Gå til innhold

Ferierapport fra livet som RR Vouge 2004-eier.


typohaa

Anbefalte innlegg

Etter en lang og frustrerende dag, tenkte jeg å skrive av meg litt hjertebank.

 

Jeg har vært RR-eier i tre mnd. – minus fire dager. Bilen har vært en drøm. Fram til i går kveld. Da skjer det. Ingen fremdrift på bilen – kun sluring fra gearkassen. Full stopp med andre ord. Etter å ha stoppet motoren, og gitt den ett minutts pause, kryper den avgårde noen meter – for så å stoppe fremdriften igjen. På dashbordet lyser meldingen «Trans. failsafe prog» mot meg. Og etter litt googling, og telefon til en bilmekanikerkompis, finner jeg flere forslag. De fleste sier at feilmeldingen i 90 prosent av tilfellene, tilsier en elektronisk feil, eller for lav spenning på batteriet. Noe som bør være isi-pisi for et verkested å fixe.

 

Bilen blir hentet – jeg er selvfølgelig plassert 15 mil fra nærmeste LR-verksted som er Nardo Bil i Trondheim (jeg bor selv i Bergen). Etter feilsøk uten nevneverdige resultater, tapper de av litt gearolje. Den er svart som natten. OG - full av metallspon. Hm... det vil si at jeg nå tilhører de resterende 10 prosentene, og kan ikke reddes av elektronikken. Kassen må ut... midt i ferieavviklingen. Nardo Bil har lovet å hive seg over bilen – forhåpentligvis får jeg den tilbake om et par uker. Juhu...

 

Forhåpentligvis blir jeg reddet av de fire dagene som mangler før at bruktbilgarantien går ut. I tillegg har jeg ni måneder igjen av motor- og gearforsikringen på bilen.

 

Er det lov å krysse fingrene, og håpe at lykken står den smukke bi?

 

God sommer!

IMG_20160704_111423.jpg

IMG_20160703_193630.jpg

2016-07-04-152624-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Det pleier å være en god ide å ta en stooor service på bruktbil for å få oversikt over ting.

Om det hadde hjulpet i dette tilfellet vet jeg ikke,men du hadde nok funnet svart olje

der det ikke skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er uansett at girkasser er latterlig billige i UK, kontra her på berget

De har jo en retur ordning slik at du må returnere din gamle.

Sånn om du ender som betaler, men du skulle jo være sikret med dine forsikringer og garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trasig. Er det en TD6 du har? Automatkassene på dem (GM) er jo dessverre kjent for å havarere, håper det dekkes av garanti. Spesialverkstedene (R.A.T.S. i Østfold) har visst noen metoder for forsterking samtidig med overhaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for medfølelse og mange gode råd.

 

Jeg innrømmer lett at jeg nok har vært litt naiv når jeg kjøpte denne. Iflg. bilforhandler og fakturaer er bilen fulgt alle servicer, noe som nok stemmer i forhold til kvitteringer. Men jeg burde selvfølgelig fulgt Gautes råd før kjøp – en stooor service.

 

Update ang. garanti og forsikring – det gjelder å lese det med liten skrift. I mitt hode er garanti på gear og motor, nemlig det – en garanti. Men... det gjelder å FINNE presiseringen på AutoConsept sine nettsider hva de EGENTLIG dekker. Nemlig max 30.000,- per skade, noe som dekker ca. 25 % av kostnaden på å bytte til ny kasse fra Norge. Med andre ord – jeg må gå på forhandleren, og håpe på at de har litt medfølelse og yrkesstolthet. Jeg har tross alt hatt denne i under tre mnd. Kasse fra England kan være en løsning. Jeg vet ikke hva min LR-forum «brothah» hos Nardo Bil sier til det, men money talks.

 

SmithCorona; det er en TD6 2004 modell. 177.000 km, men kassen kommer vel fra BMW?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig trist med slike havariet.

Jeg kjøpte selv en 2003 i høst som nå har gått ca 214000. Kasse skal visstnok være byttet på ca 140000.

Den store frykten er jo at noe dånt skal skje.

Jeg tok derfor nettopp service på den selv. Tappet av, fylte opp, kjørte den igjennom gir, tappet igjen, fylte igjen, kjørte igjennom gir igjen. Tappet for tredje gang. Startet den i noen sekunder for å få ut mer olje, tok ned bunnpanne og filter for filterbytte og rengjøring av panne.

