most vehicles mentioned above the body is actually rubber mounted to the chassis so you are in danger of coupling a flexibly mounted to a fixed item with predictable results in the fatigue field. In the case of Camel trophy vehicles rubber grommets at the roof-rack-to roll-cage ponts permit the body to shake where it will relatve to the chassis.

 

Roof-racks-fatigue loads.

An inadequately braced and overladen roof-rack on a Defender, clinging by its fingertips only to the rain gutters and plying African corrugated tracks every day of its life can be expected, in time, to fatigue crack along the A-post (windscreen pillars) and most of the rest of its upper bodywork. Be particulary carefull with the Defender which now has aluminium, not steel, cant rails as earlier models had. This vehicle, with its light bodywork and inherent low center of gravity, was designed in the days before roll-over legislation demanded much heavier upper bodywork which would have given better margins for roof-rack loads.

 

The appearance of the built-in external roll cage on US spesification Defenders reflects roll-over legislation primarily, though it also makes a light-capacity roof-rack a more practical proposition. This cage, ingeniously, is rooted to the chassis but sits outside the body which is permitted to "flex" on its rubber mountings within the cage.

 

The fuse may be long or short but a roof-rack hanging on the rain gutters of any vehicle with a large load on bad tracks is-never mint the handling problems- a fatigue failure in waiting.

 

Everyone does it- and everyone is wrong! Do not fit a roof-rack and overload it. Low density loads only

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøvete Påstander. Har kjørt Europa og Island rundt med taklast, aldri opplevd det problematisk. Man tar selvsagt sine forholdsregler mht fart, kurvetagning osv. Å putte sykler, taktelt og annet utstyr inni bilen er neppe aktuelt for de fleste. Selvsagt blir bilen mer ustabil, det skjønner jo enhver som ser lasten, spørsmålet er blir den så ustabiø at.det gjør noe?

 

For de fleste er svaret nei.

 

Ps - alle Mercedes Gelandewagen med lang akselavstand er godkjente for 200kg taklast....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du "missed the point" i artikkelen til Tom Shepard Jokern.

 

 

Uansett bør de som ikke har erfaring med kjøring med last på taket, være oppmerksom på at endring av COG påvirker bilens egenskaper radikalt. Dette uavhengig hva de er "godkjent" for.

 

Unnamanøver i 80 km/t med 150-200 kg på taket er spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy vekt på taket er nok ikke noe stort problem ved vanlig kjøring. Man merker jo hvordan bilen oppfører seg og tar sine forholdsregler. Men uventede ting skjer i trafikken. Plutselig må man ta en unnamanøver, som normalt hadde gått greit men som nå ender med velt eller annen form for skade. Og så er det dette med sikring av last...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tok nettopp av taktelt på bilen min ('97 110) etter sommerens turer, og vegte det i samme slengen.

Mitt Howling Moon telt veier omtrendt 60kg. Pluss sidetelt fra Hannibal på 16kg (inkludert et par stenger jeg har laget ekstra) så er jeg allerede over maks tillat taklast på min bil (75kg). I tillegg kommer takgrinda (Hannibal), et par plast kjørerbruer, (og på denne turen) et par sykler og et par kasser med div (kanskje 10kg for de to).

 

Bilen oppfører seg nokså bra med denne lasten (har hevet bilen 2" og økt kapasitet på fjærene, samt utkoblbart stabstag), men det er deprimerende å tenke på at jeg ligger så mye over tillat taklast allerede. Jeg trodde takteltet veide mye mindre enn det jeg målte nå. Jeg tror jeg må begynne å kikke på henger for fremtidige turer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kjørt Nordkapp og tilbake med ca 100-120kg på taket på en fullpakket 110 Td5. Farten ble muligens senket noe, men gevinsten ved å ha plass på taket til taktelt, campingbord og -stoler pluss pluss gjør det verdt det. Slik har man jo reist siden disse bilene begynte å rulle på veiene, så det er jo ganske velprøvd.

Endret av dagjen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...