Gå til innhold

Dot 4+ skader pakningene mye?


Anbefalte innlegg

Har aldri byttet ut silikonvæsken selv så har ikke erfaring. Problemet er størst når annlegget tømmes og blir stående tomt. Da tørker pakningene og det skjer raskt. Personlig tror jeg det er større problem enn det å bytte væsketype, men det er som sakt bare antakelser fra min side. Man må ikke glemme at bilene er over 40 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rensa du systemet før du fyllte på dot4?
kan være lurt for å være på den sikkre siden ^_^
Silikon og Dot 4 eller Dot 5 blir grøt om de blandes sammen vistnok, jeg har aldri byttet ut dette selv men lærte det på skolen den gang jeg gikk der ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsevæska mi er fin i fargen. Rolf, enig i den. Jeg får bare bruke den væska tror jeg. Noen må vel ha erfaring med det også? Bare dot 4+ ikke er tynnere enn orginalt, og pakningene slipper forbi???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40år gammel bil; Ville heller brukt de hundrelappene det koster på å bytte hjulsylindere og pakke om master enn på dyr silikovæske.

 

PS-DOT4+ har høyere kokepunkt enn DOT4, begge er glycolbasert og fullt blandbare.

Endret av GuttormG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremseslanger og rør kan du beholde hvis de er ok, de påvirkes ikke av typen bremsevæske. Pakninger kan absolutt med fordel skiftes hvis de har gått med silkonvæske og skal/har fått vanlig på seg. Som skrevet ovenfor her er det gjerne like greit å kjøpe nye hjulsylindre med pakninger, de koster ikke mye. Masterpumpen oppe ved pedalen er muligens litt dyrere slik at pakningsskifte er tingen. Jeg hadde en annen gammel engelsk bil der jeg uten å se skiltet med "only silicone fluid" fylte på vanlig væske etter bremselufting. Der begynte masterpumpen å "låse seg", bremsetrykket slapp ikke, tror pakninger endret seg og tettet noe som skulle være åpent :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...