Oljen som kom av til å begynne med var ganske svart, men ingen partikler. Noe slam i panna, tynt jevnt lag.

Denne kassa skal ha gått bare 70-80 tusen. Tror på grunnlag av det jeg så av oljekvalitet og slam at det kan være verdt pengene å gjøre sånn service som jeg nettopp gjorde annethvert år eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor er BMW, men automatkassa på TD6 er fra General Motors (Type 5L40E). På bensinutgavene var det ZF, og fra og med TDV8 var det ZF også på diesel (6trinns fra hhv 2006/07). Jeg har ikke førstehåndskjennskap, men fra annonser ser det ut til at de fleste TD6 har måttet bytte girkasse før 200 000 km, dessverre. Nøyaktig hva som skjer, er jeg ikke sikker på, noen har nevnt at converter ryker slik at det kommer spon i kassa, men om dette er det typiske vet jeg ikke. Så en annonse på finn nå, der var kassa byttet hos merkeverksted for noen måneder siden, prisen var 62 000. Hold oss oppdatert...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmw gikk jo senere over til å bruke zf 6 trinns bak tilsvarende motor bare nyere og med mer effekt. Hadde vært mulig å flytte med komplett automat med transfer fra en nyere x5? Må jo ta med ledningsnett og hjerne. Hjernene skal jo snakke på samme bus-type. Sikkert ikke helt lik lengde på mellomaksler og slikt heller, men det kan jo fikses. Noen som vet om noen har gjort det? Leste en plass at de kassene kan oppgraderes til gm5l50e. Vet ikke helt hva forskjellen er, men jeg tipper at mye av innmaten er byttet. Fant og en gang ei australsk side der de hadde satt i heavy duty converter med lavere stall. Syns den maser seg opp mye på turtall og det kan løses med annen converter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen – takk for råd, klapp på skulderen. Tror òg jeg fortjener et par spark på leggen (du burde visst bedre gutt).

 

Anyway – har omsider fått kontakt med forhandler, som selvfølgelig avviser totalt en fabrikkny gearkasse. Så da er vi nede på alternativene RATS eller 4land. Vil tro prisen vil bli avgjørende her. Jeg har det ikke så travelt med å få bilen tilbake – eh... det vil si... jeg står kubb fast langt ute på trøndelagskysten, med full oppakning inkl. to sykler og noen barn... og må tilbake til Bergen. Det er en bagatell i det store. Hjemme har jeg en liten el-bil med rekkevidde som et strikk. Jeg kan godt gå for Polen. Er det noen som vet hvilke garantier de gir på overhaling av kassen?

 

PS. Beklager om det blir mye utenomfaglig snikksnakk her, men jeg trenger å få ut litt uro. Steam. Hverken min demente mor, eller mine to dataspillende sønner er til hjelp her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror òg jeg fortjener et par spark på leggen (du burde visst bedre gutt).

 

For noe tull.

Når regninga er betalt, så er det fort gjort å glemme alle sorgene, så noe spark på leggen får du neppe her. :)

 

Forøvrig - noe må vel garantien ta, eller avviser de hele kravet ?

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den bruktbilgaranti dekker 30 så er d ca halveis d rats tar tenker jeg. En jeg kjenner som fikk overhalt kasse ser for ei stund siden. Den ble bra, men d skjedde noe etter 4 mnd. De mente bilen var trimmet så de ikke ville yte noe garanti, men de trakk seg på det og ordnet opp ganske bra mener jeg. Da ble bilen fraktet ned herfra og. Tror prisen var på 60 tallet en plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For noe tull.

Når regninga er betalt, så er det fort gjort å glemme alle sorgene, så noe spark på leggen får du neppe her. :)

 

Forøvrig - noe må vel garantien ta, eller avviser de hele kravet ?

 

Ja, helt enig med Joker, selvpisking bør du ikke legge i ryggsekken nå.

 

Det gjelder vel å ta noen dype åndedrag. Når du har ny girkasse på plass, har du jo en bil for lang tid, med en kjørefølelse som danker ut det meste.

 

Gjelder å sjekke alternativer grundig, sikre bruktbilgarantien (klar sak, spør du meg), velge leverandør, og få arbeidet gjort med garanti. Ring RATS og hør hva de sier, de har overhalt flere av disse kassene.

Fra UK er prisen nær 30 000 inkl. engelsk moms. Litt snillere pris, men mer styr, vet ikke om de er forsterket,, og 2-3 tusen i frakt tilkommer.

http://www.bristoltransmissions.co.uk/shop/product.php?id_product=41

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - dype åndedrag... Jeg har brukt dagen til å sjekke litt rundt. Forhandleren (Soon bil & båt) avviser heldigvis ikke å bidra her. De har vært i kontakt med RATS. De anslår 40–50.000,- + mva for jobben. 4land anslår 25.000,- men jeg skjønner det er vanskelig å gi eksakt pris før de får sett bilen. I tillegg kommer frakt (3200,- fra Oslo).

 

Jeg har ikke forhørt meg med AutoConcept om de kan være med på å betale deler av reparasjonen, men det bør jo ikke være umulig å få til.

 

Når det gjelder garanti fra 4land, siterer jeg: «Warranty - difficult thing. We would like to do the best but problem is that, you can not buy every parts brand new. Sometimes we need to use used parts or regenerate. You will have 12 month warranty for converter and new parts which we used and for our work.»

 

To be continued.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at forhandler ikke avviser å bidra, er det bare å knuse på. Hvor dere havner til syvende å sist vil være et forhandlingsspørsmål, jeg vil uansett mene at du har relativt gode kort på hånden, og sjansen for at du lander med gode stilkarakterer, er absolutt tilstede! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at forhandler ikke avviser å bidra, er det bare å knuse på. Hvor dere havner til syvende å sist vil være et forhandlingsspørsmål, jeg vil uansett mene at du har relativt gode kort på hånden, og sjansen for at du lander med gode stilkarakterer, er absolutt tilstede! B)

 

Jeg skal knuse på. Føler òg jeg har gode kort på hånden. Jeg har strukket meg ganske langt i dialogen, uten å være avvisende til gode forslag. Satser på å gå høyt ut over kulen, og lande med telemarknedslag i godt ned i unnarennet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal knuse på. Føler òg jeg har gode kort på hånden. Jeg har strukket meg ganske langt i dialogen, uten å være avvisende til gode forslag. Satser på å gå høyt ut over kulen, og lande med telemarknedslag i godt ned i unnarennet.

:)

 

Det går nok bra.

 

Men jeg skal gi deg et tips til "etterpåklokskapskassa"/neste bruktbilkjøp:

Spandér på deg et NAF-abo det året du kjøper bruktbil neste gang. Det gir deg tilgang til ikke bare noen rimelig(-ere) tester (likevel vanskelig - psykologisk sett - å faktisk gjennomføre en test før handel om man har funnet "drømmebilen"), OG noe advokathjelp opm det skulle vise seg at man var uheldig (eller magefølelsen var helt villedet).

 

Jeg har opplevd begge deler:

Første brukthandlel: tidligere kollisjonsskadd subaru - kjøpt med åpne øyne, men hadde et par følgefeil (kast i bremseskiver og utett bakluke) etter skaden. Forhandler var vanskelig å få i tale og jeg i motsatt ende av landet. Men det var før jeg fikk advokathjelp. Deretter var forhandleren både snakkesalig og smørbar, feilene ble rettet og jeg hadde en fin tid med subaruen.

 

Andre brukthandel: en mitsubishu - selger sa "har aldri vært i kollisjon" men som viste seg å ha vært så skadd at den skulle vært av veien. Viste seg å være rammeskjev. Vi ville heve kjøpet, forhandler nektet. Ved hjelp av NAF-advokaten fikk vi en avtale med heving av kjøpet. Vi måtte betale noe for kjøringen i tvistetiden, men det var det verdt for å bli kvitt den.

 

Min konklusjon er at det er lønnsomt iallfall å ha dette det året man kjøper brukt. I mange tilfeller holder det ikke å HA rett - man må også FÅ rett og da er det å ha advokathjelp i ryggen lønnsomt i det tilfellet. Det er også sånn at det medlemsskapet har du "tjent" den første gangen du får bruk for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke turt å ha D2en uten NAF med veihjelp...

Har da veihjelp i forsikringen. NAF-medlemskapet er i praksis kun en dyr egenandelsforsikring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...